صنایع هوایی

داستان لاکهید کانستلیشین؛ برجسته‌ترین هواپیمای مسافربری با موتور پیستونی

لاکهید L749 کانستلیشن، نخستین هواپیمای مسافربری اندازه بزرگ ساخت لاکهید بود که توانست عرض اقیانوس اطلس را طی کند.  کانستلیشین جزو برجسته‌ترین هواپیماهای مسافربری تاریخ با پیشرانه پیستونی است که در سال ۱۹۴۰ تولید شد.

زمانی که بحث هواپیماهای نمادین و مشهور در تاریخ هوانوردی مطرح می‌شود اکثر مردم به هواپیماهایی همچون بوئینگ ۷۴۷، P-51 موستانگ افسانه‌ای، SR-71 بلک برد مافوق صوت و یا F-35 لایتنینگ II پنهان‌کار فکر می‌کنند؛ اما جدای از بوئینگ ۷۴۷، دیگر محصولات یاد شده از نوع نظامی هستند و بنابراین اکثر افراد حتی امکان رؤیت آن‌ها از نزدیک را نیز نداشته‌اند چه برسد به اینکه وارد کابین آن‌ها شوند.

پیش از ظهور هواپیماهایی جت همچون ۷۴۷ و کنکورد، بسیاری از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی، خصوصا مدل‌های قبل از جنگ جهانی دوم نادیده گرفته شده‌اند چراکه چندان جذاب یا ساختارشکن نبوده‌اند؛ اما آنچه اکثر مردم در نظر نمی‌گیرند این است که جت‌های مسافربری مثل لاکهید ۷۴۹ قادر بوده‌اند در کمتر از یک روز مسافران را از یک سمت دنیا به سمت دیگر آن جابجا کنند.

پیش از آنکه هواپیماهای مدرن امروزی پدیدار شوند، دنیا شاهد پرواز هواپیماهای پیستونی همچون لاکهید کانستلیشین بود، هواپیمایی که توسط طرفداران با نام “کانی” شناخته می‌شد.

این هواپیمای ملخی در دوران خود جزو بهترین هواپیماهای مسافربری به شمار می‌رفت و ما نیز می‌خواهیم به بررسی این هواپیمای پیستونی مشهور بپردازیم و ببینیم که لاکهید چگونه هواپیماهای امروزی را تحت تأثیر قرار داده است.

تمامی هواپیماهای مدرن در ارتفاع بالاتر از ۲۴۳۸ متری سطح زمین دارای کابینی تحت‌فشار هستند تا مسافران به راحتی بتوانند در ارتفاع ۹۱۴۵ متری و بالاتر نفس بکشند و احساس راحتی داشته باشند. اگرچه چنین ویژگی‌ای در همه هواپیماهای مدرن وجود دارد اما در دوران لاکهید کانستلیشین وجود نداشت و این هواپیما بود که تکنولوژی موردبحث را در دسترس عموم قرار داد.

تحت‌فشار قرار دادن کابین هواپیما به آن اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اکسیژن برای مسافران تا ارتفاع بالای ۳۰۴۸ تا ۴۵۷۲ متری پرواز کند. در این ارتفاع هواپیما از بالای ابرها عبور خواهد کرد و سفری ایمن‌تر و راحت‌تر با مصرف سوخت کمتر را به ارمغان خواهد آورد. اگرچه بوئینگ اولین هواپیمای تحت‌فشار قرار گرفته را در سال ۱۹۴۰ و با نام ۳۰۷ استراتولاینر معرفی کرد اما لاکهید کانستلیشین بود که تکنولوژی یاد شده را پس از جنگ جهانی دوم محبوب ساخت. علت این بود که بوئینگ تنها ۱۰ فروند از ۳۰۷ را تولید کرد درحالی‌که تیراژ تولید و فروش کانستلیشین به فراتر از ۸۰۰ فروند رسید.

علاوه بر استفاده از ویژگی کابین تحت‌فشار، لاکهید کانستلیشین به خاطر شکل خود متمایز شده بود. برخلاف محصولات آن دوران که از دم بزرگ و ساده استفاده می‌کردند، کانی بدنه‌ای دلفین مانند و منحصربه‌فرد داشت که در آن دم متفاوتی دیده می‌شد. لاکهید از طراحی دم سه تیغه‌ای استفاده کرد تا از مناسب بودن آن در آشیانه‌های موجود مطمئن شود. همچنین ویژگی‌های مدرنی همچون سیستم‌های یخ‌زدا و کنترل‌های هیدرولیکی وجود داشتند که به کانی اجازه می‌دادند تا در هوای نامساعد نیز پرواز کند. این هواپیما همچنین می‌توانست بارهای سنگین‌تر را حمل نماید.

لاکهید کانستلیشین برخلاف هواپیماهای دو و سه موتوره محبوب آن دوران از چهار پیشرانه رادیال استفاده می‌کرد. لاکهید همچنین چندین نسخه از کانی را تولید کرد که کوچک‌ترین آن‌ها ظرفیت حمل ۶۰ مسافر را داشت درحالی‌که حداکثر ظرفیت حمل مسافر بزرگ‌ترین مدل به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسید.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های هواپیمای موردبحث به سرعت آن مربوط می‌شود. اگرچه مدل اولیه کانستلیشین حداکثر سرعت ۵۰۴ کیلومتر در ساعت داشت اما مدل‌های بعدی به سرعت ۶۰۷ کیلومتر در ساعت رسیدند که باعث شد کانی سریع‌تر از محصولاتی همچون داگلاس DC-6B باشد.

کانستلیشین با این سرعت از برخی جنگنده‌های محبوب جنگ جهانی دوم همچون جنگنده زیرو ژاپن سریع‌تر بود. چنین عملکردی یک دستاورد بزرگ برای لاکهید محسوب می‌شد مخصوصاً اینکه کانی بسیار بزرگ‌تر از رقبا و جنگنده‌ها به شمار می‌رفت. نسخه پایه کانستلیشین L-049 می‌توانست بیش از ۱۸ تن بار را حمل کند. این سرعت و ظرفیت حمل بار باعث شده بود محصول لاکهید گزینه‌ای مطلوب برای سرویس‌های نظامی باشد. اگرچه TWA اولین شرکتی بود که کانستلیشین را در سال ۱۹۴۰ سفارش داد اما نیروی هوایی ارتش آمریکا با ورود به جنگ جهانی دوم این سفارش‌ها را دریافت کرد.

کانی چیزی بیشتر از یک هواپیمای مسافربری ساده بوده است. در واقع کانستلیشین در بخش نظامی نیز تاریخچه‌ای درخشان دارد مخصوصاً اینکه اولین پرواز خود را در سال ۱۹۴۳ و در میانه جنگ جهانی دوم انجام داده است. این هواپیما پس از جنگ نیز به سرویس‌دهی ادامه داد به گونه‌ای که بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۵، نیروی هوایی تازه تأسیس آمریکا سفارش ۱۵۰ فروند از نسخه L-749 را داده بود. برخی از مدل‌های مورد استفاده در ارتش نهایتاً به نمونه‌های حمل‌ونقل شخصی تبدیل شدند و دو فروند نیز به عنوان هواپیمای ریاست جمهوری توسط آیزنهاور مورد استفاده قرار گرفتند.

پس از جنگ جهانی دوم، لاکهید کانستلیشین سرانجام به دست سفارش دهنده اصلی خود یعنی TWA رسید و این شرکت از هواپیمای یاد شده برای تردد در مسیرهای بین اقیانوسی استفاده کرد. کانی در سال ۱۹۴۶ بین نیویورک و پاریس پرواز می‌کرد و اندکی بعد نیز ایرلاین های دیگری این هواپیما را خریداری کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایر فرانس، KLM، لوفت‌هانزا و… اشاره کرد.

لاکهید 749

کانی هواپیمای فوق‌العاده‌ای بود ولی به خاطر مزیت پیشرانه جت و بازشستگی پیشرانه‌های پیستونی، کنار گذاشته شد. در واقع هواپیمای لاکهید از نوع ملخی با پیشرانه‌های پیستونی, در مقایسه با انواع جت عملکرد کندتر و مصرف سوخت بیشتری داشتند.

اولین هواپیمای جت دنیا در سال ۱۹۵۲ معرفی شد. این هواپیما از چهار پیشرانه جت استفاده می‌کرد و سرعت کروز ۷۴۰ کیلومتر برساعت داشت. اگرچه هواپیمای ذکر شده به دلیل حوادث متعدد در سال ۱۹۵۴ زمین‌گیر شد اما در سال ۱۹۵۸ اولین جت لاینر بوئینگ یعنی ۷۰۷ معرفی شد و بازار را در دست گرفت.

محبوبیت هواپیمایی با پیشرانه جت سرانجام باعث شد لاکهید کانستلیشین راهی موزه شود. ۱۰ سال پس از ورود بوئینگ ۷۰۷ به سرویس، کانی آخرین پرواز مسافربری خود در سال ۱۹۶۸ را انجام داد. این هواپیما بیش از ۲۰ سال در سراسر دنیا پرواز کرد و یکی از پیشتازان ترددهای هوایی بین‌المللی بود. اگرچه کانی در نهایت قافیه را به هواپیماهای جت باخت اما شکی نیست که برخی از ویژگی‌های محصولات مدرن به لطف کانستلیشین، ساخته شدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. فقط پرواز

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پسر میدونی این هواپیمای زیبا مال کیه؟ اصلا اون موقه ما به دنیام نیومده بودیم!! خیلی قدیمیه ببین اون موقه چی ساخته واقعا

    موافقم 14
    مخالفم 3
  2. جرمی کلارکسون

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    از این هواپیما نسخه ترابری نظامی C121 و یه نسخه آواکس به اسم وارنینگ استار هم ساخته شد که یجورایی پدر تمام آواکس های امروزیه
    و این هم اضافه کنم نسخه های L لاکهید مسافربری بودن هواپیما های ترابری آمریکا هم با حرف C شروع میشن ، جت های جنگنده با F ، پشتیبانی هوایی نزدیک با A و نفربر ها و تانک ها با M شروع میشن

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. Hlicopter

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ایول چه اطلاعات خوبی ، شخصا ماشین موتور خوشم تمیاد فقط پرواز رو دوست دارم

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. جرمی کلارکسون

        ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (977 ديدگاه)

        من سایت جنگاوران رو چند سال دنبال میکنم پیشنهاد میکنم اگه به هوانوردی و موضوعات نظامی علاقه دارید یه سر به این سایت بزنید

        موافقم 13
        مخالفم 1
        1. Hlicopter

          ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          مرسی آره میشناسم اصلا هم تبلیغات و اینها نداره ولی من بیشتر غیر نظامی دوست دارم(هلیکوپترها و هواپیماهای کوچک شخصی)

          موافقم 10
          مخالفم 1
    2. net

      ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3396 ديدگاه)

      امریکا ابرقدرت

      موافقم 12
      مخالفم 6
  3. F-4E(فانتوم)

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شاهکار مکدانل داگلاس : F-4E فانتوم افسانه ای هم یکی از نمادها و اعتبارات صنایع هوایی دنیا است (یادت رفت بگی)

    موافقم 12
    مخالفم 2
  4. Siyavash

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    سلام..دوستان کسی میدونه چطوری برایه پروفایل اینجا عکس بزارم..با گوشی میام پدال..بلد نیستم عکس پروفایل بذارم راهنمایی لطفا…❤️❤️

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. سوال؟؟؟❓️❔️❓️❔️

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه سوال مهم چزوری تو دوره ای که کامپیوتر نبود و با کاغذ اینا رو طراحی میکردن اینا رو ساختن ؟؟!!! واقعا که یه شاهکار حساب میشه.

    موافقم 14
  6. حسن

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    خدمتی که امریکا به بشریت کرد خدا نکرد .خدا فقط افرید و ولش کرد تو دنیا به حال خودش امریکا انسان را به کلاس پرستیژ و انسانیت رساند

    موافقم 12
    مخالفم 10
    1. Mohammad

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (333 ديدگاه)

      سازنده های تایتانیک هم مثل تو میگفتن
      میگفتن خدا هم حریف این کشتی نمیشه
      فقط به سنگ برخورد کرد و تمام
      آمریکا خوبه منم قبولش دارم ولی به چیزی که میگی یکم فکر کن بعد حرف بزن

      موافقم 8
      مخالفم 7
      1. حسن

        ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2083 ديدگاه)

        رئیس تایتانیک گفت خدا نمیتونه غرقش کنه من الان چی گفتم که مربوط به گفته ی این باشه .رفاه انسان 60 درصدش مرتبط با کشورهای کافره بقیش هم مرتبط با ایران باستان ایرادش را میشه بگی

        موافقم 8
        مخالفم 6
        1. محمد

          ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          کدام رفاه به ایران باستان؟ کورش تمام تمدن های منطقه را نابود کرد و مردم آنهارا زیر سلطه و خراجگزار کرد: تمدن ماد، تمدن عیلام، تمدن بابل و سومر، آشور، فنیقیه و…. بدست کورش نابود شدند.

          موافقم 4
          مخالفم 6
        2. حسن

          ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2083 ديدگاه)

          بزرگوار جمعیت جهان در سال تولد مسیح 280 ملیون نفر بوده هخامنشیان 550 سال قبل از میلاد مسیح بودن یعنی جمعیت جهان 200 ملیون نفر بوده 44 درصد جمعیت در ایران بوده یعنی 90 ملیون نفر حالا ببین چند نفر را کشتن
          شما تاریخ را بخونی مشاهده میکنی هیچ تمدنی را نابود نکرد فقط پادشاهان را ساقط میکرد که خیلی جاها با استقبال مردم هم بود و در واقع ملتها را نجات میداد منابعت را عوض کن یه معلوم الحال بی هویت به نام رضا مرادی غیاث آبادی بدون سند و مدرک اومد گفت هخامنشی ها تمدنها را نابود کردند معلومه عوامل داخلی از خر افتادن گردو جستن همه جا باز نشرش میدن در صورتی که هم جوابیه گرفت هم خفه شد نتونست جواب بده
          بابل به عنوان یک شهر مهم در دولت هخامنشی همیشه پابرجا و سالم بود ستاره شناسی در بابل زمان کوروش شکوفا شد و جهانی شد خط میخی و بابلی از زمان کوروش گسترش یافت متوهمید شماها
          ابداع پول برای تبادلات اقتصادی . سیستم پست برای پیام رسانی و کالا و اخبار .ایجاد ارتش منظم . ایجاد شاه راه مرکزی برای دسترسی . ایجاد خطوط دریایی برای جابجایی . کشتیرانی . حفر کانال زیر شهر برای تخلیه ی فاضلاب . حفر کانال سوئز .چرخ . تقویم .پل سازی . سد سازی . وووووو

    2. کی خسرو

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (715 ديدگاه)

      این کسی که به انسانیت رسوندت می دونی خودش با چه غیر انسانیتی اومده بالا و بزرگترین تولیدکننده و صادرکنندۀ محصولات غیر انسانیه و بزرگترین محصول غیر انسانی بشر رو ساخت و تنها در جهان اون استفاده کرد

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. پویا

        ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (487 ديدگاه)

        بزا کنار گوشیتو تا تو جنایت های آمریکا شریک نباشی

        موافقم 7
        مخالفم 4
    3. ناصر صحرائی

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اونایی که منفی میدن نمدونم با کجاسون فکر میکنن منفی میدن.لامذهب خدا عقل داده .امریکا اون قدر مفید بوده که باید شاکرش بود

      موافقم 7
      مخالفم 4
  7. بهنام

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (904 ديدگاه)

    دوران طراحی توسط دست و انجام محاسبات بر روی کاغذ .

  8. محمد امین

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    tu-114 هم اوج تکامل هواپیما های پیستونی بود
    کسانی که علاقه دارند میتونند درباره ش مطالعه کنند

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. حسین ارومیه

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    عالی

  10. Genius

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    میگم اونایی که چانگ چونگ میخرن و حس میکنن آخرت لاکچری بازی و عشق و حال ماشینی رو بدست آوردن روشون میشه بگین ۱۹۴۰ چین ذلیل کمونیس-ت کجای پازل قدرت دنیا ایستاده بود؟؟؟اصلا تو بازی بزرگان راهش میدادن یا نه؟!!؟

    موافقم 4
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا