در طول تاریخ، هواپیماهای مسافربری مشهور زیادی ساخته شدهاند که زمانی بسیار محبوب بودند اما بعداً به دلایل مختلفی کنار گذاشته شدند.
با وجود افزایش قیمت بلیط و بیثباتیهای ژئوپلیتیکی، این روزها صنعت هوانوردی تجاری دوران رونق پس از شیوع بیماری کرونا را سپری میکند. بر بازار هواپیماهای مسافربری نیز همچنان بوئینگ و ایرباس سلطه دارند و برای محبوبترین هواپیماهای آنها لیست انتظار یک دههای شکل گرفته است. بااینحال، هواپیماهای پرطرفدار زیادی هم هستند که به دلایل مختلفی دیگر تقاضا ندارند و تولید نمیشوند.
ایرباس A380
A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری تاریخ بود ولی بازار محدودی داشت. این هواپیما میتوانست در بیشترین حالت، بیش از ۶۰۰ مسافر را حمل کند. اولین نمونهٔ A380 در سال ۲۰۰۷ به خطوط هوایی سنگاپور تحویل داده شد اما پس از هجوم اولیهٔ سفارشات، خیلی زود مشخص شد که اکثر خطوط هوایی برای خرید چنین هواپیمای غولپیکری توجیهی ندارند. به همین دلیل، تقاضا برای بزرگترین هواپیمای ایرباس بهسرعت کاهش پیدا کرد. امارات با خرید بیش از ۱۲۰ فروند، بزرگترین مشتری A380 بود اما اکثر خطوط هوایی دیگر تنها تعداد انگشتشماری از این هواپیما سفارش دادند. در سال ۲۰۱۹ ایرباس اعلام کرد که به تولید A380 پایان خواهد داد زیرا تقاضای کافی برای ادامهٔ تولید آن وجود نداشت. اکثر خطوط هوای، جت دو موتورهٔ A350 را ترجیح میدادند که میتواند تقریباً همین تعداد مسافر را حمل کند اما قیمت بسیار ارزانتری دارد. به دلیل ناکارآمدی و تطبیقپذیر محدود و همینطور شیوع کرونا که به بسیاری از خطوط هوایی ضررهای بزرگی وارد کرد، بسیاری از نمونههای A380 زمینگیر شدند اما با رونق سفرهای هوایی پس از کرونا، این هواپیماها دوباره به آسمان بازگشتهاند.
کنکورد
پس از هزاران ساعت توسعه، کنکورد اولین پرواز تجاری خود را در سال ۱۹۷۶ انجام داد و برای اولین بار، امکان سفر به شهرهای بزرگ و مشهور جهان مثل لندن، پاریس و نیویورک با سرعت مافوق صوت فراهم شد. کنکورد میتوانست مسافت بین این شهرها را در زمانی کمتر از نصف هواپیماهای مسافربری معمولی طی کند. به همین دلیل، در آن سالها تصور میشد جتهای مافوق صورت آیندهٔ سفرهای هوایی هستند اما اینطور نشد. اولین مشکل کنکورد، تولید بسیار گران و پیچیدهٔ آن بود. علاوه بر این، هزینهٔ سوخت بالا هم یکی دیگر از مشکلات بود درحالیکه کنکورد به دلیل سروصدا بسیار زیاد، فقط در مسیرهای خاصی میتوانست پرواز کند. سقوط مرگبار یک فروند از این هواپیما در سال ۲۰۰۰ نیز میخ آخر را بر تابوت آن کوفت. در این حادثه که به دلیل برخورد کنکورد با قطعهای از هواپیمای دیگر و ترکیدن لاستیک و در ادامه آسیب دیدن مخزن سوخت رخ داد، همهٔ ۱۰۹ سرنشین هواپیما کشته شدند. با این اتفاق، تقاضای مسافران برای پرواز با کنکورد بسیار کاهش یافت و کنکورد در سال ۲۰۰۳ درحالیکه تنها ۲۰ فروند از آن ساخته شده بود، بازنشست شد.
توپولف TU-154
آخرین توپولوف TU-154 تجاری در سال ۲۰۲۰ یعنی حدود نیم قرن پس از خروج اولین فروند آن از کارخانه، از خدمت بازنشست شد. تولید این جت سه موتوره در سال ۱۹۷۲ آغاز شد یعنی زمانی که صنعت هوانوردی اتحاد جماهیر شوروی بهسرعت در حال گسترش بود. TU-154 به بخش مهمی در این گسترش تبدیل شد و تا دههٔ ۲۰۰۰ در آسمانهای شوروی و بعداً روسیه فراوان دیده میشد. هرچند این هواپیما تا سال ۲۰۱۳ در حال تولید بود اما خطوط هوایی روسیه رفتهرفته آن را با هواپیماهای مدرنتر و کممصرفتر ایرباس و بوئینگ جایگزین کرده بود. TU-154 همچنین در طول دوران فعالیت خود، با نگرانیهای ایمنی زیادی مواجه بود زیرا این هواپیما مجموعاً با ۷۰ سانحه درگیر بوده است و در همهٔ این حوادث درمجموع حدود ۳ هزار نفر کشته شدند.
بوئینگ ۷۵۷
۷۵۷ که بیش از دو دهه بین سالهای ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۴ ساخته شد، هم در بین مسافران و هم خطوط هوایی بسیار محبوب بود و بیش از ۱۰۰۰ فروند از آن ساخته شد. بااینحال، ترکیبی از عوامل مختلف منجر به خاتمهٔ تولید ۷۵۷ شد که مهمترین آنها، برادر کوچکترش، ۷۳۷ بود. نسل جدید ۷۳۷ که در دههٔ ۹۰ عرضه شد، هواپیمایی بسیار بروزتر از ۷۵۷ بود درحالیکه قیمت و هزینههای نگهداری بسیار کمتری داشت. درنتیجه، خطوط هوایی به سمت ۷۳۷ گرایش پیدا کردند و فروش ۷۵۷ کاهش یافت. پس از حادثهٔ ۱۱ سپتامبر نیز تقاضای کلی برای هواپیماهای مسافربری بشدت کاهش پیدا کرد و بوئینگ که مجبور به کاهش تولید شد، در سال ۲۰۰۲ به پذیرش سفارشات جدید برای ۷۵۷ پایان داد.
بوئینگ ۷۲۷
۷۲۷ که بین سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۴ ساخته شد، در مقطعی پرفروشترین جت مسافربری روی کرهٔ زمین بود. این هواپیما نقش کلیدی در اتصال شرکتهای هواپیمایی بزرگ به فرودگاههای کوچکتر و همینطور جابجایی مسافران در سفرهای کوتاهتر در سراسر آمریکا و اروپا داشت. ۷۲۷ همچنین به دلیل طراحی منحصربهفرد بالها و سه موتور جت، از دیگر هواپیماها متمایز بود اما همین ویژگی نهایتاً به دلیل خاتمهٔ تولید آن تبدیل شد زیرا سه موتور ۷۲۷ بسیار پرسروصداتر از هواپیماهای دو موتوره بودند و مصرف سوخت بیشتری هم داشتند. همچنین با افزایش تولید ۷۵۷، خطوط هوایی دیگر انگیزهٔ چندانی برای سفارش ۷۲۷ نداشتند و درنتیجه تولید آن خاتمه یافت. البته ۷۲۷ تا دو دهه بعد از پایان تولید همچنان مورداستفاده قرار میگرفت تا اینکه نهایتاً در سال ۲۰۰۳ بازنشست شد.
ایرباس A300
A300 اولین هواپیمای ساخت ایرباس بود و اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۲ انجام داد. ایرباس بهمنظور متحد کردن تأسیسات تولید هواپیما در سراسر اروپا ایجاد شد و قطعات A300 از آلمان و بریتانیا برای مونتاژ نهایی به فرانسه منتقل میشدند. این هواپیما اما ابتدا نظر خریداران بسیار کمی را جلب کرد و تا پیش از عرضه به بازار تنها ۱۰ سفارش برای آن دریافت شده بود ولی پس از یک برنامهٔ تبلیغاتی گستردهٔ بینالمللی، A300 چه در اروپا و چه خارج آن، بهآرامی موردتوجه خطوط هوایی قرار گرفت. تا زمانی که تولید A300 به دلیل کاهش فروش در سال ۲۰۰۷ خاتمه پیدا کرد، مجموعاً ۵۶۱ فروند ا آن ساخته شد که تقریباً نیمی از آنها هنوز در حال فعالیت هستند.
ایرباس A340
A340 یک هواپیمای دوربرد بود که برای اتصال شهرهای بزرگ در قارههای مختلف بدون نیاز به سوختگیری طراحی شد. این هواپیما توسط چندین شرکت هواپیمایی اروپایی در مسیرهای بسیار طولانی مورداستفاده قرار گرفت ولی محبوبیت A340 فقط برای مدت کوتاهی برقرار بود زیرا خیلی زود هواپیماهای جدیدتر و کممصرفتر دو موتوره همین قابلیت پیمایشهای طولانی را ارائه کردند. در زمان آغاز عرضهٔ A340، جتهای مسافربری چهار موتوره همچنان گزینهٔ پیشفرض خطوط هوایی برای پروازهای طولانی بودند اما این وضعیت تقریباً همزمان با افزایش تولید A340 شروع به تغییر کرد زیرا خطوط هوایی متوجه شدند میتوانند هواپیماهای دو موتورهای با همان قابلیتهای A340 ولی با قیمت و هزینههای نگهداری بسیار کمتری بخرند. درنتیجه، دوران شکوه A340 شروع نشده به پایان رسید.
بوئینگ ۷۴۷
مسلماً مشهورترین هواپیمایی که تولید آن خاتمه پیدا کرده، بوئینگ ۷۴۷ است. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۷۰ وارد خدمت شد و تا سال ۲۰۲۰ همچنان قابل سفارش بود. آخرین فروند ۷۴۷ در دسامبر ۲۰۲۲ کارخانه را ترک کرد. ۷۴۷ هم به دلیل تغییر کلی تمایل بازار از هواپیماهای دوربرد چهار موتوره به نمونههای دو موتوره کنار گذاشته شد. جانشین جامبوجت نیز یک جت دو موتوره یعنی 777X خواهد بود که بسیار ارزانتر و کممصرفتر است. بااینحال، هرچند ۷۴۷ از روی خط تولید کنار رفته اما تا سالها همچنان در فرودگاههای سراسر جهان دیده خواهد شد زیرا بوئینگ در دههٔ ۲۰۱۰ همچنان برای این هواپیما سفارش دریافت میکرد و این نمونههای جدیدتر باید حداقل تا دو دهه در خدمت باقی بمانند.
مهران
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ظرفیت a350 بهترین حالت ۳۵۰ مسافر هست که فاصله زیادی داره با ۶۰۰ نفر a380
A380 و ۷۴۷ بنظرم باشکوه ترین هواپیماهای مسافر بری هستن
مثی
۲۱ مرداد ۱۴۰۳خوب ۳۵۰ نفر بمیرن بهتره که ۶۰۰ نفر بمیرن
S
۲۱ مرداد ۱۴۰۳نمیدونم چرا هروقت حرف از هواپیما میشه بعضیا اتومات به فکر حادثه میفتن.
با این که امن ترین راه مسافرت همین هواپیماست.
جرمی کلارکسون
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ایرباس تا حالا سقوط بخاطر اشکال فنی نداشته😎
یبار کمک خلبان روانی بود هواپیما رو زد به کوه
تو روسیه هم خلبانه هواپیمارو داد به پسرش🤣
خلیج فارس هم که مشخص نی کی زده 🤫
datsun
۲۱ مرداد ۱۴۰۳مشخص نیست کی زده؟ تو دیگه کی هستی
امین
۲۱ مرداد ۱۴۰۳شرم میکنم از هموطنانی مثل تو . وقتی آمریکا اعلام کرد زده و به کاپیتان کشتی مدال داد . شرم بر انسانیت شما
Saleh
۲۱ مرداد ۱۴۰۳از طرز تفکرت معلومه کودکی سختی داشتی
amirkhanzadeh
۲۱ مرداد ۱۴۰۳برای من 747 زیبا ترین هواپیمای مسافربری ساخته شده دست بشر
تو دوره ای که اومد اصلا رقیبی نداشت
تعداد مسافر بالا برد بالا مصرف کم
تو زمان عرضه اش تمام حجم تولید شرکت پیش خرید شد
خیلی از عرب ها این 747 رو خریدند توشو تغییر دادند کردنش عمارت هوایی تو اینترنت عکساش هست حتما برید ببینید
Dan
۲۱ مرداد ۱۴۰۳رقیب داشت البته
Douglas dc-10
جرمی کلارکسون
۲۱ مرداد ۱۴۰۳توپولوف ۱۵۴❌ تابوت پرنده✅
حسین دهمرد
۲۱ مرداد ۱۴۰۳بنظرم کنکورد اگر بال متغیر ساخته میشد بخشی از مشکلاتش حل میشد.
JaMsHiD_R1988
۲۱ مرداد ۱۴۰۳قرار بود سه تا کنکورد بیاد ایران ولی بخاطر انقلاب نیومد…
یعنی ما تا الان جی کلاس ، سهام بنز ، هواپیمای مافوق صوت و هزاران هزار کوفت و زهرمار رو از دست دادیم ، بعد نشستیم سر این بحث میکنیم که چرا دوج ماشین پژو رو ریبج کرده و چرا مرسدس تا الان یه وانت نزده آخرشم میریم تو صف آشغالای نا شناخته چینی . جالبه خیلیا موقع سوار شدن همون چینی میشینن به به و چه چه میکنن … ای خدایا از ماست که بر ماست
محمد
۲۱ مرداد ۱۴۰۳بهتر که همچین هواپیمای شکست خورده ای نیومد.
پولمون رو می ریختیم دور
کاوه
۲۳ مرداد ۱۴۰۳اره رفیق پولمون رو میریختیم دور.اما الان هیچ پولی پور ریخته نمیشه.یورو به یورو درامد کشور خرج مملکت میشه و برای همینه رفاه و پیشرفت و سعادت توی کشور غوغا میکنه و اگه بخوای مثلا به یه فقیر کمک کنی باید سه چهار ماه ۲۴ ساعته همه جای مملکت رو بگردی که بتونی یه ادم فقیر پیدا کنی که بهش کمک کنی.اخه پول کشور دور ریخته نمیشه و سر همین فقر کلا ریشه کن شده از ایران😐😐
شلبی
۲۱ مرداد ۱۴۰۳میخاستن کنکورد بخرن و نمایندشون اومد ایران و شاه باهاش پرواز هم رفت ولی تیمسار خادمی مدیرعامل وقت ایران ایر بنا به دلایل فنی مخالفت کرد که اتفاقا تصمیم درستی بود و نشان از سواد بالاش داشت
JaMsHiD_R1988
۲۲ مرداد ۱۴۰۳به هر حال به جز کنکورد ما خیلی چیزها رو خریده بودیم که قرار بود بیاد ایران
ما خیلی چیزا داشتیم …
سهام بنز داشتیم سفارش جی کلاس که تو کل جهان محبوبه رو داشتیم …
اگر اون اتفاق نمیافتاد ، ما خیلی زندگی های مرفح تر و بی دغدغه تر داشتیم
ما حتی خط مونتاژ کادیلاک هم داشتیم …
ما بدبخت شدیم بدبخت
Hassan
۲۵ مرداد ۱۴۰۳یعنی هنوز کادیلاک و بنز پدر بزرگت و نگه داشتی یا بنده خدا هموم موتورشم نداشت🤣
Hassan
۲۵ مرداد ۱۴۰۳نمیدونم چرا همه چی اون دوران شده اگر. ۵۳ سال وقت داشتند دیگه همون مترو که لندن ۱۹۰۲ ساخت و اینا نساختند تا اخر هاشمی بسازه😁
یه ورزشکاه ازادی کل ۵۷ سال ساختند با یه پل ورسک
بقیش شد اگر
باشه پدربزرگت کادیلاکشو داشت پارک میکرد تو کوچه یهو انقلاب شد منتها بنده خدا همون موتورم نداشت. موتور چیه سوادم نداشت. ولی خوب تریاک اعلا مبرسوندن دستش
Reza-a
۲۱ مرداد ۱۴۰۳به نظرم 747 قشنگ ترین طراحی رو بین همه هواپیماهای مسافربری داره