مهران عسکری: هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس و ایرباس ۳۲۰ نئو از زمره پرفروشترین و ایمنترین هواپیماهای جت تجاری جهان هستند که در بسیاری از خطوط پروازی در سراسر جهان مسافران را جابهجا مینمایند. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که بهعنوان ایمنترین جت مسافربری در دنیا نیز شناخته میشود اولین پرواز خود را در اواخر ژانویه ۲۰۱۶ انجام داد و از سال ۲۰۱۷ به خدمت گمارده شد.
این هواپیما میتواند در مدلهای مختلف بین ۱۴۹ تا ۲۲۰ مسافر را حمل نماید و از ۹۰ تا ۱۱۶ میلیون دلار قیمت دارد و اصلیترین رقیب آن نیز ایرباس ۳۲۰ نئو میباشد. ایرباس ۳۲۰ نئو نیز جت تجاری باریکپیکری است که اولین پرواز خود را در سال ۲۰۱۵ انجام داد و از سال ۲۰۱۶ به خدمت گمارده شد؛ این هواپیما قابلیت حمل ۱۴۰ تا ۲۴۰ مسافر را در مدلهای مختلف دارد و هر فروند از آن بین ۱۰۱ تا ۱۲۹ میلیون دلار قیمت دارد.
اما در حال حاضر رقیبی از شرق در یکی از شلوغترین و پر رقابتترین کلاسهای هواپیماهای تجاری قد علم کرده و در نظر دارد تا سهمی از بازار پرفروش هواپیماهای باریک پیکر را نصیب خود نماید؛ این هواپیما قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ پروازهای خود را با موتور بومی به اتمام رساند؛ گرچه قبلاً تستهای پروازی خود را پشت سر گذاشته و در حال سپری کردن تستهای نهایی برای به پرواز درآمدن با موتورهای ساخت روسیه pd-14 میباشد.
چه زمانی این هواپیمای جدید به پرواز در خواهد آمد؟
از لحاظ فنی هواپیمای MC21-300 اولین پرواز آزمایشی خود را در ۲۸ می ۲۰۱۸ به پایان رساند و ۴ پیش نمونه ساخته شده از آن نیز در فاز تست و بررسی تا استانبول پرواز کردهاند ولی تمامی این پروازها توسط موتور پرات اند ویتنی pw1000g که در هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ نئو؛ ۲۲۰؛ میتسوبیشی اسپی جت… نیز به کار برده شده صورت گرفته است.
شرکت هواپیمایی متحد روسیه قصد دارد که این هواپیما را با موتورهای PD-14 به پرواز در آورد که در حال حاضر این موتورها به بدنه هواپیما متصل شدهاند و در حال گذراندن آزمایشهای زمینی میباشند که مقرر گردیده است که نصب؛ استفاده؛ تست و بررسی موتور بومی pd-14 تا پایان سال ۲۰۲۰ انجام پذیرد دلیل اینکه روسیه در حال حاضر تمرکز خود را بر روی تولید یک موتور بومی معطوف ساخته این است که از کنترل کامل بر زنجیره تأمین خود مطمئن شده و نهتنها از تأخیرهای به وجود آمده جلوگیری نماید بلکه برای پشتیبانی از صنعت بومی و ملی خود از این موتورهای جایگزین استفاده نماید
چرا روسیه در حال ساخت mc21 میباشد؟
با رشد روزافزون صنعت هواپیمایی و افزایش تقاضا برای هواپیماهای باریک پیکر که قابلیت حمل ۱۵۰ تا ۲۰۰ مسافر را دارند (مانند بوئینگ ۷۳۷ – مکس و ایرباس ۳۲۰ نئو) و سفارشهای معوق بسیار زیاد هردو شرکت مذکور که ممکن است مشتریان حتی سالها برای دریافت سفارش خود منتظر بمانند بنابراین فرصتی بهخصوص برای mc -21 در این حوزه پیش آمده که در این بازار سودآور نفوذ کرده و سهم خود را از بازار کسب نماید.
شرکت هواپیمایی ایرفولوت روسیه ۵۰ فروند از این هواپیما را سفارش داده و ممکن است ۳۵ فروند دیگر نیز سفارش دهد (شرکت ایرفلوت بایستی ۲۰۰ فروند هواپیمای تولید داخلی روسیه ssj100 و mc21 را خریداری نماید که بایستی این ناوگان تا سال ۲۰۲۶ برای نیل به اهداف شرکت عملیاتی گردند)
Mc21 – ۳۰۰ چگونه با بوئینگ و ایرباس رقابت خواهد کرد
- Mc21 – ۳۰۰ میتواند در یک پیکربندی با چگالی بالا تا ۲۱۱ مسافر را حمل نماید و مسافت ۶۰۰۰ کیلومتری را پرواز نماید
- ایرباس ۳۲۰ نئو قادر است که در یک پیکربندی با چگالی بالا تا ۱۹۵ مسافر را حمل نماید و مسافتی ۶۵۰۰ کیلومتری را پرواز نماید
- و در آخر بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ نیز قادر خواهد بود تا ۲۰۰ مسافر را حمل نماید و مسافت ۶۵۷۰ کیلومتری را پرواز نماید
پرواضح هست که این هواپیما در همان دسته از هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس و ایرباس قرار میگیرد و جایگزین مناسبی برای خطوط هوایی خواهد بود که در نزدیکی روسیه قصد خرید هواپیمایی با چنان مشخصاتی دارند؛ البته برخی نگرانی در مورد نگهداری هواپیما وجود دارد اما به دلیل آنکه هنوز این هواپیما به بازار عرضه نگردیده است ما نمیتوانیم در مورد آن اظهار نظری نماییم اما قطعاً نقطه عطف این هواپیما موتورهای کاملاً بومی آن میباشد که افقهای تازهای را به روی صنعت هوایی بازرگانی روسیه باز خواهد کرد.
Khan
۹ دی ۱۳۹۹تحریم فروش هواپیما به ایران مصوب سازمان ملله یا توسط آمریکا و شرکاش فقط اجرا میشه؟
احتمالش هست همچین هواپیمایی رو روسیه در صورت عملیاتی شدن به ایران هم بفروشه؟
NAVID۰۰۹۸
۹ دی ۱۳۹۹کلاً هر شرکتی که محصولاتش به هر دلیلی مربوط بشه به خرید و فروش در آمریکا (( از یک پیچ کوچک گرفته تا کل یه پَک محصول کامل )) نمیتوانند با ایران مبادله داشته باشند و اگر غیر از این اتفاق بیوفتد چنان جریمهی سنگینی میشوند که دیگه اسم ایران هم جرئت نمیکنند به زبون بیاورند چه برسه به اینکه جنس و کالا بفروشند و… !
اما یه چیز که میخواستم بگم این بود که خلبانان هر چی پول میگیرند نوش جونشون ، فکر کنید جدای از مسئولیت جان مسافران و خودشون ، یادگیری این همه دُکمه و برنامه چه ذهن قوی و تمرکزی میخواد !
شهادت سردار سلیمانی نازنین و شهادت مسافران مظلوم را به همه تسلیت میگم ، پارسال این موقعها چه استرس و چه عذابی را در یک هفته تحمل کردیم ? !
Malt hill
۹ دی ۱۳۹۹☹️
ツSAMURAIツ
۹ دی ۱۳۹۹لطفاً این بحث ها رو وارد پدال نکنید
مهرداد كمال
۹ دی ۱۳۹۹چه ربطی داشت
R@min
۹ دی ۱۳۹۹اکثر شرکتای هواپیمایی چند ملیتی هستن و این موضوعم راجب این شرکت به احتمال خیلی زیاد صدق می کنه و اگه می خواد تو دنیا سهمی باید تابع این قوانین باشه
افشار
۹ دی ۱۳۹۹هواپیماهای روسی به سقوط آزاد معروفن?♂️
مانی
۱۰ دی ۱۳۹۹من شرکت مسافربری داشته باشم تا وقتی هواپیماهام رو از بویینگ و ایرباس تحویل بگیرم
بجای استفاده از این نمونه روسی مسافرها رو با خر راهی سفر میکنم
لابد شنیدین که میگن دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است(یاد و خاطره تپلفها زنده شد)
افشار
۱۰ دی ۱۳۹۹???
مهران
۹ دی ۱۳۹۹امیدوارم این جت تجاری بتونه وارد ایران بشه و در شرکت های هواپیمایی به خدمت گرفته بشه ؛ توی چند هفته گذشته چندین سانحه پیش اومد در صنعت هوانوردی و تعداد زیادی از ناوگان بایستی نو و جایگزین بشه
حسین
۱۰ دی ۱۳۹۹فقط در یک روز 4 فرود اضطراری داشتیم!
مهران
۹ دی ۱۳۹۹عزیز واقعا اینجور که هواپیماهای روسی به سقوط آزاد معروف باشن نیست متاسفانه چند سال پیش هواپیمای ssj100 که برای بازاریابی و فروش به یک کشور رفته بود در اثر اشتباه خلبان به کوه برخورد و سانحه بدی افرید ؛ در هر صورت در حال حاظر جت های تجاری خیلی هم سطح و شبیه به هم هستن و اینکه موتور این هواپیما هم روسی هست امیدوارم بتونه جایگزین ناوگان مستهلک ما بشه .
M.A.S
۹ دی ۱۳۹۹اون هواپیما سفیده داره برن اوت میزنه؟چه گرد و خاکی
ماسل جت ??
علی آقا
۹ دی ۱۳۹۹آقای مهران عسکری حواست بود چی نوشتی؟ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس بهعنوان ایمنترین جت مسافربری در دنیا نیز شناخته میشود؟ این همون هواپیماییه که در عرض چند ماه دو تا سقوط داشت و نزدیک ۵۰۰ نفر را به کشتن داد و الان ۲ سال است ممنوع از پرواز است!!!
Elmiraj
۱۰ دی ۱۳۹۹به علاوه اون دو سقوطی که تنها یک مشکل نرم افزاری بود ، بازم سری ۷۳۷ ایمن ترین هواپیمای تجاری کل تاریخ هوانوردی هست .
Alireza
۱۰ دی ۱۳۹۹داداش اصلا میدونی کلا چند تا پرواز داشت که دوتاش سقوط کرد این هواپیما تازه وترد خطوط هوایی شده بود بعدشم مگه چون مشکل نرم افزاریه مهم نیس مشکلی که باعث سقوژ هواپیما بشه خیلی مشکل بزرگیه ممنوع پروازش کردن نمیدونم هنوزم هست با نه ولی یکی از غیر ایمن ترین ها همینه مکسه
هادی 8 سیلندر
۱۰ دی ۱۳۹۹مشکل نرافزاری برای یه تنور نونوایی مهم نیست فوقش نون خراب میشه برای ماشین مهم نیست فوقش مصرفش میره بالا برای یه هواپیما که جون 200 نفر باهاشه و بعد کلی تست های سخت فاجعس عزیز من تعصب بی جا نداشته باشید لطفا.
شما یه سر فرودگاه برید حاضرید بوینگ ایرباس زنگ زده سوار شید یه یه هوپیما نو ادم از بعضی نظرات متعصبانه فقط باید تعجب کنه یه عده اسم چین و روسیه میاد انگار قدرت فکر ازشون گرفته میشه !
افشار
۱۰ دی ۱۳۹۹همه دنیا میدانن که هواپیماهای روسی قابل اعتماد نیستند و اما مگر شماها کاسه داغتر از آش هستین که از هواپیماها و صنعت هوایی روسیه دفاع میکنین ؟
حسین
۱۰ دی ۱۳۹۹اقای افشار هواپیما های پر فروش روسی هم داشتیم که تا زمانی که درست ازشون نگهداری شد هیچ سقوطی نداشتن!
همین توپولوف های 154 که در ایران سقوط کرد ، متاسفانه تقصیر بخش تعمیرات بود ( و یکی هم خلبان که با وجود اطلاع از خرابی یک موتور بخاطر اعتماد بیش از حد به این هواپیما ، پرواز کرد!)
فرق هواپیما های روسی این هست که خیلی از قطعات را انها در تیراژ بالا میسازند تا در صورت خرابی تعمیر نشوند و تعویض بشوند! (مثلا در زمان شوروی برای 100 فروند هواپیما 3 موتوره تعداد 1000 موتور میساختن تا هر موتور بعد از چندبار تعمیر ، تعویض شود و درنتیجه بشود موتور را با آلیاژ ساده تر ساخت که طبعا عمر کمتری هم دارد)
اما کشور هایی که بیس صنعت هوایی شون غربی هست این هواپیما ها را درست نگهداری نمیکنند و تاکید روی تعمیر دارند!
نهایتا هم سقوط رخ میده! (حتی رشوه دادن تا طرف روسی قطعه را تایید کند)
بنظر من باتوجه به فرسوده بودن بعضی از هواپیما های داخلی میشود یک ارلاین جدید تاسیس کرد که فقط این ارلاین حق استفاده از هواپیماهای شرقی را داشته باشد تا مسافران بدانند سوار چه میشوند!
البته اینکار نباید با پول مردم و بیت المال انجام شود!
بالاخره بهتر از تعطیلی ارلاین ها و فرودگاه هاست!
این دفاع نیست ، بلکه در شرایط فعلی تنها کاری است که با سرمایه بخش خصوصی امکان انجامش هست!
علی آقا
۱۱ دی ۱۳۹۹حالا نرم افزاری یا سخت افزاری فرقش چیه؟؟؟؟ چرا حرف منطقی نمیزنی. وقتی نوشته این هواپیما ایمن ترینه یعنی سخت افزارش ایمنه اما نرم افزارش ایمن نیست؟!!!! آخه چرا؟ آخه چرا ما با شماها شدیم ۸۰ میلیون؟؟!!
البته اینم بگم من طرفدار این هواپیمای روسی هم نیستم. اون کامنت را گذاشتم که نویسنده مطلبش را اصلاح کند نه اینکه بگویم هواپیمای روسی خوب است.
اشکان
۹ دی ۱۳۹۹عاقا به سایت خودرویی چه ربطی داره بیاد هواپیما آن هم از نوع روسی تبلیغ کنه !؟
حسین دهمرد
۹ دی ۱۳۹۹تا روسیه بخواد وارد بشه چین مثه تنور نونوایی هواپیما میده بیرون به نصف قیمت. همون سالهای جنگ سرد باید به فکر بازار تجاری میبودن تا هم سود مالی نصیبشون میشد هم میتونستن بازار بزرگی واسه خودشون دست و پا کنن چون متحد زیاد داشت. تا الان کلی پیشرفت میکردن و تجربه به دست میاوردن. اونهمه هزینه ی فضایی واقعا حماقت بود. بمب اتمی هم ده تا داشته باشی دیگه میترسن کسی سمتت نمیاد مگه مسابقه س که هرکی بیشتر داشته باشه برنده بشه. نیاز به اونهمه هزینه نداشت و نداره.
وقتی کفتارها خوشحالی میکنند بدان که شیری مرده است.
SS
۱۰ دی ۱۳۹۹صنعت هواپیماهای چین هنوز وارد مرحله یی نشده اند که بخواهند با رقبای خارجی رقابت کنن و معمولا تا الان فقط سازنده ی هواپیماهای کوچک ملخی خوبی بودند (15تا 40 مسافر)
که به عنوان مثال در ناوگان هوایی نپال خیلی استفاده میشند
در غیر این صورت چند تا از هواپیماهای کادر رئیس جمهورشون 747 نبود
SS
۱۰ دی ۱۳۹۹حالا چرا MC21؟
این همه اسم روسی هست که میشه روش گذاشت چرا باید اسمی روش باشه که آدم رو یاد ماشین جدید مازراتی بندازه؟ ??
حالا انشالله که ایمنیش بالا باشه چون ادم ناخوداگاه اسم هواپیماهای مسافربری روسی میشنوه یاد توپولوف و اون خطرناکیش و هیجانش میندازه?
طوری که برخی دوستان هوانورد سایپای آسمان ها خطابش میکردند?????
هادی 8 سیلندر
۱۰ دی ۱۳۹۹توپولوف مال زمان کامپووتر های نفتی بود الان دیگه خیلی پیشرفته شدن کشور ها هر کشوری اراده کنه میتونه هر چیزی بسازه .
پیشرفته چیزی بشر میتونه بسازه یه فضاپیماس موقع که امریکا شوروی میفرستادن واقعا هیچ کشوری نمیتونست بسازه چرا چون کامیپوتری که رو شاتل بود قدرتش از پردازنده ای که تو اسانسور های امروزی بود100 برابر ضعیف تر بود بر مبنای شانس بوده همه چی . الان مگم شانس فکرتون نره به اینکه میگم شانسی میفرستادن منظورم اینه درصد احتمال تمام قطعات نزدیک به 100 میبردن حالا کمتر یا بیشتر .
علم چیزی نیست که کشور ها نتوننن بهش برسن فقط یه مدریت میخاد و پول وعلم متاسفانه کشور ما پولش علمش هست ولی مدیرش نیست
حسین
۱۰ دی ۱۳۹۹این قبل مازراتی رونمایی شد!
حسین
۱۰ دی ۱۳۹۹اگر این هواپیما وزن کمتر از رقبا داشته باشد ، موتور با مصرف سوخت بیشتر از رقبا نداشته باشد و خدمات پس از فروشش هم خوب باشد ، میتواند رقابت کند! ( سهم 10 درصدی از بازار این تایپ بگیرد)
توپولف 214 هواپیما خوبی است اما به علت مصرف سوختش واسه ارلاین ها نمیصرفید! به همین دلیل سفارش ساختش کم بود! (هر چند ما نیاز به چند نمونه کارگو از همین 214 ها داریم! )
سوخو100 هم به علت خدمات پس از فروش ضعیف تنها در صورتی میصرفد که فناوری تعمیر و نگهداری اش را هم به کشور شما انتقال دهند! ( با افتتاح یک هاب تعمیراتی )
البته یکی از ایمن ترین هواپیما های جهان هم روسی است! هواپیمای 4 موتور ایلوشین 96 !! ( یادم نمی یاد سقوطی داشته باشه) این هواپیما هم به ازای هر صندلی هزینه سوخت بیشتری را به ارلاین ها تحمیل میکند و در بازار فروش زیادی نداشت!
اکنون وضعیت ناوگان هوایی ما بسیار وخیم است و متاسفانه ما فرصت بزرگی را به خاطر اشتباه دولتی ها از دست دادیم!
زمانی که برای خرید دو ، سه ارباس و چند هواپیما توربوپراپ ای تی ار داشتن پول نقد میدادن ما خیلی گفتیم با همین پول میشه چند برابر این تعداد ، هواپیما دست دوم زیر ده سال خرید!
اما گوش نکردن و دنبال بوی نویی بودن! پول هم محدود بود و تمام شد! (لیزینگی هم ندادن ، پول رو نقد گرفتن تا بدن!)
بالاخره انتخابات بوی نویی به کار می یاد! اما برای کشور 50 فروند هواپیما ارباس 320 ده ساله اورهال شده بهتر بود! چون تا 20 سال کار میکردن و میزان تاخیر ها و فرود اضطراری ها بشدت کاهش می یافت!
اما دوستان پشت به منافع ملی کردن و به ما گفتن دلواپس و کردن کاری که نباید میکردن!
در پایان هم در جواب دوستی که گفته بود آیا این هواپیما های مسافری روسی را به ما میدهند یا خیر باید بگویم بستگی به چند شرط دارد!
1- میزان قطعات آمریکایی استفاده شده زیر 10 درصد باشد
2- اون شرکت از تحریم شدن توسط آمریکا نترسه ( در واقع قبلا به دلایل دیگر تحریم شده باشه)
3- پولی در کشور باشد و بتوان آن را انتقال داد !! ( مگر اینکه از روسیه وام بگیریم در ازاش به شون اقلام بفروشیم مثل میوه ، نفت و … )
4- ارلاین ایرانی تحریم نباشد
5- بیمه ها همکاری کنند
(خلاصه میشه اما سخته و پولی هم نیست! چون ارلاین های ما اکثرا ضررده هستن و کسی حاضر به سرمایه گذاری بیشتر نیست! اما اگر یک هاب تعمیراتی سوخو100 در ایران ساخته شود ، خرید 50 فروند از این هواپیما به همراه مونتاژ 50 فروند دوم در ایران ، بسیار گزینه خوبی هست! به همراه خرید تعدادی توپولوف 214 اس ام کارگو برای جابجایی بار به صورت دست دوم )
حسین
۱۰ دی ۱۳۹۹یکی از محصولات صادراتی ایران سبزیجات و میوه است . (البته مدیریت میزان صادرات و گران نشدن قیمت در داخل یک بحث جداست و هنر میخواهد)
این محصول برای صادرات به یخچال و وسیله حمل سریع و ارزان نیاز دارد .
قطار های سریع و سیر باری و هواپیما های توربوپراپ میتونن در این زمینه به صادرات کمک کنند .
متاسفانه قطار های باری ما سرعت بسیار زیادی ندارند اما در سالهای اخیر به لطف لابی های نمایندگان مجلس تعداد زیادی فرودگاه کوچک ساخته شده که سودده هم نیستن! ( قبلا هم ما فرودگاه زیاد داشتیم)
اکنون نیاز به تعدادی هواپیما باری هست برای انتقال محصولات به کشور های همسایه ، مخصوصا کشور های پر جمعیت و سبزی خور! (منظور میوه هایی که ماندگاری بالا دارند نیست ، میوه هایی با عمر کوتاه و سبزی های خوراکی منظورم هست)
با توجه به مصرف سوخت کمتر هواپیما های توربوبراپ ، معمولا در مسیر های کوتاه از این هواپیما ها استفاده میشود و در مسیر های طولانی از توربوجت ها .)
( هواپیمای توربوپراپ مثل ایرباس400 ملخ هایش بیرون از محفظه موتور هست ، هواپیما های جت مثل همین mc-21 ملخ هایش بصورت کوچک و تعداد بالا در محفظه موتور هست)
امیدوارم برای رفع این کمبود هم فکری شود!
سیامک
۱۰ دی ۱۳۹۹جایی خوندم بین هواپیماساز های روسی شرکت ایرکوت بهترین عملکرد رو توی کیفیت ساخت داره(راست و دروغش نمیدونم)
و این هواپیما هم ظاهرا موتورش تونسته استانداردهای لازم بین المللی رو پاس کنه و گواهی های لازم رو گرفته
توی اخبار هم هست که امارات خواهان تولید این هواپیما تو کشورش شده و احتمال داره روسیه موافقت کنه
به هر حال اگر خوب بود و خود روسها ازش استفاده کردن بعدش ما سراغشون بریم بد نیست
E39
۱۳ دی ۱۳۹۹روس ها با وجود هوش و استعداد زیاد در مسائل علمی، فنی و مهندسی اما در مدیریت و برنامه ریزی بسیار ضعیف هستند. البته در دهه اخیر تحریم و مشکلات اقتصادی هم مزید بر علت شده. روس ها بعضا در ساخت جت های نظامی توانایی رقابت با غربی ها را داشته اند اما مقوله هواپیماهای تجاری استاندارد های سختگیرانه ای دارد که بعید هست بدون کمک اروپایی ها بتوانند از پس آن بر آیند.