هر چند جنگ جهانی با تلفات بسیارش تمام شده است اما هواپیماهای ارتش های بزرگ هنوز هم تلفات میدهند.
ارتش ایالاتمتحده بهعنوان یکی از بزرگترین مالکان وسایلنقلیه نظامی در جهان، هواپیماهای متنوع و گوناگونی دارد که در طی سالیان مختلف برای حفاظت از خاک این کشور و حمله به کشورهای دیگر مورداستفاده قرار میگیرند. هر چند شهرت پرندههای قدرتمندی مانند F-16 یا بمبافکن B-52 بر کسی پوشیده نیست اما این سکه روی دیگری هم دارد. موفقیتهای هوایی زیاد نیروی هوایی این کشور با شکستهای بسیاری هم همراه شده است. در این میان، برخی از هواپیماها و جنگندهها شهرت بیشتری برای سقوط کردن یا ساقط شدن پیدا کردهاند که در ادامه به آنها نگاهی خواهیم انداخت.
میگ 21s
شاید تصور کنید با پایان جنگ جهانی دوم، تصادف، سقوط و انهدام جنگندهها باید به اتمام رسیده باشد اما اینطور نیست. رقم پرندههای نظامی از دست رفته بیشتر از چیزی است که تصور میکنید. خطرناکترین جنگندهای که هنوز هم در ارتشهای نظامی فعالیت میکند، میگ 21s هندی است که از میان ۸۴۰ فروند تولیدشده آن، نیمی از آنها از بین رفتهاند. این پرنده در سال آینده میلادی یک بار برای همیشه بازنشسته خواهد شد.
F-105 تاندرسیف
رپابلیک F-105 تاندرسیف یکی از نخستین جنگندههای بمبافکن نیروی هوایی ایالاتمتحده، USAF، بود که موفقیتهای زیادی در جنگ ویتنام کسب کرد اما تعداد زیادی از آن از بین رفت. این جنگنده بزرگ تنها هواپیمای نظامی ارتش آمریکا است که تنها به دلیل تلفات زیادی از دور خارج شد. گزارشی در سال ۱۹۴۵ اعلام کرد که از میان ۸۳۳ فروند F-105 تاندرسیف تولیدشده، ۳۲۰ فروند در جنگ ویتنام از بین رفت. ۶۲ فروند دیگر هم در رویدادهای هوایی غیرجنگی از دور خارج شدند.
F-104 استارفایتر
لاکهید مارتین با توسعه F-104 استارفایتر تلاش کرد تا جای تاندرسیف را بگیرد. این هواپیما که در دوران خود به مراتب توسط نیروهای همراه ایالاتمتحده استفاده شدند، از یک پیشرانه سوپرسونیک سود میبرد. این جنگنده علیرغم پیروزیهای خوبش بهخاطر مشکلات الکترونیکی، موتوری و برد کم مشهور شد. سیستم اجکت خلبان ناقص F-104 استارفایتر مرگ ۲۱ خلبان را رقم زد. کانادا و آلمان بهترتیب ۵۰ و ۳۰ درصد از استارفایترهای خریداریشده خود را در حوادث گوناگون از دست دادهاند.
بوئینگ V-22
V-22 آسپری یکی از خاصترین هواپیماهای جهان از نظر طراحی به شمار میرود. تاکنون ۴۰۰ فروند از این هواپیما که بهخاطر چرخش محور بالهایش به یک عمودپرواز و هلیکوپتر هم تبدیل میشود، تولید شده است و در ارتش آمریکا و ژاپن خدمترسانی میکند. تنها در یک حادثه سال ۱۹۹۱، ۶۲ نیروی نظامی در این هواپیما کشته شدند. مجموع سقوطهای آسپری به بیش از ۱۵ فروند میرسد و جان بسیاری را به خطر انداخته است. خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که USAF تمام آسپریهایش را بازنشسته خواهد کرد.
بمب افکن B-2 اسپیریت
هر چند تعداد محدودی از این هواپیمای گرانقیمت جاسوسی ساخته شده است اما ۵ درصد آنها سقوط کردهاند؛ یعنی ۱ فروند. سقوط بمبافکن B-2 اسپریت در یکی از جزایر تحت کنترل ایالاتمتحده آنقدر هزینهبر بود که به گرانترین حادثه هوایی جهان مشهور شد. داستان از این قرار بود که با وجود بررسیهای متعدد خدمه، سیستم هواپیما بهخاطر رطوبت زیاد با مشکل مواجه میشود و درنتیجه، سرعت و ارتفاع را اشتباه نمایش میدهد. خلبان با توجه به اطلاعات نادرست پرواز میکند و چون سرعت کافی نداشته است سقوط میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این فاجعه مطلب «با گران ترین سانحه هوایی جهان آشنا شوید؛ سقوط بمب افکن میلیارد دلاری B2» را مطالعه کنید.
سیکوراسکی MH-53E سی دراگون
بزرگترین هلیکوپتر USAF، سیکوراسکی MH-53E مانند سایر حاضران این فهرست، یک پرنده سنگینوزن است که بر پایه هلیکوپتر CH-53 توسعه پیدا کرد و به موتور سوم مجهز شد. با وجود اینکه از این بالگرد در ماموریتهای خنثیسازی و حمل نیروی نظامی استفاده زیادی میشود اما ۱۳۲ درجهدار نظامی با آن کشته شدهاند. رسانه «CNBC» گزارش میدهد که این بالگرد بیشترین نرخ تصادف را میان بالگردهای نیروی هوایی آمریکا دارد. آخرین بار ۵ ماه پیش بود که یک دستگاه از این بالگرد با سقوط خود جان ۵ نظامی را گرفت.
۶ تیر ۱۴۰۳دوستان سایت پدال
بنده چند روزی نیستم میدونم دلتون برام تنگ میشه الان متاسفانه تو بیمارستان بستری هستم بخواطر نیش زنبور
دلم براتون تنگ میشه تا یک یا دو هفته دیگه خدانگهدار همتون
A
۶ تیر ۱۴۰۳😂بوس بوس❤️🩹
محمد
۶ تیر ۱۴۰۳چه آدمای بی فرهنگی
بنده خدا حرف بدی نزده انقدر دیس لایک خورده.
انشاءالله با صحت و سلامت کامل برگردی.
۷ تیر ۱۴۰۳ممنون❤️
Ahmad
۶ تیر ۱۴۰۳اله برکت الله
مهراد
۶ تیر ۱۴۰۳عکس های مقاله بعضا اشتباست ، تاریخ و اعداد یکم ایراد داره ، وجود سه چهارتا از هواگردها کاملا بی دلیل و غیر منتطقیه
در کل مقاله عشقیه
ولی بیس و پایه مطلبی که میخواست نوشته بشه رو درک میکنم
پیشنهاد میکنم داستان ثاندرچیف رو بخونید که با پدافند متراکم شوروی در ویتنام چه جنگ خونینی در گرفت ، همدیگرو پر پر کردند ، و درواقع ثاندر اولین هواپیماییه که در محیط صد در صد جنگی در مقابل پدافند برد بلند قرار گرفته و هم تخریب کرده و هم تخریب شده
Saleh
۶ تیر ۱۴۰۳با تشکر از زحماتتون ولی عکس میگ ۲۱ اشتباه درج شده لطفا اصلاحش کنید
جرمی کلارکسون
۶ تیر ۱۴۰۳درسته عکس F105 به جای میگ ۲۱ گذاشتن
علی
۶ تیر ۱۴۰۳تعداد f35 های سقوط کرده از تعداد پرواز کرده بیشتره
امین
۶ تیر ۱۴۰۳تعداد پرواز رو در نظر بگیر
زمان پرواز یک فروند اف ۳۵ که چند ساله باهاش تمرین و اعزام و…. میشه
۱۰ برابر کل ناوگان سوخو تی ۵۰ هاس
Ehsan
۷ تیر ۱۴۰۳اگه میخواد زمان پرواز رو درنظر بگیری چرا سوخو ۵۷ رو میگی؟ سوخو ۳۵ و ۳۰ و ۲۷ و ۲۴ و ده مدل جنگنده و هلیکوپتر دیگشون با ده برابر تایم پرواز بیشتر از f35 چرا سقوط نداشتن ؟ با تکنولوژی ضعیف تر همچنین
Amirmohammad
۶ تیر ۱۴۰۳B2 ها تا چند مدت سر این قضیه زمین گیر میشن چون متوجه میشن که چندتا مشکل داشتن و مهندسین بررسیشون کردن برای رفعشون
v-22 هم علارقم طراحی خاص و هوشمندانش فاجعه بود
نوید
۶ تیر ۱۴۰۳جالبه فقط یک جنگنده روسی تو این لیست هست اونم مربوط به خیلی وقت پیشه.
Ehsan
۶ تیر ۱۴۰۳چند وقت پیش تو بحث با یکی از اساتید ساکن لس آنجلس گفته بودم که آمریکا تو جنگ با ویتنام حدود ۸۰۰۰ تا هواگرد از دست داد میگفت نه نهایت ۳۰۰ تا از دست داده باشه!! این مطلب تقدیمش،فقط از یک جنگنده مدل ۳۲۰ تا از دست داد!
حسین
۷ تیر ۱۴۰۳مهم اینه رسانه دست امریکاست و در ذهن ها هرچی خواسته کرده!
S
۶ تیر ۱۴۰۳یعنی یه بارم نشده اسم سیکورسکی رو درست بنویسید
یه بار مینویسد سیکوراسکای
یه بارم سیکوراسکی
نی نی
۶ تیر ۱۴۰۳تیونرهای ایرانی آفرود کیت بدنه فایبرگلاس می سازن حالا یه سری میگن نخرید اما نمیگن توی خارج هم این ساخته میشه هه
حسین دهمرد
۶ تیر ۱۴۰۳انتظار هرچیزی رو داشتم الا اسپری
f35 چندتا حادثه داشته
شهروند ایرانی
۷ تیر ۱۴۰۳پس اون وقت ما اون توپولف های میخوردن به کوه از کجا آوردیم
حسین
۷ تیر ۱۴۰۳از تعمیر اشتباه!
هواپیما شرقی برای تعویض قطعه ساخته شده ولی ما تعمیر میکردیم و سقوط میکرد!
مثال میزنم:
امریکا 100 اف14 اگر میساخت براش 300 موتور هم میساخت! 200 تا روش نصب میشد ( چون دو موتوره هست) ، 100 تا هم یدکی ولی همون موتور های نصب شده با تعمیر 30 سال کار میکردن!
شوروی اگر 100 میگ 29 میساخت براش 1000 تا موتور هم میساخت و بجای تعمیر میگفت تعویض کنید! بخاطر تولید انبوه و عدم طراحی برای تعمیر ، هم متریال ارزانتر استفاده میکرد هم هزینه ساختش کم میشد! در چند کارخانه در کشور های مختلف هم تولید میشد و قطعات ریز موتور a به موتور b نمیخورد!
ما چون زیرساخت هامون غربی هست همش تعمیر میکردیم در حالیکه باید قطعه معیوب تعویض میشد!
ali
۷ تیر ۱۴۰۳با سلام
جسارتا منبع این مقاله رو میشه بفرمایید؟چون به نظر می رسه کلی مشکل داشته باشه مثلا نوشته هواپیمای جاسوسی b2 در حالی که این b2 اصلا جاسوسی نیست و بمب افکنه.کلا مقاله بسیار ناقصیه