صنایع نظامیصنایع هوایی

کدام هواپیماهای نظامی بیشترین تلفات جانی و سقوط را داشته اند؟

هر چند جنگ جهانی با تلفات بسیارش تمام شده است اما هواپیماهای ارتش ‌های بزرگ هنوز هم تلفات می‌دهند.

ارتش ایالات‌متحده به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مالکان وسایل‌نقلیه نظامی در جهان، هواپیماهای متنوع و گوناگونی دارد که در طی سالیان مختلف برای حفاظت از خاک این کشور و حمله به کشورهای دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. هر چند شهرت پرنده‌های قدرتمندی مانند F-16 یا بمب‌افکن B-52 بر کسی پوشیده نیست اما این سکه روی دیگری هم دارد. موفقیت‌های هوایی زیاد نیروی هوایی این کشور با شکست‌های بسیاری هم همراه شده است. در این میان، برخی از هواپیماها و جنگنده‌ها شهرت بیشتری برای سقوط کردن یا ساقط شدن پیدا کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها نگاهی خواهیم انداخت.

 

میگ ۲۱s

شاید تصور کنید با پایان جنگ جهانی دوم، تصادف، سقوط و انهدام جنگنده‌ها باید به اتمام رسیده باشد اما این‌طور نیست. رقم پرنده‌های نظامی از دست رفته بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. خطرناک‌ترین جنگنده‌ای که هنوز هم در ارتش‌های نظامی فعالیت می‌کند، میگ ۲۱s هندی است که از میان ۸۴۰ فروند تولیدشده آن، نیمی از آن‌ها از بین رفته‌اند. این پرنده در سال آینده میلادی یک بار برای همیشه بازنشسته خواهد شد.

 

F-105 تاندرسیف

رپابلیک F-105 تاندرسیف یکی از نخستین جنگنده‌های بمب‌افکن نیروی هوایی ایالات‌متحده، USAF، بود که موفقیت‌های زیادی در جنگ ویتنام کسب کرد اما تعداد زیادی از آن از بین رفت. این جنگنده بزرگ تنها هواپیمای نظامی ارتش آمریکا است که تنها به دلیل تلفات زیادی از دور خارج شد. گزارشی در سال ۱۹۴۵ اعلام کرد که از میان ۸۳۳ فروند F-105 تاندرسیف تولیدشده، ۳۲۰ فروند در جنگ ویتنام از بین رفت. ۶۲ فروند دیگر هم در رویدادهای هوایی غیرجنگی از دور خارج شدند.

 

F-104 استارفایتر

لاکهید مارتین با توسعه F-104 استارفایتر تلاش کرد تا جای تاندرسیف را بگیرد. این هواپیما که در دوران خود به مراتب توسط نیروهای همراه ایالات‌متحده استفاده شدند، از یک پیشرانه سوپرسونیک سود می‌برد. این جنگنده علی‌رغم پیروزی‌های خوبش به‌خاطر مشکلات الکترونیکی، موتوری و برد کم مشهور شد. سیستم اجکت خلبان ناقص  F-104 استارفایتر مرگ ۲۱ خلبان را رقم زد. کانادا و آلمان به‌ترتیب ۵۰ و ۳۰ درصد از استارفایترهای خریداری‌شده خود را در حوادث گوناگون از دست داده‌اند.

 

بوئینگ V-22

V-22 آسپری یکی از خاص‌ترین هواپیماهای جهان از نظر طراحی به شمار می‌رود. تاکنون ۴۰۰ فروند از این هواپیما که به‌خاطر چرخش محور بال‌هایش به یک عمودپرواز و هلیکوپتر هم تبدیل می‌شود، تولید شده است و در ارتش آمریکا و ژاپن خدمت‌رسانی می‌کند. تنها در یک حادثه سال ۱۹۹۱، ۶۲ نیروی نظامی در این هواپیما کشته شدند. مجموع سقوط‌های آسپری به بیش از ۱۵ فروند می‌رسد و جان بسیاری را به خطر انداخته است. خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که USAF تمام آسپری‌هایش را بازنشسته خواهد کرد.

 

بمب افکن B-2 اسپیریت

هر چند تعداد محدودی از این هواپیمای گران‌قیمت جاسوسی ساخته شده است اما ۵ درصد آن‍ها سقوط کرده‌اند؛ یعنی ۱ فروند. سقوط بمب‌افکن B-2 اسپریت در یکی از جزایر تحت کنترل ایالات‌متحده آنقدر هزینه‌بر بود که به گران‌ترین حادثه هوایی جهان مشهور شد. داستان از این قرار بود که با وجود بررسی‌های متعدد خدمه، سیستم هواپیما به‌خاطر رطوبت زیاد با مشکل مواجه می‌شود و درنتیجه، سرعت و ارتفاع را اشتباه نمایش می‌دهد. خلبان با توجه به اطلاعات نادرست پرواز می‌کند و چون سرعت کافی نداشته است سقوط می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این فاجعه مطلب «با گران ترین سانحه هوایی جهان آشنا شوید؛ سقوط بمب افکن میلیارد دلاری B2» را مطالعه کنید.

 

سیکوراسکی MH-53E سی دراگون

بزرگ‌ترین هلیکوپتر USAF، سیکوراسکی MH-53E مانند سایر حاضران این فهرست، یک پرنده سنگین‌وزن است که بر پایه هلیکوپتر CH-53 توسعه پیدا کرد و به موتور سوم مجهز شد. با وجود اینکه از این بالگرد در ماموریت‌های خنثی‌سازی و حمل نیروی نظامی استفاده زیادی می‌شود اما ۱۳۲ درجه‌دار نظامی با آن کشته شده‌اند. رسانه «CNBC» گزارش می‌دهد که این بالگرد بیشترین نرخ تصادف را میان بالگردهای نیروی هوایی آمریکا دارد. آخرین بار ۵ ماه پیش بود که یک دستگاه از این بالگرد با سقوط خود جان ۵ نظامی را گرفت.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4517 ديدگاه)

    دوستان سایت پدال
    بنده چند روزی نیستم می‌دونم دلتون برام تنگ میشه الان متاسفانه تو بیمارستان بستری هستم بخواطر نیش زنبور
    دلم براتون تنگ میشه تا یک یا دو هفته دیگه خدانگهدار همتون

    موافقم 12
    مخالفم 10
    1. A

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (64 ديدگاه)

      😂بوس بوس❤️‍🩹

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. محمد

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (830 ديدگاه)

      چه آدمای بی فرهنگی
      بنده خدا حرف بدی نزده انقدر دیس لایک خورده.
      انشاءالله با صحت و سلامت کامل برگردی.

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. ۷ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4517 ديدگاه)

        ممنون❤️

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. Ahmad

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    اله برکت الله

    موافقم 4
    مخالفم 5
  3. مهراد

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (783 ديدگاه)

    عکس های مقاله بعضا اشتباست ، تاریخ و اعداد یکم ایراد داره ، وجود سه چهارتا از هواگردها کاملا بی دلیل و غیر منتطقیه

    در کل مقاله عشقیه

    ولی بیس و پایه مطلبی که میخواست نوشته بشه رو درک میکنم

    پیشنهاد میکنم داستان ثاندرچیف رو بخونید که با پدافند متراکم شوروی در ویتنام چه جنگ خونینی در گرفت ، همدیگرو پر پر کردند ، و درواقع ثاندر اولین هواپیماییه که در محیط صد در صد جنگی در مقابل پدافند برد بلند قرار گرفته و هم تخریب کرده و هم تخریب شده

    موافقم 11
    مخالفم 2
  4. Saleh

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با تشکر از زحماتتون ولی عکس میگ ۲۱ اشتباه درج شده لطفا اصلاحش کنید

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. جرمی کلارکسون

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (546 ديدگاه)

      درسته عکس F105 به جای میگ ۲۱ گذاشتن

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. علی

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تعداد f35 های سقوط کرده از تعداد پرواز کرده بیشتره

    موافقم 5
    مخالفم 12
    1. امین

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (506 ديدگاه)

      تعداد پرواز رو در نظر بگیر
      زمان پرواز یک فروند اف ۳۵ که چند ساله باهاش تمرین و اعزام و…. میشه
      ۱۰ برابر کل ناوگان سوخو تی ۵۰ هاس

      موافقم 4
      مخالفم 5
      1. Ehsan

        ۷ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (586 ديدگاه)

        اگه می‌خواد زمان پرواز رو درنظر بگیری چرا سوخو ۵۷ رو میگی؟ سوخو ۳۵ و ۳۰ و ۲۷ و ۲۴ و ده مدل جنگنده و هلیکوپتر دیگشون با ده برابر تایم پرواز بیشتر از f35 چرا سقوط نداشتن ؟ با تکنولوژی ضعیف تر همچنین

        موافقم 5
        مخالفم 5
  6. Amirmohammad

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (508 ديدگاه)

    B2 ها تا چند مدت سر این قضیه زمین گیر میشن چون متوجه میشن که چندتا مشکل داشتن و مهندسین بررسیشون کردن برای رفعشون
    v-22 هم علارقم طراحی خاص و هوشمندانش فاجعه بود

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. نوید

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (531 ديدگاه)

    جالبه فقط یک جنگنده روسی تو این لیست هست اونم مربوط به خیلی وقت پیشه.

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. ارسلان

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (502 ديدگاه)

      از قدیم گفتن هر که بامش بیش برفش بیشتر /
      حدود ۱۳ هزار و پونصد فروند از میگ ۲۱ ساخته شده‌ که خودش رکورد دار این حوزه هست
      میگ ۲۱ رکورد خدمت در نیروی هوایی دست‌کم ۵۶ کشور در چهار قاره دنیا و شرکت در ۳۰ جنگ را در اختیار داره
      بهترین پیروزی میگ ۲۱ از نظر من برمیگرده به ۱۴ اکتبر ۱۹۷۳ که ۷۰ فروند میگه ۲۱ مصری در مقابل همین تعداد فانتوم اف ۴ اسراییلی قرار گرفتن که نتیجه شکار ۱۸ فروند فانتوم اسراییلی در مقابل تنها ۴ فروند میگه ۲۱ بود

      میگ-۲۱ با اینکه یه جنگنده نسل ۲ بود ۸۰ درصد جنگهاش مقابل جنگنده های نسل ۳ و نسل ۴ بود و با این حال موفقیت هم کسب میکرد که از نظر من خیلی قابل تحسین هست
      مثله شکار میراژ با موشک کا-۱۳ ویمپل در جنگ مصر و اسراییل

      در جنگ ایران و عراق هم کارنامه میگه ۲۱ بردش ۴۳ برد و ۴۹ باخت بود

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. ali

        ۷ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (164 ديدگاه)

        با سلام
        دوست عزیز اون پیرویهایی که شما فرمودین در جنگ ایران و عراق بردش 43 برد در برابر 49 باخت،اولا باید توجه داشت همین میگ 21 داشته با ایرانیها می جنگیده نه با آدمهایی از سیاره مریخ و این پیروزهاش که شما فرمودین در برابر جنگنده های ایرانی،در هیچ منبع رسمی معتبر ندیدم.مورد دوم اینکه بله شما درست فرمودین میگ 21 جنگنده نسل 2 هست ولی اونی که سال 1960 اومد بیرون نسل 2 هست وگرنه در سالیان بعد با ارتقاهایی که روش صورت گرفت توسط روسیه،که به عراق هم تحویل داده شد خیلی از مولفه های نسل 3 رو داشت(الان میگ 21 رومانی یا هندی با ارتقاهایی که داشته میشه بهشون با ارفاق نسل 4 هم اتلاق کرد)در مورد اون جنگ 1973 اتفاقا اصلا آماری که فرمودین این نیست .براساس آمارهای رسمی در اون جنگ یوم کیپور اسراییل 20 تا 30 جنگنده از دست داد در حالی که اعراب 344 فروند از دست دادن و اتفاقا در روز 21 اکتبر که دیگه آخرای این جنگ منحوس بود،جنگ بیشتر روی زمین دنبال میشد تا هوا.
        پیروز باشی دوست عزیز

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. حسین

          ۷ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2921 ديدگاه)

          ایشون کل جنگ رو نگفته! دقیق یک روز رو گفته!
          و با ارتقا رادار هم چنگنده نسل 4 نمیشه چون موتور توربوفن نداره!

          موافقم 1
          مخالفم 1
    2. ارسلان

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (502 ديدگاه)

      ایران هم ۱۷ فروند میگه ۲۱ چینی که اسمش اف ۷ هست در اختیار داره با ۲۲ فروند سوخو ۲۲ ام-۳ یو اچ-۳ و ام-۴ فراری از عراق که ظاهری شبیه به میگه ۲۱ داره
      سوخو ۲۲ یه جنگنده بال متحرک هست که می‌تونه از باندهای کوتاه و باندهای ناآماده هم پرواز کنه و دلیل ساختش هم همین بود که درصورت بمباران باند پرواز جنگنده زمین گیر نشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. Ehsan

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (586 ديدگاه)

    چند وقت پیش تو بحث با یکی از اساتید ساکن لس آنجلس گفته بودم که آمریکا تو جنگ با ویتنام حدود ٨٠٠٠ تا هواگرد از دست داد میگفت نه نهایت ٣٠٠ تا از دست داده باشه!! این مطلب تقدیمش،فقط از یک جنگنده مدل ٣٢٠ تا از دست داد!

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. حسین

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2921 ديدگاه)

      مهم اینه رسانه دست امریکاست و در ذهن ها هرچی خواسته کرده!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. S

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    یعنی یه بارم نشده اسم سیکورسکی رو درست بنویسید
    یه بار مینویسد سیکوراسکای
    یه بارم سیکوراسکی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. نی نی

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (640 ديدگاه)

    تیونرهای ایرانی آفرود کیت بدنه فایبرگلاس می سازن حالا یه سری میگن نخرید اما نمیگن توی خارج هم این ساخته میشه هه

    موافقم 0
    مخالفم 2
  11. ارسلان

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (502 ديدگاه)

    نویسنده ی مطلب علی صفرپور در بخش میگ ۲۱ عکس اف۱۰۵ رو بجای عکس در میگ ۲۱ گذاشتی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. حسین دهمرد

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2454 ديدگاه)

    انتظار هرچیزی رو داشتم الا اسپری
    f35 چندتا حادثه داشته

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. شهروند ایرانی

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    پس اون وقت ما اون توپولف های میخوردن به کوه از کجا آوردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2921 ديدگاه)

      از تعمیر اشتباه!
      هواپیما شرقی برای تعویض قطعه ساخته شده ولی ما تعمیر میکردیم و سقوط میکرد!
      مثال میزنم:
      امریکا 100 اف14 اگر میساخت براش 300 موتور هم میساخت! 200 تا روش نصب میشد ( چون دو موتوره هست) ، 100 تا هم یدکی ولی همون موتور های نصب شده با تعمیر 30 سال کار میکردن!
      شوروی اگر 100 میگ 29 میساخت براش 1000 تا موتور هم میساخت و بجای تعمیر میگفت تعویض کنید! بخاطر تولید انبوه و عدم طراحی برای تعمیر ، هم متریال ارزانتر استفاده میکرد هم هزینه ساختش کم میشد! در چند کارخانه در کشور های مختلف هم تولید میشد و قطعات ریز موتور a به موتور b نمیخورد!
      ما چون زیرساخت هامون غربی هست همش تعمیر میکردیم در حالیکه باید قطعه معیوب تعویض میشد!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  14. ali

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (164 ديدگاه)

    با سلام
    جسارتا منبع این مقاله رو میشه بفرمایید؟چون به نظر می رسه کلی مشکل داشته باشه مثلا نوشته هواپیمای جاسوسی b2 در حالی که این b2 اصلا جاسوسی نیست و بمب افکنه.کلا مقاله بسیار ناقصیه

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا