صنایع هوایی

قوی‌ترین موتورهای جت نصب شده روی هواپیماهای تجاری

اگر می‌خواهید با قوی‌ترین موتورهای جت موجود روی هواپیماهای تجاری و مسافربری آشنا شوید این مقاله جذاب پدال را از دست ندهید.


صنعت هوانوردی غیرنظامی باعث شده مردم بیشتری بتوانند با هزینه‌های کمتر پرواز کرده و سفرهای کوتاه‌تری داشته باشند. تقاضای روز افزون برای سفرهای هوایی به این معنی است که شرکت‌های سازنده هواپیما همیشه نیازمند موتورهای جت بزرگ‌تر و بهتر برای بهبود محصولات خود هستند. با اینکه بزرگ‌ترین هواپیماهای مسافربری دنیا یعنی ایرباس A380 و بوئینگ ۷۴۷ بازنشسته شده‌اند اما همچنان شاهد تولید موتورهای جت بزرگ‌تر و قدرتمند هستیم. این موتورها علاوه بر قدرت قابل‌توجه خود مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای توربو فن و توربو جت نسل اول دارند. چنین موتورهایی باعث شده‌اند جت‌های مسافری همچون A-350-900 ULR بتوانند بدون توقف و به مدت ۲۰ ساعت پرواز کنند.

قوی‌ترین موتورهای جت نصب شده روی هواپیماهای تجاری

جنرال الکتریک GE9X

GE9X جدیدترین موتور شرکت جنرال الکتریک GE است و به‌طور ویژه برای هواپیمای بوئینگ 777X تولید می‌شود. با اینکه پروژه 777X به تعویق افتاده اما قبلاً با موتورهای یاد شده پرواز کرده است. این موتور می‌تواند حداکثر نیروی رانش معادل ۵۹۷ هزار نیوتونی تولید کند. GE9X همچنین یکی از بزرگ‌ترین موتورهای تاریخ است و قطر فن آن به ۳.۴ متر می‌رسد. مصرف سوخت GE9X نسبت به پیشرانه قبلی GE90-115B حدود ۱۰ درصد کمتر بوده و آلایندگی کمتری هم دارد.

جنرال الکتریک GE90

GE90 قبل از GE9X قوی‌ترین موتور توربو فن تاریخ بود. این موتور یکی از گزینه‌های مطلوب برای بوئینگ ۲۰۰-۷۷۷ و ۳۰۰-۷۷۷ بوده است. نسخه 94B از موتور یاد شده نیروی رانش ۴۱۷ هزار نیوتونی فراهم کرده و قطر فن آن به ۳.۱ متر می‌رسد؛ اما موتور GE90-115B می‌تواند نیروی رانش ۵۱۳ هزار نیوتونی داشته باشد. با اینکه موتور یاد شده بزرگ‌تر و قوی‌تر از نسخه 94B است اما ۳.۶ درصد مصرف سوخت کمتری داشته و قابلیت اطمینان آن نیز ۹۹.۹۸ درصد اعلام شده است.

پرت اند ویتنی PW4000

خانواده موتور پرت اند ویتنی PW4000 در آوریل ۱۹۸۴ و با نسخه ۹۴ معرفی شد. این نیروگاه پرقدرت در چندین هواپیما از جمله ایرباس A330، بوئینگ ۴۰۰-۷۴۷ و مک دانل داگلاس MD-11 نصب شده است. هم‌اکنون سه نسخه از پیشرانه PW4000 با نام‌های ۹۴، ۱۰۰ و ۱۱۲ تولید می‌شود. بزرگ‌ترین موتور این خانواده همان نسخه ۱۱۲ است که در سال ۱۹۹۵ وارد سرویس شده و در بوئینگ ۷۷۷ نیروی رانش ۳۷۳ تا ۴۳۶ هزار نیوتونی را فراهم می‌کند. PW4000 به خاطر قابلیت نصب در هواپیماهای گوناگون محبوب شده و ایرلاین ها نیز آن را به خاطر هزینه‌های تعمیر و نگهداری بهتر انتخاب می‌کنند.

رولزرویس ترنت

در فوریه ۱۹۹۵ اولین موتور ترنت رولزرویس روی ایرباس A330 نصب شد. تقریباً سه دهه بعد، موتورهای ترنت این شرکت که شامل نسخه‌های ۵۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰، ۹۰۰، XWB و ۷۰۰۰ است همچنان روی هواپیماهای گوناگون دیده می‌شوند. قوی‌ترین موتور در این خانواده ترنت WXB است که به‌طور خاص برای ایرباس A350XWB طراحی شد. XWB در دو نسخه ۸۴ و ۹۷ تولید می‌شود که نیروی رانش آن‌ها به ترتیب ۳۷۳ و ۴۳۱ هزار نیوتون است. این موتور علیرغم قدرت متفاوت دارای فنی با قطر سه متری و ۲۲ تیغه هستند.

انجین آلیانس GP7200

ایرباس A380 بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری است که راهی آسمان شده و بنابراین انتظار می‌رود به قوی‌ترین موتورهای جت نصب شده روی هواپیماهای تجاری مجهز شده باشد اما از آنجایی که A380 بجای دو موتور از چهار موتور سود می‌برد بنابراین نیازی به نیروی رانش زیاد از هر موتور نخواهد بود. برای این هواپیما دو نوع موتور طراحی شده که یکی از نوع رولزرویس ترنت ۹۰۰ است و دیگری را نیز شرکت‌های پرت اند ویتنی و جنرال الکتریک تولید کرده‌اند. این دو شرکت در لباس انجین آلیانس موتور GP7200 را طراحی کرده و ساخته‌اند. پرت اند ویتنی فن و گیربکس GP7200 را تولید کرده درحالی‌که جنرال الکتریک وظیفه تأمین توربین پرفشار و کنترل‌های موتور دیجیتال را بر عهده داشته است. نیروی رانش این موتور به رقم قابل‌احترام ۳۱۱ تا ۳۶۲ هزار نیوتون می‌رسد. با توجه به اینکه تولید A380 خاتمه یافته بنابراین به نظر می‌رسد پایان راه GP7200 نیز فرا رسیده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (351 ديدگاه)

    از سری سخن های جذاب
    اگه ببندیمشون رو ماشین چی

    موافقم 6
    مخالفم 8
    1. hosen

      ۱۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (694 ديدگاه)

      خود موتورش اندازه دو تا ماشینه

      موافقم 15
      مخالفم 1
    2. ali_x76

      ۱۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (393 ديدگاه)

      روی خودرو بازدهی آنچنانی ندارن، چرا که قدرت دهی این موتورها مشروط بر سرعت حرکت وسیله‌ست.
      یعنی این نیروی ۶۰۰ کیلو نیوتنی موتور اولی، توی سرعت ۸. تا ۹. ماخ به دست میاد و تو سرعتای مربوط به خودروهای عمومی (۱. ماخ) شاید ۲۰۰ کیلونیوتن هم نده.
      توی گرندتور این داستان رو ازمایش کردن و با بستن موتور توربو جت روی قایق، سرعتشون به سرعت یه موتور پیستونی هم نرسید.
      مخلص کلام اینکه، هرکه را بهر کاری ساختند…
      توربو جت مال آسمونه، پیستونی مال زمین.

      موافقم 21
      مخالفم 3
  2. 제네시스

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (406 ديدگاه)

    ترکیب رنگ سفید و نقره ای موتور هواپیما چقدر جذابه 🤤

    موافقم 9
    مخالفم 3
  3. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (666 ديدگاه)

    مقاله ناب 😍👏👏👏

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. amir-mr

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (402 ديدگاه)

    ترامپ اومد 🔥🔥

    موافقم 19
    مخالفم 6
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (984 ديدگاه)

      خداروشکر🔥🤝

      موافقم 10
      مخالفم 7
  5. Türk oğlan

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الحمدالله الذی جعل خزائنه بین الکاف والنون. 🌎🗡️🤫
    ( خیلی هم بی ربط نیست دوستان.فقط یکم پیچیده س)

  6. mohammaf

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در ایران موتور ترنت ۵۰۰ که برروی هواپیماهای A340-600 نصب هستش حرف اول رو میزنه البته یکم تامین قطعاتش سخته نسبت به CFM56

  7. علی علوی

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    جنرال الکتریک- رولزرویس و پرات اند ویتنی سه کمپانی اصلی سازنده موتورهای فوق العاده پیشرفته و پیچیده و حرفه ای در دنیای وسایل نقلیه پرنده می باشند که تنها رولزرویس متعلق به بریتانیا می باشد و دو کمپانی دیگر هر دو به ایالات متحده تعلق دارند
    البته کمپانی های دیگری نظیر ویلیامز اینترنشنال- لایکومینگ- آلیسون- کانتیننتال موتورز نیز می باشند که همگی کمپانی های آمریکایی می باشند
    LYCOMING IN THE STATE OF PENNSYLVANIA
    ALLISON IN THE STATE OF INDIANA
    WILLIAMS INTERNATIONAL IN THE STATE OF MICHIGAN
    CONTINENTAL MOTORS IN THE STATE OF ALABAMA
    البته کمپانی آلیسون به عنوان زیرمجموعه کمپانی رولزرویس می باشد و موتورهای رولزرویس آلیسون بسیار پیشرفته و شناخته شده می باشد
    و نیز کمپانی معظم هانیول الاید سیگنال
    HONEYWELL ALLIED SIGNAL که کمپانی چند ملیتی و چند صنعتی آمریکایی می باشد
    اما هیچ کدام از کمپانی های سازنده به اندازه جنرال الکتریک که بهترین و پیشرفته ترین و قدرتمند ترین و شناخته شده ترین کمپانی در بسیاری از زمینه های مختلف علوم و تکنولوژی های بسیار پیشرفته می باشد قدرت طراحی و توسعه و تولید و اختراع موتورهای فوق العاده پیشرفته را ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا