این فهرست شامل ۱۲ هواپیمای تاریخساز از جنگندههای نازی تا مسافربرهای مشهور میشود.
از هواپیماهای جنگنده جنگ جهانی دوم گرفته تا نمونههای سفری با دو بال موازی، پرفروشترین هواپیماهای جهان هر کدام بنا به دلایلی خاص محبوبیت بالایی داشتهاند. پیش از آنکه به لیست اصلی بپردازیم، شایسته است نگاهی هم به دو عضو افتخاری از بوئینگ و ایرباس داشته باشیم که در حملونقل هوایی جهان تاثیر به سزایی داشتهاند.
پرفروشترین هواپیمای تجاری خطوط هوایی: بوئینگ ۷۳۷
بوئینگ ۷۳۷ برای نخستینبار در سال ۱۹۶۷ به آسمان رفت و بهصورت عمده بهعنوان یک هواپیمای تجاری شناخته شد. این محصول شرکت آمریکایی بوئینگ، در طول زندگی خود دستاوردهای زیادی را کسب کرده است. سازنده بهلطف چندمنظورگی، قابلیت اتکای بالا و استفاده گسترده از این مدل در صنعت هوانوردی، تاکنون بیش از ۱۱.۵ هزار فروند ۷۳۷ را وارد فرودگاههای سرتاسر جهان کرده است. به این ترتیب، بوئینگ ۷۳۷ پرفروشترین هواپیمای تجاری خطوط هوایی جهان به شمار میرود.
پرفروشترین هواپیمای تجاری موثر بر صنعت: ایرباس A320
ایرباس A320 یکی دیگر از مهمترین هوانوردهای خطوط هوایی جهان به شمار میرود که توسط شرکت مهندسی هوافضای اروپایی ایرباس توسعه یافته است. این محصول تاکنون با شمار بیش از ۱۱ هزار فروند بهعنوان یکی از پرفروشترین محصولات بازار هواپیماها شناخته میشود. A320 بهخاطر ویژگیهایی چون فناوری پیشرفته، مصرف مناسب سوخت و نقش اساسی در مدرنسازی سفرهای هوایی جای خود را در آشیانههای گوناگون پیدا کرد و به یکی از پرفروشترینها بدل شد.
۱۰. پولیکارپوو Po-2
پولیکارپوو Po-2 بیشتر سهم تولید را در میان هواپیماهای مجهز به دو باله موازی به خود اختصاص داده است. گستره تولید این دستگاه از ۲۰ تا ۳۰ هزار فروند بوده است که همه در دوره شوروی سابق و در میان سالهای ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۲ تولید شدند. این هواپیما در عملیاتهای آموزشی، جاسوسی و حملات زمینی تاثیرگذار بوده است. پس از توقف تولید آن توسط روسها، هلندیها تا سال ۱۹۵۹ از آن استفاده میکردند.
۹. فوک ولف FW 190
جنگنده تک سرنشینه نازی Fw 190 با تعداد بیش از ۲۰ هزار فروند در جایگاه نهم این فهرست قرار دارد. این هواپیمای جنگنده در تعیین سرنوشت نبردهای هوایی آلمان نازی در سالهای ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ تاثیر به سزایی داشته است. پس از نازیها، فرانسه ۶۴ عدد از آن را با نام «NC 900» تولید کرد. یکی از اصلیترین ویژگیهای این هواپیما، موتور رادیال آن به شمار میرفت. طراحی خاص آن بههمراه ویژگیهای آیرودینامیکیاش آن را به دشمنی سرسخت برای متفقین تبدیل کرده بود.
۸. پایپر J-3 کاب
پایپر J-3 کاب یکی از یادوارههای هوانوردی کلاسیک محسوب میشود که بیش از ۲۰ هزار فروند از آن در میان سالهای ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۷ و غالبا در خاک ایالاتمتحده به فروش رسید. نمونههای دیگر این هواپیما با نامهای «L-4»، «O-54»، «TG-8» و «NE» کاربردهای دیگری جز هوانوردی عادی و عمومی داشتند.
۷. سوپرمارین اسپیت فایر/ سیفایر
بیشک یکی از مشهورترین هواپیماهای بریتانیایی جهان، اسپیتفایر است که در میان سالهای ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۸ بیشاز ۲۲.۵ هزار فروند از آن تولید شد. این جنگنده نظامی که در جنگ جهانی مورداستفاده قرار گرفت، سنگر هوایی انگلستان در برابر نازیها به شمار میرفت. نسخه سیفایر این جنگنده برای نخستینبار از فناوری قلاب هواپیما (که امروزه در ناوهای هواپیمابر استفاده میشود) پردهبرداری کرد.
۶. سسنا ۱۸۲
ششمین هواپیمای جهان با بیشترین حجم تولید، سسنا ۱۸۲ است که بیشاز ۲۴ هزار فروند از آن به آسمان صعود کرد. این هواپیمای چندمنظوره که توسط «Reims Aviation» تولید میشد، از سال ۱۹۵۶ کار خود را آغاز کرد و بهخاطر همهفن حریف بودن موردتوجه بسیار قرار گرفت. این هواپیما که با هدف تطبیق با شرایط گوناگون طراحی و ساخته شده بود، بارها و بارها در استفادههای شخصی، تجاری، پایش هوایی، قانونگذاری و حتی سقوط آزاد تواناییهایش را به نمایش گذاشته است.
۵. سسنا ۱۵۰/ ۱۵۲
بیشاز ۳۱ هزار فروند از این هواپیمای ملخی که بین سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۸ تولید میشد، به آسمان پرواز کرد. این محصول مردمی یک هوانورد دو سرنشینه با بیشترین حجم تولید شناخته میشود که بهخاطر ویژگیهایی چون هدایتپذیری مناسب، پایداری و سواری خوب جای خود در دل مدارس هوانوردی سراسر جهان باز کرد.
۴. پایپر PA-28 چروکی
سری هواپیماهای PA-28 مدلهایی توانا و چندمنظوره به شمار میرفتند. این مدل از دهه ۶۰ میلادی تولید میشود و تاکنون بیشاز ۳۲,۷۷۸ فروند آن به پرواز درآمده است. پایپر PA-28 جلوتر از مدل سسنا ۱۵۰ و ۱۵۲ بهعنوام محبوبترین پرنده مدارس پرواز شناخته میشود. ارگونومی مناسب کابین این هواپیما بههمراه رابط کاربرپسند، آن را به گزینهای مناسب برای یادگیری و معرفی پرواز به تازهواردها تبدیل کرد.
۳. مسر اشمیت Bf 109
Bf 109 نام یک جنگنده دیگر نازی است که از آن بهعنوان یک افسانه هوانوردی در طول تاریخ یاد میشود. این جنگنده که بیشاز ۳۴,۸۵۲ فروند از آن تولید شد در میان سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۵۸ پشتیبان نیروی جنگنده «لوفتواف» آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بود. نازیها از آن در نبردهای مهم و مشهوری چون « نبرد بریتانیا»، «نبرد جبهه شرقی»، «نبرد آفریقای شمالی» و « نبرد مدیترانه» استفاده کردند. Bf 109 بیشترین تعداد تولید را در میان جنگندههای تک سرنشینه به خود اختصاص داده است. نازیها آن را در کارخانههایی در کشورهای رومانی، اسپانیا، مجارستان، سوییس و چکسلواکی سابق تولید میکردهاند.
۲. ایلیوشین IL-2
ایلیوشین IL-2 استورموویک یک هواپیمای حمله هوا به زمین بود که بیشاز ۳۶,۱۸۳ فروند از آن از خط تولید خارج شد. این هواپیمای روس بیشترین حجم تولید یک جنگنده، یک هواپیمای بال کوچک و جنگنده جنگ جهانی دوم را به خود اختصاص داده است. از ویژگیهای خاص استورموویک میتوان به حفاظ بدنه آن اشاره کرد که بهوسیله بدنه سخت از راننده و قطعات حیاتیاش در برابر آتش دشمن محافظت میکرد؛ بههمین دلیل برای حمله به نیروهای زمینی مناسب بود. حفاظت بدنه باعث شده بود استورموویک بهعنوان تانک پرنده مشهور شود.
۱. سسنا ۱۷۲ اسکایهاک
بیشترین تیراژ تولید یک هواپیما به برند سسنا و مدل ۱۷۲ اسکایهاک تعلق دارد. این هواپیما با گذر از ۴۵ هزار فروند، بیشترین فروش یک مدل را در میان تمام هوانوردهای جهان به خود اختصاص داده است. میراث سسنا ۱۷۲ از سال ۱۹۵۶ تاکنون ادامه دارد و نسلها همراه خلبانها بوده است. این مدل همچنین رکورد طولانیترین پرواز بدون توقف برای یک هواپیمای تکموتوری را از آن خود کرده که ۶۴ روز و ۲۲ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۵ ثانیه به درازا کشیده است. این دستاورد خیرکننده، با سوختگیریها پرتعداد، در سال ۱۹۵۸ توسط دو خلبان به نام رابرت تیم و جان کوک میسر شد تا برای همیشه در تاریخ هوانوردی مایه افتخار باشد. نظر شما درباره این هواپیماهای تاریخی چیست؟
مازیار
۲۶ مهر ۱۴۰۲مسر اشمیت و اسپیتزر فایر دو تا نگین لیست هستن
بین خلبانان و اهالی هوانوردی، هواپیماهای کلاسیک کوچیک دنیای بسیار خاص و جذابی دارن
M.mohamad
۲۶ مهر ۱۴۰۲بسیار زیبا بود این مقاله
لطفا مقاله های آزاد بیش تری بگذارید
علی جردن
۲۶ مهر ۱۴۰۲سسنا ۱۵۰ تو همه فرودگاهای GTA سن آندرس بود🤭😁
amir
۲۸ مهر ۱۴۰۲حالا فک کن من یه مدت تو سن اندریاس چه کار سمی کرده بودم مود اف ۲۲ رو ریخته بودم روی اون av8 عمود پروازه
فک کن اف ۲۲ عمود پرواز
Dan
۲۶ مهر ۱۴۰۲سسنا خوش میدرخشد
amir
۲۶ مهر ۱۴۰۲میشه درباره رکورد طولانی ترین پرواز بدون سوخت گیری ۶۴ روز سسنا بیشتر توضیح بدید چجوری بوده؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ مهر ۱۴۰۲من متن تصحیح کردم
طولانی ترین پرواز تاریخ به مدت 64 روز، 128 مرتبه سوخت گیری داشت
می تونید از طریق سایت HACDAY به زبان انگلیسی و دانشکده علوم هوایی اصفهان به فارسی، اطلاعات بیشتری کسب کنید
amir
۲۶ مهر ۱۴۰۲باح باح مستر اشتری(سم شد) دست شوما درد نکنه
عجب رکوردی چشم مطالعه میکنم
corvette
۲۶ مهر ۱۴۰۲آقای اشتری درمورد c8zr1 بزارید تصاویر نوربر رو
بچه ها با هم درموردش صحبت کنیم
با تشکر
علی صفرپور
۲۶ مهر ۱۴۰۲مسئله این بوده که برای سوخت گیری روی زمین ننشسته وگرنه سوخت گیری داشتن به کرات
سینا اسماعیلی
۲۸ آبان ۱۴۰۲کجاش کفته بدون سوخت گیری
من
۲۶ مهر ۱۴۰۲172 خوش قیمت، کم استهلاک و با دوام، تو زمین خاکی و چمن هم میشه باهاش فرود اومد یا تیک آف کرد که برای خیلی از هوا پیماها قفله
حیف که تو زیبایی حریفای قدری داره
Enzo Ferrari 2008
۲۶ مهر ۱۴۰۲سینا همه ماشاالله هتریک کرده
سامان اذری
۲۶ مهر ۱۴۰۲تو هواپیماهای جدید
ایرباس A340
بوئینگ ۷۷۷
و بوئینگ ۷۴۷ (ملکه اسمانها)
این سه تا مدل خیلی عالی هستند
اولین ۷۴۷ که بجز امریکا تحویل داشده شد برا ایران بود
اون زمان لوفتهانزا و بریتیش ایرویز در حسرت اون هواپیما بودن
یه زمانی رکورد طولانی ترین مسافت طی دشه با هواپیما
متعلق به ۷۴۷ هواپیمایی هما بود که از تهران به نیویورک پرواز میکرد
***
Anti Tesla
۲۶ مهر ۱۴۰۲آقای اشتری یک مقاله در مورد کاربردی ترین جنگنده تاریخ منتشر کنید.