اولین نمونه از نسل بعدی هواپیمای مافوق صوت غیرنظامی اورچور هنوز عرضه نشده اما نسخههای نظامی آن هم تولید خواهند شد. شرکتهای نورث روپ گرومان و بوم سوپرسونیک با امضای توافقنامهای در نمایشگاه هوایی فانبرو خبر از توسعه نسخههای مأموریت واکنش سریع هواپیمای مافوق سوخت اورچور را دادند.
به گزارش نیواطلس، زمانی که آخرین نمونه از هواپیمای مسافری و مافوق صوت کنکورد آخرین پرواز خود را در سال ۲۰۰۳ انجام داد، بخش هوافضا با یک وقفه تکنولوژی که از زمان مأموریتهای آپولو تا آن زمان دیده نشده بود مواجه شد. همانطور که کنکورد فرانسوی برای آخرین بار فرود آمد، دنیا هم یک کلاس کامل از قابلیتها و توانایی را از دست داد، قابلیتی که پرواز مسافران و محمولهها را در فواصل بینقارهای و با سرعت بسیار زیاد میسر میکرد.
دلایل زیادی برای این کار وجود داشت اما نسل بعدی هواپیمای مافوق صوت مسافری در دست توسعه بوده و از طراحی اقتصادیتری سود میبرد. به این ترتیب قرار است هواپیمایی مقرونبهصرفه تر با طراحی و تکنولوژیهای جدید بدنه و بال تولید شود. یکی از رقبای حاضر در این مسابقه بوم سوپرسونیک است که در حال کار روی هواپیمای مافوق صوت اورچور با طول ۷۱ متری بوده و میتواند ۸۰ مسافر را با سرعت ۱.۷ ماخ بالای دریا و ۰.۹۴ ماخ بالای زمین حمل کند. سرعت این هواپیمای مافوق صوت دو برابر هواپیماهای سنتی خواهد بود و به این ترتیب میتوان فاصله بین توکیو ژاپن تا سیاتل آمریکا را در ۴.۵ ساعت طی کرد.
قرار است اولین تستهای پروازی اورچور در سال ۲۰۲۶ انجام شود و این هواپیما تا سال ۲۰۲۹ خدمات خود را به مشتریان ارائه کند اما توافقنامه جدید نورث روپ گرومان نشان میدهد ارتش آمریکا و کشورهای متحد آن علاقه زیادی به نسخههای نظامی و واکنش سریع این هواپیما دارند. وجود چنین مباحث مشترکی بین هواپیماهای نظامی و غیرنظامی مسبوق به سابقه بوده و قبلاً نیز شاهد آن بودهایم. به خاطر اینکه هنوز جوهر این توافق خشک نشده هنوز جزئیات زیادی از آن در دست نیست اما نسخههای جدید اورچور میتوانند برای مأموریتها و حمل نظامیان، تحویل محمولههای نظامی و پزشکی و… بکار روند.
تام جونز رئیس نورث روپ گرومان میگوید:
ترکیب تجربه ارزشمند سیستمهای دفاعی نورث روپ گرومان با ویژگیهای پیشرفته هواپیمای مافوق صوت بوم سوپرسونیک نشان دهنده قدرت چنین همکاریهایی است که موجب سود بردن مشتریان خواهد شد. با همکاری یکدیگر میتوانیم مطمئن شویم مشتریان نظامی ما از نسخههای گوناگون اورچور برای مأموریتهای متنوع استفاده خواهند کرد.
احمدرضا
۱۰ مرداد ۱۴۰۱فکر کنم کنکورد سریعتر بود و سرعتش ۲ ماخ بود
شلبی
۱۰ مرداد ۱۴۰۱مشکل اصلیه این هواپیماها مصرف سوخت بالا و ظرفیت مسافر کم تر به دلیل محدودیت های نوع خاص طراحیه اون هاست که عملا امکان استفاده از خیلی از اصلاحات برای بهبود مصرف سوخت و ضرایب ایرودینامیکی رو به طراح ها نمیده
Roham
۱۰ مرداد ۱۴۰۱چرا سرعت بر فراز خشکی و دریا متفاوته؟!
کسی میدونه؟
مسعود
۱۰ مرداد ۱۴۰۱شاید بخاطر اختلاف فشار هوا باشه
F
۱۰ مرداد ۱۴۰۱به علت تفاوت فشار هست، و مقداری هم رطوبت.
پویا
۱۰ مرداد ۱۴۰۱سرعت صوت در جاهای مختلف متفاوت هست
Hl>i
۱۰ مرداد ۱۴۰۱بخاطر کم کردن صدا ، روی خشکی سرعت رو کم میکنن، عملا دیوار صوت رو میشکنه و صدای مهیبی ایجاد میکنه
+|<i
امیرشایان فرازی
۱۰ مرداد ۱۴۰۱به خاطر صدایی که به بوم معروفه و شیشه ها رو می ترکونه
در ضمن کونکورد بالای ۲ ماخ هم میرفت اما با اون سرعت برج مراقبت نیویورک یه بار گزارش داد صدای کونکورد میومد ولی خودش هنوز وارد نیویورک نشده بود
phonix
۱۰ مرداد ۱۴۰۱عزیز چیزی که از صدا سریع تره اول خودش میاد بعد صداش مثل رعد و برق
اینکه شما گفتی کامل قونین فیزیک رو نقض میکنه اول داش میاد بعد خودش؟
دکتر ع
۱۰ مرداد ۱۴۰۱کنکورد تکرار نمیشه،حدود ۲۰ ساله بک گراند کامپیوترهام عکس کنکورد هست… مهندس فرهاد کاشانی نویسنده سابق مجله ماشین که ساکن آمریکا هستن هماکنون،یک مقاله در مورد سفر با کنکورد دارن که خودشون تجربه کردن،خواندنش خالی از لطف نیست دوستان.
حسین دهمرد
۱۰ مرداد ۱۴۰۱مهندس چی هست؟
بهنام
۱۰ مرداد ۱۴۰۱بله .اون مقاله رو خوندم و هنوز هم مهندس کاشانی رو تو اینستاگرام دنبال میکنم .
♧Quark♧
۱۰ مرداد ۱۴۰۱شرکت معظم نورث روپ گرومان که تو پروژه باشه صدرصد جواب میده،چون تجربه ساخت بسیار بالایی داره
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۰ مرداد ۱۴۰۱عظمت آمریکایی جانم به این قدرت
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۰ مرداد ۱۴۰۱فکر کنم آمریکایی هستی به اسم ایرانی
M5
۱۰ مرداد ۱۴۰۱شرکت نورث روپ گرومن سومین شرکت بزرگ نظامی آمریکا هست و بمب افکن B2 در اصل ساخته این شرکت هست با کمی همکاری بوئینگ
در کل شرکت نورث روپ گرومن بهترین تجهیزات آمریکا رو می سازه و فقط به کیفیت توجه میکنه نمونش YF23 که از همه نظر بجز بحث اقتصادی از F22 برتر بود
phonix
۱۰ مرداد ۱۴۰۱این شرکت در طی بحران اقتصادی توسط بوئینگ خریدار شد و سهامش در اختیار بوئینگه
و فکر کنم سوم هم نیست
شرکت هایی مثل جنرال داینامیک و ریتیان ازش در حال حاضر بزرگ ترن البته بل هم هست
البته الان پروژه پهباد سوخت رسان رو داره به علاوه طرح بالگرد های اینده ارتش امریکا رو داره اماده میکنه و احتمالا دوباره به اوج برگرده
هرچند این شرکت های بسیار تکنولوژی رو به پیش میبرن و از این نظر اهمیت خیلی زیلدی دارن
اما نباید فراموش کرد تک تک کار هاشون بوی خون میده و روی استخوان انسان های اکثرا بیگناه ساخته شدن
پویا
۱۱ مرداد ۱۴۰۱اشتباه می کنید سهام این رو هیچ شرکتی نخریده. درضمن بل از این بزرگتر نیست
Sun_e
۶ مهر ۱۴۰۱برعکس گفتی مشتی باید بگی خودش اومده ولی صداش نه