طراحی متفاوت و حیرتانگیز ایتالیایی با پیشرانههای ملخی ساخت پرتاندویتنی کانادا، یکی از محصولات شاخص و متفاوت در صنعت هوایی به نام پیاجیو P180 آوانتی ایوو را خلق کرده است.
پیاجیو آوانتی ایوو به عنوان یک هواپیمای مسافربری جدید از ظرافت خاصی در طراحی سود میبرد و استانداردهای جدیدی را در این زمینه وضع کرده است. این هواپیمای ساخت ایتالیا به منظور کاهش هزینههای حملونقل طراحی شده و از دو پیشرانه توربینی با پرههای نصب شده روی بالها و پیکربندی موسوم به پوشر استفاده میکند.
این هواپیما امکان پرواز با یک یا دو خلبان را دارد و حداکثر نه نفر را میتواند حمل کند. جدای از طراحی پوشر ملخها، پیاجیو آوانتی ایوو دارای بال دوم کوچک و رو به جلو، بخش پشتی سنتی و بالی مرکزی است. بنا به گفته فدراسیون بینالمللی هوانوردی FAI، پیاجیو P180 آوانتی یکی از سریعترین هواپیمای ملخی دنیا با حداکثر سرعت ۹۲۷ کیلومتر در ساعت است. در مقایسه با جتهای تجاری هم سایز همچون سسنا سیتیشن لتیتود، هواپیمای موردبحث میتواند ۷۴ کیلومتر در ساعت سریعتر پرواز کند و هزینههای عملیاتی کمتری داشته باشد. به همین خاطر آوانتی ایوو یک انتخاب هوشمندانه در بازار هواپیماهای اجرایی خواهد بود.
اما قبل از پرداختن به این محصول جدید بهتر است نگاهی به تاریخچه پیاجیو داشته باشیم. پیاجیو که این روزها به خاطر اسکوترهای شیک وسپا شناخته میشود اولین بار با تولید لوکوموتیوها و واگنهای حمل بار ریلی کار خود را شروع کرد. تا دهه ۳۰ میلادی این شرکت روی تولیدی هواپیماهای نظامی تمرکز نمود و یکی از آنها نیز بمبافکن پیاجیو P108 با چهار پیشرانه بود. پس از جنگ جهانی دوم پیاجیو به دنبال تولید حملونقل مدرن و ارزانقیمت برای عموم مردم رفت. در آن زمان شاخصه یک وسیله نقلیه خوب این بود که قیمت پایین و فضای کابین و بار بیشتری داشته باشد و مردان و زنان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. در بهار سال ۱۹۴۶ پیاجیو اسکوتر نمادین وسپا را معرفی کرد و در عرض ۱۰ سال توانست بیش از ۱ میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.
با موفقیت اسکوتر وسپا، پیاجیو یکبار دیگر به سراغ گسترش کسبوکار خود رفت و با توجه به تاریخچه خود در صنعت هوانوردی، تولید هواپیمای انتخابی منطقی به شمار میرفت. در اواخر دهه ۷۰ میلادی این شرکت کار روی یک هواپیمای دو موتوره توربینی با پره را که بتواند خریداران فورچون ۵۰۰ را جذب کند شروع کرد. در سال ۱۹۸۳ پیاجیو با شرکت گیتز لیرجت برای تولید محصولی با طراحی متمایز همکاری کرد اما متأسفانه گیتز لیرجت به خاطر مشکلات مالی کنار کشید و پیاجیو مجبور شد به تنهایی این پروژه را پیش ببرد.
اولین پروتوتایپ P180 آوانتی در مارس ۱۹۹۰ پرواز تست خود را انجام داد و در دوم اکتبر همان سال توانست تأییدیه فدراسیون بینالمللی هوانوردی را کسب کند. در اولین سالهای قرن ۲۱ بود که شرکت موردبحث از نسخه جدید و بهینه P180 آوانتی مجهز به دو پیشرانه PT6A-66 پرت اند وینتی کانادا رونمایی نمود. یکی از نقاط قوت این هواپیما را میتوان صدای تولیدی کم به علت پیشرانههای نصب شده در پشت بالها دانست. این هواپیما در عین اینکه سرعتی مشابه جتهای میان سایز دارد اما هزینه عملیاتی آن ۴۰ درصد کمتر است.
پیاجیو در سالهای بعد به توسعه طراحی آوانتی ادامه داده و آن را پیاجیو آوانتی ایوو نامیده است. در نوامبر ۲۰۱۸ بود که پیاجیو مشکلات مالی عمیقی را تجربه کرد و دولت ایتالیا مجبور شد مداخله کرده و آن را با پرداخت ۷۱۶ میلیون یورو نجات دهد. دولت این کشور امیدوار است با استقبال مشتریان از محصولات پیاجیو مشکلات مالی را پشت سر بگذارد و باید گفت تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد ۲۴۶ فروند پیاجیو آوانتی تولید شده و نسخه جدید آن نیز با قیمت ۷.۷ میلیون دلار به فروش میرسد.
مشخصات پیاجیو P180 آوانتی ایوو | |
خدمه | یک یا دو نفر |
تعداد مسافران | نه نفر |
طول (متر) | ۱۴.۴ |
ارتفاع (متر) | ۳.۹ |
وزن خالی (کیلوگرم) | ۳۷۹۹ |
پیشرانه | دو پیشرانه توربین ملخدار پرت وینتی کانادا PT6A-66B |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۹۲۷.۴ |
سرعت کروز (کیلومتر در ساعت) | ۵۸۹ |
شعاع حرکتی (کیلومتر) | ۲۸۱۰ |
زمان رسیدن به ارتفاع ۷۶۲۰ متری (دقیقه) | ۱۰ |
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ اسفند ۱۴۰۲شرکت پیاجیو ایتالیا خالق موتورسیکلت وسپا هست
در متن هم اشاره شده
ممد ژانگولر
۸ اسفند ۱۴۰۲این چرا وارونست . ملخ موتوروش عقبه. یعنی شما میخوای بری نیویورک در اصل میرسی توکیو؟!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ اسفند ۱۴۰۲در متن راجع به این نوع موتور توضیح داده شده
ممد ژانگولر
۸ اسفند ۱۴۰۲داداش اشتری میدونم که جلو میره ولی خیلی جالب بود برام ی همچین تکنولوژی . به طنز گفتم
کلا تو طراحی ایتالیا خاصن
هواپیمای زیبا
۸ اسفند ۱۴۰۲🇮🇹واه واه واه پدال په میکنه بابا عجب مقاله باحالی ایول
حالا حساب کن این جت مافوق صوت نیست نزدیک 1000 تا سرعت داره یعنی نزدیک 3 برابر برخی از سریعترین خودروها ……🇮🇹
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ اسفند ۱۴۰۲حدود سرعت ۸۰۰کیلومتر برساعت برای هواپیماهای مسافربری، قابل قبوله
بشتر بشه دیگه ایدهآله
John Marston
۸ اسفند ۱۴۰۲جناب اشتری یه مقاله در مورد بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی دنیا مثل Lockheed c5 galaxy و Boeing c17 Globemaster تو پدال بزارید
واقعا جاش خالیه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ اسفند ۱۴۰۲ایده بسیار خوبی است
حتما
کیانوش
۱۲ اسفند ۱۴۰۲تو مسافرت که معمولا هواپیما ها با سرعت کروز میرن که همون پونصد کیلومتره اینم مثل بقیه توربوپراپ ها با این حال مزیت اصلیش نصبت به بقیه مصرف سوخت کمترشه به نطرم تا سرعت شاید تو فاصلههایزیر پونصد کیلومتر منطقی باشه استفاده از سرعت هشتصد کیلومت مثلا ولی قطعا با سرعت بالا نمیتونه دو هزار هشتصد کیلومتر برد داشتهباشه و به نطرم نه نفر کمه و نمیتونه فروش زیادی داشته باشه ی هواپیما دیگه هست اسمش یادم نیست ولی اون عالیه حدود هجده نفر داره ولی فقط یک انجین توربوپراپ تو دماعه داره و تو ارتش امریکا و چند کشور دیگه هم کاربرد داره یه نطرم ایران هم باید به فکر یک انجین یومی توربو پراپ باشه اگر فناوری همون انجیم پی تی شش قدیمی پرند ویتی قدیمی رو بتونن بدمی کنن میشه یا تعییرات تو هلیکوپتر هم ازش استفاده کرد و ی هواپیمای مسافربری و ترابری با نصف وزن سیمرع هم خیلی به کار ارتش میاد و خصوصا تو گشت دریایی به نطرم باید همون توربوپراپ با قابلیت حمل دو تن چینی که سپاه ده تا ازش داره رو ی انیجن توربو پراپ بومی و ی بدنه با پلتفرم همون رو توسعه بدن خیلی کم هطینه تره و میتونه تا دوازده نفر مسافر یا دو نیم تن محموله حمل کنه اسمش وای دوازده هست فکر کنم و نسخه هایجدیدش خیلی کاربدیه تو خود چین سیمرع هم مشکل اصلیش انجینشه اگر ی توربوپراپ بر اساس نسخه های عربی بسازن داخل ایران میتونه کاربردی باشه اون انجین مناسب هوای گرم نیست متاسفآنه و حتی اگرم بود بازم هزینه نگهداری اون انجین بیشتر از انجین های کاندایی هست اگر مشکل انجین حلبشه با تعییرات روی بدنه همون توپولف صد و چهل ایران میتونه هواپیمایی در حد داش کاندا یا ای تی ار بسازه هفتاد نفره و حداقل نصف پرواز های داخلی و بعصی از پرواز های به کشور های همسایه رو رفع نیاز کنه میشه با هزینه خیلی کم تر از جت ها
F-4E
۸ اسفند ۱۴۰۲قیمتشم خوبه انصافا
۸ اسفند ۱۴۰۲🤩🤩🤩
جرمی کلارکسون
۸ اسفند ۱۴۰۲سرعت باز شدن چرخ این هواپیما بالاس اگه ویدیو هاشو دیده باشید
محسن
۸ اسفند ۱۴۰۲ممنون از پدال برای احترامی که به مخاطبینش میزاره.خسته نباشید
Genius
۸ اسفند ۱۴۰۲بلاشک اگر کارخانه ایران ناسیونال مصادره نمیشد و همچنان مالکیتش با موسس خودش بود شک نکنید ذرهای شک نکنید امروز ۱۰۰ پله بالاتر از چیزی بود که هست این یک قانونه هیچکس بیشتر از موسس یک مجموعه دلسوز اون مجموعه نخواهد بود
مجتبی .
۹ اسفند ۱۴۰۲بله آقای خیامی به گواه کارکنان اون زمانش پدر کارخانه وکارگرهاش بوده وباهمه وجود دنبال پیشرفت شرکتش اما افسوس که تفکرات کمونیستی به این کشور غالب شد وهمه صنعتگران وثروتمندان واقعی فراری شدن ومیراثشون نابود.
رحیم
۹ اسفند ۱۴۰۲بسیار عالی بود ممنونم از زحمات شما
حسین دهمرد
۱۰ اسفند ۱۴۰۲احتمالا معایبی هم داره که تو متن بهش اشاره نشده.
محمد
۳۱ فروردین ۱۴۰۳خیلی عالی بود.بنظرم ارتفاع پروازی بالایی داره.
رضا
۷ دی ۱۴۰۳محث اطلاع بگم که امروز شرکت بایکار ترکیه،بزرگترین شرکت تولید کننده ی پهباد در جهان این شرکت ایتالیایی رو خرید.