هواپیمای ایرباس A380 را میتوان ویترین مهندسی و تکنولوژی دانست، پرندهای که تنها هواپیمای پهنپیکر دو طبقه کامل در دنیا به شمار میرود.
ایرباس A380 توانایی حمل ۸۵۳ مسافر را دارد که آن را به بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا بدل میکند. این محصول پیشرفته از سال ۲۰۰۷ تاکنون در آسمانها پرواز میکند و ابعاد و قدرت قابلتوجه آن باعث شده است به چالشی منحصربهفرد، هم برای خلبانها و هم برای افراد حاضر در برج مراقبت و باند فرود بدل شود. چالشهای بدیهی برای خلبانها و خدمه این هواپیما به علت وجود سیستمهای گوناگون و قطعات عملکردی متنوع به وجود میآیند. همچنین ایرباس A380 دارای مشخصات عملکردی منحصربهفردی است که شامل شتاب گیری و کاهش سرعت کندتر و آرامتر در مقایسه با هواپیماهای دیگر خواهد بود. علاوه بر این، ابعاد بزرگ و وزن بالای A380 میتواند چالشی دیگر در زمینه تیک آف و فرود باشد، چیزی که نیازمند باندی طولانی و زمان بیشتر برای فرود یا پروازی موفقیتآمیز در فرودگاههاست. با توجه به ابعاد بسیار بزرگ ایرباس A380، این هواپیما فشار کاری زیادی را به خلبانها وارد میکند. خلبانها باید بتوانند پیچیدگیهای چنین پرندهای را درک کرده و درعینحال با محدودیتهای پروازی آن در آسمان به خوبی آشنا باشند؛ اما میخواهیم کمی به تجربه پرواز با این هواپیما بپردازیم. A380 اولین بار در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و عنوان بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا با ظرفیت حمل بیشترین سرنشین نسبت به هر هواپیمای دیگر را به خود اختصاص داد.
با اینکه هیچ شرکت هواپیمایی در جهان نسخه تمام اقتصادی A380 را با موفقیت بکار نگرفته اما بسیاری از ایرلاین ها نیز از فضای زیاد این هواپیما برای ارائه ویژگیهای لوکس و سطح بالا بهره گرفتهاند. یکی از مثالها در این زمینه زریدنس هواپیمایی اتحاد است که اولین آپارتمان سهطبقه آسمان به شمار میرود و به ثروتمندان شانس پرواز با تخت خواب، حمام و فضای استراحت اختصاصی آنها را میدهد. به این ترتیب ایرباس A380 از نظر ارائه شاخصههای پروازی لوکس و درجهیک نیز محصولی منحصربهفرد خواهد بود.
خلبانهای A380 باید به تمامی جزئیات توجه کنند و عملکرد پیشرانهها را بررسی نمایند. آنها باید از کنترلهای سیستمهای مختلف آگاه بوده و در هماهنگی کامل با سایر خدمه پرواز باشند. این هواپیمای دو طبقه از سیستم اویونیک پیچیدهای سود میبرد که به خلبانها کمک میکند تا وظایف خود را انجام دهند هرچند خلبانها باید تمرینهای کافی به منظور بهکارگیری مناسب از سیستمها را داشته باشند.
به دلیل ابعاد هواپیما، خلبانها همچنین باید در زمان مانور دادن با A380 نهایت دقت را داشته باشند. با توجه به سختی کنترل هواپیمای ایرباس به ویژه در فرودگاههای شلوغ، این پرنده بزرگ باید با دقت بالایی در فضاهای تنگ جابجا شود. همچنین وزن بالای A380 را نمیتوان نادیده گرفت. در حقیقت وزن این هواپیما با بار کامل به حدود ۶۰۰ تن میرسد و سرعت زمینی لازم برای تیک آف آن نیز فراتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود بنابراین به راحتی میتوان تصور کرد که وضعیت A380 در زمان پرواز چگونه خواهد بود. هیچ دو پروازی شبیه یکدیگر نیست و بنابراین خلبانها باید تمامی برنامهها و اسناد پروازی را بررسی کرده و بفهمند و درعینحال کلیه اطلاعات مربوط به آبوهوا، وضعیت فنی و دیگر شرایط فرودگاه را بررسی نمایند.
همه میدانند که هواپیمایی امارات بزرگترین بهکارگیرنده ایرباس A380 در دنیاست و بیش از ۱۰۰ فروند از هواپیمای موردبحث را در اختیار دارد. خدمه پروازی این ایرلاین در یک روز هفت پرواز را بین فرودگاههای دوبی و لندن انجام میدهند تا این مسیر پروازی بیشترین محبوبیت را داشته باشد. بسیاری از خلبانهای دنیا به دوبی سفر کردهاند تا فرصت هدایت پرنده بزرگ ایرباس را داشته و درعینحال دستمزد بالا و بدون مالیات را دریافت نمایند. به لیست مزایای خلبانهای هواپیمایی امارات باید پوشش بیمه عالی دندانپزشکی، پزشکی و عمر را افزود.
خلبانها همچنین از حملونقل رایگان از فرودگاه به منزل و بالعکس برخوردار بوده و ۴۲ روز در سال مرخصی دارند. همچنین آنها بلیتهای تخفیفدار پرواز را برای خانواده و دوستان خود انتخاب میکنند. البته نقطهضعف اصلی هواپیمایی امارات برای بسیاری از خلبانها شبکه پروازی وسیع به اقصی نقاط دنیاست. افرادی که برای این ایرلاین کار میکنند از پروازهای متنوعی لذت میبرند و مقاصد آنها در شش قاره جهان و مسیرهای دوری همچون سیدنی است. از طرف دیگر امکان پیشرفت خلبانها در هواپیمایی امارات وجود دارد و کاپیتانها میتوانند با ارتقای درجه به خلبان مدیر بدل شده و سپس به ردههایی همچون خلبان فنی، خلبان آموزشدهنده و… برسند. بسیاری از خلبانها سالها تجربه حضور در این ایرلاین را دارند و خود هواپیمایی امارات میگوید حدود ۴۰ درصد از کاپیتانهای آن بیش از یک دهه در این ایرلاین باقی ماندهاند.
ایرباس A380 یکی از متمایزترین هواپیماهای دنیاست و عصر جدیدی را رقم زده است. ظرفیتهای بالای این هواپیما میتواند مشکل تقاضای بالا در برخی مسیرهای پروازی را حل کند. البته برخلاف ویژگیهایی که ذکر شد، برخی ایرلاین ها همچون ایر فرانس، تای ایرویز و چاینا ساترن در حال بازنشسته کردن این پرنده هستند تا از هواپیماهای کوچکتر استفاده کنند.
S9V
۳۱ تیر ۱۴۰۳کاش چندتا هواپیما نو و به روز هم در کشور ما موجود بود . قطعات بعضی هواپیماهای ما با چسب و تف به هم چسیبیدن آدم میترسه نکنه یکی لگدی چیزی بزنه زیر هواپیما و کلش از هم جدا بشه
حداقل ۱۰۰ تا هواپیمای خوب نیاز داریم البته از این خوباش . نه این که بریم از افغانستان هواپیمای دست چندم بخریم
مهراد
۳۱ تیر ۱۴۰۳داداش اگر یک در میلیارد در نظر بگیریم که ناوگان هوایی ایران نوسازی بشه : اولا مملکت شیره اش کشیده شده و فقیره و توان هزینه چند صد میلیون دلاری فقط برای یه فروند هواپیمارو نداره ، دوما اکثر ملت توان خرید بلیط هواپیماهای صفر کیلومتر مدرن رو ندارن ، تو خودت رو بذار جای شرکت هواپیمایی اگر ۱۲ هزار میلیارد پول یدونه هواپیما بدی پول بلیطش اقلا باید ۲۰۰ میلیون باشه ، اگر اشتباه میگم به بزرگی خودتون ببخشید
Navid_A.J
۳۱ تیر ۱۴۰۳من بعد از 5 سال ی سفر اومدم. نسبت به قبل، هواپیماهامون خیلی بهتر بود. حالا نمیدونم همون قدیمی ها رو اوورهال کردن یا رفتن دست دوم خریدن یا اجاره کردن. اما از حق نگذریم، بهترین خلبان هایی که دیدم خلبان های ایرانی هستن. فلای امارات و تورکیش و قطرایرویز، خلبان های خوبی دارن ولی وقتی فرود اومدن خلبان های ایرانی رو ببینی، قدرشون رو میفهمی.
اومدنی A380 بود. جوری فرودش آورد که گفتم چرخاش کنده شد. توی مسیر هم دوبار به توربولانس هوایی خوردیم و مجبور بودیم بشینیم و کمربندها رو ببندیم. تکون های خیلی بدی بود (که طبیعیه). موقع فرود. شکی که به هواپیما اومد در همون حد بود.
امیدوارم تحریم ها از کشورمون برداشته بشه و مجدد روزی بشیم هاب پروازهای دنیا.
محمد
۳۱ تیر ۱۴۰۳همه جای دنیا ایرانی ها تک هستن،بهترین هستن و ما ایرانیا بهترینیم.
راه های شناسایی یک ایرانی.
پیرمرد قدیمی
۳۱ تیر ۱۴۰۳وقتی از ترکیه اتوبوس شهری دست دوم وارد میکنن ، تو خواب هم نمیشه ازشون انتظار هواپیمای مسافربری نو داشت هرچند بعید میدونم کشوری قبول کنه به اینا هواپیما بفروشه ؛
حدوداً ۲ هفته گذشته برای سفر کاری به ارومیه بلیط هواپیمایی ماهان گرفته بودم ، بعد بلند شدن از زمین چشمم خورد به یکی از اسپویلر های بال که پرچش شل بود چند دقیقه بعد هم کنده شد و افتاد وقتی به مهماندار اطلاع دادم گفت نگران نباشید هراز گاهی این اتفاق می افته چیزی نیست 😂 خود هواپیما تو چاله های هوایی به طرز افتضاحی مثل حلب روغن تکون میخورد.
MATIN
۳۱ تیر ۱۴۰۳بخوره تو سر کسی کی جواب میده خب (:
Mr.G
۳۱ تیر ۱۴۰۳جواب نمیخاد . پرواز ۷۵۲ با اون حجم از فاجعه رو مگه کسی گردن گرفت و جوابی داد ؟
خرجش یه سطل ماسته و یه ماسمالی خوب
Dead man95
۳۱ تیر ۱۴۰۳ملت ای کاش و ای وای
ممد ژانگولر
۳۱ تیر ۱۴۰۳نگاه کن لامصب چهارتا موتور غول داره .
دوتا ایراد میشه بهش گرفت نسبت به بویینگ اینه که ۱: وزنش خیلی بیشتره ۲: کابین خلبانش خیلی پیچیدست و پر از دگمهای بیخودیه . کابین بویینگ کاملا دیجیتالیه و تاچه
ولی از نظر فضا و جاسازی حرف اول و آخرو میزنه
Mr.G
۳۱ تیر ۱۴۰۳استاد ژنگولر اون ۲ تا گومبولی تو کنسول وسط چیه ؟
یکیش سمت خلبانه یکیش سمت شوفر
طرفین اون ۴تا اهرم رو میگم
یه توضیح بده ذهنم درگیره
جرمی کلارکسون
۳۱ تیر ۱۴۰۳داش موسه یه جاییش لمسیه برای انگشت شست
ممد ژانگولر
۳۱ تیر ۱۴۰۳mr g داداش مطمین نیستم ولی فکر کنم یکیش اهرم مال تخلیه پر شدن منبع فاضلاب توالتهای سمت راست هواپیما باشه .اون یکی هم تخلیه فاضلاب سمت چپ هواپیماست .به قیافشم میخوره مثل تپه طراحی شده
! i M α η δ υ α R
۱ مرداد ۱۴۰۳🤣🤣🤣🤣
ممد دهنت سرویس عالی بود …
هنوز دارم می خندم …
این کامنت ها چه جوری به ذهنت میرسه لامصب !!!
🤣🤣🤣🤣
اون بنده خدا که ازت سوال پرسید ، از این به بعد دیگه فکر نکنم کامنت کسی رو ریپلای کنه …
🤣🤣🤣🤣
فرهاد
۳۱ تیر ۱۴۰۳جوان بیکاری مثل شما که نه کار داره و نه میخواد مهارت کسب کنه بجاش میاد یاوه گویی میکنه و با پرت و پلا نظر غیرفنی میده بهتره که کامنت هاش تایید نشه ، خوبه خودتونم میدونید و اسمتون رو گذاشتید ژانگولر
ممد ژانگولر
۳۱ تیر ۱۴۰۳دیگه ی فری غر زن کم داشتیم که اضافه شد .
Saeed
۳۱ تیر ۱۴۰۳نقطه ضعف اصلی؟!
new reventon
۳۱ تیر ۱۴۰۳یه بار یکی ازینا اومد تو ایران، همه خبرگذاری ها منتشر کردند و چقد سر و صدا شد. در این حد حقیر
یه چیزی تو مایه ها اومدن کریس رنالدو به ایران
Roham
۳۱ تیر ۱۴۰۳خدا شاهده نیلز سفر امن تری نسبت به هواپیمایی امروز ایران تجربه می کرد!
بیژن
۳۱ تیر ۱۴۰۳من دوبار با این هواپیما پرواز کردم. مسیر رفت و برگشت دبی به اینچیون( کره جنوبی) اون چیزی که بعنوان نقطه ضعف بنظر من رسید بوردینگ( سوار شدن) وقت گیر و پیچیده بود. در مابقی موارد بدلیل تیم پرواز حرفه ای و تعداد مناسب اونها عملا تفاوتی با پروازهای معمولی که تعداد بمراتب کمتری مسافر دارند، حس نمی شد.
arash
۳۱ تیر ۱۴۰۳با سلام متاسفم برای افراط و تفریطی که در کشور ما همیشه حاکم بوده است زمانی جامبوجت آخرین مدل برای این مردم می خریدند و آنها بجای کیف کردن می گفتند که طاغوت پدرسوخته چرا ملخهای این ابوطیاره را کنده و طاغوت برای آنها شروع به پیش خرید کنکورد کرده بود که با دو برابر سرعت صوت بپرند حال همگی خدا را شکر میکنیم که در این همه تحریم این فوکر پوکیده هست که ما را ببرد.
froG-driVer
۳۱ تیر ۱۴۰۳کنکورد لعنتی خیلی جذاب بود ولی دیگه مثل اون هواپیما های خوب نیومد،لعنت به باعث و بانیش…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ تیر ۱۴۰۳کنکورد پرمصرف، بسیار پرصدا و ناایمن بود
froG-driVer
۳۱ تیر ۱۴۰۳حرف شما هم درسته ولی وایپر هم پرمصرف و پرصدا و ناایمن بود ولی…
abdl
۳۱ تیر ۱۴۰۳یک تایمی هم مردم شورولت و بیوک و بنز و بی ام و سوار می شدند بعد غر غر میکردند که چرا طاغوت زمانه ستمگر قرن باید لامبورگینی داشته باشد بنزین سوپر 12 ریال می زند حال خدا را شکر میکنند که با اینهمه تحریم خداوندا شکر میشه دایون و هایما میلیاردی خرید و سوار شد بنزین سوپر هم که اصلا نیست.
شلبی
۳۱ تیر ۱۴۰۳یک هواپیمای غیر اقتصادی و زشت و مضخرف با ایرودینامیک ضعیف که در عرض ده سال شکست خورد و تولیدش متوقف شد
کافیه شکل و ایرودینامیکش رو با 747-8 مقایسه کنید
یوسف
۳۱ تیر ۱۴۰۳بویینگ که موتورش مال خودش نیست رو با این غول مقایسه نکن.
Eldorado
۳۱ تیر ۱۴۰۳چه ربطی داره ؟
موتوری که کیفیت داره ، اصلا رو هواپیما ۳۰ سال پیش ببند . مگه مشکلی داره ؟
مثلا الان لندرور میاد از موتور بیمر استفاده میکنه مگه ایرادی داره ؟
حسن
۳۱ تیر ۱۴۰۳پِرَت اند ویتنی شرکت هوافضای آمریکایی تولیدکننده موتورهای جت، موتورهای موشک و موتورهای مورد استفاده در توربینهای گازی است این شرکت دارای ۳۵ هزار کارمند است که ۱۱ هزار مشتری را در ۱۹۸ کشور جهان پشتیبانی میکنند
یکی از تخصصی ترین شرکتهای موتور سازی دنیا براش موتور ساخته بعد یه ایرانی از منگول اباد قبولش نداره خدایا اینا را شفا بده
نکته ی مهم از نااگاهی اینه موتور ایرباس را هم همین شرکت با مشارکت الیانس جی پی ساختن
انجین آلیانس جیپی۷۰۰۰ یک موتور توربوفن محصول انجین آلیانس که بهصورت مشارکتی توسط جیای اوییشن و پرت اند ویتنی ساخته میشود. این موتور به همراه موتور رولز-رویس ترنت ۹۰۰ یکی از دو گزینه نیروی محرکه برای هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ میباشد.
نکنید اینکارا را درسته یه چی میدونید اما یه چی هم نمیدونید
Mr.G
۳۱ تیر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/07/Airbus_A380_cockpit.jpg
این دو تا گردالی تو کنسول وسط چیه ؟
فکر کنم وقتی هواپیما در حالت اتوپایلوته خلبان و کمک شوفر فشارش میدن تا مچ ها و انگشتاشون تقویت بشه بتونن درست هواپیما رو کنترل کنن
محمد
۳۱ تیر ۱۴۰۳این یک شکست بزرگ برای ایرباس بود.
اصلاً به مقدار کافی فروش نرفت و حالا حالا دارند ضرر می دهند.
mb675
۳۱ تیر ۱۴۰۳شاهکار مهندسی و صنعت هوایی که توی زمان بدی معرفی شد وقتی که ایرلاین ها شروع کردن به جایگزین کردن مدل های دو موتوره و کورونا هم تیر خلاص استفاده از A380 رو برای خیلی از ایرلاین ها زد
علیزاده
۱ مرداد ۱۴۰۳بوئینگ ۷۴۷ رو بیشتر از این میپسندم
حسین دهمرد
۱ مرداد ۱۴۰۳خود فرانسه بازنشسته شون کرده . از نظر حاشیه ی سود هم بوئینگ هوشمندانه تر عمل کرده.
تویوتای اقتصادی حاشیه ی سود ۱۱ درصدی داره و تسلا با ماشینهای سریع و گرونش حاشیه ی سود کمتر از ۹ درصدی.
همین هواپیمایی امارات حاشیه سود تقریبا ده درصدی داره که حتی از حاشیه ی سود هواپیمایی ترکیه هم کمتره