استارتاپ پلانا آیرو کره جنوبی با مدیریت عضو سابق برنامه Evtol هیوندای/سوپرنال و جذب سرمایه حدود ۸ میلیون دلاری، قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ نمونه اولیه از تاکسی هوایی عمودپرواز برقی خود با ظرفیت هفت سرنشین و شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر بسازد.
استارتاپ کرهای پلانا آیرو (Plana Aero) که توسط مدیر سابقه برنامه پرنده عمودپرواز برقی (Evtol) هیوندای/سوپرنال رهبری میشود، کار خود را برای ساخت تاکسی هوایی عمودپرواز هیبریدی-برقی دوربرد آغاز کرده است. به گزارش نیواطلس، این خودروی پرنده ظرفیت حمل حداکثر هفت نفر را برای طی مسیر حدود ۵۰۰ کیلومتر با سرعت حداکثر ۳۵۰ کیلومتربرساعت دارد.
پلانا به تازگی موفق شد در مرحلهی سرمایهگذاری پیش از تولید، حدود ۱۱/۸ میلیارد وون کره جنوبی (حدود ۸/۳ میلیون دلار آمریکا) جذب کند. البته میزان سرمایهگذاری کلی این شرکت چیزی نزدیک به ۱۰ میلیون دلار برآورد میشود. این میزان سرمایه چیز کمی نیست و میتواند پلانا را در ساخت نمونه اولیه هواپیمای برقی باتریدار کمک کند.
پرنده عمودپرواز پلانا در رندرهای مفهومی ظاهر نسبتاً منحصربفردی دارد. بدنهی بلند و نازک آن به سمت بال اصلی فوقانی میرود و یک جفت بالهی نازک از پایین به سمت لوله اصلی در جلو کشیده میشود. سیستم پیشرانه طرح رانش کاملا متعادلی دارد که از پروانههای برقی پنج پره بزرگ و کج استفاده میکند. دو تا از پروانهها به بالههای عقب، دو تا در لبههای جلویی بیرونی بال اصلی و جفت سوم نزدیکتر به بدنه در لبه انتهایی بال اصلی قرار میگیرند، که طرح کلی در حالت پرواز را شبیه به هگزاکوپتر میکند.
دو پروانهی عقب برای عملیات فرود و پرواز عمودی به سمت پایین شیب مییابند، در حالی که بقیه به سمت بالا شیب دارند. چنین طرحی به این دلیل است که آنها به عنوان پروانههای جلوبرنده برای حالت پرواز رو به جلو پیکربندی شدهاند. اگر این دو پروانه مانند سایرین به سمت بالا کج شوند، باید هنگام تغییر وضعیت برای پرواز رو به جلو، چرخش خود را معکوس کنند. چنین طرحی برای دینامیک پرواز خوب است، اما از سوی دیگر این پروانههای بزرگ را درست به اندازه قد یک فرد عادی بالاتر از زمین قرار میدهد. به نظر نمیرسد که پلانا خیلی نگران شیوه طراحی پروانهها روی بالهای هواپیما باشد.
هواپیمای پلانا به عنوان یک طراحی بزرگ هیبریدی دوربرد نسبتا سریع، به نظر میرسد که نامزد خوبی برای مینیبوس هوایی منطقهای است. پلانا در این زمینه در خط مقدم توسعه فناوری خواهد بود. بسیاری از شرکتهای EVTOL برای صدور گواهینامه تجاری و ورود به خدمات به سمت تاریخ هدف سال ۲۰۲۴ تلاش میکنند. نقشه راه پلانا ساخت مدل اولیه از هواپیما تا سال ۲۰۲۴ و ساخت مدل نهایی کاملاً معتبر و آمادهی تولید انبوه تا سال ۲۰۲۸ است.
البته پلانا هنوز مسیر زیادی تا دریافت گواهینامه معتبر برای پرواز ناوگان دارد، هرچند که شاید این روند برای شرکتی در کره جنوبی کمی آسانتر و ارزانتر باشد. به نظر میرسد که پلانا با تیم ۴۰ نفره کنونی خود راه سختی در پیش دارد و شاید جذب سرمایه ۸ میلیون دلاری بتواند اندکی از فشارها را بر تیم کاهش دهد.
Mustang shelby gt 350
۲ آبان ۱۴۰۱کلا هر چند وقت یکبار یه تاکسی هوایی معرفی میشه و ساخته نمیشه، امیدوارم اینیکی به یه جایی برسه، کلا چیز جالبیه
miladzm
۲ آبان ۱۴۰۱هیوندای یکی از قوی ترین و موثر ترین خودروسازان در زمینه برنامه های هوایی هستش . همین مدت اون اخباری که از هواپیمای الکتریکی و عمود پرواز سوپر نال بیرون اومده واسه تایید حرفم کافیه . شرکت های دیگه ای مثل رولزرویس هم دارن از علم هیوندای در این زمینه استفاده میکنن . واقعا درود بهش . پادشاه آینده این صنعت . هم در زمین و هم در هوا .
بی خیال اسم
۲ آبان ۱۴۰۱رولزرویس داره از تکنولوژی هیوندای استفاده می کنه؟
من تو بخش های دیگه هیوندای مثل هوایی رو دوست دارم
ولی فکر نمی کنم اینطور باشه
Khosrow
۲ آبان ۱۴۰۱عالیه برای کارهای فرا قانونی و ..
new reventon
۲ آبان ۱۴۰۱تو مرحله سید فاندینگ 8 میلیون گرفتن
عدد زیادیه
معمولا تو مرحله سید فاندینگ تا 250k سرمایه گذاری میکنن
meysam
۲ آبان ۱۴۰۱چه میکنه این کره جنوبی