صنایع نظامیصنایع هواییمتفرقه

تحویل سوخو 35 به ایران؛ دانستنی‌های جنگنده نسل چهارم روسیه

رسانه‌های مختلف اعلام‌ کرده‌اند طی روزهای آینده، اولین گروه جنگنده‌های سوخو ۳۵ ساخت روسیه تحویل ایران می‌شوند. در این مطلب، مهم‌ترین مشخصات Su-35 را بررسی می‌کنیم.

بدون شک، سوخو ۳۵ یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگنده روسی محسوب می‌شود. البته کشور سازنده در سال ۱۹۹۶ اقدام به رونمایی از سوخو ۳۷ کرد که نمونه‌ی ارتقایافته از سوخو ۳۵ بود؛ اما این پروژه به مرحله‌ی انبوه‌سازی نرسید و سوخو ۳۵، مهم‌ترین عضو سری هواپیماهای سوخو باقی ماند.

مقایسه سوخو ۳۵ با رقبای نسل چهارم و پنجم

هم‌اکنون سوخو ۵۷ رونمایی شده در سال ۲۰۱۰، پیشرفته‌ترین هوایپمای جنگنده روسیه و متعلق به نسل پنجم محسوب می‌شود. میگ ۳۵ نیز، برتری‌هایی نسبت به سوخو ۳۵ دارد اما هردوی این هواپیماها، از فناوری‌های نسل چهارم استفاده می‌کنند. میگ ۳۵ در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و جدیدترین عضو نیروی هوایی روسیه است. ظاهرا تا امروز فقط ۶ نمونه میگ ۳۵ و ۱۰ فروند سوخو ۵۷ به ارتش روسیه تحویل شده و هیچ نهاد نظامی دیگری، مالک آنها نیست.

سوخو 35 نمای پشت
سوخو ۳۵، نمونه‌ی ارتقایافته از سوخو ۲۷ است که اولین پرواز خود را با نام Su-27M در سال ۱۹۸۸ انجام داده بود. به بیان بهتر، نخستین پرواز موفق سوخو ۳۵ با کد Su-35S سال ۲۰۰۸ به ثبت رسید. تا امروز تنها ۲ کشور روسیه و چین، سوخو ۳۵ را در اختیار داشته‌اند. اندونزی و مصر، به دلیل تهدیدهای امریکا قرارداد حرید این هواپیما را لغو کرند. ظاهرا کشورهای ترکیه، هند، امارات متحده عربی، کره شمالی، سوریه و الجزایر هم قرارداد خرید سوخو ۳۵ دارند.

از دیدگاه کارشناسان صنایع هوایی، سوخو ۳۵ برتری‌های پرشماری نسبت به F-14 تام‌کت‌ موجود در نیروی هوای ایران دارد. ضمن اینکه تعداد زیادی از هواپیماهای F-14 ارتش کشورمان، به دلیل عدم دسترسی به لوازم یدکی یا استهلاک بالا، قابل استفاده نیستند.

سوخو 35 نمای بالا

سوخو ۳۵، یک جنگنده پیشرفته نسل چهارم محسوب می‌شود که همچنان در حال تولید و استفاده است. دیگر مدل‌های دسته‌بندی شده در گروه هواپیماهای نسل چهارم، F-14 و F-15 و F-16 و F-18 ارتش امریکا، چنگدو J-10 ارتش چین، ساب ۳۹ گریپن ارتش سوئد، و میگ ۳۵ روسیه هستند.

سوخو 35 نمای جانبی

از نظر قیمت و هزینه خرید، نمی‌توان رقم دقیقی برای هر فروند سوخو ۳۵ بیان کرد؛ چراکه شرایط مختلف مثل معاملات اقتصادی بین کشورها و روابط سیاسی آن‌ها، بر مبلغ پرداختی تاثیرگزار است. بنابر اطلاعات موجود در منابع خبری، کشور مصر به عنوان یکی از مشتریان سوخو ۳۵ که در نهایت به دلیل تهدیدهای امریکا معامله با روسیه را لغو کرد، برای هر نمونه از این هواپیما مبلغ ۷۶ میلیون دلار قرارداد داشت. بعضی کارشناسان معتقدند تولید هر فروند سوخو ۳۵ برای روسیه، حدود ۸۵ میلیون دلار هزینه دارد.

سوخو 57 نسل پنجم
سوخو ۵۷ هواپیمای جنگنده نسل پنجم روسیه

جهت اطلاع علاقه‌مندان جنگ‌افزارهای هوایی، ذکر تفاوت‌های کلی در جنگنده‌های نسل چهارم و پنجم، حائز اهمیت است. هواپیماهای نسل چهارم، از اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی تولید انبوه شدند و از نظر قدرت مانورهای پیچیده مثل مانور کبری (Cobra maneuver)، نهایت سرعت و توانایی‌های جنگ هوایی مثل دقت موشک، برتری‌های مهمی نسبت به نسل سوم دارند؛ اما نسل پنجم که عموما در آخرین سال‌های قرن بیستم به بعد عرضه شدند؛ از نظر فناوری‌های مرتبط با جنگ الکترونیک و توانایی رادارگریزی، تفاوت‌های مهمی با نسل چهارم ارائه می‌کنند. همچنین کابین خلبان و سیستم‌های دراختیار او برای استفاده از هواپیمای نسل پنجم، بسیار متفاوت از نسل چهارم است.

هم‌اکنون تنوع هواپیماهای نسل پنجم، چندان زیاد نیست و F-22، F-35 امریکا، سوخو ۵۷ روسیه، چنگدو J-20 و شن یانگ FC-31 چین را شامل می‌شود. هزینه ساخت و قیمت بالا نسبت به هواپیماهای نسل چهارم، دیگر نکات مهم در نسل پنجم هستند. مثلا F-22 آستانه قیمت ۱۴۳ میلیون دلار دارد و برآورد قیمت برای نسخه‌ تجهیز شده‌ی این هواپیما، ۲۲۸ میلیون دلار است.

مهم‌ترین مشخصات فنی سوخو ۳۵

ساختار تک کابین (فاقد کمک خلبان) برای سوخو ۳۵ وجود دارد. طول بدنه ۲۱/۹ متر، پهنای بال‌ها ۱۵/۳ متر و ارتفاع هنگام ایست روی زمین ۵/۹ متر اعلام شده است. وزن خالص هواپیما ۱۷,۲۰۰ کیلوگرم و بیشترین وزن هنگام برخواست ۳۴,۵۰۰ کیلوگرم است.

سوخو 35 روسی
سوخو ۳۵ از دو موتور توربوفن ساترن (Saturn) مدل AL-41F1S استفاده می‌کند که هرکدام ۸۶/۳ کیلو نیوتن‌متر گشتاور دارند. مجموع گشتاور قابل استفاده برای سوخو ۳۵ درحالت عادی، ۱۳۷/۳ کیلونیوتن و در حالت اضطراری (موقت) ۱۴۲/۲ کیلو نیوتن‌متر است.
در ارتفاع بالا، نهایت سرعت سوخو ۳۵ به ۲۴۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد که معادل ماخ ۲/۲۵ است. هنگام حرکت در ارتفاع پایین، نهایت سرعت ۱۴۰۰ کیلومتر برساعت معادل ماخ ۱/۱۳ برای این هواپیما وجود دارد. توان پیمایش یا یک سوخت‌گیری نیز در حالت ارتفاع بالا و ارتفاع پایین (سطح دریا) به ترتیب ۳۶۰۰ کیلومتر و ۱۶۰۰ کیلومتر است که البته با تجهیزات اضافی و جنگ‌افزارهای سنگین، کمتر می‌شود.

کاکپیت سوخو 35 روسی
شعاع حرکتی سوخو ۳۵ در هنگام عملیات (Combat range) با لوازم جنگی (فشنگ و موشک) حدود ۱۶۰۰ کیلومتر اعلام شده است. همچنین در حالت سبک و همراه باک سوخت اضافی، امکان پرواز تا مسافت ۴۵۰۰ کیلومتر دارد. محدودیت گرانش سوخو ۳۵ به عدد ۹جی می‌رسد و تا ارتفاع ۱۸ هزار متر، قدرت مانور ارائه می‌کند.

 

سوخو 35 مسلح

علاوه‌بر مسلسل ۳۰ میلی‌متری گریازف شیپونوف GSh-30-1 که توان شلیک ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ گلوله در دقیقه دارد؛ انواع موشک‌های روسی نیز روی سوخو ۳۵ نصب می‌شوند. موشک هوا به زمین S-25 و 3M-54AE و Kh-29 ، هوا به هوا از نوع R77 و ضد کشتی Kh-59 با فاصله پرتاب ۲۰۰ کیلومتر از هدف، برای سوخو ۳۵ قابل استفاده هستند.

توانایی‌های مانور سوخو ۳۵

سوخو ۳۵ به گروه هواپیماهای ابرچابک یا ابرمانورپذیر (Supermaneuverability) تعلق دارد. به بیان بهتر علاوه‌بر سرعت بالا، امکان انجام مانورهای پیچیده نیز برای سوخو ۳۵ فراهم است. از این دسته می‌توان به مانور هربست (Herbst maneuver)، مانور کبری (Cobra maneuver)، مانور کولبیت (Kulbit maneuver)، مانور زنگوله (Bell maneuver) و مانور سُر دادن دُم (Tail slide) اشاره کرد. علاقه‌مندان می‌توانند با جستجوی عبارات انگلیسی نوشته شده داخل پرانتز در یوتیوب یا دیگر سایت‌های اشتراک ویدئو، نمایش تصویری مانورها را مشاهده کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶۸ رای

مطالب مشابه

‫۱۸۲ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (5359 ديدگاه)

    با توجه به اینکه سطح مقطع راداری سوخو ۳۵ اندازه یک کامیونت هستش شکارش برای پدافند دشمن مثل آب خوردن هستش به همین دلیل سوخو ۳۵ بدون پشتوانه پدافند قدرتموندی همچون S-400 یا اواکس جهت لینک و تحت پوشش قراردادن منطقه عملیاتی به هیچ دردی نمیخورد

    خرید بعدی باید سامانه S400 باشد

    موافقم 126
    مخالفم 57
    1. ممد ژانگولر

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (4150 ديدگاه)

      هواپیمای چقر میخوای فقط میراژ فرانسه بقیه هواپیما ها ی چهارلیتری و کبریت . این سوخو هم اگه اشتباه نکنم با تیرکمون سنگی میشه زدش موشک پیشکش

      موافقم 7
      مخالفم 134
      1. مصطفی

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (38 ديدگاه)

        خب اشتباه میکنی

        موافقم 48
        مخالفم 3
      2. سینا

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        همون میراژها که تو جنگ ایران وعراق سرباز صفر هامیزدنشون وپنجاه هزارتومن ازارتش جایزه میگرفتن

        موافقم 46
        مخالفم 4
        1. محمدهادی

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2409 ديدگاه)

          یزیدتو سینا
          ینی با این جمله تکنولوژی فرانسه رو به لجن کشیدی🤣🤣🤣🤣🤦🤦

          موافقم 26
          مخالفم 2
      3. سینا

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ماخودمون باید بفکرساختن یه هواپیمای خوب ودرست وحسابی باشیم وتلاش کنیم ،10بیستا سوخو 35درسته الان کمک خوبیه اما اینا هم اخرش مثل امریکا قطعات نمیدن بهمون باید دوراندیش باشیم اجنبی جماعت تا ده برابرخرجش نکنی یه کارکوچلو انجام نمیدن ،ولی اگه مثل پهبادهابتونیم توساخت جنگنده هم بدرخشیم اونوقت بایدخوشحال باشیم

        موافقم 42
        مخالفم 20
    2. phonix

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      این حرف رو زیاد شنیدم ولی ربطی به سطح مقطعه سوپر فلانکر نداره
      سوپر فلانکر اصلا رادارش گریزی براش مهم نیست حقیقتا کوچیک ترین تلاشی هم نشده برای رادار گریزش از پوشش نداتشن روکش توربین تا گردن درازشو و زاویه سکان عمودیش و…
      ولی بهترین انتخاب برای ما همین سوپرفلانکر بوده البته باید دید چه تسلیحاتی بهمون میدن همراهش
      اون ماجرای اواکس هم خدمت دوستان بگم روسیه خودشم اواکس درست و حسابی نداره یه پروژه a100 داره که معلوم نیست عملیاتی هست یا تست قبل از تولید انبوه ( کلا انگار لنگ در حواس پروژش )
      این مارجای سامانه پدافند هم که همراه اوکس میگن مربوط میشه به تعداد خرید که کم هست با توجه به مساحت ایران و فسیل بودن نیروی هواییش واقعا نیاز داره پدافند قوی در کنار اوکس ( به خصوص برای پوشش مناطق کوهستانی که زیاد هم داریم ) داشته باشیم
      ( چشمتون رو اب نزنید هیچ اواکسی و هیچ اس 400 و اس 500 . اس 550 طی 10 سال اینده وارد ایران نمیشه )

      موافقم 41
      مخالفم 16
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (10474 ديدگاه)

        عقاب‌های آسمانی در آینده در پهپادها و کنترلی تعریف شده که ایران خوب استارت کار رو زده !

        بخش نظامی هر کشوری یعنی خطوط قرمز و فوق‌محرمانه ! این یعنی مطمئن باشید اگر از طریق جنگ میتوانستند حمله کنند تا حالا صدها بار حمله کرده بودند و دارند از طریق کوچک کردن اقتصاد ایران و به جان هم انداختن مردم و تفرقه کار خودشان را جلو میبرند که امیدوارم برای یکبار هم که شده مسئولانمون چشم باز کنند و جلوی اختلاس‌ها و بی‌ارزشی بیشتر ریال را بگیرند تا کار به جاهای باریکتر نکشیده !

        موافقم 74
        مخالفم 72
        1. حسن

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2090 ديدگاه)

          چرا باید به ایران حمله کنند و چه منافعی در قبال حمله به ایران به دست میارن که الان در دسترس ندارن غیر از روسیه که به اوکراین جهت کشورگشایی و تصرف حمله کرده طی 50 سال گذشته کدام کشور دنیا کشور گشایی کرده وجدانا فک میکنی دو دستگیه مردم داخل جامعه کار عوامل خارجیه تبعیض را نمیبینی منافع خودی و مصیبت غیر خودی را در جامعه نمیبینی . بچه سوسول بی سبیل تیلیاردر که شب تنها نمیتونه بره دو نخ سیگار بخره ندیدی خودرو وارد میکنه معدن داره تو صنایع فولاد و مس سرمایه گذاری کرده منافع وصل بودن به قدرت و بدبختیهای مردم عادی بودن تو این مملکت را منکر میشی خدا باید کمک کنه به ما واقعا شرم اور ترین دوره ی ایران داره رقم میخوره

          موافقم 48
          مخالفم 19
        2. Car love

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (700 ديدگاه)

          حسین
          به همون دلیلی که امریکا به عراق و ویتنام حمله کرد،نکنه فکر کردی امریکا برای کشور گشایی بهشون حمله کرد؟ دلیل جنگ کشور گشاییه فقط؟

          اینکه داریم تو یکی از فاجعه ترین دوران های کشور زندگی میکنیم درسته و هیچ ربطی به موضوع نداره الکی یه هم ربط نده

          موافقم 16
          مخالفم 9
        3. حسن

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2090 ديدگاه)

          Car love عزیز تاریخ بخون
          زمان جنگ سرد بین شوروی و امریکا جنگهای زیادی سر گرفت .
          جنگ کره .کره ی شمالی کره ی جنوبی .شروع کننده کره ی شمالی با کمک شوروی به قصد تصرف کره ی جنوبی . امریکا اومد کمک کره ی جنوبی
          جنگ ویتنام به محوریت ویتنام جنوبی و ویتنام شمالی شروع کننده ویتنام شمالی به محوریت شوروی برای اتحاد تحت حکومت کمونیستی . امریکا اومد کمک ویتنام جنوبی
          جنگ عراق .. عراق کویت را تصرف کرد و انرا جزئی از متصرفات و خاک خودش اعلام کرد با کمک تسلیحاتیه روسیه و عربستان و قطر و بحرین را تهدید به تصرف کرد امریکا زد ترکوندش کویت را ازاد کرد یه انسان متمدن تو کل عراق نبود که کشور را به دست بگیره تقصیر امریکا چیه.

          موافقم 4
          مخالفم 7
        4. حسن

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2090 ديدگاه)

          Car love تاریخ بخون…جنگ ویتنام به محوریت ویتنام جنوبی و ویتنام شمالی شروع کننده ویتنام شمالی به محوریت شوروی برای اتحاد تحت حکومت کمونیستی . امریکا اومد کمک ویتنام جنوبی
          جنگ عراق .. عراق کویت را تصرف کرد و انرا جزئی ازخاک خودش اعلام کرد عربستان و قطر و بحرین را تهدید به تصرف کرد امریکا زد ترکوندش کویت را ازاد کرد یه انسان متمدن تو کل عراق نبود که کشور را به دست بگیره تقصیر امریکا چیه.

          موافقم 2
          مخالفم 7
        5. حسن

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2090 ديدگاه)

          ویتنام درگیر جنگ شمال و جنوب بود در زمان جنگ سرد. امریکا رفت کمک ویتنام جنوبی . عراق کویت را تصرف کرد و بقیه کشورهای عربی را تهدید کرد امریکا رفت زد ترکوندش کویت را ازاد کرد

          موافقم 2
          مخالفم 10
    3. Ehsan

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (626 ديدگاه)

      میگن ایران با روسیه سر s400 به توافق رسیده
      اگه خبرش قطعی بشه خیلی جنجال به پا میشه چون از اون سلاح هاییه که معادله تغییر میده با توجه به وضعیت ایران

      موافقم 46
      مخالفم 27
      1. 8Dark8Night8

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        البته تو خفن بودن s400 که شکی نیست ولی ایران هم با باور ۳۷۳ ترکوند
        باور الان یه رقیب برای ۴۰۰ حساب میشه ولی بهتره که هر دوشون باشن و قدرت پدافندی رو افزایش بدن

        موافقم 36
        مخالفم 54
    4. Genius

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      ما نفهمیدیم تو داری درست میگی یا کارنشناسان خودشون که مدعی ان باور ۳۷۳ از اس۴۰۰ و تاد هم ده پله جلوتره؟!!!!

      موافقم 19
      مخالفم 63
      1. Car love

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (700 ديدگاه)

        شخصا به خودت گفتن باور از اس ۴۰۰ و تاد ده پله جلوتره؟!! باور مهندسی معکوسه اس ۳۰۰ هست! مگه میشه یه مقام نظامی بگه ده پله جلوتره اس ۴۰۰،کجا گفتن؟
        ایران تو ساخت پدافند بومی خیلی خوب عمل کرده کسی فکر نمیکرد سامانه سوم خرداد بتونه گلوبال هاواک با اون عظمت رو با یک شلیک بزنه،ولی اینکه چیزی ساخته باشه که از اس ۴۰۰ ده پله بالاتر باشه حرف من دراوردی از خودته

        موافقم 43
        مخالفم 23
      2. علی

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        S400 رو باید برای شوآف بگیریم و نمونه ازش رو تولید کنیم برای صادرات و یا عیب نقصو یا ویژگی های اون رو مشخص کنیم، و در تولیدات بعدی از تجربیات s400 استفاده کنیم.
        البته باید s500رو بگیریم که دیگه F22رو راحت میزنیم‌.

        موافقم 22
        مخالفم 42
        1. علیرضا

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (13 ديدگاه)

          چرت نگو هیچ پدافندی در جهان نمیتونه اف ۲۲ رو بزنه واس چهارصد وسیصد در جنگ اوکراین بسیار بد عمل کرد به طوری که عربستان ومصر درخواست خرید اس چهارصد رو بیخیال شدن وترکیه حاضر شده اس چهارصد رو به روسیه یا یک کشور ثالث بفروشه وبه جاش از امریکا پاتریوت واف ۳۵ بخره،اس پانصد هم هنوز در خود روسیه نتونسته نظر ارتش رو خیلی جلب کنه وازش فقط چندآتشبار تهیه شده

      3. DP

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (137 ديدگاه)

        تاد به طور تخصصی برای درگیری با اهداف بالستیک هیتش و هیچوقت نیومدن بگن ده پله از تاد جلوتره . حرفی که زدن این بوده که از اس ۳۰۰ پی ام یو ۲ که در خدمت پدافند خودمون هم هست بهتره و از اس ۴۰۰ پایین تر هستش ؛ سامانه آرمان که در دست توسعه هستش نقش اس ۴۰۰ رو احتمالا داشته باشه .

        موافقم 30
        مخالفم 5
    5. پیام

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      همیشه یه مشت آت و آشغال می‌گیرن

      موافقم 11
      مخالفم 21
    6. بي نوايان

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      خب جناب سطح مقطع راداری برای جنگنده های تهاجمی بیشتر بدرد میخوره چون قراره بره تو رینگ پدافندی دشمن مثل سوخو ۵۷ و اف ۳۵….این کارش برتری هوایی هست نه اینکه قدرت تهاجمی نداشته باشه نه وظیفه اصلیش دفاع از اسمان خودت هست….ترکیب سوخو ۳۵ با پدافند یکپارچه ایران و نسخه اواکس سیمرغ که وزارت دفاع داره روش کار میکنه معادله برهم زنه….هرکی هم حرف دیگه ای بزنه أز روی نااگاهی و صرفا با دنبال کردن دوتا پیج نظامی و دو سطر خوندن در مورد نحوه عملکرد جنگنده تو پازل جنگ رسانه ای إعراب و اسرائیل بازی میکنه وگرنه اگر برگ برنده ای دست ایران محسوب نمیشد سعی نمیکردن اول بی اهمیت جلوه بدن و بعد تخریبش کنن….

      موافقم 21
      مخالفم 7
      1. علیرضا

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        چرت نگو هیچ پدافندی در جهان نمیتونه اف ۲۲ رو بزنه واس چهارصد وسیصد در جنگ اوکراین بسیار بد عمل کرد به طوری که عربستان ومصر درخواست خرید اس چهارصد رو بیخیال شدن وترکیه حاضر شده اس چهارصد رو به روسیه یا یک کشور ثالث بفروشه وبه جاش از امریکا پاتریوت واف ۳۵ بخره،اس پانصد هم هنوز در خود روسیه نتونسته نظر ارتش رو خیلی جلب کنه وازش فقط چندآتشبار تهیه شده

    7. محمدهادی

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      داداش مکه داریم در مورد یه هواپیمای رادار گریز صحبت میکنیم که از سطح مقطع میگی؟
      ینی الان که سطح مقطع و اندازه جثه اف ۱۵ ایگل امریکایی که بسیار مشابه سوپر فلانکره این پرنده رو در دنیا بی ارزش میکنه؟؟
      هر پرنده یی برای هدفی ویژه معمولا طراحی میشه
      ماموریت اصلی سوخو ۳۵ حمله به عمق خاک دشمن زیر چتر پنهانکاری نیست
      ماموریت سوخو ۳۵ پشتیبانی هوایی و ایجاد برتری هوایی در عمق خاک وطنه
      جایی که بشدت تمام تحرکات هواگردها زیر ذره بین قدرتمند ترین رادارهای زمینی و ارتباط امن اونا با سوخوی روی هواست
      پاسخ دهی به یک پرنده ی پنهانکار هم تکنیک های خاص و ماموریت های چند محور در زمین و هوا داره که با وجود رادار قدرتمند سوخو ۳۵ اینکار رو برای نیروی مدافع راحت تر میکنه
      ما از سوپر فلانکر فقط همینو میخوایم

      موافقم 16
      مخالفم 2
    8. homayoun

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (790 ديدگاه)

      خود روسیه که اس چهارصد و اس پونصد هم داره باز نمیتونه با سوپر فلانکر بزنه به دل پدافند اوکراین و از نسل چهار پلاس داره واسه شلیک راکت غیرهدایت شونده استفاده میکنه اونم به صورت کور و شلیک به سمت بالا.حتی چند وقت پیش هم یک فروند میگ بیست و نه اوکراین که بدترین آمار شکار و منهدم شدن رو در بین جنگنده های عملیاتی جهان داره تونست با پشتیبانی آواکسهای ناتو یه سوخو سی و پنج روسیه رو شکار کنه.اینم یادتون باشه که نمونه مورد استفاده روسها همیشه بسیار قدرتمندتر از نمونه صادراتی بوده.ایران شدیدا محتاج اواکس هستش ولی متاسفانه خود روسیه هم آواکس درست درمون نداره که اینطوری تو اوکراین به مشکل خورده تنها گزینه باقی مونده خرید آواکس از چین هست اونم از ترس تحریم غرب عمرا به ایران آواکس یا جنگنده بده.همین روسیه هم اگه جنگ اوکراین و تحریم شدنش و محتاج پهباد و جنگ افزارهای ایرانی شدنش نبود هیچوقت به ایران جنگنده تحویل نمیداد

      موافقم 3
      مخالفم 2
    9. علیرضا

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      سطح مقطع راداریش دومتر هستش یک سوم سوخو سی

  2. Mosi

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    عالی نیست ولی باعث میشه تامکت های جاودانه ارتش یکم استراحت کنن

    موافقم 114
    مخالفم 20
  3. LH44

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    بجای f-35، سوخو 35 خریدن و تو پوست خودشونم نمی گنجن. جالبه داره با f-14 تامکتی که اون خدابیامرز 50 سال پیش خرید مقایسه میشه. نور به قبرت بباره مرد. اگه اون اتفاق بده رخ نمیداد ایران حداقل یکی از دارندگان f-35 میشد.

    موافقم 204
    مخالفم 102
    1. سالار فصل

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (52 ديدگاه)

      بنظرم باتوجه به سرعت پیشرفت باوردنکردنی و صنعتی شدن کشور در کوتاه ترین زمان ممکن و نگاهی که خدابیامرز به آینده داشت و دید وسیعی که به علوم مختلف داشت و علاقه و تخصصی که در زمینه هوا فضا داشت
      الان حداقل میشه متصور بود که ایران دارای جنگنده نسل چهار واقعا بومی خود بود

      موافقم 148
      مخالفم 78
      1. مردیم از خوشی

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1457 ديدگاه)

        جنگنده نسل چهارم؟
        با آینده نگری اون خدا بیامرز و نعمت نفت و گازی که داشتیم الان داشتیم با ناسا رقابت می کردیم در فرستادن انسان به فضا

        ایران خودرو و سایپا هم داشتند با کره‌ای ها و ژاپنی ها رقابت می کردند ولی حیف که مردم افراطی عمل کردند و تاریخ را جوری رقم زدند که مایه نفرین آیندگان باشند

        موافقم 88
        مخالفم 41
        1. ❤BMW❤

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1248 ديدگاه)

          انقدر خدابیامرز خدابیامرز نکن
          اون دماغ دراز بی سیاست و خاندانش ، هیچ کاری جز مفت مفت دادن ایران به این و اون نداشتن

          موافقم 42
          مخالفم 74
      2. سالار محمدی

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (16 ديدگاه)

        خدا بیامرز علاوه بر اینکه به علوم مختلف علاقه مند بود . علاقه شدیدی هم به فرار از مشکلات داشت با کوچکترین مشکلی که تو کشور پیش می اومد ساک سفر خودش وخانوادش رو سریع می بست و میرفت

        موافقم 74
        مخالفم 91
        1. Haji

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (23 ديدگاه)

          اگه بنا به موندن بود جنابعالی الان وجود خارجی نداشتید بعلت مورد عنایت و لطف قرار گرفتن جد شما

          موافقم 45
          مخالفم 27
        2. ❤BMW❤

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1248 ديدگاه)

          ایشون سفر خیلی دوس داشت ، تو نمیدونی 😂

          موافقم 34
          مخالفم 30
        3. حسن

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2090 ديدگاه)

          شما تاریخ را نمیخونی وقتی مرد باشی کشورت را ویران نمیکنی مرد بود و مثل اسد که سوریه را ویران کرد نبود و رفت مثل حاکم لیبی نبود مثل حاکم یمن نبود که ویرانه بذاره و تاریخ لعنتش کنه ابادی گذاشت تا ویران شدن ابادی را ببینی و متوجه بشی هر کسی بهر کاری ساخته شده.
          نه اهنگر دیواری بساخت نه بنا زره ساز شد

          موافقم 45
          مخالفم 30
        4. کاوه

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (105 ديدگاه)

          اره رفیق رفتن بده.باید میموند و میکشت.مثلا بنزین رو که گرون میکرد مردم اعتراض میکردن با دوشکای جنگی مردم خودشو میزد و ۱۸۰۰ نفر رو توی یه هفته میکشت.اون خدا بیامرز به قدرت چنگ نزده بود اگه زده بود میکشت و میموند.برای همین چنگ نزدن به قدرت و وطن پرستیه که الان محبوب مردم شده

          موافقم 7
          مخالفم 7
        5. ناشناس

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (56 ديدگاه)

          این بیچاره دست خودش نبودکه نترس باشه!چه کارکنه غیرازفرار؟پدرهمین هم زمان قشون کشی انگلیسیهابه ایران کاملاتسلیم بودتاتبعید کنندبه جزیره موریس برای مراسم اعدام بانیش پشه ی مالاریا!وارتشی که درست کرده بودحتی یک گلوله ومرمی هم به سمت قشون انگلیسی شلیک نکردوتسلیم محض بود،اردشیرزاهدی به این نکات اشاره کردبه عنوان داماداین خاندان وجعبه سیاه اطلاعات خاندان پهلوی که به نظر صحبت های جالبی هست!

          موافقم 6
          مخالفم 1
        6. ناشناس

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (56 ديدگاه)

          به خدابیامرزاگردستورمیدادندباشه به توجنگنده F-14«البته بدون لباس فشار»تحویل می دهیم امادرقبالش بایدبحرین وارتفاع آرارات راازایران جداکنی بایداطاعت امرملکه رامیکردچون کاملا زیرفشارانگلیس وآمریکابود،برای همین٪۹۸نود وهشت درصدارتش شاهنشاهی تحقیرشده از قانون کاپیتالسیون آمریکاوانگلیس بودند

          موافقم 6
          مخالفم 2
      3. Melad salare

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اف ۳۵ چ گلی ب سر کشورای دیگه زده شماها اگه جون هم قوربونتون کنن کاسه لیس وعشق غربید وعاشق توسری و دستور چطور تیمسار زمان اون روحش گوربه گور بشه به گروهبان امریکای احترام میزاشت یا کشورای مثل پاکستان وغیره یامصر بدون اجازه امریکاحون حق استفاده اف۱۶ علیه هتد یا اسقاطیل یاکشورای دیگه نداره مث این میمونه دوچرخه برات بخرن اما نزارن سوار بشی اره داچ و ما بعد انقلاب زدن گلوبال هاوک نشوندن پهپادهای پریدیتور. اسکن ایگل. ارکیو۱۷۰.شخم زدن پایگاه الرقدرت پوشالی گرفتن نفتکش هاش.خرف زدن ب زبون ما درخلیج فارس خب ببینم کدوم کشور میتونه یکار از این کارا بکنه؟؟

        موافقم 62
        مخالفم 109
        1. Auto_agreen

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (30 ديدگاه)

          عالیجناب پوتین چطور؟

          موافقم 47
          مخالفم 22
    2. امیر علی گودرزی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام اون خدا بیامرز باسمون می خرید بهترش هم می خرید اما یه تیکه کشور رو می فروخت بعد می خرید

      موافقم 55
      مخالفم 93
    3. مصطفی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      دارنده ی اف35 بودن مگه هنره؟ حالا تولیدش یه چیزی
      اون خدابیامرز هم دستش درد نکنه، خرید هایی که کرد ایران رو توی جنگ نجات داد، ولی دیگه ازش افسانه نسازید/: شما که خیلی غصه ی وطن میخوری، یه بار به یکی از شهدای موشکی یا هسته ای و پهپادی گفتی خدابیامرز؟ یا فقط هرجا که به نفعت باشه پای وطنت وایمیسی؟

      موافقم 40
      مخالفم 73
      1. LH44

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (179 ديدگاه)

        نه تنها نگفتم و نمیگم و نخواهمم گفت، بلکه کاملن متفاوت یادشون میکنم. وطن من با اون جماعت و سازمانی که داشتن براش کار میکردن 180 درجه متفاوته. بخاطر همون وطنه که به یه نفر خدابیامرزی میدم، به خاطر همون وطنه که به یه عده که شما نام بردی بد و بیراه میگم.

        موافقم 11
        مخالفم 22
        1. مصطفی

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (38 ديدگاه)

          به نظام ربطی نداره(: اونا باعث بالا رفتن قدرت دفاعی ایران شدن، اینو بفهم. … هرچند امثال اونها هم به خدابیامرز گفتن امثال شما نیازی ندارن

          موافقم 8
          مخالفم 4
    4. 8Dark8Night8

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      حاجی اینم یچی نوشته وگرنه تو مقایسه خیلی جلوتره f14 واقعا رقیبی برای سوخو ۳۵ نیست با توجه به تکنولوژی تجهیزات ، رادار،تعداد حمل سلاح،درگیری همزمان با تعداد جنگنده ها و…
      خودت بهتره یه سرچی بکنی
      سوخو ۳۵ راحت ,f18,f16,15 رو میزنه و سرتره
      یکی از رقبای درستش f35
      تو مقایسه با f35
      f35 فقد تو رادار گریزی برتر بود تو بقیه مشخصات سوخو ۳۵ سرتره مثل برد کشف رادار،تعداد جایگاه سلاح،میزان چابکی،برد پرواز،بیشترین سرعت

      با کمی تحقیق میشه فهمید که دقیقا چیکارست
      تنها بدیش اینه که رادار گریز نیست و اگه میبود که خیلی خفن میشد
      بعد کشور های دیگه هم تحلیل کردن خرید سوخو ۳۵ رو برون ببین جالبه
      با این خرید ضعف هوایی ایران جبران میشه مخصوصا تو دفاع تازه سوخو ۳۵ چند منظورست
      عجیبه پدال چرا رقبای سوخو رو نسل چهار معرفی کرده
      سوخو ۳۵ نسل 4++ یا همون چهار دو پلاس خودمونه
      F14 نسل ۴ بقیه اسامی هم نسل ۴
      و به دلیل اینکه ارزون بودن و قابل ارتقا تا حالا آمریکا و بقیه دارن ازشون استفاده میکنن مثل f16,f15,f18
      تازه در مورد میگ ۳۵ هم تحقیق کنی میبینی با سوخو۳۵ برتری داره نسبت بهش
      یکی از هواپیما های که رقیب اصلی f14 بود
      میگ 31 بود که هم دوره بودن و رقیب
      بازم میگم بهتره خودت سرچ کنی و تحقیق کنی پدال خیلی سربسته صحبت کرده در این باره
      البته اینم بگم تامکت f14 عشقه و یکی از بهترینا بود ولی تو زمان خودش نه بیشتر

      موافقم 31
      مخالفم 23
    5. Dark8Night

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      حاجی اینم یچی نوشته وگرنه تو مقایسه خیلی جلوتره f14 واقعا رقیبی برای سوخو ۳۵ نیست با توجه به تکنولوژی تجهیزات ، رادار،تعداد حمل سلاح،درگیری همزمان با تعداد جنگنده ها و…
      خودت بهتره یه سرچی بکنی
      سوخو ۳۵ راحت ,f18,f16,15 رو میزنه و سرتره
      یکی از رقبای درستش f35
      تو مقایسه با f35
      f35 فقد تو رادار گریزی برتر بود تو بقیه مشخصات سوخو ۳۵ سرتره مثل برد کشف رادار،تعداد جایگاه سلاح،میزان چابکی،برد پرواز،بیشترین سرعت

      با کمی تحقیق میشه فهمید که دقیقا چیکارست
      تنها بدیش اینه که رادار گریز نیست و اگه میبود که خیلی خفن میشد
      بعد کشور های دیگه هم تحلیل کردن خرید سوخو ۳۵ رو برون ببین جالبه
      با این خرید ضعف هوایی ایران جبران میشه مخصوصا تو دفاع تازه سوخو ۳۵ چند منظورست
      عجیبه پدال چرا رقبای سوخو رو نسل چهار معرفی کرده
      سوخو ۳۵ نسل 4++ یا همون چهار پلاس خودمونه
      F14 نسل ۴ بقیه اسامی هم نسل ۴
      و به دلیل اینکه ارزون بودن و قابل ارتقا تا حالا آمریکا و بقیه دارن ازشون استفاده میکنن مثل f16,f15,f18
      تازه در مورد میگ ۳۵ هم تحقیق کنی میبینی با سوخو۳۵ برتری داره نسبت بهش
      یکی از هواپیما های که رقیب اصلی f14 بود
      میگ 31 بود که هم دوره بودن و رقیب
      بازم میگم بهتره خودت سرچ کنی و تحقیق کنی پدال خیلی سربسته صحبت کرده در این باره
      البته اینم بگم تامکت f14 عشقه و یکی از بهترینا بود ولی تو زمان خودش نه بیشتر

      موافقم 6
      مخالفم 1
    6. محمدهادی

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      داداش باز اگه رپتور رو میگفتی تاحدودی باهات موافق بودم
      الان تعداد زیادی از لایتینگ ها در جهان با مشکلات ریز و درشت نقص فنی در حین عملیات مواجهن ها
      نمونه ش اف ۳۵ های کره جنوبی خود ارتش امریکا،اسراییل و تعدادی هم در انگلیس گزارش شده
      اف ۳۵ های اسراییل و کره جنوبی که چندین بار مجبور به زمینگیر شدن های طولانی مدت شدن تالا
      اصلا قابل اطمینان نبودن تو ماموریت ها
      و تا الان که چندان پرنده شش دنگ و مطمئنی روی آسمون نبوده
      همین حالاهم خود اسراییل که یکی از بزرگترین و عمده ترین مشتری های اف ۳۵ بوده بدلایل بسیار زیاد داره تو عملیات هاش همچنان از اف ۱۶ و اف ۱۵ هاش استفاده میکنه
      در واقع اینا هنوزم از اف ۳۵ فانتزی قابل اعتماد ترن
      سوخو ۳۵ بنظرم پرنده ی سگ جون تریه نسبت به اف ۳۵
      اف ۳۵ نازک نارنجیه،چندان بدرد اقلیم و شرایط ماموریتی خشن کشور مون نمیخوره

      موافقم 17
      مخالفم 8
    7. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1219 ديدگاه)

      تازه خیلی ها میان و با نادانی تمام نتیجه میگیرن این از F14 بهتر هست و عقلشون هم قد نمیده که اون مال ۵۰ سال پیش هست
      و بخاطر آمریکایی بودن تامکت اون رو حقیر میدونن
      ولی اگر همین بچه سال ها میدونستن که اگر این جنگنده نبود الان باید نوکری صدام رو میکردن

      موافقم 16
      مخالفم 8
  4. AMIN JAFARI

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (150 ديدگاه)

    تکنولوژی چدید روسیه رو با تکنولوژی قدیمی امریکا قیاس میکنند و درسطح جهانی قیاس میشه

    امریکا برترین در قدرت نظامی و پدافندی

    حالا بزار سوخو35 تحویل بدن بعدا شادی و سرور کنبد:)

    موافقم 54
    مخالفم 33
  5. پیام

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    عرزشی ها چه بهشون برخورده یه سری از دوستان تو کامنتاشون از واژه خدا بیامرز استفاده کردن دارن دیس بارون میکنن بنده خداها را

    اون خدا بیامرز خرید شد خائن به مملکت
    اینا میخرن میشه اقتدار ملی

    عجب بابا عجب باز سنگ پای قزوین

    موافقم 109
    مخالفم 38
    1. LH44

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (179 ديدگاه)

      بیخیالشون داداش:))
      اومدن چیزی رو که دارن می نوشن حلال کنن. خنک بنوشن:)

      موافقم 70
      مخالفم 30
    2. ❤BMW❤

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      پیام جون ، اون خدا بیامرز خرید ولی با پول ۶ برابر و کلی حقارت و دست بوسی و ماله کشی انگلیس و آمریکا

      موافقم 31
      مخالفم 48
      1. محمدرضا

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (111 ديدگاه)

        الان که مردم سرشون تو سطل زبالست احساس حقارت نمی کنی؟

        موافقم 47
        مخالفم 23
        1. محمدهادی

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2409 ديدگاه)

          همون موقه شم ازین سرها تو سطل زباله ها وجود داشتن
          طوری دوران پهلوی رو روایت نکنیم که انگار همه چی گل و بلبل بود
          زیادم مملکت اوضاع خوبی نداشت که مردم علیه شاه قیام کردن
          حتما یه دردی وجود داشته که خمینی اومد و فرصت رو مغتنم شمرد و شد رهبر اپوزیسیون ملت دیگه
          کار درست یا غلطش ندارم،کار با این دارم که حتما بحران های بزرگی اونموقه هم وجود داشت که این اتفاقات رقم خورد
          یادمون نره که تکه های بسیار مهمی از کشور عزیزمان در دوره ی همون آقایان از ایران جدا شد،اتفاقا زیر حمایت و تسلیحات امریکا
          پس صرف ارتباط با غرب یا شرق برای ملتی خوشبختی تضمین شده نمیاره
          باید هوشیار تر بود
          باید از جناح بازی و شرق گرایی و غرب گرایی یک بار برای همیشه کشید بیرون
          کشور ما در منطقه ی بسیار حساسی واقع شده
          ما کره ی جنوبی نیستیم که بشینیم یه گوشه فقط با قراردادعای تجاری با امریکا روز به روز در امنیت کامل تولید ملی مونو افزایش بدیم
          نه
          این منطقه کاری هم به کسی نداشته باشی،کسانی باهات کار دارن،با انرژی این منطقه کار دارن،با ثروت این منطقه ژئوپولوتیک کار دارن،با موقعیت جغرافیایی ت کار دارن
          کمی هوشیارانه تر ایرانی باشیم و ایران دوست

          موافقم 19
          مخالفم 1
      2. Mercedes-AMG PETRONAS F1 team

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1219 ديدگاه)

        ببخشید که الان با اقتدار تمام تصمیم گرفتن ده تا از جنگنده های بی مصرف خودشون رو به اینها فرو کنن
        اقتدار یعنی این از نظر شما؟
        اقتدار اینه که خودت جنگنده ای که خریدی رو تست بکنی
        نه اینکه بتونی ه.م.ت (هزار میلیارد تومان) رو همت بخونی

        موافقم 21
        مخالفم 16
    3. بي نوايان

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اخه نمیدونم چند سالته و تحصیلاتت چقدره اما از خرید های اون خدا بیامرز که شما یه چیزی ازش شنیدی بخوایم حرف بزنیم واقعا قلب ادم درد میگیره….البته نوجوانان تازه شکفته خوشحال میشن چون ازروی عقده ج ا هرکی روکه مخالفش میشناسن ستایش میکنن حتی اگه اون شخص تروریست یا خائن باشه….پس بااینا کار نداریم اما پیشنهاد میکنم بری عملیات نصر پنج رو یه مطالعه با ریز جزئیات داشته باشی تا بقیه خرید های اون خدابیامرز دستت بیاد که هیشکی به جز طوفانیان(رابط شاه در خرید های تسلیحاتی)از درون اون قرارداد ها سودی نبردن…زمانی که خط تولید تامکت داشت میخوابید و شرکت سازندش داشت به خاک سیاه میشست رفت با زد و بند فراوان اونو نجات داد….زمانی که اشغال ترین نمونه موجود تو زرهی دنیا به نام چیفتن با موتور داغونش و وزن زیادش که تو بیشتر جبهه ها ازش به عنوان توپ ثابت یا اصطلاحا زره کوب رو فقط بخاطر اینکه واسه انگلیس امتیازی داده باشه خرید و تو عملیات نصر بدن های جزغاله شده تانکیست های ایرانی بخاطر مغلوب شدن چیفتن مقابل سری تی عراق که از شوروی خریده بود تا مدتها سر تیتر رسانه ها بود که ایران بازنده بزرگترین نبرد زرهی پس ج ج ۲ شد….زمانی که عراق با موشک شهرهای مارو میزد و ما توان مقابلش رو نداشتیم چون امریکا بیشتر از ۶۰ ک م به کسی موشک نمیفروخت و این خدا بیامرز هم نرفت سمت شوروی چون ارباب ناراحت میشد…زمانی که میگ های عراقی روی سر ایرانی ها تو روز قدس پرواز میکردن و جمعیت رو متفرق اما سالم برمیگشتن و پدافند ما تو خواب بود چون اون خدابیامرز تو بلوک غرب پدافندی سراغ نداشت که بتونه بخره اما از هر گروه چهارتایی فانتوم ما که میرفت برای بمباران داخل عراق یک الی دو فروند با أسیب شدید و سقوط برمیگشتن….اره خدا بیامرز خیلی ارتش مدرنی ساخته بود😂فقط بیسوادها و خردسالانن که این حرفای بدون پشتوانه تاریخی رو باور میکنن….فقط اعترافات صدام که تو بازداشتگاه امریکایی ها قبل از إعدام میتونه ابعاد فاجعه بار تسلیحات خریداری شده توسط خدابیامرز رو نمایان کنه که گفت من درجنگ با ایران با موج انسانی ایدئولوژیک خمینی روبرو شدم که باوجود برتری تسلیحاتی و تکنولوژیکی نتونستم جنگ رو پیش ببرم(همون گوشت دم توپخونه خودمون)اره خریدهای خدابیامرز نبود ما اصلا الان داشتیم عربی حرف میزدیم😂😂😂😂والله اینارو دیگه دانشجوی ترم یک یه دانشگاه درجه چندم شهرستانی هم میدونه چه برسه به افراد علاقمند و سیاسی و رسانه ای اما امان از جاهلان که تمومی نداره….

      موافقم 31
      مخالفم 24
      1. LH44

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (179 ديدگاه)

        شما دلتون میخواست اون خدابیامرز جنگی که یه عده بعدش شروع کردن رو براتون جمع کنه!؟؟؟؟؟!! اقایون بیان دست روی دست بذارن و پول نفت مردم رو بکنن تو جیبشوئن یه ابم روش؟؟!!!!
        f-14 برای خود امریکایی ها هم جزو یکی از جنگنده های افسانه ای حساب میشه. جنگنده ای که کسی جز امریکا امکان استفاده ازش رو نداشته. اون خدابیامرز رفته چند درصد از گارمن رو خریده تا بتونه f-14 برای ایران بخره. چرا حرف از کبرا ها نمیزنی؟؟؟؟؟
        جواب تانک های روسی عراق، کبرا بود.
        اون شکست هایی که فرمودید حاصل فرمانده شدن سرباز صفرها و لات های خیابونی بوده. درحالی که به لطف یه عده فرماندهان درجه یک ارتش بدست همون لات و لوت ها زیر خاک بودن.

        مهم اینه همون تسلیحاتی که گرفت تا امروز جزو بهترین های نظ.امی ج. الف هست.
        خسته شدید این همه نوشتید. بعدی رو با کیک بخورید جبران بشه.

        موافقم 18
        مخالفم 17
        1. Car love

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (700 ديدگاه)

          همون کسایی که تو میگی سرباز صفر بودن شدن فرمانده اگه نبودن تو الان عربی حرف میزدی! تویی که حاضری اون شهید هارو ببری زیر سوال صرفا بخاطر اینکه طرف نسبت به یه سری خرید های شاهت انتقاد کرده! اونا حداقل برعکس تو ایرانی بودن و رفتن جنگ حالا فرمانده هم شدن دمشون گرم هدفشون خدمت به کشورشون بود

          کل دنیا میدونن چیفتن اشغال بود،کل دنیا میدونن ایران لنگ موشک بود و باید التماس قذافی میکرد تا دوتا موشک ده برابر قیمت بده بهش! کل دنیا میدونن ایران پدافند درست نداشت!
          خرید هایی که کرد یه سری هاشون بهترینن تا الان اره ولی خیلی هاشون هم نه چون اصلا یادش رفت اونارو بخره!!!

          موافقم 13
          مخالفم 11
        2. بي نوايان

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (10 ديدگاه)

          کبرا؟هنوز بعد چند دهه ارتش داره لاشه های کبراهارو میفروشه به سپاه و سپاه داره با بازسازی و ارتقا به اسم طوفان ۱ و ۲ وارد سازمان رزمش میکنه پس از کبرا یه افسانه نسازید…در ضمن اگر تسلیحات خریداری شده نتونست جنگ بعد از اون خدابیامرز رو برامون جمع کنه اگر جنگ قبل از انقلاب رخ میداد اصطلاحا کلاسیک پیش میرفت چه بلایی سر ایران میومد؟وقتی مردم پشت حکومت نبودن و اصطلاحا پشتوانه مردمی نداشت و صلاحیت اداره کشور توسط شاه زیر سوال بود چی میشد؟در مورد اف چهارده هم بهتره افسانه سازی نکنید و متوسل به دروغ نشید که به کسی نمیفروخت بلکه بهتره اگر نمیدونید بدونید که با وجود اف پانزده که یه مولتی رول حساب میشد(چند منظوره)یعنی توانایی بمباران داشت در صورتی اف چهارده فاقد این توانایی بود،خریدار نداشت برای همین اسرائیل که متحد نزدیک تر امریکا بودهم اف پانزده رو انتخاب کرد مثل ژاپن…دلیل مخالفت کنگره با فروشش هم به دلیل انتقاد بعضی نمایندگان بود که از شاه به خاطر مسائل حقوق بشری خوششون نمیومد….اما در مورد سرباز صفرهااااا که بخوام بنویسم باید تا فردا تایپ کنم اما یه سرباز صفری رو میخوام معرفی کنم که اسمش مهدی زین الدین بود و رتبه چهار کنکور رو داشت و بعد از انقلاب داشت میرفت فرانسه برای ادامه تحصیل اما وقتی دید ناموس کشور در خطره رفت تا سرباز صفر بشه بعدش که شد فرمانده لشکر ۱۷ ابی طالب قم همه دور و وریاش افراد تحصیل کرده و نخبه بودن که بعد ها یکی از همون سرباز صفرهای دور و برش اسمش محسن فخری زاده بود که فکر کنم دیگه حداقل سنتون به این قد میده تا بشناسینش…خلاصه که اگه خوابیدن رو مین اون سرباز صفر ها نبود اون اسلحه هایی که خدابیامرز گرفته بود دردی ازمون دوا نمیکرد و اگه قبل انقلاب جنگی رخ میداد به گفته اکثریت تحلیلگران و کارشناسان مسائل نظامی بااون موقعیت رژیم شاه نتیجش حداقل اشغال خوزستان بود که خدابیامرز هم سر بحرین نشون داده بود عرق به خاک رو….خلاصه یاد همه سرباز صفرها به خیر که شاید میدونستن بعد چند دهه و تغییر نسل شاید عده ای به هردلیلی ارمان هاشون رو ببرن زیر سوال اما درنگ نکردن و باجانشون باعث شدن الان منو شما به فارسی تایپ کنیم❤️

          موافقم 8
          مخالفم 4
  6. Amirmohammad

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (563 ديدگاه)

    ” ضمن اینکه تعداد زیادی از هواپیماهای F-14 ارتش کشورمان، به دلیل عدم دسترسی به لوازم یدکی یا استهلاک بالا، قابل استفاده نیستند.”

    واقعا ناراحت کنندس،اف ۱۴ ها زمان جنگ ایران و عراق غوغا به پا کردن.بعد از اف ۱۴ خیلی جنگنده های دیگه ساخت امریکا اما هیچکدوم مثل اف ۱۴ اینقدر توی عملیات های واقعی نبود و ندرخشید.شاهکار بود زمان خودش

    موافقم 60
    مخالفم 3
    1. Amirmohammad

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (563 ديدگاه)

      جنگنده خیلی خوبیه و بسیار چابکه و قدرت مانور خیلی بالایی داره البته بین هم نسل های خودش یعنی ۴ تا ۴+ سطح مقطعش یکی از مشکلاتش هست که البته همه سوخو ها این مشکل رو دارن حتی پکفا،رادار خوبی هم دارن تو سوریه تونست اف ۲۲ رو کشف کنه و میگن لاک هم کرد روش که بعید میدونم
      چیزی که ایران امیدوارم انجام داده باشه خرید موشک های هوا به هوای R-73 هست که عالی هستن و همچنین خرید کلاه برای خلبان چون این موشک با کلاه لینک میشه و خلیان با نگاه میتونه موشک رو فعال کنه برای هدف

      در کنار همه این ها اواکس خیلی مهمه

      موافقم 13
      مخالفم 7
  7. Ehsan

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (626 ديدگاه)

    خبر خوبیه بین رقبای خودش قدره ولی ایران باید بمب افکن هم بخره مثلا سوخو ۳۴
    پکیج باید کامل باشه نه فقط جنگنده تهاجمی داشته باشه

    موافقم 23
    مخالفم 12
  8. DP

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    مقاله خیلی خوبی نبود ؛ بین عنوان و مطلبی که ارائه شد تفاوت هایی وجود داره . سوخو ۳۵ جنگنده نسل ۴/۵ هستش نه نسل ۴ . تصویری که قرار داده شده تصویر کابین سوخو ۳۵ نیست و در یکی دیگه از تصاویر هم به جای سوخو ۳۵ تصویر سوخو ۲۷ اوکراین استفاده شده . نطرات برخی خیلی عجیبه ؛ چیزی که مهمه تقویت و رشد نیروی هوایی ما هستش . سوخو ۳۵ که سهله حتی اگه jf-۱۷ تاندر هم وارد کشور میشد ، با توجه به وضع نیروی هوایی باید جلوش قربانی میکردیم ؛ سوخو ۳۵ به لحاظ توانایی رزم هوایی که نیاز اصلی ما از خرید جنگنده جدیده بهترین جنگنده ای هست که امکان خریدش وجود داشته .

    موافقم 33
    مخالفم 10
    1. مصطفی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      دیگه مرضی ه که بعضی ها دچارشن، دوست و دشمن و باهم میکوبن، نمیتونن پیشرفت کشور خودشونو ببینن، بابا بخدا اینجور چیزا سیاسی نیست،کدوم آدم پاکزاد و خردمندی از قدرت گرفتن کشورش فشار میخوره؟؟

      موافقم 31
      مخالفم 20
  9. Avan

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (424 ديدگاه)

    با توجه به سابقه روس ها تا وقتی تحویل ایران نشده ، باور نمی کنم. روس ها معمولاً به عنوان کارت بازی به ایران نگاه می کنند.اگر آمریکا به اوکراین سلاح پیشرفته مثلا f16 داد روس ها هم به ایران سوخو۳۴ میدن.

    موافقم 33
    مخالفم 9
  10. مانی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقدر شادمانیم ازین طرقی

    موافقم 10
    مخالفم 12
  11. Genius

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    اینا انقدر تو این چهل سال شوآف و شعار و فیلم بازی کردن به ملت انداختن الآن واسه منی که میفهمم دنیا دهکده جهانی است و دیگه شعارهای خام ملی و بومی محلی از اعراب نداره هم این سوال وجود داره که چطور کوثر و آذرخش و صاعقه و قاهری که عمری تو مخ ما کردید بسیار پیشرفته هستن و حتی نمونشون تو دنیا نیست نتونست جوابتون رو بده و دوباره بعد این همه سال هزینه برگشتید نقطه صفر و خرید از خارج؟!!چرا اون مرحوم‌ اگه از خارج میخرید نماد بی عرضه بودنش بود ولی برای شما سمبل اقتدار؟؟!!؟؟

    موافقم 82
    مخالفم 33
    1. Car love

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (700 ديدگاه)

      اینکه یه سری سلاح ها رو از خارج بخری اشکال نداره خیلی از کشورهای سازنده سلاح این کارو میکنن ولی اینکه مثل عربستان همه چی نظامی رو از خارج بخری و فشنگ هم نسازی بده.
      یه چیز متعادل درسته نه همش ساخت داخل نه همش خرید.

      موافقم 24
      مخالفم 23
      1. حسن

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2090 ديدگاه)

        سوال را فرافکنی جواب نده سوالش اینه درست جواب بده
        چرا خرید الان از روسیه قدرت شرق خوبه اما خرید قبل از امریکا قدرت غرب بد بود و وطن فروشی و وابستگی حساب میشد
        امریکا که فرش قرمز مینداخت تا ناف شمرون دولا میومد برا دو لیتر نفت تو هر مصاحبه هم تحقیر میشد شما که تا دم در کرملین هم استقبالتون هم نمیان بدرقتون هم نمیکنن

        موافقم 5
        مخالفم 5
    2. مصطفی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      کدوم یکی از افراد معتبر نظامی چنین ادعاهایی درمورد صاعقه و کوثر کردن؟ حتی از ظاهر شونم معلومه که برپایه ی اف5 ساخته شدن چراا جک میگی آخه

      موافقم 28
      مخالفم 5
      1. امیر

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (13 ديدگاه)

        درست میگه همین چند هفته پیش خبرش را کار کردن سرچ کنی تو گوگل میاره فکر کنم فرمانده نیروی هوایی گفته بود که کوثر را با چندتا هواپیمای خفن مقایسه میکنن

        موافقم 8
        مخالفم 4
  12. Souls_Master

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    هر موقع چرخ این هواپیما ها فرودگاه های ایران رو لمس کرد اون موقع میتونیم در مورد اینکه ایران دارای سوخو هست صحبت کنیم و چ قابلیت هایی برای ایران داره بحث کنیم

    موافقم 30
    مخالفم 4
  13. nissan gtr

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    بد نیست حداقل جلوی اف 16 های ترکیه رو میگیره احتمال درگیری با ترکیه و اذربایجان خیلی بالاست مجبوریم یه تکونی به نیروی هوایی بدیم وگرنه جت های امریکایی بهترن البته با این اقتصاد دعا کنیم جنگ نشه از اذربایجان یه اکراین برامون نسازن از ترکیه عراق

    موافقم 27
    مخالفم 9
  14. sina

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2662 ديدگاه)

    تعداد دفعاتی که سوخوی 35 به ایران تحویل داده شده داره از تعداد دفعاتی که پولهای بلوکه شده ایران تو کره جنوبی آزاد شده، پیشی میگیره :)

    موافقم 73
    مخالفم 8
    1. sina

      ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2662 ديدگاه)

      راستی امروز یه فروند سوخو 34 و یه دونه سوخوی 35 تو بریانسک با دوش پرتاب ساقط شدند :)
      ما رایت الا جمیلا

      موافقم 15
      مخالفم 11
      1. Car love

        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (700 ديدگاه)

        عزیزم اونا میل ۸ بودن که با دوش پرتاب ساقط شدن که اونم الان گفتن با پدافند موشکی زده شد احتمالا ،سوخو ۳۴ و ۳۵ با پدافند موشکی زده شدن! نمیگی یه نفر دیگه هم اون خبر رو خونده باشه و بیاد اینجا دستتو رو کنه وقتی داری تغییر میدی خبرو 😂

        موافقم 11
        مخالفم 4
        1. sina

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2662 ديدگاه)

          دو ته میل8، یه سوخوی 34 و یه سوخوی 35. در مجموع چهارتا!
          اگه پدافند موشکی خودی اشتباهی زده باشه شون که دیگه از دوش پرتاب هم زشت تره والا دوست روسوفیل من :)

          موافقم 4
          مخالفم 6
  15. nissan gtr

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    همینم نخریم الان امارات رافال داره عربستان اف 35 ترکیه اف 16

    خلاصه اوضاع خیته

    موافقم 34
    مخالفم 4
  16. امیرحسین ریاحی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    عدم خرید سوخو ۵۷ قیمت بالاست؟
    یا به خاطر سیاست های روسیه است؟

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2914 ديدگاه)

      دقیقا هر دو مورد هست
      برای سلاح های فوق پیشرفته مثل هواپیمای نسل پنجم، حفظ فناوری و جلوگیری از فروش راه کار مهمی هست که روسیه و چین و امریکا از قدیم داشتن
      البته امریکا به چند کشور F35 فروخته اما بمب افکن B2 هواپیمای رادارگریز F-117 و بلک برد SR-71 رو حتی به اسرائیل هم نداد

      موافقم 46
      مخالفم 1
    2. مصطفی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      حالا برای اون زوده.. ره صد ساله رو که نمیشه یک شبه رفت، ستون فقرات نیروهوایی ایران الان نسل 3 ست که خیلی خیلی عقبه، قاعدتا باید چند سالی با هواپیما های 4++ مثل همین سوخو 35 پرواز کنن تا بعدش بتونیم بریم سراغ نسل 5

      موافقم 19
      مخالفم 4
  17. امین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    این هواپیما به دلیل قدرت مانور فوق‌العاده ای که داره ، در داگ فایت با توجه به مهارت خلبان حرفهای زیادی واسه گفتن داره. ولی در کل در قیاس با F22 رپتور که در حال حاضر پیشرفته ترین هواپیمای دنیاست ، حرفی واسه گفتن نداره

    موافقم 35
    مخالفم 1
  18. Reza

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    F35بهتره نسبت به سوخو ۳۵

    موافقم 24
    مخالفم 6
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2914 ديدگاه)

      علاوه بر مسئله تحریم، برای قیمت F-35 در اینترنت جستجو کنید

      موافقم 27
      مخالفم 1
    2. datsun

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (3960 ديدگاه)

      با سوخو ۵۷ باید مقایسه کنی نه ۳۵

      موافقم 16
      مخالفم 2
  19. بهزاد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2548 ديدگاه)

    اگر جنگ اک را ین اتفاق نمی افتاد حداقل این کشور خام فروش میتونست تسلیحات خودشو به چند جا بفروشه اما در عمل ثابت شد که تسلیحات بلوک شرق مدت هاست درجا زدن و اوضاع به قدری دراماتیکه که این کشور نیروی خبره و کافی برای ریکاوری و بروزرسانی همان تجهیزات قدیمی خودشو نداره.
    از شمال دریای خزر موشک میندازه تا یک کافی شاپ یا مرکز خرید را منهدم کنه بعد میگن ارتش دوم دنیا!

    موافقم 34
    مخالفم 22
    1. علی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      شما اطلاع نداری حرف نزن!
      اون موشک دوربرد بوده و توانایی این رو روس‌ها و بقیه کشور های دارای بمب افکن استراتژیک و موشک ها دوربرد دارن که مثلا از دریای خزر یا شمال ایران اروپا رو بزنن‌.
      برای مثال شووری یک موشک هواپایه ساخته بود که میتونست با رفتن به فراز اروپا آمریکا رو بزنه.

      موافقم 13
      مخالفم 32
      1. بهزاد

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2548 ديدگاه)

        دادا ، رفیق ساندیسیمون ، مطلع ، عمو جان اک راین و رو س یه با هم هم مرز هستند.
        به عبارتی صدها کیلومتر مرز خاکی دارن و دریای مشترک.
        بیش از ۹۰ درصد اون موشک ها بدون زدن هدف مشخصی خوردن تو شهرها و اگر قراره یک سلاح در دوران معاصر اینقدر خطا داشته باشه و نتیجه ای نده به چه کار میاد.
        از قدرت منطق بیشتر استفاده کن چیز خوبیه و یادگیری چند اصطلاح مثل هواپایه نمیتونه از عمق فاجعه کم کنه.

        موافقم 31
        مخالفم 12
        1. Car love

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (700 ديدگاه)

          با این بحث نکن این فعلا ۱۰۰ تا لینک بی جواب داره که باید اونارو جواب بده اول!
          طرف حتی نمیدونه موشک نپتون ساخت کجاس ! بعد انتظار داری شلیک موشک از کشتی رو بدونه دلیلش رو ! یه چیز عادی تو جنگ!

          موافقم 15
          مخالفم 7
    2. Car love

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (700 ديدگاه)

      به به اقا بهزاد سلطان و خالق حماسه لینک! اون لینکا چی شدن؟ هر یک جمله ای که میگفتی یه لینک میومد برای نقضش و تهش علی چپ! عجب کل کل سمی بود

      راستی گفته بودی موشک نپتون غربیه نه؟ :))))

      موافقم 7
      مخالفم 13
      1. بهزاد

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2548 ديدگاه)

        عموی مهربون هارپون بود.
        داستان این لینک ها دقیقا چیه و چرا شما دوباره قرارش نمیدی تا ببینیم از چه قراره؟

        موافقم 4
        مخالفم 4
        1. Car love

          ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (700 ديدگاه)

          نپتون یک سیستم موشکی ضد کشتی اوکراینی است. این سیستم که توسط شرکت ukrobronprom توسعه یافته از موشک کروز ضد کشتی R-360 استفاده می کند ، که نسخه ای بسیار شبیه موشک روسی Kh-35 است. در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲، در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، رزمناو روسی مسکوا مورد اصابت دو موشک نپتون قرار گرفت که منجر به انفجار مهمات شد.
          منبع: سایت میلیتاری تودی”

          حتی نمیدونی با چه موشکی ماسکوا رو زد اوکراین! یه چیز ساده رو نمیدونی بعد چطور بحث نظامی میکنی!! لینک ها هم که هنوز موجوده واست گذاشتن دیدی نمیتونی جواب بدی زدی کوچه علی چپ الکی نپرس داستانش چیه بهتر از همه میدونی چون خودت مخاطب بودی اصلا😂

          موافقم 5
          مخالفم 9
  20. محمد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    اینم مثه اون لادای مسخره
    احتمالا خلبانا باید قبل عملیات با هل روشنش کنن
    تو اسمونم پلاتین و کاربراتش بازی درآره 😂

    موافقم 18
    مخالفم 19
  21. علی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    برای ایران بهترین گزینه هست.
    مگه چاره دیگه هم داریم؟
    از هیچی بهتره

    موافقم 22
    مخالفم 6
  22. Viper

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جی ۱۰ گزینه بهتری بود….منتها چیزی که معلومه اینه که با ۲۴ فروند سوخو وضع نیروی هوایی ایران فرق چندانی نمیکنه…. اسرائیل و ترکیه که بهتره حرفی راجبش نزنیم…حتی عراق جنگ زده هم نیروی هوایی به مراتب قدرتمند تری از ایران داره…

    موافقم 18
    مخالفم 18
    1. DP

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (137 ديدگاه)

      نیاز اصلی ما از خرید جنگنده برای دفاع هوایی هستش و سوخو ۳۵ در این مورد بین گزینه های در دسترس ما بهترینه . در مورد اینکه نیروی هوایی ما خیلی عقب تر از رقبا مونده مطلب درستیه ؛ اما اینکه از عراق عقب تره اطلاعت غلطیه . بیشتر دارایی های نیروی هوایی عراق از جنگنده ها تا پهپاد ها به دلیل عدم پشتیبانی مدت هاست زمینگیر هستن و البته کمیت خیلی قابل توجهی رو هم در اختیار ندارن .

      موافقم 22
      مخالفم 5
  23. Mei-Ling Chen

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رادار pesa، موشک های غیرقابل اطمینان r-73 و r-77،عدم وجود سامانه های ارتباطی بروز و…

    موافقم 6
    مخالفم 4
  24. datsun

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    چقدر مهندس هوا فضا داریم ماشاالله

    موافقم 35
    مخالفم 3
  25. ع دی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داداش فعلا با همون تجهیزات به قول شما به درد نخور مقابل تمام غرب و ناتو به رهبری آمریکا ایستاده و هیچ کدام جرأت ندارند حتی یک گلوله به سمت خاک روسیه شلیک کنند.بگذریم که تمام سامانه های دفاعی آمریکا و ناتو فعلا تو کار شاهد های یک دهه قبل ایران موندن.

    موافقم 18
    مخالفم 33
    1. مردیم از خوشی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1457 ديدگاه)

      چقدر امسال شما ساده لوح هستید

      غرب داره با استفاده از اوکراین روسیه را به شدت تضعیف میکنه تا اگه بعد ها درگیری پیش آمده را حت روسیه را شکست بده
      همین الان ارتش روسیه به شدت آسیب دیده از جنگ

      موافقم 32
      مخالفم 12
      1. Car love

        ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (700 ديدگاه)

        یعنی فکر کردی اگه غرب با روسیه درگیر بشه روسیه مثل اوکراین باهاشون رفتار میکنه؟ ۶۰۰۰ تا کلاهک هسته ای رو برای چی ساخته پس؟ همین الانم دو بار غیر مستقیم تهدیدشون کرد یه سلاح هسته ای!
        اینا با کشوری که ۶ هزار تا کلاهک هسته ای داره درگیر نمیشن

        موافقم 15
        مخالفم 27
        1. بهزاد

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2548 ديدگاه)

          گل پسر از اواسط دهه ی ۵۰ میلادی داره تهدید میکنه و ۷۰ ساله این بساط پهنه.
          بعد از این همه تهدید و ارتش دوم دنیا بودن از نظر اون لینک ها و تسلیحاتی که در مجلات امتیاز بالایی میگرفتن وارد یک جنگ شد و قرار بود ۳ روزه کارو در بیاره اما در همان هفته ی اول مشخص شد هیچی نیستن.
          الانم روزی ۳ مرتبه تهدید میکنه و غرب هم هر روز تسلیحات بیشتری در اختیار اک را ین میزاره.

          موافقم 21
          مخالفم 6
        2. Car love

          ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (700 ديدگاه)

          گفتم که اول جواب لینکا رو بده سلطان لینک
          تویی که نمیدونستی موشک نپتون ساخت کجاس اصلا راجع مسائل نظامی صحبت نکن 😂
          باز حداقل روسیه ۲۰ درصد اوکراین رو که ۱۲۰ میلیارد دلار کمک نسلیحانی گرفت رو تسخیر کرده امریکا چرا بعد از ۲۰ سال جنگ نتونست ویتنام رو بزنه؟ ۲۰ سال خودش یه عمره! ارتش اول دنیا بعد از ۲۰ سال جنگ نتونست ویتنام بدون کمک رو شکست بده! آبرو ریزی
          حالا لینکا رو جواب بده فرار زشته کار مرد نیست

          موافقم 3
          مخالفم 3
  26. Ali

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر وقت یه مطلب در مورد جنگنده گذاشته میشه
    دو برابر معرفی یه سوپر اسپرت دوستان کامنت میذارن
    اطلاعات نظامی هم که موج میزنه
    :)))))

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. امیرحسین

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      کلا چیزایی که مربوط به کشور و دولت باشه پست زیاد میشه

      موافقم 6
      مخالفم 1
  27. م

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر تحویل گرفتیم بعد همش بنویسید فعلاً سرکارمون‌گذاشته اند

    موافقم 12
    مخالفم 3
  28. samurai

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    یه جوری میسازه تحویل میده سر سال یا کلی باید خرجش کرد یا از کار میفته بدرد نمیخوره روس جماعتو بهش نمیشه اعتماد کرد و…………………………..

    موافقم 15
    مخالفم 8
  29. تحت پیگرد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (359 ديدگاه)

    یکی از دلایلی که این جنگنده رو بهمون دادن اینه که ما پهپاد داشتیم که طاق بزنیم که همونم به لطف مسئولین با درایتمون رسیده به دست چین تا یکی دو ساله دیگه کپی میزنن از روش از اصلش بهتر بعد ما باید ماستمون رو کیسه کنیم وقتی یه چیز داری که تکنولوژیش مال خودته نباید اینقدر راحت در اختیار بقیه بذاری ولی دریغ از یه جو سیاست تو این مملکت

    موافقم 1
    مخالفم 3
  30. شاپور

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (320 ديدگاه)

    بعد از اثبات عدم کارایی سوخوها در جنگ اوکراین چرا باید این بی مصرفها را خرید ؟

    موافقم 1
    مخالفم 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا