موانع بر سر پروازهای تجاری مافوق صوت در حال برطرف شدن است و امسال شاهد انجام پروازهای آزمایشی خواهیم بود.
پس از گذشت حدود دو دهه از زمان بازنشستگی کنکورد در سال ۲۰۰۳، رؤیای پروازهای تجاری مافوق صوت دوباره در حال بازگشت است. این هواپیماهای جدید با هدف کاهش زمان سفرهای بینقارهای به نصف، توسط سازمانهای بزرگی مثل ناسا و شرکتهای خصوصی مانند بوم سوپرسونیک و داون ارواسپیس در دست توسعه هستند. بااینحال، بازگشت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت با چالشهایی مثل نگرانیهای زیستمحیطی مواجه است. صدای بسیار بلند این هواپیماها هنگام شکستن دیوار صوتی میتواند مزاحم حیاتوحش شود، انسانها را آزار دهد و حتی پنجرهها را بشکند.
دلیل اصلی زمینگیری کنکورد نیز همین مشکلات بود. بااینحال، ناسا در حال کار روی پروازهای تجاری مافوق صوتی است که ساکتتر باشند. این سازمان هماکنون در حال آزمایش هواپیمای X-59 است که توسط لاکهید مارتین ساخته شده است. این هواپیما بهگونهای طراحی شده است که دیوار صوتی را با سروصدای ملایمتری بشکند. پروازهای آزمایشی X-59 طی سال جاری بر فراز شهرهای بزرگ آمریکا انجام میشود تا ناسا بازخوردهای عمومی در این رابطه را جمعآوری کند. این آزمایشها درصورتیکه موفقیتآمیز باشند، میتوانند آسمان را رو به پروازهای تجاری مافوق صوت باز کنند.
در همین حال، شرکتهای خصوصی هم در این زمینه پیشرفتهایی داشتهاند. هواپیمای پروتوتایپ بوم سوپرسونیک با نام XB-51 در طول آزمایشها به سرعتهای زیر صوت دست پیدا کرده و قصد دارد بهزودی دیوار صوتی را بشکند. این پروژه قرار است منجر به ساخت یک هواپیمای مسافربری با نام اورچر شود که تا سال ۲۰۲۹ مسافران را با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جابجا خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت داون ارواسپیس نیز روی هواپیمایی با نام آرورا کار میکند که سرعت کروز ۱۳۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.
با وجود این پیشرفتها اما چالشهای پیش روی هواپیماهای تجاری مافوق صوت همچنان باقی است. این هواپیماها مصرف سوخت بالایی دارند و در زمانی که صنعت هوانوردی برای کاهش تولید کربن تحتفشار است، انتشار گازهای گلخانهای را افزایش میدهد. همچنین محدودیتهای ناشی از سروصدا نیز پرواز این هواپیماها را صرفاً بر فراز آبها محدود خواهد کرد. البته با وجود این موانع بزرگ، شرکتهای زیادی برای یافتن راهحل تلاش میکنند و بهاحتمالزیاد در آیندهٔ نزدیم شاهد بازگشت پروازهای تجاری مافوق صوت خواهیم بود حتی اگر این بازگشت صرفاً محدود به ثروتمندانی باشد که بتوانند هزینهٔ بالای سفر با این هواپیماها را پرداخت کنند.
arash
۲ بهمن ۱۴۰۳خدایا خداوندا چگونه این همه تناقض را در ایران باور کنم … از مادر مادربرزگم نقل میکنند که برای بار دوم عازم سفر حج واجب در زمان طاغوت بود و به محض دیدن هواپیمای 747 جمبوجت جدید ایران ایر فریاد کشید که این ابوطیاره بدون ملخ چطوری میخواهد برود هوا و طاغوت زمانه حتما ملخهای این ابوطیاره را کنده است و میخواهد افراد مذهبی مکتبی مبارز و قرآن خوان را به قعر دریا با این ابوطیاره گنده بفرستند و با هزار صلوات سوار بر جمبوجت نو 747 شد و طاغوت و نمرود و فرعون زمانه به جای رفع اینچنین مشکلات فکری و عقیدتی و نرم افزاری دوباره به دنبال خرید کنکورد رفت در حالیکه ما حتی فرودگاه مناسب برای نشست و برخواست کنکورد نداشتیم و احتمالا میخواستند همین افراد عامی و ساده را سوار بر کنکورد کنند که بازهم نتیجه اش فحش و لعن و نفرین طاغوت زمانه بود حال پس از گذشت 50 الی 60 سال خدا را شکر میکنیم به برکت مسئولین قدرتمند مثل جهانگیری و نوبخت و در اوج تحریمها یک فوکر پوکیده درب و داغون هست که پت پت کنان با هزار صلوات ما را جابجا کند … افسوس بر آرزوهایی که بر باد رفت …
Ramin
۳ بهمن ۱۴۰۳👏👏👏👏👏👏
رحمت ا.. رحیم زاده
۲ بهمن ۱۴۰۳دنیای درحال پیشرفتهای عظیم و گسترده است که ایران نیز باید در این زمینه بیشتر فعالیت کند و از نخبهگان علم و فن آوری و تشکل های اقتصادی و علمی از ریزتراشه ها گرفته تا لوازم خانگی مواد کمپوزیت و وسایل حمل ونقل دریایی قطارهای سریع الصیر و هواپیما ماشینهای بزرگ کشارزی وتولیدات محصولات کشاورزی ماشین آلات سنگین راهسازی و کلا عمران و آبادانی که منجر به اقتصاد بهتر و زندگی مرفه تر خواهد شد و این یعنی واقعیت اجتماعی دنیای امروزی که به سرعت برق در حال پیشرفت است
ناشناس
۴ بهمن ۱۴۰۳ما تم از ته دل امیدواریم ایران ما پیشرفت کند اما با این وضع کنونی غیر ممکنست.
علی علوی
۲ بهمن ۱۴۰۳عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
رقابت بسیار سخت و طاقت فرسا و نفس گیر و نزدیکی در رابطه با طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه سوپر سونیک یا همان مافوق صوت در حال جریان می باشد که ایالات متحده و سپس چین به عنوان دو رقیب اصلی در این زمینه ها فعالیت گسترده ای دارند
کمپانی های استارت آپی نظیر ایوریون در شهر رنو در ایالت نوادا
AERION CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF RENO IN STATE OF NEVADA
استارت آپ اسپایک آیرو اسپیس در شهر بوستون در ایالت ماساچوست
SPIKE AEROSPACE CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF BOSTON IN STATE OF MASSACHUSETTS
استارت آپ هرمیوس در ایالات متحده
HERMEUS CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF ATLANTA IN STATE OF GEORGIA
استارت آپ اگزوسونیک در ایالت کالیفرنیا
EXOSONIC AEROSPACE CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF LOS ANGELES IN STATE OF CALIFORNIA AND NOW BASED IN CITY OF TORRANCE IN STATE OF CALIFORNIA
استارت آپ بوم سوپر سونیک در ایالت کلرادو
BOOM SUPERSONIC AEROSPACE CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF DENVER IN STATE OF COLORADO AND NOW BASED IN CITY OF DOVE VALLEY IN STATE OF COLORADO
استارت آپ ونوس آیرو اسپیس در شهر هیوستون در ایالت تگزاس
VENUS AEROSPACE CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF HOUSTON IN STATE OF TEXAS AND NOW BASED IN CITY OF HOUSTON IN STATE OF TEXAS
نیو فرانتیر آیرو اسپیس در ایالت واشنگتن
NEW FRONTIER AEROSPACE CORPORATION ORIGINALLY FOUNDED IN CITY OF SEATTLE IN STATE OF WASHINGTON AND NOW BASED IN CITY OF SAN FRANCISCO IN STATE OF CALIFORNIA AND SEATTLE IN STATE OF WASHINGTON AND DAYTON IN STATE OF OHIO
در چین هم فعالیت های گسترده ای در حال انجام می باشد
علی علوی از مشهد
در ضمن در آینده نزدیک مطالب و موضوعات و مقالات بیشتری و تکمیلی در رابطه با طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف وسایل نقلیه مافوق صوت یا همان سوپر سونیک ارسال خواهم کرد
امیدوارم که مورد توجه و عنایت تمامی دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز قرار گرفته باشند
مهراد
۲ بهمن ۱۴۰۳ارسال کن که خوب نواختی آقای عای علوی 👏🏻👏🏻👍🏻👍🏻
علی علوی
۲ بهمن ۱۴۰۳عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت کاربر و دوست بزرگوار و معزز جناب آقای مهرداد
سپاسگزارم از حسن نظر و توجه و عنایت و لطف جنابعالی
علی علوی از مشهد
در ضمن در آینده نزدیک مطالب و موضوعات و مقالات بیشتری و تکمیلی در رابطه با طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف وسایل نقلیه سوپر سونیک یا همان مافوق صوت را خدمت تمامی کاربران و دوستان و سروران بزرگوار و معزز ارائه خواهم کرد
امیدوارم که مورد توجه و دقت و عنایت سایر دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز قرار گرفته باشند
مانی
۲ بهمن ۱۴۰۳خدا شاه را بیامرزد هنوز سازه هاش،هواپیماهاش،کشتی هاش و قطارشو مردم و دولت استفاده میکنند فقط مترو ساخته شد و تمام پولهای ایران در دبی،ترکیه،کانادا،لبنان،عراق،سوریه سرمایه گزاری شد.افریقاییا تویوتا سوارند ایرانی نمیتونه بخره.بخاطر امثال میرسلیم و شبکه مافیای رانت
Navid A J
۳ بهمن ۱۴۰۳حاجی تاریخ رو درست بخون
ایمان چراغی
۲ بهمن ۱۴۰۳عالیه
nima.jdm
۳ بهمن ۱۴۰۳عجب آیرودینامیکی
محسم
۴ بهمن ۱۴۰۳ناشکری نکنید
اقا در دهه پنجاه ایرانی ها خودرویی بنام پراید داشتند که با سرعت 120 کیلومتر در ساعت بطوره صددرصد بتونن مرگ و کشته شدنه خودشون رو تضمین کنن و به این راحتی بمیرن ؟؟
ولی الان میتونیم با صدای بلند و با افتخار بگیم که خودروی ملی مسبب مرگ ملی بطوره تضمینی
علی
۴ بهمن ۱۴۰۳چرا به کلماتی که موضوعاتش روشن و واضح است به دید دیگه ای نگاه میکنیم که شما زیرش خط میکشید؟ این خود ما هستیم که از هر کلمه ای برداشت بد و منفی آن را استنتاج میکنیم شما اگر کلمه دیگری بلدید به ما هم یاد بدید که دیگه از کلمات به ظن شما بد و مستهجن استفاده نکنیم.فارسی یک زبان بسیار ایستا و عقب مانده ایستبسیار زشت. هر کلمه ای که بگی، جور دیگری برداشت میشه این به دلیل همان بی فرهنگی و بیسوادی عامه است که نمیدونه در مورد چی داریم مینویسیم.نصف زبان هندی بقیه اش عربی و انگلیسی و زبان های دیگه.فارسی سکر است نه شکر!
محفوظ
۴ بهمن ۱۴۰۳اینجا هم دارن طرح انصار برای رفع گرسنگی اجرا میکنن