موانع بر سر پروازهای تجاری مافوق صوت در حال برطرف شدن است و امسال شاهد انجام پروازهای آزمایشی خواهیم بود.
پس از گذشت حدود دو دهه از زمان بازنشستگی کنکورد در سال ۲۰۰۳، رؤیای پروازهای تجاری مافوق صوت دوباره در حال بازگشت است. این هواپیماهای جدید با هدف کاهش زمان سفرهای بینقارهای به نصف، توسط سازمانهای بزرگی مثل ناسا و شرکتهای خصوصی مانند بوم سوپرسونیک و داون ارواسپیس در دست توسعه هستند. بااینحال، بازگشت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت با چالشهایی مثل نگرانیهای زیستمحیطی مواجه است. صدای بسیار بلند این هواپیماها هنگام شکستن دیوار صوتی میتواند مزاحم حیاتوحش شود، انسانها را آزار دهد و حتی پنجرهها را بشکند.
دلیل اصلی زمینگیری کنکورد نیز همین مشکلات بود. بااینحال، ناسا در حال کار روی پروازهای تجاری مافوق صوتی است که ساکتتر باشند. این سازمان هماکنون در حال آزمایش هواپیمای X-59 است که توسط لاکهید مارتین ساخته شده است. این هواپیما بهگونهای طراحی شده است که دیوار صوتی را با سروصدای ملایمتری بشکند. پروازهای آزمایشی X-59 طی سال جاری بر فراز شهرهای بزرگ آمریکا انجام میشود تا ناسا بازخوردهای عمومی در این رابطه را جمعآوری کند. این آزمایشها درصورتیکه موفقیتآمیز باشند، میتوانند آسمان را رو به پروازهای تجاری مافوق صوت باز کنند.
در همین حال، شرکتهای خصوصی هم در این زمینه پیشرفتهایی داشتهاند. هواپیمای پروتوتایپ بوم سوپرسونیک با نام XB-51 در طول آزمایشها به سرعتهای زیر صوت دست پیدا کرده و قصد دارد بهزودی دیوار صوتی را بشکند. این پروژه قرار است منجر به ساخت یک هواپیمای مسافربری با نام اورچر شود که تا سال ۲۰۲۹ مسافران را با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جابجا خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت داون ارواسپیس نیز روی هواپیمایی با نام آرورا کار میکند که سرعت کروز ۱۳۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.
با وجود این پیشرفتها اما چالشهای پیش روی هواپیماهای تجاری مافوق صوت همچنان باقی است. این هواپیماها مصرف سوخت بالایی دارند و در زمانی که صنعت هوانوردی برای کاهش تولید کربن تحتفشار است، انتشار گازهای گلخانهای را افزایش میدهد. همچنین محدودیتهای ناشی از سروصدا نیز پرواز این هواپیماها را صرفاً بر فراز آبها محدود خواهد کرد. البته با وجود این موانع بزرگ، شرکتهای زیادی برای یافتن راهحل تلاش میکنند و بهاحتمالزیاد در آیندهٔ نزدیم شاهد بازگشت پروازهای تجاری مافوق صوت خواهیم بود حتی اگر این بازگشت صرفاً محدود به ثروتمندانی باشد که بتوانند هزینهٔ بالای سفر با این هواپیماها را پرداخت کنند.
arash
۲ بهمن ۱۴۰۳خدایا خداوندا چگونه این همه تناقض را در ایران باور کنم … از مادر مادربرزگم نقل میکنند که برای بار دوم عازم سفر حج واجب در زمان طاغوت بود و به محض دیدن هواپیمای 747 جمبوجت جدید ایران ایر فریاد کشید که این ابوطیاره بدون ملخ چطوری میخواهد برود هوا و طاغوت زمانه حتما ملخهای این ابوطیاره را کنده است و میخواهد افراد مذهبی مکتبی مبارز و قرآن خوان را به قعر دریا با این ابوطیاره گنده بفرستند و با هزار صلوات سوار بر جمبوجت نو 747 شد و طاغوت و نمرود و فرعون زمانه به جای رفع اینچنین مشکلات فکری و عقیدتی و نرم افزاری دوباره به دنبال خرید کنکورد رفت در حالیکه ما حتی فرودگاه مناسب برای نشست و برخواست کنکورد نداشتیم و احتمالا میخواستند همین افراد عامی و ساده را سوار بر کنکورد کنند که بازهم نتیجه اش فحش و لعن و نفرین طاغوت زمانه بود حال پس از گذشت 50 الی 60 سال خدا را شکر میکنیم به برکت مسئولین قدرتمند مثل جهانگیری و نوبخت و در اوج تحریمها یک فوکر پوکیده درب و داغون هست که پت پت کنان با هزار صلوات ما را جابجا کند … افسوس بر آرزوهایی که بر باد رفت …
رحمت ا.. رحیم زاده
۲ بهمن ۱۴۰۳دنیای درحال پیشرفتهای عظیم و گسترده است که ایران نیز باید در این زمینه بیشتر فعالیت کند و از نخبهگان علم و فن آوری و تشکل های اقتصادی و علمی از ریزتراشه ها گرفته تا لوازم خانگی مواد کمپوزیت و وسایل حمل ونقل دریایی قطارهای سریع الصیر و هواپیما ماشینهای بزرگ کشارزی وتولیدات محصولات کشاورزی ماشین آلات سنگین راهسازی و کلا عمران و آبادانی که منجر به اقتصاد بهتر و زندگی مرفه تر خواهد شد و این یعنی واقعیت اجتماعی دنیای امروزی که به سرعت برق در حال پیشرفت است