ناسا به همراه بوئینگ در حال بررسی امکان ساخت هواپیمای مافوق صوت با سرعت ۵ ماخ است که دو برابر از کنکورد سریعتر خواهد بود.
ناسا در مورد هواپیمای هیدروژنی مافوق صوت خود که قرار است دو برابر سریعتر از کنکورد باشد، اطلاعات جدیدی منتشر کرده است. آژانس فضایی ایالاتمتحده در حال کار روی ساخت جت مسافربری با سرعت ۴ ماخ (نزدیک به ۵ هزار کیلومتر بر ساعت) است که فاصلهٔ بین نیویورک تا لندن را ظرف تنها ۱.۵ ساعت طی میکند. اگر چنین هواپیمایی نهایتاً ساخته شود، چهار برابر سریعتر از جتهای تجاری حال حاضر خواهد بود. این هواپیما همچنین میتواند رکورد کنکورد را هم بشکند که در سال ۱۹۹۶ ظرف دو ساعت و ۵۳ دقیقه از نیویورک به لندن رسید.
ناسا دراینباره گفته است:
پرواز از نیویورک به لندن تا چهار برابر سریعتر از آنچه هماکنون انجام میشود ممکن است رؤیایی دور از دسترس به نظر برسد اما ناسا در حال بررسی است که آیا بازار تجاری میتواند از سفر با چنین سرعتی پشتیبانی کند یا نه.
ناسا اعلام کرده که ۵۰ مسیر هوایی مختلف را برای این جت شناسایی کرده است:
مطالعات ناسا به این نتیجه رسیدند که بازارهای مسافربری در حدود ۵۰ مسیر که شهرها را به هم متصل میکند برای این هواپیما وجود خواهد داشت. ازآنجاییکه ایالاتمتحده و سایر کشورها پرواز مافوق صوت بر فراز خشکی را ممنوع کردهاند، یافتههای این مطالعات سفرهای بین اقیانوسی مثل مسیرهای بر فراز اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را نشان دادهاند.
بااینحال، برای موفقیت این هواپیما، قوانین پرواز مافوق صوت باید تغییر کند. ناسا اما قصد دارد تحقیقات بیشتری در مورد امکان سفرهای هوایی انجام دهد تا پروازهای تجاری بین ۲ تا ۴ ماخ (۲۴۷۰ تا ۴۹۴۰ کیلومتر بر ساعت) را به واقعیت تبدیل کند. در این پروژه، بوئینگ هم مشارکت دارد و تیمی به همراه دیگر برندهای بزرگ مثل رولزرویس و GE آئرواسپیس را رهبری خواهد کرد.
ناسا در این بار میگوید:
هر تیم عناصر مختلف شامل بدنهٔ هواپیما، قوای محرکه، مدیریت حرارتی و مواد کامپوزیتی که تحمل سرعتهای مافوق صوت را دارند توسعه خواهند داد.
مدیر پروژهٔ تکنولوژی فراصوت ناسا هم میگوید:
ما همه از اینکه باید ملاحظات ایمنی، کارایی، اقتصادی و اجتماعی را در نظر بگیریم آگاه هستیم. مهم است که نوآوری را با مسئولیتپذیری ارائه کنیم تا مزیتهای آن را در اختیار مسافران بگذاریم و به محیطزیست آسیب نرسانیم.
رضا
۸ شهریور ۱۴۰۲هنوز برام گنگه چجوری میخوان مسئله صدای زیادش رو حل کنن.
aliasn
۸ شهریور ۱۴۰۲با طول طویل کردن هواپیما و وقتی توی هواپیما رو نگاه کنی به جای سه ردیف صندلی عُرف همیشگی دوردیفه هست و باریک تر از هواپیما های دیگه بااین کارا یه مقدار از مسئله صدا کاسته میشه. تو یه مستند درباره هواپیماهای مافوق صوت اینا رو گفته بودن .
رضا
۸ شهریور ۱۴۰۲صدای داخل هواپیما منظورم نبود. صدای خود هواپیما که باعث ممنوعیت پروازش تو خشکی شده.
Ahmad
۸ شهریور ۱۴۰۲ارتفاع بیشتر
Ali
۸ شهریور ۱۴۰۲هواپیما مافوق صوت! یعنی فراتر از شنوایی ، پس نگران نباش چون اصلا نمیشنوی ! اگر هم روی خشکی ممنوع چون اون لحظه شکست ممکن به افراد روی زمین آسیب وارد کنه و البته در همه جای دنیا هم آدم های جاهل و حاشیه ساز زیاده و سکته میزنه انگار چه اتفاقی تو آسمان افتاده یا بمب ترکیده!
Alireza
۸ شهریور ۱۴۰۲منظور از مافوق صوت سریع تر از سرعت صوت هست نه فرا صوت
فرامرز
۸ شهریور ۱۴۰۲مافوق صوت یعنی فراتر از شنوایی؟؟!!
بام شیب …….
🤦♂️🤦♂️
جالبه که آدم های جاهل هم بقیه هستن
new reventon
۸ شهریور ۱۴۰۲https://jangaavaran.ir/%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d9%be%d9%87%d9%be%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%b1%db%8c%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86/
اینو ببینید که آمریکا 20 سال پیش چه پهبادهایی ساخته
Anti Tesla
۸ شهریور ۱۴۰۲اینا آزمایشی هستند و کارایی ندارند.
سری RQوMQکارایی دارند.
new reventon
۸ شهریور ۱۴۰۲منظورت از کارایی چیه؟
آمریکا سال 2006 اف 22 رو وارد خدمت( عملیاتی) کرده
پس توانایی هر کاری با اینها رو داره
رونتون اصل
۸ شهریور ۱۴۰۲اولا که رپتور توی هیچ عملیاتی استفاده نشده،
دوماً استفاده هم شده بود دلیل نمیشد که با کانسپت های آزمایشی هرکاری بشه کرد!!
ولی مراقب خودت باش
phonix
۸ شهریور ۱۴۰۲دوست خوبم رپتور در عملیات های نظامی به وفور شرکت کرده
فکر میکنم شما میخواستید بگید رپتور پیروزی هوایی نداره ( تا قبل از زدن بالون های چینی پیروزی هوایی نداشت ) یه چیزی بهتون رسیده ولی نمیدونید دقیقا چیه
Anti Tesla
۸ شهریور ۱۴۰۲منظور این هست که برای استفاده نظامی ساخته نشده است.
یکی از اهداف این است که در ناسا و دارپا خدمت کنند.
phonix
۸ شهریور ۱۴۰۲ماجرای هواپیما های مسافربری مافوق صوت خیلی فرق داره .
از اونجایی هم که توسط شرکت های خصوصی قراره به خدمت گرفته بشه علاوه بر تمام چالش های مهندسیش باید فکری هم برای مصرف سوختش و هزینه نگهداریش بکنن تا بازدهی و توجیه خرید داشته باشه
هوتن
۲۶ مهر ۱۴۰۲از دوستان جوانتر از خودم تقاضا دارم، کمی در مورد کنکورد تحقیق کنند. پرواز مسافری مافوق صوت یعنی پرواز با سرعتی بالاتر از سرعت صدا. کنکورد نخستین بار ۱۹۶۹ (بیش از ۶ دهه پیش) از روی باند بلند شد و بطور جدی سه سال پیش از انقلاب از آن بهره برداری تجاری کردند. بالاترین سرعت ثبت شده ۲۱۵۸ کیلومتر بر ساعت بوده
rita
۸ شهریور ۱۴۰۲امیدوارم واقعا ساخته بشه و فقط یک کانسبت نباشه
Anti Tesla
۸ شهریور ۱۴۰۲پدال جان چرا تو حوضه صنایع نظامی مطالبی رد بیان نمیکنی؟
چرا یک مقایسه بین نسل ۵ ها انجام نمیدی؟
امیر
۸ شهریور ۱۴۰۲چرا مقایسه ای بین نسل پنج ها انجام بده وقتی که واضحه بهترین و قدرتمند ترین جنگنده نسل پنج با اختلاف f22 رپتور هست !! اگر کشوری میخواد برتری هوایی آمریکا تو دنیا رو به چالش بکشه ، دیگه باید بره سراغ نسل ششم جنگنده ها یعنی کاری که الان چین و بریتانیا دارن انجام میدن ( البته اولین کشوری که جنگنده های نسل ششم رو به خدمت میگیره آمریکا هست چون از دوره اوباما داره هر ساله بالغ بر ۸ میلیارد دلار بودجه در اختیار لاکهید مارتین و بوئینگ قرار میده و پیش بینی میشه تا سال ۲۰۳۰ اولین جنگنده های عملیاتی نسل شش تحویل نیرو هوایی آمریکا بشه )
Anti Tesla
۸ شهریور ۱۴۰۲تو همه زمینه ها برتر نیست f22!
مانور پذیری که سوخو ۵۷ داره،برای همگان اثبات شده است.
و رپتور هم رادار بسیار قدرتمندی داره و…
سلطانی
۲۲ مهر ۱۴۰۲مانور پذیری سوخو به چه دردی میخوره وقتی F 22 تو فاصله دویست کیلومتری یعنی دو برابر بیشتر از سوخو میتونه بدون قفل کردن موشک شلیک بکنه؟ میدونید یعنی چی؟ یعنی قبل از اینکه F 22 تو رادار سوخو دیده بشه،
F 22 موشکش رو شلیک کرده و برگشته ، پس مانورپذیری فقط به درد داگ فایت میخوره یعنی نبرد نزدیک و اصلا کار به داگ فایت نمیرسه که مانور پذیری بخاد کمکی به سوخو بکنه در ضمن سوخو تسلیحاتش رو در خارج از بدنه حمل میکنه این یعنی به هیچ وجه سوخو رادار گریز به حساب نمیاد . اینو دارید از یه خلبان جنگنده میشنوید پس لطفاً افراد بی تجربه بیخود اظهار نظر نکنن .
امیر
۸ شهریور ۱۴۰۲به به 😍😍 این هواپیما ها به حدی سریع خواهند بود که میتونن فاصله بین نیویورک و لندن رو در عرض ۹۰ دقیقه پرواز کنن ( کاری که در حال حاضر بالغ بر ۵ ساعت زمان میبره ) کلا دنیا هواپیما های مسافربری داره خیلی جذاب میشه ، بوئینگ هم ماه پیش اعلام کرده با همکاری متا قراره هدست های واقعیت افزوده ای در هواپیما قرار بدن که مسافران با استفاده از آن در طول سفر با سرعت بالایی وب گردی کنن و حتی وارد متاورس بشن و از بازی های تعبیه شده درونش لذت ببرن !! منبع : us news
Enzo Ferrari 2008
۸ شهریور ۱۴۰۲چقدر سریع !!
mercedesamg
۸ شهریور ۱۴۰۲الان بوئینگها هم دارن به چوخ میرن،اینو بسازن دیگه هیچی با سرعت 5 هزار کیلومتر قشنگ گوشتکوبیده میشی،به خدا کار یه بار میشه
علی جردن
۸ شهریور ۱۴۰۲ناسا این تکنولوژی رو باید حداقل ۵۰ سال پیش روش سرمایه گذاری می کرد و عادی سازی می کرد که الان یک چیز عجیب غیرممکن به نظر نرسه اما حیف کلی علم و دانش برای ساخت موشک و تانک جنگ افزارها صرف شده و از تکنولوژی های پیشرفت بشری چشم پوشی شده
اگر ۵۰ سال پیش دانشمندان بجای ساخت بمب ها روی این مسائل زوم می کردند کره زمین مثل الان گرم نبود و یک ملیارد جمعیت ساکن در کره مریخ ماه داشتیم
حسن
۸ شهریور ۱۴۰۲هم هزینه بره هم زیر ساخت نداره مصرف سوخت وحشتناکه صدای داخل با 2.4 ماخ کنکورد و توپولف ۱۴۴ خیلی زیاد بود با 5 ماخ غیر قابل تحمل میشه هر دو پروژه ی قبلی شکست خوردن این خیلی خیلی سخت تر و وحشتناکتره
مساله ی مهمتر اینه حتی مثلا 50 سال دیگه ساخته بشه ایا این سرعت تو اون زمان عادیه و کسی سوار چنین هواپیمایی میشه قیمت بلیط چنده چند نفر تو این 50 مسیر حاضر میشن این پول را بپردازن اصولا چند نفر نیاز به هزینه کرد به جای زمان دارن همون 50 مسیر چندین پرواز عادی هم وجود داره و خیلیها اونها را انتخاب میکنن
مساله ی بعد اینه ایا تا زمان رونمایی از این هیولا سرعت هواپیماها ی مسافری هیچ تغییری نمیکنه و همین 8. ماخ میمونه یا حداقل به 1.3 ماخ رسیده که کفاف 90 درصد افراد را میده
در کل به نظر من رو همون 2.5ماخ تمرکز میکردن بهتر بود البته با رفع کامل عیوب کنکورد و توپولف ۲ ماخ قابل قبولتره فک نکنم 5 ماخ به این زودیها عملیاتی بشه و یا اینکه اصلا شدنی باشه
راوی
۹ شهریور ۱۴۰۲سوار شدن تو این هواپیما به عمر ما قد نمیده
وقتی مردم ایران مردن روح شون مجانی تو آسمون با سرعت نور پرواز کنه
sinasvj
۱۰ شهریور ۱۴۰۲باید از کنکورد درس بگیرن