شرکتی امریکایی بوم تکنولوژی، در حال توسعهٔ هواپیمای مافوق صوت جدید با کاربری عمومی است. این پروژه به نام اورچر (Overture) اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۷ انجام میدهد و میتواند با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.
۲۰ سال از زمانی که کنکورد برای آخرین بار به آسمان رفت میگذرد. این شاهکار فرانسوی بریتانیایی به دلیل صدای بسیار زیاد، سوانح متعدد، هزینهٔ سوخت و تعمیرات، با کاهش تقاضا روبرو شد و در سال ۲۰۰۳ به فعالیت خود پایان داد.
پس از دو دهه، بازار در حال تغییر است و چند شرکت شامل ناسا در حال کار روی ساخت هواپیماهای مافوق صوت مسافربری هستند. از بین تمام این پروژهها، محصول شرکت بوم، از همه امیدوارکنندهتر به نظر میرسد. این هواپیما اورچر نام دارد و یک جت تجاری دوربرد با اعداد خارقالعاده است.
اورچر موتورهای اختصاصی بهنام سیمفونی دارد. این پیشرانهها ساخت شرکت بوم شاهکار مهندسی با نسبت عملکرد به آلایندگی بینظیر هستند و برگ برندهٔ اورچر در بازار هواپیماهای تجاری محسوب میشوند.
جت اورچر میتواند با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و توان پیمایش ۷۹۰۰ کیلومتر با هر بار سوختگیری داشته باشد. با این شرایط اورچر با یکبار سوختگیری از نیویورک به اروپا میرسد و سفر از لندن به نیویورک با زمان ۳/۵ ساعت را ممکن میکند.
با وجود این عملکرد شگفتانگیز، اورچر تا جایی که برای هواپیماهای جت امکان دارد سازگار با محیطزیست خواهد بود. به گفتهٔ بوم، این هواپیما بهطور متوسط ۸۰ درصد کارآمدتر از هواپیماهای مسافربری کنونی است. این یعنی، بوگاتی شیرون با سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوختی برابر با تنها ۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر داشته باشد.
بوم قصد ساخت دو نسخه از این هواپیما را دارد که ۶۵ و ۸۸ صندلی (بدون احتساب خدمه) خواهند داشت. به گفتهٔ این شرکت، جانشین امریکایی کنکورد میتواند تا ۵۰۰ مسیر هوایی مختلف را پوشش دهد. اورچر حتی در نسخهٔ اکونومی هم، کابین جذاب و راحت خواهد داشت.
تاکنون بوم در حال طراحی اورچر است و انتظار میرود تولید مدل اولیه در سال ۲۰۲۴ آغاز شود. اولین پرواز این هواپیمای مافوق صوت جدید برای سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده و سازنده انتظار دارد بتواند در سال ۲۰۲۹ گواهینامهٔ پرواز رسمی آن را دریافت کند. ژاپن ایرلاینز اولین شرکت هواپیمایی بود که در سال ۲۰۱۷ به اورچر علاقهمند شد و در آن زمان وعدهٔ سفارش ۲۰ فروند را داد. پسازاین نیز در سال ۲۰۲۱ یونایتد ایرلاینز ۱۵ فروند و امریکن ایرلاینز ۲۰ فروند سفارش دادند. بوم قصد دارد درمجموع ۱۰۰۰ فروند از این هواپیما تولید کند.
Hamid
۲۸ آذر ۱۴۰۲بوم بوم ضربان قلبم…
Mercedes-Benz
۲۸ آذر ۱۴۰۲بازم کنکورد و توپولف ۱۴۴ ازش سریع ترن
Mercedes-Benz
۲۸ آذر ۱۴۰۲سرعت کنکورد :2179
سرعت توپولوف ۱۴۴ : 2430
میتونید تحقیق کنید
REZA
۲۹ آذر ۱۴۰۲خدایی هر یک از این جت ها شاهکار های بینظیر مهندسی هستن و مافوق صوت هستن یعنی بیش از ۱ ماخ و حتی ۲ ماخ می رسن این هنره
چه توپولوف روسیه چه کنکورد اروپا چه اورچر آمریکا شاهکار های بینظیر مهندسی هستن هنر اینه که بیش از ۱ ماخ و ۲ ماخ مافوق صوت برسه خدایی
ایران
۲۹ آذر ۱۴۰۲سلام داداش موضوع فقط سرعت نیست امنیت مسافر هزینه پایین خدمات همیشگی و غیره از مهمترین فاکتورهایی هستش که شرکت های مسافری هوایی میبایست ازش اطاعت کنند. که اگه اینطور باشه همین الان تو کشور ما هم خیلی زود اولین هواپیمای مافوق صوت رو به دنیا معرفی کنند.
آره برادر
net
۲۸ آذر ۱۴۰۲امریکا ابرقدرت اسمان
امیر حسین
۲۹ آذر ۱۴۰۲ایر قدرت همه جاست
رضا
۲۹ آذر ۱۴۰۲اسمونی که او ابر قدرتشه نمی خوام فهمیدی
علی منصوریان
۱ دی ۱۴۰۲آره. ابرقدرت آدم کش
ممد ژانگولر
۲۸ آذر ۱۴۰۲این سرعت یعنی از تهران تا نیویورک در ۴ ساعت . فوق العادست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ آذر ۱۴۰۲در متن نوشتیم لندن نیویورک، ۳/۵ ساعت
شما تهران نیویورک ۴ ساعت از کجا آوردی؟
ممد ژانگولر
۲۸ آذر ۱۴۰۲داداش اشتری اگه اجازه مستقیم پرواز بدن و سرعت رو ۲۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنظیم کنه میشه حالا نهایتش ۴۵ دقیقه تاخیر برسه . فاکتور سرعت باد و شرایط جوی و بموقع پرواز کردن هم بی تاثیر نیست. کلا نشد نداریم
شما و من تجربه پروازهای داخلی داریم حق میدم با اون هواپیمهای کند و فرسوده فکر کنیم نمیشه . کلا فلسفه ساخت این هواپیماها که گرون هم هستن برطرف کردن نیاز اکسپرس مشتریاست .
ناجی حسینی
۲۹ آذر ۱۴۰۲آقای اشتری هواپیمای سیمرغ مسافر بری که به تازگی به بهره برداری رسیده سرعتش دست کمی از کنکورد نداره من از مشهد تا آلمان حیدریه رو به سه ساعت باهاش رفتم .
ایران
۳۰ آذر ۱۴۰۲یجوری فوق صوت تو مغزش حساب کرد آقای سردبیر
حساس نشو قربونت الان یکی میاد پایین رکورد ۳ساعته رو میزنه
Kktos
۲۸ آذر ۱۴۰۲نه۶ساعت تقریبا هرچند باید باز سوخت گیری کنه چون تهران نیویورک اشتباه نکنم۱۳هزار کیلومتره حدودا
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ آذر ۱۴۰۲۱۰ هزار کیلومتر
جواد
۲۹ آذر ۱۴۰۲حالا بهشون میگیم دبل باکش کنن! که ده هزار کیلومتر رو یکوب بره تا نیویورک!!
Mercedes-Benz
۲۸ آذر ۱۴۰۲حدود ۶ ساعت طول میکشه
new reventon
۲۸ آذر ۱۴۰۲بهترین بازار دنیا یعنی این. هنوز تو مرحله طراحی ایقد بفروشی. اینکه مجوز فروش داشته ام یه بحث دیگس
رهام
۴ دی ۱۴۰۲ماهم نمونه این بازار رو داریم نمونه اش سایپا و ایران خودرو ، هنوز پلتفرم ماشین طراحی نکردن ملت پول رو تمام و کمال پرداخت کردند اصلا هم معلوم نیست کی میخوان تولید کنن کی تحویل بدن ملت تو صف ایستادن تو سر و کله هم میزنن
Anti Tesla
۲۸ آذر ۱۴۰۲صرف نداره.
حرف من نیست حرف تمام کارشناسان هوافضا است.
aliHOZA
۲۸ آذر ۱۴۰۲تیتر یه چیزی میگه، متن یه چیز دیگه! آقای دهقان.
تیتر میگه آماده پروازه
متن میگه این پروژه هنوز در مراحل آغازینه.
و البته معلومه که هرگز تولید نخواهد شد.
این خط و این نشان.
REZA
۲۹ آذر ۱۴۰۲کجای کاری پیش سفارش هاش رو دادن و قطعا تولید میشه تازه بهینه ترین و کار آمد ترین عملکرد رو داره
این شاهکار مهندسی بینظیر مثل این هست که بوگاتی شیرون در سرعت ۴۸۰ کیلومتر در ساعت مصرف ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رو داشته باشه
Jv
۲۹ آذر ۱۴۰۲کنکورد و سوانح متعدد؟ فکر نکنم!
محسن
۲۹ آذر ۱۴۰۲اگه دنیا وارد تمدن ۱ یک بشه خیلی کارها انجام میشه ، فعلنی اوضاع جنگ روی نژاد پرستی و خودخواهی بعضی کشورهاست و دنیا ۳ هزار ساله که فقط جنگ و آشوب شده خوراکش ، تمدن ۱ یعنی همبستگی همه کشورها در پیشرفت علم و نه اینکه حسادت ، حسادت و بخل همیشه جنگ راه میندازه و صلح و دوستی فراموش میشه و گرنه انسان ها سیستمی میسازن همچون قدرت عفریت رئیس جنیان که می توانست تخت بلقیس را در دو ثانیه از سبا به اورشلیم جابه جا کنه . قدرت علم می تواند خیلی کارها انجام دهد .
داریوش
۲۹ آذر ۱۴۰۲تا اون موقعه فرودگاه مسجدسلیمان هم راه میفته فرودگاهی که یکی از قدیمی ترین فرودگاه های دنیاست
اصغر ماهوش
۲۹ آذر ۱۴۰۲آیا فکری برای آسیب نزدن به بناها با سرعت مافوق صوت کرده اند مسیری که از سواحل اقیانوس طی میکند تا آمریکا مشکلی ندارد اما اگر بخواهند از روی شهرها با سرعت بالا بروند سیستمی برای جذب صدا درست نشده که بتوانند از کشورهای خاورمیانه با سرعت آخر به اروپا و بعد سوخت گیری به آمریکا بروند دو مشکل در این هواپیما وجود دارد جثه کوچک یعنی سوخت و مسافت کم و دوم آسیب صدا در حرکت مافوق صوت که بخصوص بناهای تاریخی را رویش اثر تخریب میگذارد
Mercedes-Benz
۲۹ آذر ۱۴۰۲مشکلی نیست فقط افراد ثروتمند سوارش میشن
رضا
۲۹ آذر ۱۴۰۲دوستان غربی ها فقط می خواهند فاصله اتلانتیک شون کم کنند به درد ما نمی خوره همیشه هم همینو مگن برای اونا خشحالی نکنید مه خواهند برن حال کنند سوخت بسوزانند زمین الوده کنند
محمد
۲۹ آذر ۱۴۰۲تهران، نیویورک 3/5
بهروز
۲۹ آذر ۱۴۰۲اگه صداش زیاد باشه فرودگاه مهر اباد نیادش ما همین صدای این هواپیما ها رو ب زور تحمل میکنیم
همایون
۳۰ آذر ۱۴۰۲والا من بارها گفتم الان هم میگم اینکه اینهمه الان این شرکت داره خرج میکنه ولی تعداد مسافران و سرعتش با کنکورد یکیه فقط مصرف سوختش کمتره به هیچ دردی نمیخوره مشکل کنکورد هزینش بود در وحله اول و دوم اینکه مسیر لندن تا نیویورک ذونقدر بازار نداشت بازار بزرگ تر و بیشتر شرق امریکا به اسیای شرقی و اسیای شرقی به اروپا بود که تقریبا یک اندازه هستند و متاسفانه کنکورد همچین بردی نداشت هر جایگزینی برای کنکورد بیاد باید به این هدف که از چین و ژاپن و کشورهای اطرافش بتونه مستقیم به غرب اروپا بره یا از اسیای شرقی به شرق امریکا بره یا به راحتی از خاور میانه با شرق امریکا بره رو انجام بده و باز بنظرم اگه شرکت ایرباس که الان صاحب امتیاز باقی مونده کنکورد هست بیاد و همون طرح کنکورد رو با توجه بخ تکنولوژی های امروزی از نظر موتورهاش و بیشتر کردن میزان سوخت مثلا کنکورد مهندس پرواز داشت و یه اتاق مانند مثل کامپیوتر های اولیه دنیا که همه اونها از یه مگبایل ما کمتر قدرت و انتعطاف پذیری داره انقدر مربوط به گذشتست همشون حذف بشه با طراحی ها و خلاقیت های امروزی و بزرگ تر کردن بارهاش و تغییرات ایرودینامیکی تو طراحی بال و دماغه بدون دست زدن به بدنه همون کاری که ایرباس و بویینگ با هواپیما های معمولیشون کردند،737 اولیه رو با 737 مکس مقایسه کنید یا ای 300 رو با ای 320 اخرین سریش مقایسه کنید 777 اولیه با 777 جدید که رسما برد رو دو برابر کردند مصرف سوخت رو نصف همسنکارهارو با خود طرح کنکورد بکنند هم ارزون تر از همه چیز رو از نو ساختن در میاد هم اجازه پرواز و تست هاش خیلی ارزون تر و کوتاه تر انجام میشه هم بخاطر اسم و رسم کنکورد خیلی معروف تر میشه مطمئنا میتونند به برد و مص ف سوختمورد نیاز زا همین طرح کنکورد برسند تکنولوژی از دهه هفتاد میلادی تا الان خیلی خیلی خیلی پیشرفت کرده من عاشق اول کنکورد دوم جمبوجت هستم و ناراحتم جفتشون دسگه تگلید نمیشند و واقعا متعجب هستم چرا شرکت اسرباس همچین کاری نمیکنه وقتی از ناسا تا بویینگ و شرکت های خصگصی غربی دارند این همه وقت و هزینه صرف میمنند تا همچین کا ی بکنند ولی ایرباس که اینهنه از بقیه شرکت ها بخاطر وجود کنکورد جلو تر هیچ کاری نمیکنه
میلاد
۱ دی ۱۴۰۲این پستها بوی خود تحقیری میدن
درسته که این هواپیما چیز خفنی به نظر میرسه اما دلیل نمیشه انقدر خودمون رو پست جلوه بدیم یادمون نره زمانی که شاهان قاجار به فکر عیش و نوش بودن اروپا و آمریکا به چی فکر میکردن تکنولوژی اوناها از ما جلو هست درست ولی ما هم به لحاظ علمی در برخی از شاخهها حتی سرتریم
رز
۱ دی ۱۴۰۲درعوض مااتوبان داریم.
منوچهر
۱۲ دی ۱۴۰۲دوستان بخاطر بسپارید کشورهایی چون روسیه که مافیای اداره میشند و غرق در فساد هستند و الیگارش ها دزدان قهار هستند لذا هرگز هرگز نمیتونه صاحب تکنولوژی بشه میبینید که آمریکایی که دویست چهل پنجاه سال دمکراسی درش شکل گرفته و قانون حرف اول آخر میزنه صاحب بهترین هاست و روسیه که چندصد سال جلوتراز آمریکا وجود داشته بخاطر فساد سیستماتیک هیچ پخی نشده و نخواهد شد آخرشم تجزیه میشه تا مردم دنیا راحت بشند از شرش