صنایع هوایی

جت مسافربری مافوق صوت اورچر آماده پرواز می‌شود؛ جانشین کنکورد

شرکتی امریکایی بوم تکنولوژی‌، در حال توسعهٔ هواپیمای مافوق صوت جدید با کاربری عمومی است. این پروژه به نام اورچر (Overture) اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۷ انجام می‌دهد و می‌تواند با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

۲۰ سال از زمانی که کنکورد برای آخرین بار به آسمان رفت می‌گذرد. این شاهکار فرانسوی بریتانیایی به دلیل صدای بسیار زیاد، سوانح متعدد، هزینهٔ سوخت و تعمیرات، با  کاهش تقاضا روبرو شد و در سال ۲۰۰۳ به فعالیت خود پایان داد.

پس از دو دهه، بازار در حال تغییر است و چند شرکت شامل ناسا در حال کار روی ساخت هواپیماهای مافوق صوت مسافربری هستند. از بین تمام این پروژه‌ها، محصول شرکت بوم، از همه امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد. این هواپیما اورچر نام دارد و یک جت تجاری دوربرد با اعداد خارق‌العاده است.

اورچر موتورهای اختصاصی به‌نام سیمفونی دارد. این پیشرانه‌ها ساخت شرکت بوم شاهکار مهندسی با نسبت عملکرد به آلایندگی بی‌نظیر هستند و برگ برندهٔ اورچر در بازار هواپیماهای تجاری محسوب می‌شوند.

جت اورچر می‌تواند با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و  توان پیمایش ۷۹۰۰ کیلومتر با هر بار سوخت‌گیری داشته باشد. با این شرایط  اورچر با یک‌بار سوخت‌گیری از نیویورک به اروپا می‌رسد و سفر از لندن به نیویورک با زمان ۳/۵ ساعت را ممکن می‌کند.

با وجود این عملکرد شگفت‌انگیز، اورچر تا جایی که برای هواپیماهای جت امکان دارد سازگار با محیط‌زیست خواهد بود. به گفتهٔ بوم، این هواپیما به‌طور متوسط ۸۰ درصد کارآمدتر از هواپیماهای مسافربری کنونی است. این یعنی، بوگاتی شیرون با سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوختی برابر با تنها ۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر داشته باشد.

بوم قصد ساخت دو نسخه از این هواپیما را دارد که ۶۵ و ۸۸ صندلی (بدون احتساب خدمه) خواهند داشت. به گفتهٔ این شرکت، جانشین امریکایی کنکورد می‌تواند تا ۵۰۰ مسیر هوایی مختلف را پوشش دهد. اورچر حتی در نسخهٔ اکونومی هم، کابین جذاب و راحت خواهد داشت.

تاکنون بوم در حال طراحی اورچر است و انتظار می‌رود تولید مدل اولیه در سال ۲۰۲۴ آغاز شود. اولین پرواز این هواپیمای مافوق صوت جدید برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده و سازنده انتظار دارد بتواند در سال ۲۰۲۹ گواهینامهٔ پرواز رسمی آن را دریافت کند. ژاپن ایرلاینز اولین شرکت هواپیمایی بود که در سال ۲۰۱۷ به اورچر علاقه‌مند شد و در آن زمان وعدهٔ سفارش ۲۰ فروند را داد. پس‌ازاین نیز در سال ۲۰۲۱ یونایتد ایرلاینز ۱۵ فروند و امریکن ایرلاینز ۲۰ فروند سفارش دادند. بوم قصد دارد درمجموع ۱۰۰۰ فروند از این هواپیما تولید کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Hamid

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بوم بوم ضربان قلبم…

    موافقم 66
    مخالفم 4
    1. Mercedes-Benz

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (348 ديدگاه)

      بازم کنکورد و توپولف ۱۴۴ ازش سریع ترن

      موافقم 25
      مخالفم 50
      1. Mercedes-Benz

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (348 ديدگاه)

        سرعت کنکورد :2179
        سرعت توپولوف ۱۴۴ : 2430
        میتونید تحقیق کنید

        موافقم 37
        مخالفم 16
        1. REZA

          ۲۹ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (8 ديدگاه)

          خدایی هر یک از این جت ها شاهکار های بینظیر مهندسی هستن و مافوق صوت هستن یعنی بیش از ۱ ماخ و حتی ۲ ماخ می رسن این هنره
          چه توپولوف روسیه چه کنکورد اروپا چه اورچر آمریکا شاهکار های بینظیر مهندسی هستن هنر اینه که بیش از ۱ ماخ و ۲ ماخ مافوق صوت برسه خدایی

          موافقم 67
          مخالفم 3
      2. ایران

        ۲۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام داداش موضوع فقط سرعت نیست امنیت مسافر هزینه پایین خدمات همیشگی و غیره از مهمترین فاکتورهایی هستش که شرکت های مسافری هوایی میبایست ازش اطاعت کنند. که اگه اینطور باشه همین الان تو کشور ما هم خیلی زود اولین هواپیمای مافوق صوت رو به دنیا معرفی کنند.
        آره برادر

        موافقم 17
        مخالفم 3
    2. net

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3473 ديدگاه)

      امریکا ابرقدرت اسمان

      موافقم 94
      مخالفم 25
      1. امیر حسین

        ۲۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (155 ديدگاه)

        ایر قدرت همه جاست

        موافقم 56
        مخالفم 11
      2. رضا

        ۲۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        اسمونی که او ابر قدرتشه نمی خوام فهمیدی

        موافقم 11
        مخالفم 45
      3. علی منصوریان

        ۱ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آره. ابرقدرت آدم کش

        موافقم 6
        مخالفم 17
  2. ممد ژانگولر

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4193 ديدگاه)

    این سرعت یعنی از تهران تا نیویورک در ۴ ساعت . فوق العادست

    موافقم 50
    مخالفم 34
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      در متن نوشتیم لندن نیویورک، ۳/۵ ساعت
      شما تهران نیویورک ۴ ساعت از کجا آوردی؟

      موافقم 97
      مخالفم 13
      1. ممد ژانگولر

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (4193 ديدگاه)

        داداش اشتری اگه اجازه مستقیم پرواز بدن و سرعت رو ۲۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنظیم کنه میشه حالا نهایتش ۴۵ دقیقه تاخیر برسه . فاکتور سرعت باد و شرایط جوی و بموقع پرواز کردن هم بی تاثیر نیست. کلا نشد نداریم
        شما و من تجربه پروازهای داخلی داریم حق میدم با اون هواپیمهای کند و فرسوده فکر کنیم نمیشه . کلا فلسفه ساخت این هواپیماها که گرون هم هستن برطرف کردن نیاز اکسپرس مشتریاست .

        موافقم 21
        مخالفم 34
      2. ناجی حسینی

        ۲۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آقای اشتری هواپیمای سیمرغ مسافر بری که به تازگی به بهره برداری رسیده سرعتش دست کمی از کنکورد نداره من از مشهد تا آلمان حیدریه رو به سه ساعت باهاش رفتم .

        موافقم 5
        مخالفم 11
      3. ایران

        ۳۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        یجوری فوق صوت تو مغزش حساب کرد آقای سردبیر
        حساس نشو قربونت الان یکی میاد پایین رکورد ۳ساعته رو میزنه

    2. Kktos

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (119 ديدگاه)

      نه۶ساعت تقریبا هرچند باید باز سوخت گیری کنه چون تهران نیویورک اشتباه نکنم۱۳هزار کیلومتره حدودا

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2959 ديدگاه)

        ۱۰ هزار کیلومتر

        موافقم 47
        مخالفم 1
      2. جواد

        ۲۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (79 ديدگاه)

        حالا بهشون میگیم دبل باکش کنن! که ده هزار کیلومتر رو یکوب بره تا نیویورک!!

        موافقم 16
    3. Mercedes-Benz

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (348 ديدگاه)

      حدود ۶ ساعت طول میکشه

      موافقم 9
      مخالفم 7
  3. new reventon

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (449 ديدگاه)

    بهترین بازار دنیا یعنی این. هنوز تو مرحله طراحی ایقد بفروشی. اینکه مجوز فروش داشته ام یه بحث دیگس

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. رهام

      ۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماهم نمونه این بازار رو داریم نمونه اش سایپا و ایران خودرو ، هنوز پلتفرم ماشین طراحی نکردن ملت پول رو تمام و کمال پرداخت کردند اصلا هم معلوم نیست کی میخوان تولید کنن کی تحویل بدن ملت تو صف ایستادن تو سر و کله هم میزنن

      موافقم 8
      مخالفم 1
  4. Anti Tesla

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1264 ديدگاه)

    صرف نداره.
    حرف من نیست حرف تمام کارشناسان هوافضا است.

    موافقم 5
    مخالفم 34
  5. aliHOZA

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (586 ديدگاه)

    تیتر یه چیزی میگه، متن یه چیز دیگه! آقای دهقان.
    تیتر میگه آماده پروازه
    متن میگه این پروژه هنوز در مراحل آغازینه.
    و البته معلومه که هرگز تولید نخواهد شد.
    این خط و این نشان.

    موافقم 7
    مخالفم 26
    1. REZA

      ۲۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      کجای کاری پیش سفارش هاش رو دادن و قطعا تولید میشه تازه بهینه ترین و کار آمد ترین عملکرد رو داره
      این شاهکار مهندسی بینظیر مثل این هست که بوگاتی شیرون در سرعت ۴۸۰ کیلومتر در ساعت مصرف ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رو داشته باشه

      موافقم 22
      مخالفم 5
  6. Jv

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کنکورد و سوانح متعدد؟ فکر نکنم!

    موافقم 3
    مخالفم 17
  7. محسن

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه دنیا وارد تمدن ۱ یک بشه خیلی کارها انجام میشه ، فعلنی اوضاع جنگ روی نژاد پرستی و خودخواهی بعضی کشورهاست و دنیا ۳ هزار ساله که فقط جنگ و آشوب شده خوراکش ، تمدن ۱ یعنی همبستگی همه کشورها در پیشرفت علم و نه اینکه حسادت ، حسادت و بخل همیشه جنگ راه میندازه و صلح و دوستی فراموش میشه و گرنه انسان ها سیستمی میسازن همچون قدرت عفریت رئیس جنیان که می توانست تخت بلقیس را در دو ثانیه از سبا به اورشلیم جابه جا کنه . قدرت علم می تواند خیلی کارها انجام دهد .

    موافقم 18
    مخالفم 4
  8. داریوش

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تا اون موقعه فرودگاه مسجدسلیمان هم راه میفته فرودگاهی که یکی از قدیمی ترین فرودگاه های دنیاست

    موافقم 11
    مخالفم 2
  9. اصغر ماهوش

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آیا فکری برای آسیب نزدن به بناها با سرعت مافوق صوت کرده اند مسیری که از سواحل اقیانوس طی میکند تا آمریکا مشکلی ندارد اما اگر بخواهند از روی شهرها با سرعت بالا بروند سیستمی برای جذب صدا درست نشده که بتوانند از کشورهای خاورمیانه با سرعت آخر به اروپا و بعد سوخت گیری به آمریکا بروند دو مشکل در این هواپیما وجود دارد جثه کوچک یعنی سوخت و مسافت کم و دوم آسیب صدا در حرکت مافوق صوت که بخصوص بناهای تاریخی را رویش اثر تخریب میگذارد

    موافقم 2
    مخالفم 6
    1. Mercedes-Benz

      ۲۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (348 ديدگاه)

      مشکلی نیست فقط افراد ثروتمند سوارش میشن

  10. رضا

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان غربی ها فقط می خواهند فاصله اتلانتیک شون کم کنند به درد ما نمی خوره همیشه هم همینو مگن برای اونا خشحالی نکنید مه خواهند برن حال کنند سوخت بسوزانند زمین الوده کنند

    موافقم 4
    مخالفم 8
  11. محمد

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تهران، نیویورک 3/5

  12. بهروز

    ۲۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه صداش زیاد باشه فرودگاه مهر اباد نیادش ما همین صدای این هواپیما ها رو ب زور تحمل میکنیم

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. همایون

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (111 ديدگاه)

    والا من بارها گفتم الان هم میگم اینکه اینهمه الان این شرکت داره خرج میکنه ولی تعداد مسافران و سرعتش با کنکورد یکیه فقط مصرف سوختش کمتره به هیچ دردی نمیخوره مشکل کنکورد هزینش بود در وحله اول و دوم اینکه مسیر لندن تا نیویورک ذونقدر بازار نداشت بازار بزرگ تر و بیشتر شرق امریکا به اسیای شرقی و اسیای شرقی به اروپا بود که تقریبا یک اندازه هستند و متاسفانه کنکورد همچین بردی نداشت هر جایگزینی برای کنکورد بیاد باید به این هدف که از چین و ژاپن و کشورهای اطرافش بتونه مستقیم به غرب اروپا بره یا از اسیای شرقی به شرق امریکا بره یا به راحتی از خاور میانه با شرق امریکا بره رو انجام بده و باز بنظرم اگه شرکت ایرباس که الان صاحب امتیاز باقی مونده کنکورد هست بیاد و همون طرح کنکورد رو با توجه بخ تکنولوژی های امروزی از نظر موتورهاش و بیشتر کردن میزان سوخت مثلا کنکورد مهندس پرواز داشت و یه اتاق مانند مثل کامپیوتر های اولیه دنیا که همه اونها از یه مگبایل ما کمتر قدرت و انتعطاف پذیری داره انقدر مربوط به گذشتست همشون حذف بشه با طراحی ها و خلاقیت های امروزی و بزرگ تر کردن بارهاش و تغییرات ایرودینامیکی تو طراحی بال و دماغه بدون دست زدن به بدنه همون کاری که ایرباس و بویینگ با هواپیما های معمولیشون کردند،737 اولیه رو با 737 مکس مقایسه کنید یا ای 300 رو با ای 320 اخرین سریش مقایسه کنید 777 اولیه با 777 جدید که رسما برد رو دو برابر کردند مصرف سوخت رو نصف همسنکارهارو با خود طرح کنکورد بکنند هم ارزون تر از همه چیز رو از نو ساختن در میاد هم اجازه پرواز و تست هاش خیلی ارزون تر و کوتاه تر انجام میشه هم بخاطر اسم و رسم کنکورد خیلی معروف تر میشه مطمئنا میتونند به برد و مص ف سوختمورد نیاز زا همین طرح کنکورد برسند تکنولوژی از دهه هفتاد میلادی تا الان خیلی خیلی خیلی پیشرفت کرده من عاشق اول کنکورد دوم جمبوجت هستم و ناراحتم جفتشون دسگه تگلید نمیشند و واقعا متعجب هستم چرا شرکت اسرباس همچین کاری نمیکنه وقتی از ناسا تا بویینگ و شرکت های خصگصی غربی دارند این همه وقت و هزینه صرف میمنند تا همچین کا ی بکنند ولی ایرباس که اینهنه از بقیه شرکت ها بخاطر وجود کنکورد جلو تر هیچ کاری نمیکنه

    موافقم 3
    مخالفم 2
  14. میلاد

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این پست‌ها بوی خود تحقیری میدن
    درسته که این هواپیما چیز خفنی به نظر میرسه اما دلیل نمیشه انقدر خودمون رو پست جلوه بدیم یادمون نره زمانی که شاهان قاجار به فکر عیش و نوش بودن اروپا و آمریکا به چی فکر میکردن تکنولوژی اوناها از ما جلو هست درست ولی ما هم به لحاظ علمی در برخی از شاخه‌ها حتی سرتریم

    موافقم 2
    مخالفم 4
  15. رز

    ۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درعوض مااتوبان داریم.

  16. منوچهر

    ۱۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان بخاطر بسپارید کشورهایی چون روسیه که مافیای اداره میشند و غرق در فساد هستند و الیگارش ها دزدان قهار هستند لذا هرگز هرگز نمیتونه صاحب تکنولوژی بشه می‌بینید که آمریکایی که دویست چهل پنجاه سال دمکراسی درش شکل گرفته و قانون حرف اول آخر میزنه صاحب بهترین هاست و روسیه که چندصد سال جلوتراز آمریکا وجود داشته بخاطر فساد سیستماتیک هیچ پخی نشده و نخواهد شد آخرشم تجزیه میشه تا مردم دنیا راحت بشند از شرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا