ارتش ایالاتمتحده هواگرد روتور متحرک بل V-280 والور را برای جایگزینی با هلیکوپترهای نظامی بلک هاوک و آپاچی انتخاب کرده است
پس از سالها آزمایش و بررسی، سرانجام ارتش ایالاتمتحده تصمیمی ۱.۳ میلیارد دلاری برای انتخاب تیلتروتور بل V-280 والور بهمنظور جایگزینی با ۲۰۰۰ فروند هلیکوپتر نظامی بلک هاوک و ۱۲۰۰ فروند هلیکوپتر تهاجمی آپاچی گرفته است. تیلتروتو (Tilltrotor) هواگردی است که نیروی بالابر و پیشران آن از طریق یک یا چند ملخ نصب شده روی یک بال ثابت تأمین میشود. این نوع هواگرد هم قابلیت برخاست و فرود عمودی هلیکوپترها و هم سرعت و برد پروازی در سطح هواپیماهای متعارف را دارد.
این قرارداد توسعهٔ جدید برای برنامهٔ «هواگرد تهاجمی دوربرد آیندهٔ ارتش» است که در سال ۲۰۱۳ بهمنظور طراحی، ساخت و آزمایش پروازی پروتوتایپهایی از نامزدهای مختلف برای جایگزینی با هلیکوپترهای تهاجمی و ترابری کنونی ارتش آغاز شد. حالا که V-280 انتخاب شده است، بهمنظور پیشبرد آن به سمت تولید و اصلاح طراحی سیستم تسلیحاتی، پایداری، سیستمهای دیجیتالی و… بودجه اختصاص پیدا خواهد کرد. این هواگرد که ظرفیت حمل چهار خدمه و حداکثر ۱۴ سرباز را دارد، ممکن است شبیه بل بوئینگ V-22 آسپری به نظر برسد اما تفاوتهای مهمی با آن دارد.
یکی از این تفاوتها، وزن سبکتر V-280 به دلیل استفادهٔ گسترده از کامپوزیت در ساختار آن است. علاوه بر این، هواگرد جدید ساخت بل از دو موتور توربوشفت رولزرویس AE 1107F استفاده میکند که بهصورت ثابت در نوک بالها نصب شدهاند و فقط روتور آنها تغییر جهت میدهد. این در حالی است که در V-22 آسپری کل موتورها تغییر جهت میدهند. این ویژگی علاوه بر کاهش وزن، هزینهٔ ساخت V-280 را هم نسبت به آسپری ۳۰ درصد کاهش میدهد.
حداکثر سرعت بل V-280 والور ۵۲۰ کیلومتر بر ساعت، حداکثر ارتفاع پرواز آن ۱,۸۰۰ متر، حداکثر برد جنگی آن ۱,۴۸۰ کیلومتر و حداکثر برد خالی آن ۳,۹۰۰ کیلومتر است. روتورکرافت آیندهٔ ارتش ایالاتمتحده همچنین ظرفیت حمل حدود ۴۵۰۰ کیلوگرم بار را هم با سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. موتورهای این هواگرد شافت مشترکی دارند تا بتواند در صورت خرابی یک موتور همچنان به پرواز ادامه دهد.
اصلیترین رقیب بل V-280 والور در برنامهٔ «هواگرد تهاجمی دوربرد آیندهٔ ارتش» هلیکوپتر SB-1 دفاینت بود که بهطور مشترک توسط بوئینگ و سیکورسکی توسعه پیدا میکرد. این یک هلیکوپتر ترکیبی با روتورهای هممحور است که اولین پروتوتایپ آن در دسامبر ۲۰۱۸ رونمایی شد و اولین پرواز خود را در مارس ۲۰۱۹ انجام داد. به گفتهٔ بوئینگ و سیکورسکی، سرعت کروز SB-1 به ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و هلیکوپتری سریع، چابک است که میتواند خیلی سریع پهلوبهپهلو شود. بااینحال، نهایتاً ارتش بل V-280 والور را بهعنوان برندهٔ برنامهٔ خود اعلام کرد.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۸ آذر ۱۴۰۱نه عزیز دل شما اشتباه میکنید آمریکا رو به افوله.اونا دارن از حسودی میترکن پروژه جاده شمال بعد 30 سال نصفش قابل استفاده شده و دو بار هم رانش داشته.اونا دارن میترکن از اینکه آریسان به مدل دو نقل مکان کرده و موتورش از خطی به عرضی جایگزین شده.اونا ناراحت هستند از اینکه پهپاد رفته روسیه ولی وقتی هوا سرد شده همشوم از کار افتادن.
Ferrari
۱۸ آذر ۱۴۰۱مشخص شده این دوستان پر ادعا، پیشرانه همون پهپاد هارو از المان و کانادا تامین میکردن.
اینها در حد همون مستعان ۱۱۰ هستن.
new reventon
۱۸ آذر ۱۴۰۱تمامی پهبادهای ایرانی (طراحی و مهندسی اصلی) ساخته چین هستن که چین هم تکنولوژی ها رو از اسراییل میخره همچون ترکیه.
میتونید شباهت پهباد هارپی و شاهد رو ببینید.
تکنولوژی موشکی ایران هم کپی 100 برابر اصل موشک های بالستیک کره شمالی هستش(مدل های مختلف هواسانگ مخصوصا هواسانگ 8)
شناورهای گشتی ساحلی ایران که بنام ناوشکن به مردم میگن کپی های کلاس موج هستن که قبل انقلاب وارد شدن با حداکثر تناژ 1200 تن
(در حالی تناژ ناوشکن بالای 6 هزار تنه، به طور مثل ناوشکن کلاس ارلی برگ آمریکا با تناژ 10 هزار تن)
راجب بقیه ام خواستین بگین براتون بگم.
کسانی که علاقه مند به صنعت نظامی هستن پیشنهاد میشه رزم ناو زاموالت رو حتما برسی کنن با تناژ 15 هزار تن و بازتاب راداری اندازه یه قایق موتور. همچنین اف 22 با بازتاب راداری یه حشره کوچیک. بی 21 که بماند….
new reventon
۱۸ آذر ۱۴۰۱موتورهای پهبادهای ایرانی با خرید موتورهای پیستونی روتکس اتریشی در بازار سیاه تامین میشه
درصورتی که امریکا رو پهباداش موتور توربوپراب یا توربو فن میبنده که توانایی اینو دارن بالای 1 ماخ سرعت بگیرن
درصورتی که پهباد شاهد حداکثر سرعتش 200 کیلومتر برساعته
blackwing
۱۸ آذر ۱۴۰۱اف۲۲ که شاهکار هوانواردی هست هیچ شکی توش نیست ، حالا ارتش امریکا داره نسل ششم جنگندهها رو تست میکنه و قراره بین سالهای ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ جایگزین رپتور بشن…
بی۲۱ هم که جدیداً رونمایی شد به عنوان نسل ششم بمبافکنها شناخته میشه که وزیر دفاع امریکا موقع رونماییش گفته بود شناسایی این بمبافکن تقریباً برای تمامی سیستمهای راداری دنیا غیرممکنه !
phonix
۲۰ آذر ۱۴۰۱new reventon
کدوم موتور توربو پراپ به واحد ماخ میرسه؟
عزیز میدونی ماخ یعنی چی؟
حامي
۳ دی ۱۴۰۱تو فرزند خلف یانکی ها هستی، اخه چطوری میتونید انقد غرب زده باشید ، انقد مرعوب باشید خدا شفاتون بده از این بیماری مزمن
Royal Driver UK
۱۸ آذر ۱۴۰۱ازنظرم خوبه و طراحی دم و شیوه تغییر جهت موتور موثری داره. اما هیچوقت به معروفی و جذابی وی۲۲ نمیرسه.
محمد
۱۸ آذر ۱۴۰۱ماشینباز جماعت عاشق خاطرهبازیه :)
Radmehr
۱۸ آذر ۱۴۰۱بله چون که همیشه گذشتگان کارشون بهتر بوده
البت نمیگم چیزای خوب امروزه نداریم
ولی هرچی شاهکار بی نظیر بوده مال دوران قدیمه بایدم خاطره بازی کنیم
Dian
۱۸ آذر ۱۴۰۱یاد avenger افتادم
یادش بخیر چقد باهاش بقیه افراد سشن رو اذیت میکردم :)
ممد ژانگولر
۱۸ آذر ۱۴۰۱از قدیم گفتن
خدای تکنولوژیه آسمان آمریکاست
خدای تکنولوژیه زمین چینه
خدای انرژی ایرانه
ناشناس
۱۸ آذر ۱۴۰۱به احترام عموسام که در طی 250 سال از موجودیتش ، فقط 16 سال در جنگ نبوده
مردیم از خوشی
۱۸ آذر ۱۴۰۱به احترام شما
که در طول ۴۰ سال کشوری که ۳۰۰۰ سال دین داشتند را بی دین کردید
شیطان نشسته یه گوشه داره براتون کف میزنه
محمد
۱۸ آذر ۱۴۰۱بلک هاوک و آپاچی و سوپرکبرا هم دارن بازنشسته میشن ولی ما هنوز داریم از بل و کبرا های زمان اون خدابیامرز استفاده میکنیم یاد ایامی بخیر که ایران سومین کاربر بزرگ هلیکوپتر تو دنیا بود
phonix
۱۸ آذر ۱۴۰۱ایران زمان یکی از بهترین نیرو های هوایی رو داشت
و قرار داد انتقال خط مونتاژ اف 16 رو گرفته بود ناو شکن خریده بود
مهزیار
۱۸ آذر ۱۴۰۱چجوری جایگزین آپاچی میخواد بشه؟
Cowboy
۱۸ آذر ۱۴۰۱تیتر یکم اشکال داره.
این قرار نیست جایگزین آپاچی بشه sb_1 قراره جایگزین بشه که عکسش آخر مقاله هست
حسین دهمرد
۱۹ آذر ۱۴۰۱همش جنگ جنگ جنگ. پس کی صلح میاد؟
Mehdi
۱۹ آذر ۱۴۰۱چرا تنها عکس ها و کامنت های این پست برای من باز نمیشه بقیه پستا اوکیه ولی تو این پست که میام هیچی برام باز نمیشه
معین
۱۹ آذر ۱۴۰۱Refresh کن
همایون
۲۰ آذر ۱۴۰۱این مطلب یه ایراد بزرگ داره اونم اینکه این هواگرد قرار نیست جایگزین آپاچی بشه اون اوایل برنامه یه همچین امکانی مطرح شد ولی بعدا اصلاح شد اصلا مگه میشه یه هواگرد بتونه همزمان جایگزین آپاچی که یه هلیکوپتر تهاجمی ضدتانک هست و بلک هاوک که یه هلیکوپتر ترابری متوسط با قابلیت تسلیح شدن هستش بشه؟!!این برنامه هدفش جایگزینی بلک هاوک بود که v-280 والور انتخاب شد.والور نسل جدید تیلت روتورهای امریکا هست که توش سعی شده مشکلات برنامه پیچیده و پرخرج v22 آسپری برطرف بشه که احتمالا هم موفق شدن قیمت هر فروند رو کاهش بدن چون آسپری قیمتش حتی از اف سیوپنج هم گرونتره که همین مانع تولید تعداد بالاش شد و حتی مشتریان خارجی هم ازش صرف نظر کردن فقط ژاپن چند فروند محدود خریداری کرد حتی اخیرا خبرهایی مبنی بر بازنشستگی زودتر از موعد کل ناوگانش پخش شده.احتمالا والور مشکلات آسپری مثل عدم توانایی پرواز در ارتفاع پایین با سرعت کروز بالا رو نداره که انتخاب شده البته روی کاغذ کاملا مشخصاتش از رقیبش سرتر بود ولی امید اصلی رقیبش یعنی sb1 سیکورسکی برای پیروزی در رقابت قیمت پایینتر و هزینه نگهداری کمتر و ساده بودن سازه در کنار سرعت تاکسی و تیک آف بالاترش بود بخاطر همینم علیرقم شکست شرکت سیکورسکی قراره برنامه رو با بودجه داخلی خودش ادامه بده چون معتقده هواگردش در اینده حتما مشتری پیدا میکنه