صنایع هوایی

اولین پرواز تاکسی هوایی برقی عمودپرواز VX4 انجام شد

پروتوتایپ تاکسی هوایی VX4 eVTOL محصول شرکت بریتانیایی ورتیکال آئرواسپیس اولین پرواز آزمایشی خود را با یک خلبان انجام داده است. این وسیله که ظرفیت حمل پنج نفر شامل یک خلبان و چهار سرنشین را دارد، قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد خدمت شود. VX4 مجموعاً به هشت پروانهٔ بزرگ مجهز است که روی پایه‌هایی در پشت و جلوی بال‌ها نصب شده‌اند. برای نشست‌وبرخاست که به‌صورت عمودی صورت می‌گیرد، این پروانه‌ها به سمت بالا هستند اما پروانه‌های جلویی قابلیت افقی شدن دارند تا برای پروازهای کروز نیروی رانش تولید کنند. در این حالت، پروانه‌های عقبی متوقف می‌شوند و در حالت درگ پایین قرار می‌گیرند.

به گفتهٔ ورتیکال آئرواسپیس، حداکثر سرعت این هواگرد ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت است از بردی بیش از ۱۶۰ کیلومتر برخوردار است. این مشخصات، VX4 را به تاکسی هوایی شهری مناسبی تبدیل خواهند کرد که می‌تواند برخی از وظایف منطقه‌ای سبک را هم انجام دهد. بازار نیز استقبال خوبی از این وسیله داشته است زیرا سازندهٔ بریتانیایی می‌گوید تاکنون بیش از ۱۴۰۰ پیش سفارش از خطوط هوایی مختلف، گروه‌های گردشگری و اپراتورهای دیگر دریافت کرده است. در حال حاضر تنها حدود هزار فروند هلیکوپتر در سراسر جهان به‌عنوان تاکسی هوایی خدمت می‌کنند و بنابراین می‌توان دید این هواگرد الکتریکی جدید که ارزان‌تر و ساکت‌تر است، پس از دریافت گواهینامه‌های لازم و آغاز تولید انبوه، با چه سرعتی راهی آسمان‌ها خواهد شد.

ورتیکال آئرواسپیس اولین بدنهٔ کامپوزیتی VX4 را در جولای امسال از GKN Aerospace تحویل گرفت و مونتاژ قطعات مختلف روی آن مثل موتورهای الکتریکی که توسط رولزرویس توسعه یافته‌اند را آغاز کرد. با تکمیل آزمایش‌های زمینی، این شرکت هم‌اکنون وارد مرحلهٔ آزمایش پرواز شده و ادعا می‌کند که این اولین پرواز یک هواگرد بریتانیایی جدید طی بیش از ۲۰ سال گذشته محسوب می‌شود. برای اولین پرواز آزمایشی VX4، خلبان آزمایشی ارشد شرکت «جاستین پینز» در کاکپیت قرار گرفته است. البته این یک پرواز نمادین و بسیار کوتاه بود و برای ایمنی، VX4 ارتفاع بسیار کمی از سطح زمین داشت.

در آزمایش‌های بعدی اما هواگرد با سرعت‌های پایین در ارتفاع‌های زیر ۱۵ متر به پرواز درخواهد آمد و سپس با تغییر به سمت پرواز افقی، با سرعت‌های بیشتر و ارتفاع‌های بالاتری (بین ۱۵۰۰ تا ۳ هزار متر) حرکت خواهد کرد. البته انتظار می‌رود این‌ها پروازهایی بدون سرنشین و با کنترل از راه دور باشند. ورتیکال آئرواسپیس قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ گواهینامهٔ پرواز VX4 را دریافت کند و به یکی از پیشتازان تجاری‌سازی تاکسی‌های هوایی عمودپرواز برای جابجایی‌های درون و برون‌شهری تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (715 ديدگاه)

    اینا هنوز اونقدر کاربرد ندارن باید بال ها کوچیک تر بشن

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. m.a11

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چشم ، در نصخه های بعدی اسلاح میشه

  2. phonix

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    این گودزیلا اندازه هلیکوپتره نهایت هم بتونه پنج یا چهار نفر رو حمل کنه
    تنها دلیل توسعش به نظرم نیروی محرک و کوچیک بودن پره هاش در برابر هلیکوپتر هست که امکان ورود به محیط شهری رو بهش میده البته فکر نکنم خیلی در مناطق شلوغ و پر تراکم و ساختمون های مرتفع بتونه سرویس بده که در نهایت یه این نتیجه میرسیم هلیکوپتر ازش بهتره اینکه تلاش میکنن این ادوات رو توسعه بدن وقتی هیلکوپتر هست عجیبه واقعا شاید چون انگار نسبت به هلیکوپتر یه تکنولوژی تازه مد شدس چون کواد کوپتر خیلی هم جدید نیست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. meysam

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    آرمش یخورده شبیه هواپیمایی هما خودمونه

  4. فريد

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (525 ديدگاه)

    حالا حالا ها طول میکشه ادم های معمولی بتونن ازش راحت استفاده کنن. فعلا یک پیشرفت حساب میشه همین.

  5. مجید

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این هواپیما میتواند تو حیاط خانه بشینه و شما متوجه نمیشید که از کجا امده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا