بوئینگ ۸-۷۴۷ با طول ۷۶.۲۵ متر، کشیدهترین هواپیمای مسافربری حال حاضر جهان محسوب میشود اما بهزودی این عنوان را به بوئینگ ۹-۷۷۷ واگذار خواهد کرد.
هرچند ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان محسوب میشود اما جالب است بدانید که بوئینگ ۸-۷۴۷ طول بیشتری نسبت به این غول اروپایی دارد و کشیدهترین هواپیمای مسافربری حال حاضر جهان محسوب میشود. بااینحال، این رکورد ۷۴۷ بهزودی توسط برادر جدیدش یعنی ۷۷۷X شکسته خواهد شد زیرا این هواپیمای جدید که قرار است در سال ۲۰۲۶ وارد خدمت شود، طول بیشتری نسبت به ۸-۷۴۷ دارد.
البته اختلاف طول این دو هواپیما بسیار جزئی است. کشیدهترین نسخهٔ ۷۷۷X که با نام ۹-۷۷۷ شناخته میشود، ۷۶.۷۳ متر طول دارد درحالیکه این عدد برای ۸-۷۴۷ برابر با ۷۶.۲۵ متر است. این یعنی ۷۷۷ جدید کمتر از نیم متر کشیدهتر از برادر قدیمی خود است. این در حالی است که ۷۴۷ طی نیم قرن گذشته بهعنوان کشیدهترین هواپیمای مسافربری جهان بر آسمانها حکومت کرده است. البته جامبوجت برای مدت کوتاهی توسط ایرباس A380 از تخت پادشاهی پایین کشیده شد اما بوئینگ با عرضهٔ نسخهٔ جدید ۸-۷۴۷ دوباره تاج را بر سر خود گذاشت. این جدیدترین و آخرین نسخه از ۷۴۷ بود که برای رقابت مستقیم با A380 ساخته شد.
تاریخچهٔ کشیدهترین هواپیماهای مسافربری جهان
اولین هواپیماهای جهان بسیار کوچک بودند و بین ۹ تا ۲۰ متر طول داشتند اما با شروع عصر جت، شاهد ساخت هواپیماهای مسافربری بسیار بزرگتری مثل بوئینگ ۷۰۷ بودیم که ۴۴ متر طول داشت. سپس بوئینگ با عرضهٔ ۷۴۷ در سال ۱۹۷۰ بهعنوان اولین هواپیمای دوطبقهٔ جهان، انقلابی در حوزهٔ هواپیماهای مسافربری ایجاد کرد. ۷۴۷ با ۷۰ متر طول، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان لقب گرفت. ۷۴۷ برای چندین دهه ملکهٔ آسمانها محسوب میشد تا اینکه ایرباس A340-600 در سال ۲۰۰۱ با طول ۷۵.۷ متر به بازار آمد. سپس در سال ۲۰۰۵ نیز غول جدید و دوطبقهٔ ایرباس یعنی A380 با ۷۲.۷۲ متر طول اولین پرواز خود را انجام داد. در سال ۲۰۱۰ اما بوئینگ با معرفی نسخهٔ جدید ۸-۷۴۷، عنوان کشیدهترین هواپیمای مسافربری جهان را از رقیب اروپایی پس گرفت. آخرین فروند ۸-۷۴۷ در ۳۱ ژانویهٔ ۲۰۲۳ به اطلس ایر تحویل داده شد تا پرونده ۷۴۷ برای همیشه بسته شود.
نبرد بوئینگها
تا حدود دو سال دیگر، ۷۷۷X وارد خدمت خواهد شد و عنوان کشیدهترین هواپیمای مسافربری جهان را از آن خود خواهد کرد. به گفتهٔ بوئینگ، این هواپیما بزرگترین و کممصرفترین جت دو موتورهٔ جهان خواهد بود. ۷۷۷X به لطف بهبود آیرودینامیک و موتورها، ۱۰ درصد مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. همچنین این اولین هواپیمای تجاری جهان با بالهای تاشو خواهد بود. اینکه ۷۷۷X تا چه زمانی عنوان کشیدهترین هواپیمای مسافربری جهان را حفظ خواهد کرد مشخص نیست اما با توجه به اینکه خطوط هواپیمایی در حال حرکت به سمت هواپیماهای کوچکتر و کممصرفتر هستند، ممکن است این رکورد دیگر هیچگاه شکسته نشود.
علی جردن
۲ تیر ۱۴۰۳هواپیماها خیلی وقت باید پرواز و فرود عمود داشتند زمان گراهانبل نیست که
A
۲ تیر ۱۴۰۳بابت تمامی نواقص پیش آمده عذر خواهی می کنم😐
SMS
۲ تیر ۱۴۰۳آدم یاد موتور جدید بوگاتی میوفته
net
۳ تیر ۱۴۰۳ابرقدرت دنیا ( امریکا ) تو ۹۰ درصد زمینها اول و بهترین هست
datsun
۲ تیر ۱۴۰۳عمود پیش کش باید یه فکری به حال نجات مسافرها هنگام سقوط بکنن
Mohammad
۲ تیر ۱۴۰۳ایده خای خوبی هستش در این زمینه فقط شرکت های هواپیمایی ریسک نمیکنن بسازنش
چند سال پیش یه ایده عالی مطرح شد طوری که هواپیما از دو بخش کابین و شاسی تشکیل بشه تا موقع حادثه کابین از شاسی هواپیما جدابشه
و با چتر های بزرگ و مخصوص بیاد پایین
لینکش رو میزارم عکساشو ببینید متوجه میشید جریان از چه قراره
https://www.bartarinha.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%85%DB%8C-30/576992-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%D8%A7-%D8%B4%D8%AF
احسان
۲ تیر ۱۴۰۳یک طرحی بود که فضای مسافری درون یک محفظه هست و این محفظه دارای چندین چتر که در موقع سقوط از عقب هواپیما خارج میشه ،نمیدونم به کجا میرسید ولی راه حل جالبی بود.
مازیار
۲ تیر ۱۴۰۳بین اولین پرواز کنترل شده انسان که کمتر از اندازه پرتاب یک سنگ بود و پا گذاشتن روی ماه حدود شصت سال طول کشید. یعنی خیلیها تو عمرشون شاهد هر دو اتفاق بودن!
واقعا حیرت انگیزه
منصور
۲ تیر ۱۴۰۳از پرتاب نخستین ماهواره توسط شوروی(۱۹۵۷) تا پای گذاشتن روی ماه(۱۹۶۹) ۱۲ سال طول کشید و البته ما هم ۱۲ ساله منتظر پرواز هواپیمای قاهر هستیم!
ارسلان
۲ تیر ۱۴۰۳قاهر ادامه ی هواپیمای شفق بود که با همکاری شرکت میکویان روسیه شکل گرفت وسطای پروژه روسیه بخاطر فشار امریکا کشید کنار و چون یه پروژه ی مشترک بود مهندسی از روسیه و تامین مالی از ایران برای همین خروجیش میشد یه پروژه ای که هر دو طرف میتونستن ازش استفاده کنن و میگن روسیه از شفق رسید به یاک 130
بعد از کناره گیری روسیه ایران به سراغ چینی ها رفت که نتیجه ش شد چند تا آپدیت برای اف-5 مثله صاعقه و در نهایت کوثر و لابه لاش قاهر رو که فقط یه بدنه خالی با موتور اف-5 بود که توانایی پرواز هم نداشت و فقط میتونست روی باند تست تاکسی کنه
ایران به اف -5 علاقه ی زیادی داره چون هزینه نگهداری پایینی داره برای همین میخواد هواپیمای جدیدش براساس اف-5 باشه و قاهر هم موتور جی-85 تولید داخل (تولید چین) که اسم موج فک کنم روش گذاشتن
کابین قاهر در زمان رونمایی اینقدر مضحک بودو خنده دار و کاملا بدور از کابین یک جنگنده بود که انگشت نمای رسانه های خارجی شد و میگفتن چند تا PSP توی یه پلن فایبرگلاس جاسازی کردن اما اکثرشون طرح بدنه هواپیما رو ستایش کردن و گفتن اگه یه بدنه ی مقوایی و فایبر گلاس نمیبود توانایی های پروازی و مخفی کاری خوبی ایجاد میکرد
علی جردن
۳ تیر ۱۴۰۳نکته ظریفی بود
تشکر.
genius
۲ تیر ۱۴۰۳بی تکراره دقیقا مثل W211 تو لاین مرسدس یه سری چیزا یک پدیده بی نظیر صنعتی هستن همانندش خیلی بعیده بعدها مجددا دیده بشه!