ژیپنگ X2 یک قدم به واقعیت نزدیک تر شده است. همانطور که می دانید هواپیماهای الکتریکی و عمود پرواز که با نام اختصاری eVTOL شناخته میشوند سرخط اخبار زیادی را به خود اختصاص میدهند اما به ندرت شاهد تجاری شدن آنها هستیم. البته بر اساس اخبار جدید، هواپیمای عمود پرواز ژیپنگ X2 طی روزهای آینده اولین پرواز عمومی خود را خواهد داشت.
X2 توسط شرکت چینی HT آئرو طراحی شده و در عوض زیر چتر حمایتی شرکت ژیپنگ که سابقهای هشتساله دارد و محصولات الکتریکی تولید کرده قرار گرفته است. هفته پیش بود که یکی از رسانههای امارات متحده عربی اعلام کرد ژیپنگ X2 اولین بار در نمایشگاه تکنولوژی ۲۰۲۲ پرواز خواهد کرد. این رویداد قرار است در دوبی برگزار شود. باید به این نکته اشاره داشت که چند ماه پیش ویدئویی از پروتوتایپ X2 و یا ماکت بزرگمقیاس این وسیله نقلیه منتشر شد که در آن شاهد پرواز کوتاه این هواپیمای عمود پرواز بودیم. اگرچه این ویدئو با حضور مدیرعامل ژیپنگ در X2 آغاز میشود اما به نظر میرسد در ادامه شاهد پرواز بدون سرنشین این وسیله هستیم.
به گزارش پدال و به نقل از نیو اطلس، نسخه فعلی از این هواپیمای عمود پرواز دونفره به بدنه فیبر کربنی و هشت روتور روی چهار بازو مجهز است. X2 طول ۴.۹۷ متری داشته و پهنا و ارتفاع آن به ترتیب به ۴.۷۸ و ۱.۳۶ متر میرسد. البته اگر بازوهای این هواپیمای الکتریکی تا شوند پهنای آن به ۱.۸۳ متر کاهش خواهد یافت. ژیپنگ میگوید محصول جدیدش وزن ۵۶۰ کیلوگرمی داشته و حداکثر وزن تیک آف آن به ۷۶۰ کیلوگرم میرسد.
گفته میشود ژیپنگ X2 سرعت کروز ۱۳۰ کیلومتر در ساعتی در ارتفاع ۱۰۰۰ متری دارد و میتواند با یکبار شارژ به مدت ۳۵ دقیقه پرواز کند. برخی از ویژگیهای این هواپیما شامل توانایی پرواز خودکار، سیستمهای راداری و پیشگیری از برخورد با موانع و همچنین چتر نجات ایمنی خودکار خواهد بود. ژیپنگ امیدوار است اولین نمونههای این هواپیمای عمود پرواز را در سال ۲۰۲۴ راهی بازار کند.
Kamy
۱۵ مهر ۱۴۰۱نقش ما در پیشرفت صنعت و علم !؟
تماشاچی…
کافر مقدس
۱۵ مهر ۱۴۰۱از اول ش هم مصرف کننده بودیم .آموزش عالی ایران رو نگاه کنی چه قبل انقلاب چه الان همیشه مصرف کننده علوم مصرفی ها بودیم که همونم برای خودمون نیست و از همینم سالانه هزار میلیارد تراکنش مالی به اسم کنکور و دانشگاه آزاد و فلان و..در میارن . به شعور افراد توهین میکنیم و عمری ازشون طوطی کاسکو میسازیم و از تو همین هم نخبه و یا خنگ در میاریم و تهش میشه مستعان 110
Kamy
۱۵ مهر ۱۴۰۱آره داداش
مشکل ما اینه که تو کشورمون کتابهای دینی و حوزوی رو کتاب علمی میدونن..و بیشترین بودجه هم صرف همین چیزا میشه به جای این که چهار تا نخبه ایی هم ک وجود داره براشون آزمایشگاه و امکانات و هر چیزی که نیاز دارن فراهم کنن ….
تو مدرسه هامون غیر از یه تخته و چهار تا میز داغون چیزی وجود نداره بعد انتظار داریم اون بچه ها اینشتین بار بیان ..
معلمامون روشهای تدریسشون واسه ۵۰ سال پیشه
دانشگاهامون دنبال پول و صدور مدرکن فقط
این مملکت درست نمیشه
بهراد
۱۵ مهر ۱۴۰۱ما حتی لیاقت تماشاچی بودنم نداریم متاسفانه. بعد بعضی از دوستان حرف از پیشرفت صنعت میزنن دریغ از اینکه بدونن صنعت ما همینجوریش ۱۰۰ سال از دنیا عقبه.
Kamy
۱۵ مهر ۱۴۰۱طراحی ساده و بدون اضافه کاری داره
بردش زیاد نیست ، با هر بار شارژ حدودا ۷۵ کیلومتر راه میره ولی واسه شروع خوبه
Sina
۱۵ مهر ۱۴۰۱واسه شروع خوبه ولی فعلا اونقدرآ هم کارآمد نیست
همش نیم ساعت میتونه پرواز کنه
حداکثر سرعتش ۱۳۰ تاست یعنی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت بری ۵۰ کیلومتر بیشتر برد نداره
مثلا از مهرآباد باهاش بپری دیگه ته تهش میتونه برسه تا پلنگ آباد