اولین عضو از نسل جدید خانواده بوئینگ ۷۳۷ با نام بوئینگ ۷۳۷ MAX بعد از خروج از خط تولید، به فراز آسمانها برخاست. پرواز امروز ۷۳۷ MAX 8 در ساعت ۰۹:۴۶ (به وقت استاندارد اقیانوس آرام) از رنتون در ایالت واشنگتن آغاز شد و در ساعت ۱۲:۳۳ بر روی باند فرودگاه بوئینگ در سیاتل فرود آمد. این پرواز، آغاز آزمون برنامه پرواز بوئینگ برای صدور گواهینامه و تحویل آن به مشتریان است.
اولین پرواز ۷۳۷ MAX 8 تحت عنوان ۷۳۷ MAX توسط خلبان اد ویلسون، خلبان ارشد تست شرکت بوئینگ و کمک خلبان کریگ بامبن انجام شد و هدف از آن انجام یک سری از مانورها برای تست بدنه و سیستمهای پرواز بود و نتایج اندازهگیریها به صورت تلهمتری ارسال شد. در طول ۲ ساعت ۴۷ دقیقه پرواز، این هواپیما تا حداکثر ارتفاع ۷۶۲۰ متر اوج گرفت و سرعت آن حین پرواز ۴۶۳ کیلومتر بر ساعت بود. ویلسون در مورد این پرواز میگوید:پرواز موفقیتآمیز بود، ۷۳۷ MAX در حین پرواز احساس اعتماد ما را کامل کرد و نشان داد این هواپیما میتواند انتظارات مشتریان ما را تأمین کند.
این مدل از موتور LEAP-1B بهرهمند است و طراحی بالها با فناوری جدید و پیشرفته بوئینگ ساخته شدهاند، هواپیمای تک راهرو ۷۳۷ MAX 8 اولین عضو خانواده جدید ۷۳۷ است که شامل ۷۳۷ MAX 7، MAX 8، MAX 200 و MAX 9 میشود. در حال حاضر سه عضو دیگر خانواده در حال حاضر در مراحل مختلف مونتاژ نهایی هستند.
با توجه به گفتههای بوئینگ، این مدل ۲۰ درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به نسل قبلی خود دارد و با یکبار سوخت گیری میتواند مسافت وسیع ۶۵۱۰ کیلومتر را پیمایش کند، که ۶۲۹ تا ۱۰۵۵ کیلومتر بیشتر از نسل قبلی ۷۳۷ است. بوئینگ میگویند تاکنون ۳۰۷۲ سفارش از ۶۲ مشتری برای ۷۳۷ MAX ثبت شده و قرار است اواخر سال ۲۰۱۷ تحویل آن به مشتریان آغاز میشود.
ALIUnited
۱۳ بهمن ۱۳۹۴فکر نکنم به این زودیا به هواپیماییه ایران بیاد
P.G
۱۳ بهمن ۱۳۹۴آره یونایتد جان،در موردش فکر نکن
ایران فعلاً بدجورى با فرانسوى ها گره خورده و رفته سمت ایرباس،بعیده حالا حالاها هواپیماهاى جدید بوئىنگ رو در ایران ببینیم.
737❤️
747❤️❤️❤️
777❤️
787❤️
بوئینگ یعنى تاریخ هوانوردى…..یعنى پدر هواپیماسازى…..?
فرید آبادان
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ایرباس از بویینگ بهتره
سجاد
۱۳ بهمن ۱۳۹۴انتخاب بین بوئینگ و ایرباس مثل انتخاب بین بنز و بی ام و هست
P.G
۱۴ بهمن ۱۳۹۴بله!بالاخره این هم براى خودش یه فتوایه?
Nima
۱۴ بهمن ۱۳۹۴یعنی الان بویینگ آمریکایی با تاریخ تاسیس 1916 رو با ایرباس فرانسوی با تاریخ تاسیس 1970 مقایسه میکنی؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
amir ali
۱۴ بهمن ۱۳۹۴یادمان باشد فرانسه در مذاکرات تحت تاثیر عربستان بود و اغلب اختلافات و حاشیه سازی ها از جانب این کشور و به تحریک عربستان و رژیم اشغال گر بود.
هنوز یادمان نرفته شرکت های پژو و رنو چگونه از ایران رفتند و معنای شراکت فرانسوی را کاملا اشکارا توصیف کردند. شرکت توتال که دیگر حرفی برای گفتن نگذاشته است .
دیگر چه دلیلی برای مشارکت با این کشور و آنهم اینگونه شتاب زده وجد دارد؟
قرارداد با پژو و رنو ، خرید هواپیما ، قرارداد با توتال …
وقتی سیاست با صنعت در هم امیخته شوداین صنعت است که فدای سیاست می شود وکشورفرانسه این تئوری را به واقعیت رساند.
مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود !!
مهران
۱۴ بهمن ۱۳۹۴مومن جون جواب سوالات چیزی هست که صدهابار بعش پاسخ داده شده ولی شماها خودتون نمیهخواهید بفهمید.
برای بار هزارم میپرسم شرکت های فرانسوی در زمان تحریم به چه دلیل باید شراکت با جمهوری اسلامی که 5 درصد سودشون بوده رو ترجیح میدادن به بقیه 98 درصد سودشون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مشکل جای دیگریست……………….
amir ali
۱۴ بهمن ۱۳۹۴دوست گرامی
شراکت یعنی شریک شدن در سود و زیان ( تجارت ریسک هم دارد )، تا زمانیکه ایران سود کلان برای فرانسه داشت ایران خوب بود ؟ شراکتی که منفعت یکطرف داشته باشد استعمار است نه شراکت .
مشکل این است که صنعت یک کشور وابسته به تنها یک کشور خارجی باشد و در اینصورت کشور خارجی توان تحمیل اوامر خود را به کشور دارد و دلیل آنهم وابستگی صنعت به آن کشور است .
عباس
۱۳ بهمن ۱۳۹۴نمیدونم چطور تا پنج سال دیگه ایرباس ثبت سفارشش پر شده اینا میخوان ۱۱۴ تا عید بیارن؟احتمالا اینا مثل مسولین زحمت کش و لگن های ساز های ما تو انبار مونده اولاند سریع یک وام ۲۵ میلیونی اعلام کردن سریع مسولین ما رفتن ته انبارم جارو کردن آوردن!
P.G
۱۳ بهمن ۱۳۹۴دوست من اطلاعات شما ناقصه
هیچ شرکت هواپیماسازى ثبت سفارشش بسته نمیشه و همیشه سفارش دریافت میکنه منتهى هرچقدر سفارش بیشترى براى یه مدل هواپیما داشته باشه تحویل اون مدل به خریداران بعدى به تعویق میوفته و زمان بیشترى باید در انتظار باشن
از طرفى قرار نیست این ۱۱۸ فروند تا عید بیاد و قراره تا سال ۲۰۲۳ تحویل بشه،امسال گفته شده حدود پنج تا هشت فروند از مدل ۳۲۰ و ۳۳۰ تحویل مى شه و مدل ۱۰۰۰-۳۵۰ که ساخته نشده هنوز و مدل ۳۸۰ هم که ایران هنوز آمادگى دریافت و عملیاتى کردنش رو نداره،این دو مدل در سال هاى بعد تحویلشون آغاز میشه
عباس
۱۳ بهمن ۱۳۹۴من رو بگو،گفتم برای تعطیلات عید با هواپیمای نو برم دبی،آنتالیا،تایلند پس باید تا سال ۲۰۲۳ صبر کنیم؟؟؟خدا کنه قرارداد با پژو مثل هواپیما نباشه این مدل هایی که اعلام کردن سال تولیدشون تو خود فرانسه پیش تر از دوسال نیست رو سال ۲۰۲۳ بیارن تو خط تولید،آخه با سیاست لگن سازهای مغایرت داره باید از سن یک خودرو حداقل ده سال گذشته باشه تا جنازه شو بدن به ما،تا مونتاژ کنیم
محمد علي
۱۳ بهمن ۱۳۹۴احتمال داره بعضی شرکت ها درحال مزاکره با بویینگ و یا بامباردیه باشن البته ارباس برای ایران بهتره من خودم مجبور بودم تایپ بویینگ بگیرم وگرنه حتما ایرباس ۳۲۰ می گرفتم اخه یکی نیست به اینا بگه ۷۰۷ باید بره موزه نه تو هوا بپره
P.G
۱۳ بهمن ۱۳۹۴دوتا سوال از شما بزرگوار دارم
اول اینکه به چه دلیل ایرباس نسبت به بویینگ برای ایران بهتره ؟
دوم هم اینکه میخواستم جسارتا بدونم چه تایپ بویینگ رو داریدو اینکه برای چه منظوری تایپ ایرباس براتون بهتر بوده؟
در ضمن تا جایی که من اطلاع دارم بعد از جمع شدن ساها دیگه 707 در سرویس مسافربری نداریم و فقط ارتش به عنوان هواپیمای ترابری و سوخت رسان ازشون استفاده میکنه
محمد علی
۱۳ بهمن ۱۳۹۴با سلام. ببخشید دیر دیدم. اول اینکه سیستم هوانوردی ایران قبل از انقلاب برای اساس آرایش ناوگان هوایی با قوانین و آموزش طبق FAA بود بعد از انقلاب و سال 68 به سیستم اتحادیه اروپا تغییر کرد و آموزش ها و سیستم نگهداری و… تغییر کرد خرید ناوگان از روسیه و مثلا کانادا بسیار هزینه بر و زمان بره بعدش هواپیمای جدید مثلا از آمریکا اییندش نامعلوم هستش از باب خدمات شما فکر کنید خدایی نکرده دوباره بخوان اذیت کنن بسیار به شرکت هواپیمایی ضرر می زنه
P.G
۱۴ بهمن ۱۳۹۴البته اینکه واقعا الان ما با چه سیستم قانونى داریم کار میکنیم هنوز هم در واقعیت مشخص نیست .تا سه چهار سال قبل که میگفتیم قوانین ما ICAO است و بعد هم که گفتیم میخوایم بریم سراغ قوانین EASA،اما در واقعیت به طور کامل از هیچ کدوم تبعیت نمیکنیم و سیستممون یه جورایى من درآوردیه!
اما در مورد ایرباس و بویینگ به عقیده ى من خیلى تفاوتى در تحریم نخواهند داشت،همونطور که احتمالا شما بزرگوار هم میدونید قطعات و سهام قابل توجهى از ایرباس آمریکایى هست،قطعاتى مثل اکثریت موتورهاش و بیشتر قطعات اویونیکیش ساخت شرکت هایى مثل جنرال الکتریک،پرات اند ویتنى و هانى ول هست که حدودا به طور متوسط میشه گفت نزدیک به ۴۰٪قطعات یک ایرباس آمریکایى است،بنابرین طبق قوانین تحریم آمریکا که اجرا میشد هر محصولى که بیش از ده درصدش آمریکایى باشه مشمول تحریمه و اگر خاطرتون باشه در زمان تحریم هم ما براى تامین قطعات ایرباس نسبت به بویینگ کار راحت ترى نداشتیم و باز هم باید از دلالان قطعاتش رو تهیه میکردم .از طرفى من میگم حتى اگر این هم نباشه،یعنى حتى اگر آمریکا هیچ سهمى در ایرباس نداشته باشه باز هم در صورتى که بخواد به دلیل نفوذ و سلطه اى که در دنیا داره خیلى راحت با اعمال فشار جلوى ایرباس رو میگیره و مطمئن باشید ایرباس نمیتونه خلاف نظر آمریکا کارى بکنه
سواى این قضیه اگر بخوایم میشه از نظر فنى و شرایط خرید هم خیلى در مورد خرید از این دو شرکت بحث کرد
moein
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ایر باس خدایی یدونس
فقط هرچی میاد توپولف نیاد
احمد باقری
۱۳ بهمن ۱۳۹۴بوئینگ، شرکت هواپیما سازی بسیار بزرگی است.
Nima
۱۳ بهمن ۱۳۹۴نگوووووووو!!!