ایرباس در نمایشگاه هوایی پاریس امسال طرح یک هلیکوپتر سرعتبالا و فوقالعاده کارآمد را برای آینده معرفی کرده است. این هلیکوپتر Racer نام دارد که مخفف عبارت لاتین «روتورکرافت سریع و مقرونبهصرفه» است. ریسر دارای سه روتور است و میتواند با حداکثر سرعت قابلتوجه ۴۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. همچنین این هلیکوپتر از طراحی جدیدی هم برخوردار است.
ریسر در بالا مجهز به یک روتور اصلی برای تولید نیروی بالابر است که بسیار به هلیکوپترهای سنتی شباهت دارد؛ اما در طرفین آن نیز دو روتور کوچکتر برای ایجاد رانش قرار گرفته است. علاوه بر این، شیوهٔ طراحی بالهای آن که بال جعبهای نام دارد، سطح کلی کوچکتری نسبت به بالهای معمولی دارد، بنابراین کمتر تحت تأثیر کاهش عملکرد ناشی از روتور قرار گرفته و درنتیجه نیروی کمتری برای شناور ماندن هلیکوپتر در هوا نیاز است.
هلیکوپتر ریسر به دو پیشرانهٔ توربوشفت RTM322 مجهز است اما ایرباس مشخص نکرده که این هلیکوپتر از کدام نمونۀ این موتورها استفاده میکند ولی هریک از این پیشرانهها بین ۲۱۰۰ تا ۲۶۰۰ اسب بخار قدرت دارند که درنتیجه باید عملکرد بالایی داشته باشند. علاوه بر این، یک حالت Eco هم در این هلیکوپتر تعبیه شده که موجب میشود به جهت کاهش مصرف سوخت، موقتاً یکی از موتورها خاموش شده و هلیکوپتر روی حالت نیروی الکتریکی قرار گیرد.
ایرباس برای اولین بار طرح هلیکوپتر سه روتوره را با هلیکوپتر ترکیبی X3 معرفی کرد که توانست به سرعت ۴۷۲ کیلومتر در ساعت دست یافته و رکوردی را به ثبت برساند. X3 نشان داد زمانی که سرعت چرخش روتور اصلی در طول پرواز روبهجلو کاهش یافته و رانش از طریق روتورهای روبهجلویی تأمین گردد که روی بالهایی که نیروی بالابر ایجاد میکنند نصب شدهاند، هلیکوپتری بسیار کارآمد و با سرعت بالا به دست میآید.
حالا کانسپت ریسر، هلیکوپتر آزمایشی X3 را به مدلی تبدیل کرده که برای تولید مناسبتر است؛ اما فعلاً فقط طرح این هلیکوپتر معرفی شده و تنها یک مُدل با مقیاس کوچک از آن وجود دارد ولی ایرباس قصد دارد نسخهٔ واقعی و کامل آنرا در سال ۲۰۱۹ تولید کند درحالیکه نخستین پرواز آن باید در سال ۲۰۲۰ صورت گیرد.
ماسل
۱۳ تیر ۱۳۹۶امیر جان دمت گرم.اگه از این مقاله ها تو پدال بیشتر بشه و پدال از حالت تک بعدی (تقریبا دو بعدی چون موتور سیکلت رو هم پوشش میدین)تبدیل بشه به سایت چند بعدی حمل و نقل خیلی عالی میشه.بازم دست مریزاد
امیر دهقان
۱۳ تیر ۱۳۹۶خیلی از لطفتون ممنون
انشاءالله در آینده بیشتر در زمینه صنایع هوایی کار خواهم کرد
پهلوان مک لارن(مک دانیال)
۱۳ تیر ۱۳۹۶این موتورهای RTM322 یک برنامه ی مشترک بود بین شرکت رولز رویس و شرکت فرانسوی توربومکا(Turbomeca).
به طور خاص این انجین ها برای طرح های ارتش و بخش تجاری طراحی شده بود.
و این انجین ها تو برنامه های صنعتی و دریایی هم میتونه مورد استفاده قرار بگیره.
اولین سفارش ساخته شدنش هم سال 92 کلید خورد.(به سفارش نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا)
و اولین استفادش هم سال 98 بود.( اولین هلیکوپتری که استفاده کردMerlin HM1 بود)
در سال 2013 هم شرکت فرانسوی کنترل کل برنامه موتورهای RTM 322 رو برعهده گرفت.
این موتوری( Racer)هم که استفاده شده به احتمال زیاد صد درصد فرانسویه.
این شرکت فرانسوی میتونه با عملکرد خوبش تو این انجین ها بخش بیشتری از این بازار رو داشته باشه.
همچنین قراره این سری انجین های توربینی در آینده بازده قدرت بیشتری داشته باشن.(بین 2500 تا 3000 shp یا اسب بخار شفت.)
MAHDI . TUNING
۱۳ تیر ۱۳۹۶عجب هلیکوپتری عجب دمی عجب سری عجب تاجی
470 تا سرعت خیلی خوبیه
راستی اینا مصرف سوختشون چطوره؟کسی میدونه