شرکت کانادایی اسکای هوک (SkyHook) با همکاری بوئینگ درحالتوسعه پروژه ساخت وسیله پرنده جدیدی است که ترکیبی از هلیکوپتر و کشتی هوایی بشمار میرود. این پرنده جدید JHL-40 نام دارد و قرار است برای مصارف باربری بکار گرفته شود. JHL-40 اولین نمونه از ترکیب کشتی هوایی و هلیکوپتر نیست و قبلاً هم این نوع وسایل نقلیه ساختهشدهاند که البته هیچیک به تولید تجاری نرسیده و صرفاً در مرحله نمونههای آزمایشی باقی ماندند. در ادامه به بیان تاریخچهای کوتاه از این پرندههای جالب و سپس معرفی کامل JHL-40 میپردازیم.
معرفی
این وسایل پرنده همانطور که از نامشان پیداست تلفیقی هستند از کشتی هوایی و هلیکوپتر؛ یعنی به یک کشتی هوایی بزرگ تعدادی روتور بالابر همانند هلیکوپتر متصل میشود که نیروی بالابر اضافی تولید میکنند. این ترکیب موجب کاهش مصرف سوخت در کنار افزایش ظرفیت بارگیری میشود.
تاریخچه
اتین ادموند مهندس و طراح هلیکوپتر فرانسوی، مخترع این نوع از وسایل پرنده است. او که یکی از اولین سازندگان هلیکوپتر دنیا بشمار میرود در ابتدا هلیکوپتر ابداعی خود را برای حفظ ثبات و پایداری به بالنی بزرگ که از هیدروژن پرشده بود متصل کرد. این وسیله در ۱۸ فوریه ۱۹۲۱ به پرواز درآمد و توانست به مدت ۹۰ ثانیه در ارتفاع ۷.۶ متری از سطح زمین باقی بماند.
سپس در سال ۱۹۳۰ که کشتیهای هوایی پیشرفت کرده و کاملتر شده بودند وی تصمیم گرفت با ترکیب هلیکوپتر و کشتی هوایی، نمونهای کامل و کاربردی از این وسیله تولید کند. این پرنده که Helicostat نامگرفته بود از اتصال کشتی هوایی کوچکی با ۵.۵ متر قطر به چهار ملخ تشکیلشده بود که دو عدد نیروی بالابر و دو عدد نیروی پیشران تولید میکردند. Helicostat در سال ۱۹۳۱ با موفقیت به پرواز درآمد و توانست برخلاف کشتیهای هوایی آن دوران، بدون نیاز به خدمه زمینی فرود آید. بدین ترتیب با ساخت Helicostat بهعنوان اولین کشتی هوایی/هلیکوپتر دنیا، نام اتین ادموند بهعنوان مخترع این وسایل رسماً به ثبت رسید.
تجربه ناموفق پیاسِکی با PA-97
اداره جنگلداری ایالاتمتحده در دهه ۱۹۸۰ در نظر داشت از کشتی هوایی/هلیکوپتر برای حمل الوارهای چوب از نواحی دورافتاده و غیرقابلدسترس جنگلی استفاده کند و به همین دلیل قراردادی را با شرکت پیاسِکی جهت ساخت چنین وسیلهای که قادر به حمل ۲۶ تن چوب باشد منعقد کرد. پیاسکی ساخت نمونه آزمایشی این پرنده را بااتصال چهار فروند هلیکوپتر بازنشسته سیکورسکی H34J به کشتی هوایی از رده خارج ZPG-2W نیروی دریایی ایالاتمتحده آغاز کرد.
هرچند پروژه ساخت کشتی هوایی/هلیکوپتر پیاسکی با شکست مواجه شد اما شرکت کانادایی اسکای هوک با همکاری غول صنایع هوایی، بوئینگ، برنامه ساخت چنین وسیلهای را بهصورت کاملاً ایمن و کاربردی دارد و حق اختراع آن نیز بنام اسکای هوک به ثبت رسیده است. در ۹ جولای ۲۰۰۸ با امضای قرارداد همکاری بین بوئینگ و اسکای هوک، پروژه ساخت این پرنده بانام JHL-40 آغاز شد.
یکی از موانع و مشکلات عمده صنایع بزرگ در مناطق دورافتاده، حمل مصالح ساختمانی و محمولههای سنگین است. ساخت جاده و یا خط آهن علاوه بر ایجاد مشکلات زیستمحیطی، بسیار پرهزینه بوده و حتی در برخی مناطق غیرممکن است. هواپیماهای باری بزرگ هم نیاز به باندهای طولانی دارند و هلیکوپترها نیز قادر به حمل محمولههای سنگین نیستند؛ اما JHL-40 میتواند این مشکل را برطرف و امکان ساختوساز در مناطق دورافتاده را فراهم کند.
طبق اعلام سازندگان، این وسیله که ترکیبی از بهترین ویژگیهای هلیکوپترها و کشتیهای هوایی را ارائه میدهد، قادر به حمل ۴۰ تن بار است که این میزان دو برابر ظرفیت بار بزرگترین هلیکوپتر حال حاضر دنیا یعنی میل MI-26 است درحالیکه حداکثر سرعت آن به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
JHL-40 که برخلاف هلیکوپترها فقط بار را بهصورت خارجی حمل میکند، میتواند با یکبار سوختگیری تا ۳۷۰ کیلومتر را با بار کامل طی کند درحالیکه در حالت بدون بار این مسافت به ۱۳۰۰ کیلومتر افزایش میابد. در مقایسه با هلیکوپتر شینوک در مسافتی یکسان، شینوک تنها قادر به حمل ۱۰ تن بار است. JHL-40 از یک کشتی هوایی و چهار روتور بزرگ تشکیلشده است که برخلاف PA-97، روتورها مستقیماً به خود کشتی هوایی متصل شدهاند. ساخته اسکای هوک ۹۲ متر طول، ۶۶ متر عرض و ۳۶ متر ارتفاع دارد که اگر آن را جزء هلیکوپترها بشمار آوریم، بزرگترین هلیکوپتر دنیا محسوب میشود درحالیکه میتوان آن را بزرگترین پرنده عمودپرواز دنیا نیز بهحساب آورد.
این هواگرد از گاز هلیوم پرشده که توانایی بلند کردن وزن خود وسیله به همراه خدمه و سوخت را دارد درحالیکه از روتورهای نصبشده در چهارگوشه آن برای حمل بار ۴۰ تنی استفاده میشود که این امر کاهش مصرف سوخت نسبت به هلیکوپترهای معمولی را به همراه دارد. چراکه در هواپیماها و هلیکوپترها میزان زیادی از قدرت موتورها صرف بلند کردن وزن خود پرنده میشود که این امر موجب افزایش مصرف سوخت میگردد. برای حرکت روبهجلو نیز چهار روتور کوچک تعبیهشده است. نیروی این هشت روتور توسط چهار موتور بزرگ تأمین میشود. به دلیل استفاده همزمان از هلیوم و روتور، JHL-40 نیازی به خالی کردن هلیوم پس تخلیه بار ندارد. بعلاوه برای فرود نیز احتیاجی به خدمه زمینی نداشته و میتواند بهراحتی بهصورت عمودی و بدون نیاز به باند فرود آید. همچنین وجود روتورها موجب قدرت مانور بالاتر آن نسبت به کشتیهای هوایی معمولی میشود.
اسکای هوک ادعا میکند این پرنده مزایای زیستمحیطی بسیاری نسبت به روشهای سنتی حمل بارهای سنگین دارد درحالیکه سوخت کمتری از هلیکوپترها مصرف میکند و نیاز به ساخت جاده و یا باندهای پرواز را نیز از بین میبرد. Pete Jess مدیرعامل اسکای هوک میگوید: «نیازی قطعی به چنین وسیلهای وجود دارد و حتی تعدادی خواهان سفارش آن از هماکنون شده و از توسعه آن حمایت کردهاند چراکه این باربر غولپیکر آنها را قادر به تغییر استراتژی عملیات خودکرده و موجب میشود پروژههایی که زمان پایان آنها ۱۵ تا ۲۰ سال تعیینشده بود بسیار زودتر به پایان برسند».
این ساخته مشترک اسکای هوک و بوئینگ راهحلی مناسب و سازگار با محیط زیست برای حمل بارهای سنگین بوده و فرصتی مناسب برای توسعه صنایع در مناطقی که قبلاً امکان آن وجود نداشت را فراهم میکند درحالیکه بازار عمده آن مناطق خشنی چون آلاسکا و قطب شمال خواهد بود. از این غول پرنده میتوان در زمینههایی چون عملیات نفت و گاز، صنعت برق، جنگلداری، مواقع اضطراری و آتشنشانی استفاده کرد. همچنین میتوان آن را بهعنوان جایگزینی برای هواپیماهای باربری با مصرف سوخت کمتر و قابلیت فرود بهصورت عمودی و بدون نیاز به باند یا امکانات دیگر بکار گرفت. حتی به دلیل وجود مزایای زیاد میتوان در زمینههای نظامی از آن بجای هواپیماهای C130 بهعنوان روشی کمهزینهتر استفاده نمود. هرچند سرعت JHL-40 بهطور قابلتوجهی کمتر از هواپیمای C130 است اما مزایایی چون قیمت کمتر، هزینههای نگهداری پایین و مصرف سوخت کم این نقص را جبران میکنند.
هرچند تجربه ناموفق پیاسکی PA-97 موجب شده که برخی نسبت به ایمنی این پرنده تردید داشته باشند اما حمایت مالی و تخصص بوئینگ در این زمینه، ایمنی آن را تضمین میکند. بعلاوه PA-97 از اتصال هلیکوپترهای بازنشسته به کشتی هوایی کوچکی ساختهشده بود درحالیکه JHL-40 محصولی است که از ابتدا با قطعاتی که منحصراً برای آن طراحیشده بتولید میرسد و توانایی پرواز به مناطقی را با حداکثر ایمنی دارد که هیچ پرندهای قادر به پرواز در آنجا نیست. طبق برنامهریزیها قرار بود دو نمونه اولیه از JHL-40 توسط بوئینگ ساختهشده و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۱۴ انجام دهد و سپس توسط اداره حمل نقل هوایی ایالاتمتحده و کانادا بهصورت آزمایشی مورداستفاده قرار گیرند. در صورت موفقیتآمیز بودن آزمایشها نیز پیشبینیشده بود که برای مشتریان در سراسر دنیا توسط اسکای هوک بتولید برسد اما به دلیل کمبود سرمایه فعلاً پروژه ساخت و توسعه آن تا تأمین ۱۰۰ میلیون دلار بودجه متوقفشده است. البته به دلیل مزایا و مشتریان زیاد، این سرمایه بهزودی فراهم خواهد شد.
منابع
https://en.wikipedia.org/wiki/Piasecki_PA-97
https://en.wikipedia.org/wiki/SkyHook_JHL-40
http://www.gizmag.com/skyhook-and-boeing-team-up-to-build-the-worlds-largest-vtol-cargo-aircraft/9618/
http://www.theregister.co.uk/2008/07/11/skyhook_jhl_40_boeing/
http://www.tuvie.com/boeing-skyhook-jhl-40-rotorcraft/
faraz777
۱۲ فروردین ۱۳۹۵به عنوان C130 نمیشه ازش استفاده کرد چون وقتی قراره توی یه ماموریت خاصی بار ها و ادوات و ملزومات نظامی حمل بشه سرعت رسیدن به مقصد حرف اول رو میزنه وگرنه اگر سرعت مهم نبود از هواپیما استفاده نمیشد میرفتن سراغ چیزهای دیگه. راحتی هدف قرار دادن و قابلیت مخفی شدن از دید دشمن هم که مقوله ی خیلی مهمی هست هم که رعایت نشده.
توی قطب یا دریا ها و محل چاه های نفت و مناطق صعب العبور هم نمیشه استفاده کرد چون معمولا اونجا ها شرایط جوی بسیار ناپایدار و بد است و این وسیله به هیچ عنوان در طوفان و بوران و شرایط این چنینی قابل استفاده نیست.
برای حمل کالا ی تجاری بیش از حد کوچک و پر ریسک و کلا پروژه ای هست که همون طور که تو متن هم گفته شد هر چند وقت یه بار رفتن سراغش و هر دفعه هم امتحان خودشو به بد ترین نحو پس داده.
کلا دلیلی نداره دوباره برن سمت یه پروژه شکست خورده تنها جایی که شاید بشه تست کرد به عنوان یه وسیله جذاب توریستی یا لوکس که بشه نظر مردم رو برای تفریح و خرج پول جذب کرد
h112
۱۳ فروردین ۱۳۹۵مردم آمریکا اگه مثل شما فکر میکردن الان وضعشون مثل کشور های آفریقایی میبود….
اونها میسازند آزمایش میکنن و تجربه کسب میکنن….
تو ایران نمیسازند …به طب نمیتونن آزمایش کنن وهیج تجربه ای هم نمیتونن کسب کنند..
آمریکا با ساختن همین چیزها و کسب تجربه رفته رفته رسید به سی 130….
متین
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱این همه ما هلیکوپتر و هواپیما جنگی و راداری که هواپیما جاسوسی آمریکتا رو نشوند داریم بومی اونوقت میگی آزمایش نمی کنن
Parvaz
۱۲ فروردین ۱۳۹۵دنیا روز به روز پیشرفت ایران روز به روز…
بهنام طیبی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵این هواپیما توپول بیاد بالاسر اسمان همه وحشت زده میشن.انگار بمب اتمی داره حمل میکنه
(*مهرداد*)
۱۲ فروردین ۱۳۹۵غول به تمام معنی …عجب ابعادی ! تصور اینکه یه همچین غولی را در آسمان با این هیبت ببینم واقعا هیجان انگیزه ..!
Carbonado Aventador
۱۲ فروردین ۱۳۹۵یه نظر سنجی بین دو غول هواپیما سازی…
کدومو بیشتر قبول دارین؟؟؟
بویینگ +
ایرباس _
بهنام طیبی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵خود شخص شما کدوم قبول داری؟
Carbonado Aventador
۱۳ فروردین ۱۳۹۵بدون شک صنعت هوایی آمریکا…
اگه آلمان رو مهد خودرو بدون و ایتالیا رو مهد سوپر اسپرت
بدون شک آمریکا مهد صنعت هوانوردی هست!!!!
زمان جنگ هواپیما های ما f14 بویینگ بود و عراق از سوخو و میراژ و میگ های روسیه استفاده میکرد!!!!
آرزو به دلشون مونده بود که یکی از f های مارو بزنن!
کار به جایی کشید که صدام گفت هر خلبانی بتونه یه هواپیمای ایرانی رو بزنه بهش ویلا و مرسدس بنز پاداش میدن!!!!
درکل رو دست بویینگ و لاکهید مارتین و ناسا و به طور کلی رو دست صنعت هوایی آمریکا وجود نداره!!!
بهنام طیبی
۱۳ فروردین ۱۳۹۵افرین
P.G
۱۴ فروردین ۱۳۹۵کربونادو جان با نظر شما موافقم اما لازم میدونم یه نکته اى رو تو صحبت هاى شما بزرگوار اصلاح کنم و یه توضیح مختصرى هم براى بقىه دوستان بدم
ابتدا اینکه به طور کلى وقتى در مورد جنگنده هاى ساخت آمریکا صحبت میکنیم درسته که نام همه ى اون ها با حرف F شروع میشه اما ساخت یک کارخانه ى مشترک نیستن،دلیلش هم اینه که در ابتدا جنگنده هاى تولیدى نام هاى خیلى مختلف و متنوعى داشتن که از هیچ قاعده اى تبعیت نمى کرد و به نوعى یه جور شلختگى بود،به همین دلیل در سال هاى بعد از جنگ جهانى دوم وزارت دفاع آمریکا قانونى رو وضع کرد که بر اساس اون همه ى شرکت ها ملزم شدن از کد متحد F براى نام گذارى جنگنده هاشون استفاده کنن.به همین دلیل F-4 ،F-5،F-14،F-22 و غیره اگرچه همشون از یک نظام نام گذارى تبعیت میکنن اما همشون تولید یک کارخانه مشترک نیستن.فقط هم کد F نیست که مشترکه و براى مثال براى هواپیما هاى ترابرى نظامى از کد C استفاده میشه(مثل C-130,C-5 یا C-17) یا مثلا براى هواپیماهاى آزمایشى و تحقیقاتى یا هواپیماهایى که تازه تولید شدن و در مرحله ى تست و آزمایش قرار دارن از کد X استفاده میشه و دو سه تا کد دیگه هم هست که خاطرم نیست.
نکته ى دوم هم اینکه هواپیماى F-14 ساخت بویینگ نیست و به نوعى مهمترین محصول کارخانه ى گرومن (Grumman) به حساب میومد.البته گرومن بعدها با شرکت نورث روپ که سازنده ى بسیارى از طرح هاى انقلابى و جنگنده هاى مهمى نظیر F-5 بود ادغام شد و کارخانه ى نورثروپ گرومن رو شکل دادن.به هر حال وقتى صحبت از جنگنده به میون بیاد باید گفت با اینکه بوئینگ بزرگترین سازنده هواپیما در آمریکاست اما عملا تا سال ۱۹۹۷ که شرکت رقیبش یعنى مک دانل داگلاس رو خرید عملا در زمینه ساخت جنگنده به طور مستقل فعالیت نمى کرد و فقط در ساخت قطعات و قسمت هایى از بعضى از جنگنده ها با شرکت هاى دیگه همکارى میکرد و البته باید گفت تخصص بوئینگ در زمینه نظامى معطوف به ساخت هواپیماهاى بمب افکن استراتژیک مثل شاهکار B-52 و هواپیماهاى تانکر سوخت رسان ،ترابرى و جمع آورى اطلاعات که بر پایه ى محصولات تجاریش مثل مدل هاى ۷۳۷،۷۴۷،۷۰۷ ساخته شدن بود(مثل مدل هاى KC-135 یا P-8).به هر حال بعد از خرید مک دانل داگلاس بوئینگ تولید و توسعه و بروز رسانى جنگنده هاى مهم ساخت این شرکت نظیر F-15 و F-18 و هواپیماى ترابرى C-17 رو تحت نام خودش ادامه داد که تا امروز هم ادامه داره…
واقعیتش کربونادو جان تاریخ هوافضاى آمریکا پره از نام شرکت هاى بزرگ و کوچکى که در برهه هاى مختلف یا به وجود اومدن یا از بین رفتن یا ادغام شدن و یا تغییر نام دادن که اگه بخواهیم همه شونو بررسى کنیم حقیقتاً نیاز به ده ها مطلب داره!
ارادت
مجتبی مشهدی
۱۲ فروردین ۱۳۹۵کسایی که میگن ایرباس نمیدونن شرکت بویینگ چقد در زمینه نظامی فعاله،f16_ و حتی f 22(بدنه و ایونیک) و اینم باید بدونن 40 سال غول مسافربری دنیا 747 بود
احمد باقری
۱۳ فروردین ۱۳۹۵البته این مدلها سرعت بسیار کمی دارن، ولی چون هدف اصلی، حمل وزن زیادی بار است، کاربرد فراوانی خواهند داشت.
بهنام طیبی
۱۳ فروردین ۱۳۹۵خوب پیست مسابقات نیست که سرعت داشته باشن
ارمان
۱۳ فروردین ۱۳۹۵امیر دستگردی و پدال عزیزان دمتون گرم مطالب هوا نوردی بیشتر بزارید خیلی خوبه خیلیییی
بهنام طیبی
۱۳ فروردین ۱۳۹۵موافقم.
مجتبی مشهدی
۱۳ فروردین ۱۳۹۵یعنی تمام کشورای دنیا جمع شن یه جا امریکام باشه یه جا، چه در زمینه نظامی خودروسازی کشاورزی هوایی به گرد پای ایالات متحد آمریکا ام نمیرسن :)
به قول یکی :مونده تا برسن، اصن هیچ موقع نمیرسن ?
بهنام طیبی
۱۳ فروردین ۱۳۹۵مجتبی دوست داشتنی نظر شما محترم ولی اینجوری هم که شما میفرمایید هم نیست
درست که امریکا ابرقدرت ولی بازم امریکا دوره ای داره و تموم میشه میره.شما برید تاریخ المان نازی مطالعه کن خوب چی شد هیتلر؟؟؟؟؟قدرت به پایان رسید و به تاریخ پیوست.
امریکا هم بلاخره به تاریخ میپیونده ولی زمانش اصلا نمیدونم کی و کجا
مجتبی مشهدی
۱۳ فروردین ۱۳۹۵کشوری که بر پایه علم تفکر شعو ر باشه هیچ وقت دورش تموم نمیشه، مطمین باش سالها و سالها آمریکا پدر خوانده دنیا باقی میمونه
بهنام طیبی
۱۳ فروردین ۱۳۹۵امریکا بزرگترین ارتش و قدرتمندترین تکنولوژی نظامی جهان داراست.
امریکا بالاترین تعداد ناوهواپیمابر داراست.
بیشترین تعداد نیروگاه هسته ای و بالاترین تعداد هواپیما جنگنده داراست.
امریکا بیش تر از 7700 عدد کلاهک هسته ای داره.
اقا مجتبی امریکا خیلی قدر که شکی نیست ولی بزرگترین نیروهای جهان در تاریخ بازم روزی فناشدن
از اسکندر مقدونی بگیر تا هیتلر و موسیلینی و استالین.