بررسی فورد اِج اسپرت 2016

چهارشنبه 31 شهریور 1395 - 12:50
مطالعه 8 دقیقه
Ford Edge Sport 2016 10
با محبوبیت روزافزون شاسی بلندها فورد نیز دست روی دست نگذاشته و شاسی بلندهای خود را به روز کرده است. مدل اِج فورد در بازار انگلستان بزرگ‌ترین...
تبلیغات

با محبوبیت روزافزون شاسی بلندها فورد نیز دست روی دست نگذاشته و شاسی بلندهای خود را به روز کرده است. مدل اِج فورد در بازار انگلستان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند این کمپانی محسوب می‌شود. این خودرو در جایگاهی بالاتر از کوگا و اکواسپورت قرار دارد اما جایگزینی برای ب ام و X3 و مرسدس بنز GLC نیز محسوب می‌شود و برچسب قیمت بالای 30 هزار پوندی آن به این معناست که باید با این خودروها در برخی زمینه‌ها رقابت کند.

در حقیقت، مدل اسپورت فول آپشن حاضر در تست بهای آغازی 34500 پوندی دارد اما اضافه شدن رنگ نارنجی خاص، دستیار پارک فعال و کروز کنترل به همراه پکیج لوکس (که دربردارنده‌ی صندلی‌های گرم و سرد شونده الکتریکی و سقف پانورامیک است) بهای خودرو را به 37845 پوند می‌رساند که باعث می‌شود اِج به خوبی در قلمرو شاسی بلندهای لوکس و ممتاز قدم بردارد.

از نظر استایل و طراحی بیرونی اِج قطعاً با رقبای آلمانی برابری می‌کند. نسبت‌های تندوتیز و جلوپنجره‌ی عریض خودرو نمایی جالب را پدید آورده‌اند. در تریم اسپورت شاهد رینگ‌های آلیاژی 20 اینچی هستیم که نمایی گیرا دارند.

اجزای کابین به خوبی با یکدیگر چفت شده‌اند و طراحی آن به خوبی طراحی خارجی خودرو است. برخی مواد با ظاهر و حس ارزان‌قیمت در کابین به چشم می‌خورند. چرم بکار رفته در صندلی‌ها و غربیلک فرمان باعث ایجاد حسی گرانبها در خودرو می‌شوند اما تلاش فورد برای رقابتی تمام‌قد با مرسدس بنز GLC کافی نبوده است.

البته که فورد اِج لیست بلندبالایی از تجهیزات را دارد که قطعاً بیش از تجهیزات ارائه شده بنز یا ب ام و می‌باشد. صندلی‌های اسپورت چرمی، تکنولوژی لغو نویز فعال، صفحه‌نمایش 8 اینچی برای سیستم ناوبری، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، دوربین پشتی و رادیوی DAB همگی به‌صورت استاندارد در تریم اسپورت وجود دارند. تشخیص بار ترافیک و دستیار حفظ خطوط نیز در اِج دیده می‌شوند.

فضای زیادی در کابین دیده می‌شود که به افزایش جنبه‌های رقابتی این خودرو کمک شایانی می‌کند. صندوق بار فضای 602 لیتری دارد که با تا کردن صندلی‌ها به 1788 لیتر افزایش می‌یابد. این مقدار فضا از تمام رقبای آلمانی فورد بیشتر است. این واقعاً فضای مفیدی است و درب پشتی برقی نیز به این معنی است که جابجایی وسایل به آسانی صورت می‌پذیرد.

با وجود فضای زیاد سرنشینان پشتی احساس راحتی خواهند داشت و فضای پای کافی برای افراد بالغ در پشت وجود دارد. سقف پانورامیک این خودرو فضای سر را تحت تأثیر قرار داده اما هنوز هم فضای خوبی برای افراد قدبلند وجود دارد.

شاید سرنشینان درباره‌ی فضای کابین مشکلی نداشته باشند اما اوضاع درباره‌ی کیفیت سواری خودرو این‌گونه نیست. در راه‌های ناهموار این مدل اسپورت سفت نشان داده و درحالی‌که در دست اندازها ناهنجاری نشان نمی‌دهد اما رینگ‌های بزرگ‌تر و سیستم تعلیق اسپورت به معنی ناراحتی در برخی راه‌ها خواهد بود. ما مدل تیتانیوم را بدون این سیستم تعلیق و با وجود رینگ‌های کوچک‌تر امتحان کردیم و قطعاً آن مدل عملکرد بهتری دارد.

در پیچ‌ها فورد اِج به اندازه‌ی انتظاری که دارید خونسرد و گیرا نیست. عملکرد خودرو خیلی بد نیست اما مقداری تکان‌های بدنه وجود دارد و شما حرکات این خودروی تقریباً دو تنی را می‌توانید احساس کنید. فرمان خودرو سریع است اما می‌توانست تیزتر از این‌ها باشد.

پیشرانه‌ی 2 لیتری 178 اسب بخاری خودرو نسبتاً نرم است و با وجود گشتاور 400 نیوتون متری به اندازه‌ی کافی پرقدرت احساس می‌شود. شاید برای افزایش سرعت در بزرگراه‌ها به معکوس کشیدن نیاز داشته باشید اما گیربکس دستی استفاده‌ی آسانی داشته و لذت‌بخش است.

مدت 9.9 ثانیه طول می‌کشد تا این خودرو به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد که اگرچه احساس‌برانگیز نبوده اما مصرف سوخت 5.9 لیتری آن برای شاسی‌بلندی با این جثه بد نیست. البته ب ام و X3 xDrive با پیشرانه‌ی 2 لیتری خود مصرف کمتری دارد. به علاوه تنها 8.1 ثانیه طول می‌کشد تا ب ام و به تندی 100 کیلومتر در ساعت برسد و نسبت به فورد نیز آلایندگی کمتری دارد.

علیرغم وجود نقاط ضعف، فورد اِج هنوز هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. این خودرو از نظر ظاهری قطعاً از رقبای آلمانی متمایز است و فضای داخلی زیادی نیز دارد اما بیش از آنکه به عنوان یک گزینه‌ی نخست مطرح باشد، یک جایگزین خوب باقی می‌ماند.

فورد اِج کاربردی بوده و علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و شیک از تجهیزات زیادی نیز مخصوصاً در تریم اسپورت سود می‌برد. هرچند سواری محکم، بهای بالا و تجربه رانندگی ناخوشایند به این معنی است که ترجیح دادن این خودرو به مرسدس GLC یا ب ام و X3 که بهایی تقریباً مشابه داشته و سواری راضی‌کننده‌تری دارند باید کاری بسیار دشوار باشد ضمن اینکه این دو خودرو نشان ممتازی را نیز یدک می‌کشند.

مشخصات فورد اِج اسپورت 2.0 TDCi 180

قیمت: 34500 پوند

پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزل

قدرت/گشتاور: 178 اسب بخار/400 نیوتون متر

گیربکس: 6 سرعته ی دستی، چهارچرخ محرک

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.9 ثانیه

حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع:

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.