فورد انواع مختلفی از پیشرانههای اکوبوست خود را روی خودروهای جمعوجورش استفاده کرده اما خودروی موردبحث ما فوکوس RS از رالی الهام گرفته و فوکوس ST حاضر در پیست نیست.
درحالیکه دو نسخهی توربوی ذکر شده فقط دربارهی سرعت تمرکز کردهاند، این خودرویی که ما تست کردهایم دقیقاً نقطهی مقابل است. با پیشرانهای ۳ سیلندر، نیاز دارید که آرام و پایدار باشید و اگر با این خودرو در شرایط ذکر شده رانندگی کنید، فوکوس با مصرف سوخت کم قدردان شما خواهد بود.
فورد و EPA میگویند که پیشرانهی ۱ لیتری اکوبوست مصرف سوخت ۶.۷ لیتری دارد. این خودرو شاید به اندازهی فوکوس RS و ST هیجانانگیز نباشد اما برای برخی افراد، کممصرف بودن میتواند راهی خوب و شایسته تلقی شود.
این پیشرانه که اولین بار در آمریکا روی فیستا سوار شده دارای قدرت ۱۲۳ اسب بخاری و گشتاور ۱۷۰ نیوتون متری است و گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک یا دستی متصل است. نمونههای مجهز به گیربکس دستی در سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶.۷ لیتری دارند اما مصرف سوخت مدلهای مجهز به گیربکس اتوماتیک ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. سیستم اتوماتیک استارت/استاپ نیز به بهبود مصرف سوخت کمک میکند. در آمریکا، تنها نمونههای سدان با این پیشرانه در دسترس هستند درحالیکه کاناداییها هر دو فرم هاچبک و سدان را میتوانند انتخاب کنند.
در دورهای میانی خودرو کاملاً پاسخگو ظاهر میشود و در سرعتهای متوسط بهطور شگفتانگیزی رانندگی هیجانانگیزی دارد. با افزایش سرعت و ورود به بزرگراهها خواهان قدرت بیشتری میشوید و این قدرت به زودی فراهم میشود. البته رانندگی پرفشار هزینهی خود را دارد و آن هم مصرف بیشتر سوخت است. این پیشرانهی ۱ لیتری اکوبوست نیاز دارد تا کمی آهستهتر با آن برخورد کنید.
علیرغم نیاز این خودرو به رانندگی آرام و خونسردانه، فوکوس ۱ لیتری کاملاً هیجانانگیز و لذتبخش است. فرمان خودرو کاملاً تیز و بالانس شده احساس میشود و حس اعتمادبهنفس را به راننده اعطا میکند. فوکوس همیشه یکی از بهترین هندلینگ ها را در کلاس خود داشته و حتی با این پیشرانه، هنوز هم کار درست است. پیشرانهی اکوبوست کوچک وزن خودرو را کاهش داده و باعث فرز و چابک شدن این خودرو شده است حتی اگر بهطور ویژه سریع نباشد.
خودروهای حاضر در تست دارای صندلی ها و غربیلک فرمان گرم شونده است که سخاوت فورد در باز گذاشتن دست خریداران برای شخصیسازی خودروها فارغ از قوای محرکه را نشان میدهد. مدل SE اکوبوست دارای رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی، دیسکهای ترمز عقب، جلوپنجرهی مشکی و مه شکنهای جلو است.
در ایالاتمتحده، فوکوس سدان مجهز به پیشرانهی اکوبوست قیمت آغازی ۲۰۷۶۰ دلاری دارد و مدل اتوماتیک SE اکوبوست بهای ۲۲۲۵۵ دلاری را طلب میکند.
موارد ذکر شده معاملهی بدی به نظر نمیرسند اما برخی مسائل نیز وجود دارد. برای تازهکاران، دستیابی به مصرف سوخت ادعایی آسان نیست و نیازمند برخی عادات رانندگی غیرواقعی است. به علاوه، فوکوس با پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری نیز در دسترس است که نهتنها قدرتمندتر از مدل اکوبوست بوده بلکه مصرف سوخت ۵.۹ لیتری نیز دارد.
نقاط قوت: کند بودن، دستیابی سخت به مصرف سوخت اعلامی، نسخهی ۲ لیتری سریعتر بوده و رانندگی آسانی دارد
مشخصات فورد فوکوس ۱ لیتری اکوبوست
پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری
قدرت/گشتاور: ۱۲۳ اسب بخار/۱۷۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتری در هر صد کیلومتر): ۷.۸/۵.۶/۶.۷ (نمونه ی دستی)
قیمت آغازی: ۲۰۷۶۰ دلار
سينا
۲۵ مهر ۱۳۹۵من موندم چطوری بدون توربو شارژ از 1 لیتر ، 123 اسب بهره میگیرن ؟!!!! و ۱۷۰ نیوتون متر گشتاور!!!!
ونوم
۲۵ مهر ۱۳۹۵توربو داره سینا جون تمام اکوبوست ها
سينا
۲۵ مهر ۱۳۹۵ممنون که راهنمایی کردی من اطلاع نداشتم
M
۲۵ مهر ۱۳۹۵موتورهای توربوشارژ فورد اکوبوست نام دارن …
madjid911 GT2
۲۵ مهر ۱۳۹۵.
توربوشارژر
سینا
۲۵ مهر ۱۳۹۵مام از یه موتور ۱.۸ چهار سیلندر ۱۰۷ hp میگیریم
بعضی ها از یه موتور چهار سیلندر 375 ? بخار می گیرن
GOD BLESS AMERICA
۲۵ مهر ۱۳۹۵ادمین جان برادر تو که (کرایسلرME 4-12 ) رو معرفی کردی برای این که بچه ها فکر نکنن در مقابل کرایسلر فورد و جنرال موتورز بیکار نشسته بودن لطف کن این کانسپت ها رو هم در آینده معرفی کن:
1. cadillac cien
2. ford gt 90
madjid911 GT2
۲۵ مهر ۱۳۹۵.
ماشالله
دوتا از بهترین ها رو معرفی کردی . Cien و GT 90
سینا
۲۵ مهر ۱۳۹۵یادش بخیر Gt90 اولین بار فک کنم تو NFS دیده بودمش
uss zumwalt DDG-1000
۲۶ مهر ۱۳۹۵با این حجم موتور پایین خوب تونستن اسب بخار دربیارن
king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
۲۵ مهر ۱۳۹۵قیمتش بالاس
ظاهرش بد نیست کابینش قدیمیه موتور جالبیه هم نداره
15 هزار دلار بیشتر نمی ارزه ////
uss zumwalt DDG-1000
۲۶ مهر ۱۳۹۵20760 دلار میشه 72660000 تومن
Salfa22xxx
۲۵ مهر ۱۳۹۵تویوتا یاریس خیلی از این بهتره
madjid911 GT2
۲۵ مهر ۱۳۹۵این چه ربطی به یاریس داره ؟!؟
madjid911 GT2
۲۵ مهر ۱۳۹۵.
عالیه ??
علیرضا.م
۲۶ مهر ۱۳۹۵طراحی داشبورد خوبه اما
انصافاً طراحی داشبوردش قدیمی شده فورد باید یه تکونی به خودش بده
قیافه ماشین هاش هم کمی کسل آور شده
اما خوبه
داوود
۲۶ مهر ۱۳۹۵مصرف سوخت بالایی داره!
احمد باقری
۲۶ مهر ۱۳۹۵خیلی خوبه، ولی به نظر میاد که باید مصرف سوختش کمتر باشه.
سید مهدی
۱ بهمن ۱۳۹۸مصرف سوختش 3.6 لیتر در صد کیلومتره نه 6.7!
با همین اشتباه ماشینو نقد کردید خیلی عجیبه!