آیا فورد کوگای به روز شده میتواند با انبوهی از رقبای کراس اوور مدرن رقابت نماید؟
کوگای کنونی از سال ۲۰۱۲ در بازار حضور دارد اما فورد در نهایت بهروزرسانیهایی روی این خودرو انجام داده و ظاهری جدید و تجهیزاتی بیشتر را به آن افزوده است. آیا این خودرو میتواند رقیبی برای کراس اوورهای قدرتمند این کلاس باشد؟ خب این خودرو را تست کردهایم تا این موضوع را بفهمیم. تازه ماندن یک فاکتور کلیدی در کلاسی است که کوگا در آن حضور دارد چرا که کلاس شاسی بلندهای میدسایز یکی از محبوبترین کلاسهای خودرویی اروپا محسوب میشود. رقبایی چون سئات آتکا، پژو ۳۰۰۸، رنو کجار و نیسان قشقایی در میان محبوبترین گزینههای خریداران هستند.
کوگای قدیمی کمی از مد افتاده به نظر میرسید مخصوصاً وقتی این خودرو را در برابر مدلی چون ۳۰۰۸ تازه قرار میدادیم بنابراین در مدل جدید شاهد جلوپنجرهی بهروز شده، چراغهای جدید و درب عقب با شکلی متفاوت هستیم. این تغییرات در مجموع احساس بهتری را به فورد بخشیدهاند.
متأسفانه همین رویه در داخل کابین در پیش گرفته نشده است. درحالیکه تغییرات کابین خوب هستند و صفحه لمسی Sync3 این خودرو بهبودی چشمگیر نسبت به نمونه قدیمی محسوب میشود اما خودروهای جدیدتر همچون سئات و پژو کیلومترها جلوتر از کابین از مد افتاده و ارزانقیمت فورد هستند.
مواد بکار رفته در تریم تیتانیوم خودروی حاضر در تست کیفیت خوبی دارند و چرم بکار رفته باعث بهبود اوضاع شده اما پلاستیکهای خراش پذیر زیادی در کابین دیده میشود و به نظر میرسد که داشبورد پر از دکمه حتی نسبت به قبل زشتتر است. استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی فورد آسان است اما آتکا ثابت میکند که دکمههای داشبورد درعینحال که به زیبایی کابین کمک میکنند بلکه کاربردی نیز هستند.
صندلیهایی که بهصورت الکتریکی تنظیم میشوند راحت بوده و البته یافتن موقعیت رانندگی مناسب در خودرو به آسانی صورت میپذیرد. کیفیت سواری این خودرو در راههای نسبتاً مناسب اسلوونی کاملاً خوب بوده و البته صدای جاده نیز به گوش نمیرسد. تنها در سرعتهای بالاتر شاهد نفوذ کمی صدای باد به کابین هستیم.
به خاطر اینکه سیستم تعلیق خودرو روی راحتی بیشتر تمرکز داشته در پیچها تکانهای بدنه وجود دارند اما هنوز هم سواری خودرو خوب است. فرمان کوگا بالانس خوبی داشته و دقیق است و دندهها نیز با نرمی و رضایت جا میروند. چسبندگی خودرو نیز بالاست.
ما مدل مجهز به پیشرانهی دیزلی ۲ لیتری TDCi با قدرت ۱۴۸ اسب بخاری را تست کردیم که با سیستم چهارچرخ محرک در هر صد کیلومتر ۵.۲ لیتر سوخت میسوزاند. این میزان مصرف به خوبی مدل تک دیفرانسیل نیست. همچنین گزینهای دیگر با قدرت ۱۱۸ اسب بخاری و مصرف کمتر قابل سفارش است. البته این پیشرانه به خوبی پژو نیست چرا که ۳۰۰۸ مصرف کمتری دارد.
جدای از مصرف اندکی زیاد سوخت ما نمیتوانیم گلهای دربارهی پیشرانهی ۲ لیتری داشته باشیم. این پیشرانه بهطور معقولی آرام، نرم و قدرتمند است و در سبقتگیریها گشتاور زیادی را در اختیار راننده قرار میدهد. این پیشرانه برای یدک کشی نیز بسیار مناسب است و گشتاور ۳۷۰ نیوتون متری آن برای حداکثر یدک کشی ۲۱۰۰ کیلوگرمی کافی است.
کوگا فضای صندوق بزرگ ۴۵۶ لیتری دارد درحالیکه صندلیهای عقب نیز به آسانی تا میشوند تا فضای ۱۶۰۳ لیتری مهیا شود. رنو کجار فضای بار استاندارد بزرگتری دارد اما در هنگام تا شدن صندلیها در واقعیت کمی کوچکتر است. در بخش عقب کوگا فضای پای زیادی وجود دارد بنابراین این یک خودروی کاربردی خانوادگی است.
در لیست تجهیزات کوگا شاهد مواردی چون کروز کنترل تطبیقی، اپل کارپلی و اندروید اتو، سیستم ناوبری صفحه لمسی، درب عقب برقی، صندلیهای جلوی گرم شونده، غربیلک فرمان گرم شونده و رینگهای آلیاژی هستیم. تجهیزات خودرو مناسب است و قیمت مناسب کوگا نیز یکی از بهترین نقاط قوت خودرو به شمار میرود.
درحالیکه ظاهر جدید فورد کوگا بهتر از قبل است و سواری خوبی هم دارد اما در سگمنت شاسی بلندهای خانوادگی کار بسیار سختی دارد. کابین پژو ۳۰۰۸ بسیار بهتر بوده و آتکا نیز سواری بهتری دارد. فورد کوگا مجهز و کاربردی است اما باز هم میگوییم که رقبای جدیدتر و بهتری در این کلاس حضور دارند.
مشخصات فورد کوگا تیتانیوم ۲.۰ TDCi 150 AWD
قیمت: 27445 پوند (تخمینی)
پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری دیزلی
قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: 191 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
ACE
۱۸ آبان ۱۳۹۵.
به شخصه سیتروئن کاکتوس رو خیلی خیلی بهتر از کوگا میدونم.
PlymouthBarracuda
۱۸ آبان ۱۳۹۵باشه….
Elemento
۱۸ آبان ۱۳۹۵.
ممنون !
میدونستم درست میگم !
خدا رو شکر که توسط یک آمریکایی باز هم حرفم تایید شد !
PlymouthBarracuda
۱۹ آبان ۱۳۹۵مشکل پدال این نمایش تعداد کامنتاس…
یه اعتماد به نفس کاذبی به بعضیا میده که 2تا ماشینو که از 50کیلومتری هم ندیدن مقایسه میکنن!!!!!!!!!!!!
Elemento
۱۹ آبان ۱۳۹۵.
جزئیات و مشخصات هر دوشون رو بلدم
ظاهرشون رو هم میبینم
پس میتونم مقایسه کنم.
تو هم مقایسه کن.
کسی جلوتو نگرفته
سعید
۱۹ آبان ۱۳۹۵اینکه میگن آمریکا دستی بر کیا و هیوندا داره پس دروغ نیست، طراحی مشترکش با سانتافه پیداست.
اما سانگ یانگ رو خودرو مستقل خود کره می دونن.
farid
۱۸ آبان ۱۳۹۵2 لیتری دیزلی . اسب بخار پایین اما گشتاور بالا
قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/370 نیوتون متر
خیلی خوبه با شتاب زیر 10 ثانیه و این مصرف سوخت
Shahryar
۱۸ آبان ۱۳۹۵ی لحظه فک کردم سانتافس
Bavaria
۱۸ آبان ۱۳۹۵دقیقا!!!!
من به هیوندای حق شکایت میدم
چراغ جلوش کپی سانتافه
Sardar
۱۸ آبان ۱۳۹۵منم دقیقا
Elemento
۱۸ آبان ۱۳۹۵.
فکر کنم امریکایی ها کم کم دارن به سبک کپی کردن چینی ها متوسل میشن.
اول از ماشین های آلمانی کپی کردن حالا از کره ای ها
پس فردا هم حتما از ماشین های ایرانخودرو کپی میکنن !
امین
۱۸ آبان ۱۳۹۵ولی این کپی دقیق از چانگان cs35 هست که به دست ایتالیایی ها طراحی شده
audi sq7
۱۸ آبان ۱۳۹۵طراحی های شاسی بلند های فورد خیلی قشنگن،هم پیکاپ وتراک و هم
SUV،ماشیناش تو دل برو هستند.
Mohammadreza
۱۸ آبان ۱۳۹۵این یکی که بیشتر شبیه طرحهای هیوندای هست تا طرحهای فورد
حسین
۱۸ آبان ۱۳۹۵عقبش رو هم احساس میکنم یک جا دیدم!
جلوش که سانتافس!
Mohammadreza
۱۹ آبان ۱۳۹۵آره منم همچین احساسی دارم.
مثلا عقبش شباهتهایی به سانگ یانگ تیوولی داره
ونوم
۱۸ آبان ۱۳۹۵از این مجله ها و سایت های انگلیسی عقب افتاده تر ندیدم قدرت بیشتر و پیشرانه ی حجیمتر رو ول کرده میگه 3008 بهتره یا مثلا میگه داشبورد خش میوفته خوب مگه میخ دستته که خش بیفته
محمد
۱۸ آبان ۱۳۹۵اینکه جلوش خود سانتافه هست احتمالا محصول مشترک فورد – هیوندای هست …
volvo fh
۱۸ آبان ۱۳۹۵هیوندای از فورد کپی کرده.چرا برعکس میگین
ا
۱۸ آبان ۱۳۹۵این جدید تر از سانتافس و هیوندای نمیتونه کپی کنه و نتیجه میگیریم فورد کپی کرده ?
احمد باقری
۱۸ آبان ۱۳۹۵ماشین خوبیه.
KING 918
۱۹ آبان ۱۳۹۵به نکته ریزی اشاره کردی …
Bavaria
۱۹ آبان ۱۳۹۵?
احمد باقری
۱۸ آبان ۱۳۹۵ماشین خوبیه. ای کاش داخل کابین هم بهتر میشد.
احمد
۱۹ آبان ۱۳۹۵همه خودروساز های مطرح دنیا از طرح های هیوندا نسخه برداری میکنند فقط درصدشون متفاوته نمونه بارز همین فورد
f.a
۱۹ آبان ۱۳۹۵اساتتید عزیز این جلو پنجره ای که تو ماشینای فورد می بیند در اصل طراحی استون مارتین هست که چند سال قبل زیر مجموعه فورد بود و الان چند ساله توی اکثر محصولات فورد استفاده میشه.حالا بگید چه جور فورد از هیوندای کپی کرده؟فورد با اون تاریخچه و اصالت میاد کپی کنه؟فورد پنجاه ساله داره ماستنگ تولید میکنه هنوز طراحیش به نسل اولش وفاداره بعد همچین شرکتی میاد از هیوندای که تازه بیست ساله به طور حرفه ای وارد صنعت خودرو شده کپی میکنه؟قیاس فورد و هیوندای قیاس اسمان با زمینن.
هومن
۹ آبان ۱۳۹۶فوق العادست برادرم در المان داره مدل دنده ایشو خیلی ماشین نرم و پرشتاب و جادار وخوبیه