فورد تریتوری یک اسیووی میان سایز بود که از سال ۲۰۰۴ توسط شعبهٔ استرالیایی فورد در این کشور تولید میشد. سپس بعد از اینکه فورد تصمیم گرفت تأسیسات تولید خود در استرالیا را تعطیل کند، تولید تریتوری هم در سال ۲۰۱۶ خاتمه یافت. حال اما فورد کراساوور جدیدی را با نام تریتوری معرفی کرده است؛ اما این خودروی جدید هیچ ارتباطی با تریتوری استرالیایی ندارد بلکه کراساووری است که صرفاً برای بازار خودروی چین در نظر گرفته شده است. البته این تریتوری را نمیتوان کراساوور جدیدی دانست چراکه بر اساس کراساووری چینی بنام Yusheng S330 ساخته شده و در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ S330 محسوب میشود.
Yusheng برندی متعلق به شرکت چینی Jiangling Motors Corporatio یا بهصورت مخفف JMC است که جوینت ونچری را با فورد ایجاد کرده است. نتیجهٔ این جوینت ونچر، کراساوور فورد تریتوری است که میتوان آنرا Yusheng S330 با نام و لوگوی فورد دانست. S330 کراساوور ارزانقیمتی است که تنها ۸۰ هزار یوآن معادل ۷۳۰۰ دلار قیمت دارد. البته فورد در این خودروی چینی تغییراتی را انجام داده که این تغییرات بیشتر در قسمت جلویی و داخلی خودرو ایجاد شده است؛ بنابراین حالا قسمت جلویی خودرو نمای تیزتری پیدا کرده که به سایر محصولات مدرن جهانی فورد شباهت دارد.
علاوه بر این، کابین خودرو هم با نمایشگر بزرگتر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که در میانهٔ داشبورد قرار گرفته به همراه غربیلک فرمان و صفحه آمپر جدید، بروز شده درحالیکه در پانل داشبورد هم تغییراتی ایجاد شده است؛ بنابراین فورد یک کراساوور ارزانقیمت چینی را گرفته، ابتدا نمای جلویی آنرا تغییر داده، داشبورد آنرا کمی بروز کرده، رینگهای جدیدی برای آن ارائه کرده و نشان خود را روی آن چسبانده است. از این طریق، Yusheng S330 بهآسانی به تریتوری تبدیل شده و فورد آنرا بهعنوان محصولی جدید برای بازار چین معرفی کرده است!
اما چرا فورد چنین کاری کرده و برای ساخت محصولی جدید از یک خودروی چینی استفاده کرده است؟ در جواب این سؤال باید گفت فورد به خاطر عدم تولید محصولات مناسب برای بازار چین، فروش پایین و ناامیدکنندهای در این کشور دارد که هیچ رشدی نداشته است؛ اما شریک جوینت ونچر آن یعنی JMC در سبد محصولات خود کراساوور کامپکتی دارد یعنی همان چیزی که فورد به آن نیاز دارد. به همین دلیل سازندهٔ آمریکایی بهمنظور کاهش هزینهها، از پلتفرم خودرویی چینی برای ساخت محصول جدید خود استفاده کرده است.
درهرحال لیست تجهیزات فورد تریتوری جدید شامل مواردی چون تودوزی چرمی با دوخت متضاد، تریم آلومینیومی، سانروف، دریچهٔ تهویهٔ عقب و آینههای جانبی برقی میشود. فورد اما تاکنون اطلاعاتی در مورد پیشرانههای این خودرو منتشر نکرده است اما بهاحتمالزیاد تریتوری از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ S330 استفاده خواهد کرد که ۱۶۳ اسب بخار قدرت دارد. گفته شده احتمالاً بعداً یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم برای این خودرو ارائه خواهد شد. فورد تریتوری در نمایشگاه چنگدو در ماه سپتامبر برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آمد و سپس از اوایل سال آینده عرضهٔ آن در بازار چین شروع خواهد شد.
این روزها به نظر میرسد اوضاع دنیای خودروسازی برعکس شده است زیرا در گذشته خودروسازان چینی از طریق جوینت ونچر با شرکتهای معتبر غربی، از پلتفرمهای قدیمی آنها برای ساخت محصولات خود استفاده میکردند اما امروزه خودروسازان معتبر غربی از پلتفرمهای چینی استفاده میکنند مثل همین فورد تریتوری یا پژو که پیکاپ شرکت دانگفنگ را با برند و لوگوی خود عرضه کرده است.
حمیدرضا
۱۸ مرداد ۱۳۹۷جالب بود گهی پشت به زین گهی زین به پشت
حسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۷نشون میده ماشین چینی و امریکایی از لحاظ کیفیت ، امکانات ، دوام ، تکنولوژی ، اصالت و … تفاوت خاصی باهم ندارن!
??
Amir Machine
۱۸ مرداد ۱۳۹۷عه!؟ جدی؟! راست میگی؟! نمیدونستم واقعاً!!!
خوب شد منو از این جهل و گمراهی درآوردی!!!
عجب نظر پرباری بود!!!
اگه بازم از این قبیل اطلاعات گوهربار داری مارو بیبهره نذار!! بیشتر کامنت بذار!!
? ? ?
??GERMANY ??
۱۸ مرداد ۱۳۹۷برادر امیر تا وقتی نابغه های این چنینی در کشور ما هستند هیچ نمی شویم. وقتت را هدر نده. آینده ای نیست حتی بدستان ملت خود باهوش پندار
سام
۱۸ مرداد ۱۳۹۷احتمالا کیفیت این ماشین توسط فورد تأیید شده وگرنه فورد اجازه نمی داد که آرمش روی این ماشین نصب بشه.
حسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۷خدمت اقا امیر بگم این شوخی بود ، خدمت دوست جرمنی هم بگم اگر متوجه نشدید شوخی هس ، واقعا با این ضریب هوشی کشور ب جایی نمیرسه? ، و به اقای سام هم میگم احتمالا کمی با کیفیت تر شده اما اگر قراربود ایمتی ، تکنولوژی ، کیفیت و … فورد را داشته باشه گرانتر میشد!
مانی
۱۹ مرداد ۱۳۹۷دقیقا حرفت درسته
نمیدونم چرا یه سری زود جبهه میگیرن
چرااا؟
:D:D
حسین
۱۹ مرداد ۱۳۹۷عادت کردیم زود جبهه بگیریم ، نظر بدیم و قضاوت کنیم!