فورد

داستان توسعه تصادفی حالت رانندگی «دریفت» در فورد فوکوس RS

فورد فوکوس RS با موتور توربوی ۲/۳ لیتری I-4، گیربکس دو کلاچه و سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک گشتاور برداری، همیشه در میان خشن‌ترین هاچ‌بک‌ها جای می‌گیرد. ولی شاید خشن‌ترین ویژگی‌اش که حالت رانندگی چالش‌برانگیز «دریفت» است، به صورت تصادفی به‌دست آمده باشد.

2016-Ford-Focus-RS-Winter-Tire-Package-sliding-through-snow
وب‌سایت استرالیایی Motoring اخیراً گفتگویی با تایرون جانسون (Tyrone Johnson)، مدیر وسایل نقلیه و مهندسی فورد پرفورمنس انجام داده که در آن نحوه شکل‌گیری حالت «دریفت» در این کمپانی شرح داده شده است. مطابق گفته «جانسون»، شرایط کنترل پایداری متمایل به چرخ‌های عقب، زمانی کشف شد که دو تن از مهندسان ارشد کمپانی به صورت آزمایشی برخی تنظیمات  سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ محرکه را تغییر دادند. نتیجه، واقعاً قابل‌توجه بود. در واقع، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی قبلی برای توسعه حالت دریفت انجام نشده بود و همه‌چیز به شکل اتفاقی به‌دست آمد.

2016-Ford-Focus-RS-Winter-Tire-Package-rear-view
وی در این زمینه اضافه می‌کند:

حدس می‌زنم که دلیلش این است که ما جمعی از دیوانه‌های اتومبیل هستیم و فقط چیزها را امتحان می‌کنیم.

ولی حتی پس از اینکه مهندسان این ترفند دریفیتینگ جالب را توسعه دادند، هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای ارائه تنطیمات آن در مدل تولیدی وجود نداشت. ولی وقتی حالت رانندگی «دریفت» برای سرپرست فنی و توسعه جهانی، راج نِیر (Raj Nair) توضیح داده شده، شرایط رفته‌رفته تغییر کرد. «جانسون» در این رابطه می‌گوید:

در واقع این «راج» بود که گفت باید این ویژگی جذاب را به بازار عرضه کنیم؛ اینکه ما باید این را به یک بخش برجسته از برنامه تبدیل کنیم و نباید تنها یک نکته حاشیه‌ای درنظر گرفته شود.

2016-Ford-Focus-RS-front-three-quarter-in-motion-081

2016-Ford-Focus-RS-rear-three-quarter-in-motion-05

2016-Ford-Focus-RS-front-three-quarter-in-motion-44-1
حالت «دریفت» به مسئله بسیار مهمی در کشور استرالیا تبدیل شده است؛ جایی که حامیان ایمنی اتومبیل‌ها تا زمانی که این ویژگی در فوکوس RS غیرفعال نشود، نسبت به تحریم خرید این مدل فراخوان داده‌اند. این در حالی است که فورد مشخصاً اعلام کرده که این حالت رانندگی تنها برای استفاده در یک پیست بسته درنظر گرفته شده است. امّا هارولد اسکروبی (Harold Scruby) از شورای عابران پیاده استرالیا می‌گوید که نمی‌خواهد رانندگان سبک‌مغزی را ببیند که این قابلیت را در جاده‌های عمومی امتحان می‌کنند. البته «اسکروبی» شاید تا حدودی حق داشته باشد؛ چرا که اخیراً این موضوع در آلمان اثبات شده است. در فیلمی که از این اتفاق گرفته شده، یک مالک فورد فوکوس  را در یکی از خیابان‌های آلمان می‌بینیم که حین استفاده از حالت «دریفت» تقریباً‌ با یک خودروی دیگر نیز برخورد داشته است.

2016-Ford-Focus-RS-front-end-in-motion-1
در مجموع، اگرچه حالت رانندگی دریفت احتمالاً باعث گرفتن خواب شبانه وکلای کمپانی فورد شده، ولی مطمئناً نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    از طراحیش خوشم میاد.قشنگ

  2. B/M/P/J

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (398 ديدگاه)

    آدمای احمق یا همون سبک مغز همه جای دنیا هستن و با هر ماشینی هم ممکنه سبک مغز بازی دربیارن و مشکل ایجاد کنن.
    اینکه دلیل نمیشه که یه ماشین رو وارد نکنید یا یه قابلیت رو ازش بگیرید.
    درضمن خود استرالیایی ها پیستی دارن به نام ( مونت پانوراما ) که یه جاده است و پیست هم میشه، همین خودش باعث سبک مغزی یا احمق بازی درآوردن جوانان میشه.

    1. PORSCHE:The God of Cars

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      دقیقا. ولی باید قبول کنی احمق بازی در همه ی جوونا هست. انرژی جوانی با خودش شور و هیجان و بی کلگی همراه داره.

    2. فورد

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (892 ديدگاه)

      حالا ایران و ندیده یارو با پراید 170 تا پر میکنه اون وقت متوجه سبک مغزی میشه

      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        با پراید دیدم یارو کیلومترشمار چسبونده تا 180 فکرکرده خیلی رالی باز.
        حماقت محض

      2. B/M/P/J

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (398 ديدگاه)

        اگه حامیان ایمنی اتومبیل های استرالیا بیان ایران و ببینن جوانان ایرانی با پراید و پژو و… که ۱ یا ۳ ستاره ایمنی دارن، چه حرکت هایی در خیابان و جاده و… میزنن که حتی در مسابقات جهانی حرکات نمایشی هم نمیشه دید کلا سازمانشون رو جمع می کنن و هیچ خوردویی رو دیگه تحریم نمیکنن.

        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          پراید چه ستاره ایمنی داره اخه

        2. B/M/P/J

          ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (398 ديدگاه)

          اون ۱ ستاره دادم یه وقت پراید به غرورش بر نخوره. ?

        3. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          چه هدفی دارن هنوز پراید تولید میکنن بخدا نمیدونم

  3. احسان(احسان سابق)

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    یکی از جوون پسندترین ماشین هایی که تا حالا ساخته شده

  4. عشق پژو

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    خیلی قشنگه قیافه مقرور اما زیبا همراه با خشونت داره

    1. PORSCHE:The God of Cars

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      مغرور!!! زبان فارسی داره توسط خود ما فارسی زبان ها به لجن کشیده میشه. واقعا متاسفم. ما بر خلاف همه ی دنیا هیچ حساسیتی به زبان خودمون نداریم. املای درست این کلمه رو بچه های پنجم دبستان هم بلدن. شما چند سالته؟
      اگه سوادتون در حد درست نوشتن این کلمه نیست بهتره اول اطلاعاتتون رو افزایش بدین بعد بیاین در یک سایت معتبر مطلب بذارین. اگر هم املای درست این کلمه رو میدونین مگه درست نوشتنش چه زحمتی داره؟؟؟؟؟

      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        شما چه سریع جوش اوردی دوست گرامی

        1. PORSCHE:The God of Cars

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          جوش نیاوردم عزیزم.

  5. عشق پژو

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    کاشکی سدانش بود

  6. احمد باقری

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی باحالی داره، ساده و شیک.

  7. LFA

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (43 ديدگاه)

    ماشی خیلی عالی هسا ولی طراحی جلوش میتونست کمی بهتر و خشن باشه یکی از بهترین و جوون پسند ترین هاچبکای دنیاست که حتی میتونه با پراید 111 هم رقابت کنه شاید سریعتر از 111نباشه ولی چیزی از ارزش های فورد کم نمیکنه
    پ.ن:من تو هاچبک ها از پژو 308Rخوشم میاد فک کنم یه مدل 500اسبی هم داشته باشه که دیگه حریف نداره اون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا