درحالیکه مرسدس بنز بهتازگی نخستین پیکاپ خود را با نام X کلاس معرفی کرده است، فورد جشن صدسالگی پیکاپهای خود را جشن گرفته است تا به جهانیان نشان دهد که از چه سابقه و پیشینهای در این زمینه برخوردار است. این سازندهٔ آمریکایی نخستین پیکاپ خود را در تاریخ ۲۷ جولای سال ۱۹۱۷ معرفی کرد یعنی دقیقاً صدسال پیش. این تاریخ، آغازگر موفقیت عظیمی برای فورد بود آنهم نهفقط به دلیل ایجاد میراث ارزشمند پیکاپها در ایالاتمتحده. فورد سری F سال گذشته پس از تویوتا کرولا دومین خودروی پرفروش جهان لقب گرفت که موفقیت بسیار بزرگی محسوب میشود چراکه سری F عمدتاً در آمریکای شمالی عرضه میشود درحالیکه کرولا بازار بسیار گستردهتری دارد.
فورد همچنین از سال ۱۹۷۷ تاکنون عنوان پرفروشترین تراک ایالاتمتحده را در اختیار دارد درحالیکه از آن سال تا به امروز بیش از ۲۶ میلیون پیکاپ در این کشور به فروش رسانده است. سپس پنج سال بعدازآن، پیکاپهای سری F فورد بهطورکلی به پرفروشترین خودروی ایالاتمتحده تبدیل شد و از آن زمان تابهحال این عنوان را حفظ کرده است؛ بنابراین دوست داشته باشید یا نه فورد سری F برای چهل سال است که در صدر بازار خودروی ایالاتمتحده حکمرانی میکند.
اما حالا مجدداً به سال ۱۹۱۷ بازمیگردیم تا ببینیم حیات پیکاپهای فرود چگونه آغاز شد. مدل TT نخستین پیکاپ فورد است که بهطور مستقیم با مدل T ارتباط داشت. این پیکاپ از همان کابین و موتور مدل T استفاده میکرد اما از شاسی سنگینتری بهره میبرد که میتوانست تا یک تن بار را تحمل کند. پیکاپ فورد TT قیمتی برابر با ۶۰۰ دلار داشت و تا سال ۱۹۲۸ حدود ۱.۳ میلیون دستگاه از آن فروخته شده تا اینکه با مدل جدید AA با شاسی ۱.۵ تن جایگزین شد.
مدت کوتاهی بعد، در سال ۱۹۳۳ فورد مدل BB را بهعنوان جایگزین AA معرفی کرد و سپس در سال ۱۹۳۵ وانت مدل ۵۰ را با پیشرانهٔ V8 سرتخت به بازار عرضه نمود. در زمان ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ نیز بیش از ۴ میلیون از وانتهای فورد صاحبان جدیدی پیدا کردند اما برای حمایت از نیروی نظامی آمریکا در جنگ، تولید نمونههای غیرنظامی وانتهای فورد متوقف شد.
پس از جنگ، بسیاری از روستاییان آمریکایی به مراکز شهری و حومه مهاجرت کردند و به دنبال کار بودند و بسیاری از آنها پیکاپهای فورد را در نظر گرفتند. فورد این موضوع را بهعنوان یک فرصت تلقی کرد و به همین دلیل کار بر روی ساخت نسل جدید پیکاپهای خود را آغاز کرد. بدین ترتیب در سال ۱۹۴۸ اولین نسل وانتهای سری F فورد با نام F1 معرفی شد.
بدین ترتیب دوران یکی از مشهورترین و پرفروشترین خودروهای دنیا آغاز شد؛ اما در سال ۱۹۵۳ نقطهٔ عطف دیگری در تاریخ این پیکاپها روی داد و آن معرفی نامهایی بود که برای خریداران امروزی بیشتر آشنا هستند مثل F100، F250 و F350. در سال ۱۹۶۱ نیز فورد در پیکاپهای سری F از تعلیق جلوی I-bean دوقلو استفاده کرد که برای چندین دهه است بهعنوان جزء اصلی سری F باقیمانده است. در سال ۱۹۷۴ هم اولین نمونهٔ SuperCab معرفی شد و یک سال بعد یکی از شناختهشدهترین و پرفروشترین اعضای خانوادهٔ سری F یعنی مدل F150 معرفی گردید.
بنابراین میبینیم که پیکاپهای فورد از سال ۱۹۱۷ تاکنون بهطور پیوسته در بازار حضور داشتهاند. البته امروزه وانتهای فورد گرانقیمت شدهاند بهگونهای که قیمت یک F150 فول آپشن بهراحتی به ۶۰ هزار دلار میرسد اما هیچ تردیدی وجود ندارد که پیکاپهای بیضی آبی به مدت ۴۰ سال است که در کلاس خود حکومت میکنند. بدین ترتیب در این رابطه تنها یکچیز میتوان گفت و آن اینکه سالگرد صدسالگی وانتهایت مبارک فورد!
منبع: Motor1
Reventon
۶ مرداد ۱۳۹۶مبارک
خیلی خوبه که دارن پیشرفت میکنن
Amir schumacher
۶ مرداد ۱۳۹۶.
۱۰۰ سال پیکاپ ساختن باعث شده بهترین پیکاپ ساز جهان بشه.
۱ قرن الکی نیست ها
(ali(CHEVY NOVA
۶ مرداد ۱۳۹۶100سال قدمت
100 سال تخصص
100سال بهترین بودن تو یه کلاس مهم خودرویى
ماشالله
فورد ىادمون نمىره سرى اف 1966 رو ساختى
ىادمون نمىره تاندربرد 1960 رو ساختى
ىادمون نمىره اسکاى لاىنر 1959 رو ساختى
((وقتى پشت فرمون امریکایی مىشىنى زندگى فقط یه بازى بچه گونه هست))
(ali(CHEVY NOVA
۶ مرداد ۱۳۹۶به مناسبت 100 سالگى تولىد وانت توسط فورد امروز هم 2 تا نظر سنجى و همچنىن معرفى خودروى دیگر برا رفقا رو دارم
1. پونتىاک gto1967 لایک
2. دوج چارجر 1968 دىس لایک
(ali(CHEVY NOVA
۶ مرداد ۱۳۹۶نظر سنجى بعدى
1. اولدزموبىل تورنادو 1969 لایک
2. بىوک Riviera 1969 دىس لایک
(ali(CHEVY NOVA
۶ مرداد ۱۳۹۶خوب دوستان امروز مىخوام براتون از یه اعجوبه دیگه صحبت کنم
((Chevy c/k))
دوستان شورولت در سال 1960 تصمىم به معرفى وانتهاى جدید خودش گرفت و سرى(( ck ))رو جاىگزىن مدل(( اپاچى)) کرد
نسل اول با در انواع مختلف بود با ظرفىتهاى حمل مختلف و با چندىن نوع مختلف اطاق
موتورها لىست بلند بالایى رو شامل مىشدن از قبىل 230 .236. 250 .261 . 292 . 305 که 6 سىلندر بودن و 283 و 327 که 8 سىلندر بودن
نسل دوم سال 1967تا 1972 تولىد شد و چندین کارخونه متعدد براى ساخت این محصول مشغول به کار شد
شورولت بلىزر در نسل اول خودش کاملا از این مدل الگو بردارى شد
لىست موتورها بازم بلند بود و شامل انواع موتورها بود مثل 250 و 292 که 6 سىلندر بودن و 283 . 307 .327 .350 .396 و402 اولدزموبىل که همگى 8 سىلندر بودن
نسل سوم براى ما ایرانى ها از همه معروف تره و بىشتر اون رو مشاهده کردىم
من خودم عاشق نسل سوم هستم
نسل سوم این پىکاپ زیبا سال 1973 و با معرفى نسل جدید بلىزر همراه بود
این نسل در 16 ساىت مختلف تولىد شد و در ایران هم مونتاژ مىشد
لىست موتورها همچنان زیاد بود و شامل موتور 250 .292 .262 که 6 سىلندر بودن و همچنىن موتورهاى 350 . 305 . 379 .400 و غول گشتاور 454 رو شامل مىشد که 8 سىلندر بودن
(ali(CHEVY NOVA
۶ مرداد ۱۳۹۶نسل چهارم هم سال 1988 تا 1998 در خط تولید قرار داشت
8 ساىت مختلف این مدل رو در خط تولید داشتن که حتى شامل کره جنوبى و چىن هم مىشد
از این نسل خىلى محدود در ایران وارد شد
موتورها شامل 250 .292 .262 .305 .350 .454 و378 .396 مىشد
سرى ck شورولت نزدیک به 40 سال بطور مداوم تولىد شد و از مدلهاى محبوب و پر فروش شورولت در دنىا حساب مىشه
بخاطر محبوبىت بالاى این مدل شرکتهاى مختلفى در امریکا لوازم تزىىنى و فنى این مدل رو تحت لىسانس جنرال موتورز تولىد و عرضه مىکنن
این مدل رقباى از قبىل فورد سرى اف. دوج رم و همچنىن جى ام سى سىرا رو پىش رو داشته
جى ام سى سىرا در تمام نسلهاى خودش کاملا بر پایه شورولت ck تولىد شد و فقط یک سرى جزىىاتش با شورولت فرق داشت
شورولت در سال 1990 این مدل رو در تىپ اس اس تولىد کرد که مجهز به موتور 454 بود و قدرتى برابر با 230 اسب و گشتاور 522 نىوتن رو داشت
امیرحسین بشیر فرهمند
۶ مرداد ۱۳۹۶100 سال خدمت به مردم و کشور …
فرهاد
۶ مرداد ۱۳۹۶بعد از کرولا، گلف دومین خودروی پرفروش جهانه
ونوم اف ۵
۶ مرداد ۱۳۹۶عاشق اون فورد مدل tt ۱۹۱۷ شدم اگه پولدار بودم یه دونه ازش میخریدم و ازش رو تخم چشمم نگه داری میکردم
ونوم اف ۵
۶ مرداد ۱۳۹۶پدال جان یه مطلب درباره ی هیولای فورد جناب اف ۶۵۰ به صورت کامل ترجمه کن تشکر بی اندازه از شما
Hemichan
۷ مرداد ۱۳۹۶بی زحمت F750 و اینترنشنال MXT هم ضمیمه اش بشه
با تشکر
#ali.m#
۶ مرداد ۱۳۹۶“سری F سال گذشته پس از تویوتا کرولا دومین خودروی پرفروش جهان لقب گرفت که موفقیت بسیار بزرگی محسوب میشود چراکه سری F عمدتاً در آمریکای شمالی عرضه میشود درحالیکه کرولا بازار بسیار گستردهتری دارد”
نمیتونم عاشقش نباشم
?فورد?
MAHDI . TUNING
۷ مرداد ۱۳۹۶100 سال کم نیستا
این یه ماشین همه چی تمومه و همیشه عالی بوده و هست