فورد موستانگ صدای پیشرانهی متمایز و قابلتشخیصی دارد. این صدا بخش بزرگی از هویت یک اسطوره است که باعث میشود موستانگ در فرهنگ خودرویی آمریکا جایگاه ویژهای داشته باشد.
اگرچه بسیاری از خودروسازان اقدام به پخش صدای مصنوعی و ساختگی پیشرانه در کابین میکنند اما شلبی GT500 موستانگ جدید دقیقاً مشکلی برعکس این موضوع داشته و سر و صدای آن خیلی زیاد است! رود اند تراک با تام تکنوز که مدیر بخش سر و صدا، لرزش و ناهنجاری محصولات پرفورمنس فورد میباشد دربارهی این قضیه صحبت کرده است.
اگرچه این صدای برخاسته از پیشرانه جزو مهمترین ویژگیهای موستانگ است اما وجود صداهای دیگر در محفظه پیشرانه میتواند تجربهی رانندگی با یک موستانگ پرقدرت را تحت تأثیر قرار دهد.
تیم تکنوز میکروفونهای زیادی را زیر کاپوت این خودرو و به عنوان بخشی از سیستم لغو صدای فورد نصب کرده است. زمانی که این فرکانسهای ناخوشایند توسط میکروفونها گرفته شوند فرکانسهای دیگری از طریق بلندگوها در کابین پخش شده و بنابراین صداهای ناهنجار و ناخواسته حذف میشوند.
البته به منظور ایزوله کردن این صداها شما باید اول از همه دلیل ایجاد آنها را بفهمید. زمانی که هزاران انفجار کوچک در هر دقیقه و در فضایی کوچکتر از کیف موبایل صورت میگیرد بنابراین یافتن این صداها کار سادهای نخواهد بود.
اما در این وضعیت صداها به هارمونیهای ابتدایی و ثانویه شکسته میشوند. هارمونیهای اولیه همان صداهایی هستند که با کار کردن سیلندرها تولید میشوند درحالیکه هارمونیهای ثانویه توسط دیگر بخشها و صداها همچون تسمهها یا سوپاپهای ورودی ایجاد میگردند.
کلید موفقیت تیم تکنوز حذف هرچه بیشتر هارمونیهای ثانویه بوده که البته این کار بدون تأثیر منفی روی هارمونیهای اولیه صورت میگیرد. این هارمونیهای اولیه هستند که باعث عشق ورزیدن مالکان به موستانگ میشوند.
بخشی از فرایند حذف صداهای ناخواسته به تنظیم قابلتوجه سیستم اگزوز مربوط میشود درحالیکه سیستم حذف صدای پیشرفته نیز باقی کارها را انجام میدهد.
کافر مقدس
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸هیچ نوایی خوش تر از یک آمریکایی نیست مگر دو آمریکایی
morteza
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸صداش نازه چه گوشنوازه.الهی نگاهی
ابوالفضل
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸چی بگه ادم
حرفی واس گفتن نمیذاره
عالیه این ماشین
بهراد
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ناز نفست
Behrouz. anzali
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸خدای من
mm-yarlou
۲۵ دی ۱۴۰۰منم یه دونه موخوام