300 هزار دلار برای فورد موستانگ کلاسیک
فورد موستانگ یک پونیکار نمونه است؛ و کل ایدهی پونی کار در دسترس قرار دادن پرفورمنس و کارایی برای همهی افراد با بهایی مناسب است. نیازی به گفتن این موضوع نیست که نسخههای پرقدرتتر و گرانتری نیز وجود دارند اما بهصورت محدود تولید میشوند... اینطور نیست؟
البته موضوع بالا دربارهی موستانگ های کلاسیک صدق نمیکند. برای مثال نگاهی به این موستانگ 1969 Boss 429 بیندازید. این خودرو در حراجی پیش روی Auburn آمریکا شرکت خواهد کرد و تخمین زده شده که با بهای حدود 300 هزار دلار به فروش خواهد رسید؛ و به نظر میرسد این روزها ارزش آن بالاتر نیز میرود.
این خودرو که توسط همان فرد طراح C2 کوروت طراحی شده اولین بار برای مسابقه در مسابقه ترنس Am و مقابله با کامارو Z/28 توسعه یافته است؛ اما آن مدل کد 302 داشت. این مدل 429 در سال 1969 و خودرویی برای مسابقات نسکار و درگ NHRA توسعه یافت.
Boss 429 دارای پیشرانهی 8 سیلندر 7 لیتری با قدرت رسمی 375 اسب بخاری است اما بسیاری از افراد معتقدند قدرت آن نزدیک 500 اسب بخار میباشد. این خودرو یکی از تنها 859 دستگاهی است که در سال 1969 ساخته شد (499 دستگاه دیگر در سال بعد ساخته شدند) و دارای کابین وینیل مشکی بوده و تمامی وسایل اصلی خود را حفظ کرده است.
شاید با توجه به بهای تخمین زده شده، پرداخت 300 هزار دلار کاری وحشتناک به نظر برسد؛ و اینگونه هم هست؛ اما خب فروش موستانگ با این قیمتها مرسوم بوده است. همین حراجی موستانگی کاملاً مشابه با خودروی یاد شده (همان مدل، همان سال، همان رنگها، شیشهی عقب متفاوت) را چندین هفتهی قبل با بهای 231 هزار دلاری فروخته است و در چند سال اخیر نیز چندین موستانگ Boss 429 با بهای در حدود 200 هزار دلار فروخته شدهاند.
علاوه بر موارد یاد شده باید گفت این خودروها ارزشمندترین موستانگ های بازار نیستند. مدل شلبی GT350 کلاسیک بهایی میلیون دلاری دارد. پرداختن قیمتهای فضایی برای یک موستانگ عقلانی است؟ شاید! اما این بازاری آزاد است.