هرچند خودروهای کوچک در ایالاتمتحده هیچگاه محبوب نبودهاند و به همین دلیل خودروسازانی مثل فورد مدلهای کوچکی مثل فییستا را از این بازار حذف کردند اما این هاچبک کوچک هنوز هم در اروپا عرضه میشود و رقبای زیادی دارد. بهعنوانمثال، نسخه داغ فییستا ST در قاره سبز با رقبایی مثل فولکسواگن پولو GTI و هیوندای i20 N مواجه است و حالا کارواو این سه هاچبک کوچک اسپرت را برای برگزاری مسابقه درگ گرد هم جمع کرده است.
هر سه هاچبک محرک جلو هستند اما نوع پیشرانههای آنها کاملاً باهم متفاوت است. فورد با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر، کوچکترین موتور را دارد اما با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور، چیزی از رقبای خود کم ندارد زیرا پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوی هیوندای ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. بزرگترین موتور هم زیر کاپوت فولکسواگن قرار گرفته که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است اما با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور، لااقل در قدرت برتری خاصی نسبت به دو رقیب دیگر ندارد. بااینحال، درحالیکه فورد و هیوندای از گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی استفاده میکنند، فولکسواگن به گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه مجهز است.
هنگام برگزاری این مسابقه، هوا بارانی است و آسفالت خیس کار را برای سه خودرو دشوار میکند. درهرحال، در درگ اول فورد پیروز میشود اما جایگاه اول در سه مسابقهٔ بعدی به هیوندای میرسد و فولکسواگن هم حرفی برای گفتن ندارد. البته در مسابقات رولینگ پولو به لطف گیربکس اتوماتیک خود توانست دو پیروزی کسب کند اما وقتی در دو مسابقهٔ آخر خودروها در حالت رانندگی اسپرت قرار میگیرند، فولکسواگن بازهم به بازندهٔ میدان تبدیل میشود و در آخر فورد به پیروزی میرسد. آزمایش نهایی هم توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است که در اینجا پولو زودتر از بقیه متوقف میشود.
مشخصات فنی
فورد فییستا ST | فولکسواگن پولو GTI | هیوندای i20 N | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I3 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۱.۶ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار | ۲۰۰ اسب بخار | ۲۰۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر | ۳۲۰ نیوتن متر | ۲۷۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو | جلو |
وزن | ۱۲۵۵ کیلوگرم | ۱۳۵۵ کیلوگرم | ۱۱۹۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲۷,۰۰۰ پوند | ۲۶,۰۰۰ پوند | ۲۵,۰۰۰ پوند |
ممد ژانگولر
۲ مهر ۱۴۰۰مثل همیشه شروع طلوع خورشید با مت واتسون 😂
سلام صبح بخیر مت چه خبرا
چی آوردی واسمون
درگ آوردن براتون
با نخود و کشمش
ک***
از این حرفها 😁
datsun
۲ مهر ۱۴۰۰جدیدا با دوچرخه هم درگ بر گزار میکنه😂
ممد ژانگولر
۲ مهر ۱۴۰۰😂👍🏻
ولی بچه دوست داشتنی
الخصوص اون هندیه که عشق بی سیمه😂
MOHAMMAD.n.r
۲ مهر ۱۴۰۰جدید ترین درگش اسکانیا ۵۰۰ با بار و لودر هست😐😐
لودر یک چهارم مایل رو بیشتر از ۵۰ ثانیه رفت
Karl Benz
۲ مهر ۱۴۰۰مش واتسون 😂😂😂😂
ممد ژانگولر
۲ مهر ۱۴۰۰👍🏻😂
امیر
۲ مهر ۱۴۰۰فیستا چقد خوبه
بیخودی که بهترین ۳سیلندر دنیا انتخاب نشد
حجم کم و سیلندر کمتر اما قدرت فوق العاده
مهردادکمال
۳ مهر ۱۴۰۰اخه فقط فورد سه سیلندر میسازه😁😁😁😁لات کوچه های خلوته
Amir
۲ مهر ۱۴۰۰چقدر عالی کار کرد i20N
فورد هم خوب میرفت
علی
۲ مهر ۱۴۰۰هیوندا i20 وارد ایران میشه؟
Audi rs e_tron gt
۲ مهر ۱۴۰۰وارد ایران که اصلشو نمی دونم ولی مونتاژش هست
محمد امین
۲ مهر ۱۴۰۰عمل کرد i20n عالی بود بهترین بود د خط مستقیم و ترمز و باتوحه به قیمتش گزینه ی خیلی خوبی هست ، هرچند فیستا هم در این کلاس حریف میطلبد
ا
Nima RST
۲ مهر ۱۴۰۰نمیدونم چرا اصلا نمیتونم ماشینای دیفرانسل جلو رو دوست داشته باشم
ناخواسته یاد ماشینای داغون داخلیمون میوفتم
تو ذهنم ماشین خارجی باید دیفرانسیل عقب یا کلا چهارچرخ متحرک باشه
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲ مهر ۱۴۰۰توی هاچبکا این موضوع از اهمیت کمتری برخورداره پس نمیشه آنچنان بهشون گیر داد
ارشیاsvj
۲ مهر ۱۴۰۰من دلیلش فرق داره ولی اره از fwd خوشم نمیاد
Mad.z.Max
۲ مهر ۱۴۰۰ویدیو رو ورداشتن؟
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲ مهر ۱۴۰۰خیلی رقابت جالبی بود فورد با اون موتور ۳ سیلندرش عالی بود اما هیوندای در درگ ها تعداد پیروزی بیشتری داشت ، در کل تا ۳ سال پیش فکر نمیکردم که هیوندای هم بتونه ماشین های پرفورمنسی تولید کنه که توی سگمنت خودشون جز قدرتمندا باشن ولی فعلا که داره خیلی خوب کار میکنه و در بعضی سگمنتا هم ماشیناش واقعا بهتر و جذاب تر از خیلی از رقباشن البته من خیلی از موتور هوشمندانه فورد خوشم اومد و واقعا لایق جایزه ای که بهش دادن بود اما بنظرم فولکس روی پلو کم کاری کرده اومده یه موتور گلف برداشته ، ضعیفش کرده و روی پولو گذاشته
شاهین
۲ مهر ۱۴۰۰هیوندای چه لانچ کنترل مشتی داشت. چنگ میزد به زمین برای شروع
MOHAMMAD.n.r
۲ مهر ۱۴۰۰بین این سه تا با فولکس پولو بیشتر حال میکنم.
Reza Waffen SS
۳ مهر ۱۴۰۰Polo GTI 👍
آریا ماشین
۷ مهر ۱۴۰۰۳ تا هاچبک ساب کامپکت غیر لوکس محور جلو
چه سگمنت جذابی😂
ولی انتخابم هیوندای i20 n که بهترین پرفورمنس رو داره قیمتش هم کمترینه