با معرفی نسل جدید فورد موستانگ شلبی GT500، علاقهمندان بشدت منتظر رویارویی آن با رقبای سنتی یعنی شورلت کامارو و دوج چلنجر بودند و حالا زمان این نبرد جذاب فرارسیده است. بدین منظور، ادموندز GT500 جدید را در برابر دو رقیب بسیار قدرتمند یعنی چلنجر هلکت ردآی و کامارو ZL1 1LE قرار داده است. هرچند قیمت هر سهٔ این خودروها بیش از ۷۰ هزار دلار است اما درمجموع آنها خودروهای اسپرت مقرونبهصرفهای محسوب میشوند زیرا اسب بخار زیادی را با قیمتی مناسب در اختیار خریداران قرار میدهند.
ابتدا بهتر است به مشخصات فنی این سه قلدر آمریکایی نگاهی داشته باشیم. موستانگ شلبی GT500 به یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز شده که ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۸۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. به ادعای فورد، این شلبی جدید میتواند مسافت ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۱ ثانیه طی کند. زیر کاپوت چلنجر هلکت ردآی یک نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۷۹۷ اسب بخار قدرت و ۹۶۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. به ادعای دوج، این ماسل کار نیرومند برای پیمودن مسافت ۴۰۰ متر به ۱۰.۸ ثانیه زمان نیاز دارد.
کامارو ZL1 1LE در برابر این دو هیولای قدرتمند اما خودروی ضعیفی به نظر میرسد زیرا پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ آن تنها ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که انتقال این نیرو توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد؛ بنابراین ممکن است این درگ ناعادلانه به نظر برسد اما باید یک فاکتور مهم دیگر یعنی وزن را هم در نظر گرفت زیرا هرچند هلکت ردآی قویترین خودروی این جمع است اما با ۲۰۵۳ کیلوگرم وزن، سنگینترین هم هست درحالیکه کامارو با تنها ۱۷۶۵ کیلوگرم وزن، سبکترین عضو جمع محسوب میشود و این میتواند کمبود قدرت آنرا جبران کند.
درهرحال هیچگاه از روی اعداد روی کاغذ نمیتوان قضاوت درستی کرد و باید شاهد رقابت خودروها در دنیای واقعی و روی پیست درگ باشیم؛ بنابراین خودروها آمادهٔ درگ میشوند و با غرشهایی سهمگین که از نیروگاههای پرقدرتشان برمیخیزد برای هم خطونشان میکشند. در این درگ هر سه خودرو از لانچ کنترل استفاده میکنند تا در آغاز حرکت بهتر بتوانند از قدرت عظیم خود بهره ببرند. با آغاز حرکت، وزن زیاد چلنجر به ضرر آن تمام میشود و عقب میماند درحالیکه GT500 کاملاً از دو رقیب دیگر فاصله گرفته و پیروز میشود. سپس درگ بار دیگر تکرار میشود اما نتیجه تغییری نمیکند و بازهم موستانگ اول، کامارو دوم و چلنجر با اختلافی جزئی سوم میشود.
سریعترین زمان موستانگ در این درگها ۱۱.۳ ثانیه بود درحالیکه کامارو ۱۱.۶ ثانیه را بهعنوان بهترین تایم به ثبت رساند و چلنجر هم ظرف ۱۱.۷ ثانیه از خط پایان عبور کرد. البته تایم هر سهٔ این ماسل کارها در این درگها از اعداد اعلامی سازنده بیشتر است ولی باید توجه داشت که هرچند هر سهٔ آنها قدرت زیادی دارند اما انتقال این قدرت به مسیر سرد و نا آمادهٔ محل برگزاری این مسابقه چالشبرانگیز است؛ اما با همهٔ اینها واضح است که هماکنون فورد موستانگ شلبی GT500 تاج پادشاهی سریعترین ماسل کار بازار را بر سر خود گذاشته است.
مشخصات فنی
دوج چلنجر هلکت ردآی | موستانگ شلبی GT500 | شورلت کامارو ZL1 1LE | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۹۷ اسب بخار | ۷۶۰ اسب بخار | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۶۰ نیوتن متر | ۸۴۷ نیوتن متر | ۸۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۷ ثانیه | ۳.۳ ثانیه | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۷ کیلومتر/ساعت | ۲۹۰ کیلومتر/ساعت | ۳۰۶ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۴.۷ لیتر ترکیبی | ۱۶.۸ لیتر ترکیبی | ۱۴.۷ لیتر ترکیبی |
وزن | ۲۰۵۳ کیلوگرم | ۱۸۴۰ کیلوگرم | ۱۷۶۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۷۲,۷۴۵ دلار | ۷۳,۹۹۵ دلار | ۷۱,۲۹۵ دلار |
ایمان
۲۷ دی ۱۳۹۸اول بشی آخر بشی دوستت دارم
?? Ford Mustang Shelby GT۵۰۰ ??
یانکی
۲۷ دی ۱۳۹۸این نوع درگها به هیچ عنوان نباید تایم اعلام کنن چونکه هیچ کدوم از ابزار رسمی فراهم نیست.تمام درگهایی که تو پیست درگ انجام شده چلنجر ردای نزدیک 10.5 رو به راحتی زده و شلبی هم 10.6 رو راحت زد.کامارو هم با توجه به گیربکس جدیدش به تایم زیر 11 رسیده.در مجموع بازم چلنجر رو انتخاب میکنم چونکه به جز خودم 4نفر دیگه تو لذتم راحت شریک میشن
MAHDI
۲۷ دی ۱۳۹۸اینو دیشب دیدم. درگ جذابیه با تصویر برداری جذاب تر
Enzo
۲۷ دی ۱۳۹۸با احترام به چلنجر وکامارو انتخابم موستانگه.بنظرم تو این همه مدلی که از موستانگ تولید شده.gt500 وgt350اصله جنسن . موستانگ اصیل این دوتان.با اینکه چلنجر یه ماسلکار قلدرو اصیله و واقعا ازش خوشم میاد.ولی نمیتونم چشممو رو واقعیت ببندم . نتیجه رو هم که میبینم.
علی"m.f"
۲۷ دی ۱۳۹۸درگ جالبی بود انتظار داشتم شلبی اول شه . هلکت هم اخر چون وزن زیادش براش دردسر هس همش
حمید
۲۷ دی ۱۳۹۸موستانگ بی نهایت جذابه و دلرباس
به قول دوستمون چه اول شی چه آخر بازم موستانگ.
به طراحیش نگاه کنین چقد فلسفه اصالت و تکنولوژی رو در هم آمیختن به چنین جواهری دست پیدا کردن باید به مهندسان فورد تبریک گفت
موستانگ مثل =911 یا مرسدس Gکلاس یا M5 یا گلف ویا…اسطوره هستن
علیرضا
۲۷ دی ۱۳۹۸موستانگ خودشو حفظ کرد در مقابل موج طراحی جدید … خودشو بروز کرد اما همون ماهیت ماسل کاری رو نگه داشت . ولی کامارو نتونسته از پس این تغییر بر بیاد
سعید(تهران)
۲۷ دی ۱۳۹۸هر سه تا با هم توی یه پارکینگ، هر روز با یکی، اصلا انتخاب خر است…
Twin H Power
۲۷ دی ۱۳۹۸اره دقیقا .
البته برای من به این شکل :
یه دونه هلکت ردآی به عنوان یه ماسل کار وحشی سوپرشارژ .
یه دونه کامارو اس اس سفید به عنوان یه ماسل کار مدرن و جنتلمن .
و یه دونه ماستنگ بولیت دنده دستی برای لذت ناب رانندگی .
Elmiraj
۲۷ دی ۱۳۹۸موستانگ در طول دوران همیشه کاملتر از دو رقیب بوده و به نظرم این برتری حالا حالا ها ادامه خواهد داشت….
GT500 همین جا Red eye را در درگ شکست داد ، یقیناً این توانایی را داره که ZL1 1LE را هم در پیست شکست بده .
محمدهادی
۲۷ دی ۱۳۹۸من خودم بین ماسل های امریکا عاشق چلنجرم،بنظرم قیافش ازهمه ماسل تره
اگر تو نسل بعدیش حتما رو گزینه کاهش وزن و تقسیم وزن تمرکز کنه مطمئنا پادشاه واقعی اون خواهد بود
موستانگم که دیگه همه خرابشن،واقعا چهره عصبی وحشی داره
Farzad
۲۷ دی ۱۳۹۸به به ، به این میگن درگ . کیف کردم .
Hadi jafari
۲۷ دی ۱۳۹۸هر سه تا ماشین دوست داشتنیه اما به شخصه چلنجر رو بیشتر دوست دارم
اما این باعث نمیشه از اون دو تای دیگه صرف نظر کنم
کاش میشد به قول تبلیغ معروف تلوزیون همشو داشتم
حسین
۲۸ دی ۱۳۹۸به طرفدارای چلنجر تسلیت میگم من خودم به طور تعصب وار عاشق چلنجر هستم ولی وقتی چلنجرو بدن دست زن همین میشه
Mobin
۲۹ دی ۱۳۹۸دوچ فقط برای درگ
Sina.hellcat
۶ بهمن ۱۳۹۸درگ توی پیست برگزار بشه نتیجه ها زمین تا اسمون فرق میکنن..
Sohrab cl
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰من که خودم ترفدار موستانگ هستم موستانگ از لحاظ شتاب بهتر از بقیه است و اینکه موستانگ قدیمی ترین ماسل کار هست. از لحاظ تیپ قلدر و آمریکائی چلنجر تیپ قلدر تری داره از لحاظ زرق و برق و زیبایی کامارو خیلی طراحی خوبی داره اما موستانگ هم زیباست و هم سریع به نظر من کامارو کمی از ماسل کار بودن خارج شده اما هر سه خودرو های بی نظیری هستن ولی موستانگ دارای آیرودینامیک خوبی هست و شتاب بسیار خوبی داره و من میگم که هر سه ماشین عالی هستن اما خودم به شخصه طرفدار موستانگ شلبی جی تی ۵۰۰ هستم??