گاهی اوقات هوای گرم واقعاً آزاردهنده میشود؛ مخصوصاً اگر داخل کابین خودروی شما از چرم مشکی پوشیده شده باشد، وقتی بر روی صندلیهای گرم مینشینید، این حسّ گرما را بیشتر درک میکنید. فقط کافی است که خودروی خود را در جایی پارک کنید تا چیزی بخرید. وقتی که دوباره به سراغ آن میآیید، اگر دمای هوای ۳۲ درجه باشد، دمای داخل کابین احتمالاً ۶۰ درجه را نیز رد کرده است!
در همین حال، اگر خودرویی مانند «فورد فیوژن» داشته باشید، راننده بسیار خوششانسی هستید؛ چرا از یک کمپرسور با گنجایش متغیر استفاده میکند. به دلیل کنترل ویژه بر روی میزان خنککنندگی بر اساس شرایط محیطی، عملکرد کولر به صورت بسیار بهینهای انجام میشود. از جمله فواید اولیه این موضوع میتوان به کاهش فشار بر روی موتور و سازگاری بیشتر رانندگی با محیط زیست اشاره کرد.
فورد همچنین از یک رویکرد جدید «گرمایش دوباره به صورت محدود» برای ایجاد شرایط راحت در کابین در هنگام رانندگی در یک روز گرم استفاده میکند. در تکنولوژی قبلی دمای هوا تا اندکی بیشتر از دمای انجماد پایین میآمد و سپس برای دمای انتخابشده، دوباره گرم میشد. ولی در سیستم جدید، هوا با اینکه هنوز هم سرد میشود، ولی فاصله زیادی نسبت به دمای انتخابی نمیگیرد و پس از اینکه اندکی از آن پایینتر آمد، دوباره گرم میشود. این کار باعث کاهش میزان استفاده از انرژی و یا به عبارتی، مصرف سوخت بهتر میشود.
در وضعیت “Auto”، برخی حسگرهای خاص، متغیرهای مختلف را ارزیابی میکنند. به عنوان مثال، محصولات جدید فورد میتوانند بیشترین شدت تابش آفتاب را تشخیص دهند و خنککنندگی را مطابق با آن تنظیم کنند. اگر آفتاب بیشتر بر روی قسمت مسافران میتابد، جریان کولر در این قسمت افزایش خواهد یافت.
بسیاری از سیستمهای خنککننده در خودروهای امروزی دارای ظرفیتی برابر با یک کولر گازی در یک خانه کوچک هستند. در همین حال، با انجام برخی تکنیکها که «فورد» توصیه کرده، میتوانید روند کار کولر را تسریع ببخشید.
- سیستم کنترل هوا را روشن خاموش نکنید؛ بلکه بهتر است میزان درجه حرارت یا سرعت باد آن را تنظیم کنید.
- وقتی وارد خودرویتان میشوید، شیشهها را کامل پایین بدهید تا هوای گرم به بیرون منتقل شود.
- وقتی شیشهها را پایین میبرید، از حالت Max A/C استفاده کنید.
- دریچههای کولر خودرو را به سمت سقف یا کنارهها تنظیم کنید تا جریان هوا برای صندلیهای عقب تأمین شود.
- تا جای ممکن خودرو را در سایه پارک کنید و یا از یک سایبان شیشهجلو به صورت بازتابنده استفاده کنید.
- همیشه سقفهای آفتابگیر و پانورما را ببندید.
- برای تعویض فیلتر هوای کابین از یک برنامه زمانبندی استفاده کنید.
- استارت از راه دور یک ویژگی بسیار خوب در زمستان است، ولی در هنگام تابستان نیز میتواند بسیار مفید باشد. اگر خودروی شما این قابلیت را دارد، سیستم کنترل هوا را مطابق با استارت تنظیم کنید. در نتیجه، مشابه زمانی که در زمستان هوای داخل کابین را ابتدا گرم میکنید، همین کار را، البته به صورت برعکس، برای خنککردن خودرویتان در طول فصل تابستان انجام میدهید.
- انتخاب رنگ روشنتر برای بدنه و داخل کابین، میتواند باعث کاهش دمای داخلی خودروی شما شود.
- اگر کولر خودروی شما به شکل مناسب کار نمیکند، شاید زمان تعمیر آن فرارسیده است. سیستمهای ایرکاندیشن نیاز به مراقبت، شارژ دوباره و یا استفاده از قطعات جدید در هنگام لزوم دارند.
Archi KHAN
۸ مرداد ۱۳۹۴واجب شد یه فورد فیوژن بخرم برای تابستون هام فقط…!
m.reza
۸ مرداد ۱۳۹۴آقا مسعود تو ایران هنوز خیلیا خصوصا تاکسیا از کولر استفاده نمی کنن تا برسه به راهکار های استفاده بهترش.
Aston Martin
۸ مرداد ۱۳۹۴ایول به این نکته سنجی
ما که با این شاهکارهای *** با ترسو لرز برا پنج دقیقه فقط درجه یک کولرو میزنیم
اونم با توجه به این ک شنیدیم تو سرعت بالا فرق خاصی بین پنجره ی پایین و روشن کردن کولر برا مصرف سوخت نی
رضا
۸ مرداد ۱۳۹۴آره بعضیا هستن که کلید روشن کردن کولر مثل دکمه پایان جونشون میمونه :-)
AHMADREZA
۹ مرداد ۱۳۹۴من که خدارو شکر توی گرمای 50 درجه اهواز با ماشینم راحتم یه دو دقیقه کولر رو شن کنی حله
البته با لکسوس
نوید جهرمی
۹ مرداد ۱۳۹۴جون میده برای گرمای خوزستان
MjM
۹ مرداد ۱۳۹۴از ادمایی که از کولر ماشین استفاده نمیکنن و شیشه رو میدن پایین بدم میاد!
محمد
۱۹ مرداد ۱۳۹۴کولر پراید خیلی خوبه ولی چون حجم موتور کمه،افت شدید قدرت باعث میشه از خیر کولر بگذریم.
Mehrbod
۲۳ شهریور ۱۳۹۴کسی از عملکرد گنجایش متغیر کمپرسور ایرکاندیشن این گونه خودرو آگاهی داره ؟
صدرا
۲ مهر ۱۳۹۴آقای mjm ، کاش کمی به حرفتون فکر میکردید سپس به کامنت میذاشتید ، افرادی هستن که برای پول یک لیتر بنزین مجبورن تو گرمای تابستون با پراید قراضشون هی دنده عوض کنن و با مردم سر و کله بزنن تا بتونن واسه زن و بچشون نون حلال ببرن ، لطفا یک طرفه به قضایا نگاه نکنید
mrr
۱۶ خرداد ۱۳۹۵آخه الان اینجوری معلوم شده که تو هفته اگه کلا با کولر راه بری شاید 5 لیتر افزایش مصرف داشته باشی. ماهی 20 تومن. من خودم راضیم اگه همون مسیرو که میرم با تاکسی پول 2 برابر ازم بگیره اما اون کولرو روشن کنه. هستن خیلیا مثل من.
میثم
۱۵ مهر ۱۳۹۵وقتی کولر ماشینهای وطنی رو روشن میکنیم ماشین ناله میکنه تو سبقت کم میاره مصرف سوخت یهو دوبرابر میشه فن کولر مثل پره هلیکوپتر میچرخه و صدا داره و دها ایراد دیگه
arash
۳ تیر ۱۳۹۸لعنت خدا بر آن اسنپی و تپسی چی باد که در این گرما کولر خودروی خود را با وقاحت روشن نمیکند و بخاطر 10 تا چیز الکی اول به خود نادانش رنج و زحمت میدهد