موستانگ مکایی بهعنوان اولین محصول الکتریکی جدی فورد، ماه گذشته در بازار کوچک اما مهم نروژ به پرفروشترین خودرو تبدیل شده است. بازار این کشور به دلیل علاقه به خودروهای الکتریکی، بهعنوان یک آزمایشگاه برای محصولات الکتریکی خودروسازان شناخته میشود. سال گذشته در نروژ برای اولین بار فروش خودروهای الکتریکی از مدلهای درونسوز بیشتر شد و در ماه می امسال هم این خودروها ۶۰.۴ درصد از کل فروش خودرو در این کشور را به خود اختصاص دادهاند.
در می ۲۰۲۱ مجموعاً ۱۴,۰۶۳ دستگاه خودرو در نروژ به فروش رسیده که افزایش ۷۵ درصدی نسبت به فروش ۸ هزار دستگاهی می ۲۰۲۰ تحت تأثیر شیوع کرونا داشته است. در این ماه، موستانگ مکایی با فروش ۱,۳۸۴ دستگاه، بهطور چشمگیری تقریباً ۱۰ درصد از کل فروش خودرو در نروژ را تصاحب کرده است. فروش کراساوور الکتریکی فورد در این ماه افزایش بسیار زیادی داشته است زیرا کل فروش آن در سه ماه نخست امسال تنها ۴۵ دستگاه بوده و حالا با احتساب فروش ماه می، کل فروش خودرو در چهار ماه اول امسال به ۱,۴۲۹ دستگاه رسیده است.
دومین خودروی پرفروش بازار نروژ در می امسال نیز تویوتا رافور هیبریدی با ۸۵۳ دستگاه بوده و اشکودا انیاک با ۷۹۵ دستگاه و فولکسواگن ID.4 با ۷۷۴ دستگاه هم در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. جالب اینکه در این ماه تسلا مدل ۳ با فروش ۵۰۴ دستگاهی، به رتبهٔ ششم سقوط کرده که این شاید نشانهای از تهدید تسلا توسط خودروهای الکتریکی جدید بازار باشد. بااینحال، درمجموع فروش چهار ماه نخست امسال، مدل ۳ با ۳,۰۷۴ دستگاه که ۴.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته، در رتبهٔ چهارم بازار نروژ قرار دارد. در این مدت، تویوتا رافور هیبریدی با فروش ۴,۲۱۲ دستگاه پرفروشترین بوده و موستانگ مکایی با ۱,۴۲۹ دستگاه در رتبهٔ یازدهم قرار دارد.
BenzSLR
۱۵ خرداد ۱۴۰۰تسلا با حضور دیگران داره به مشکل بر میخوره و تنها راه از راه بدر کردنشان اتحاد تسلا با آنهاست که زیر بدهی تسلا کمر بشکنن 😂
NAVID۰۰۹۸
۱۵ خرداد ۱۴۰۰شرکتها گول تسلا را هم بخورند ، دولتها و ساستمداران نمیگذارند که تسلا بیاد و مردمشان را بیکار کند !
نروژ یک کشور بسیار کوچک اما با نفت فراوان هست که هیچگاه اجازه نداد مردمش وابسته به نفت باشند و تازه نفت هم میخرد با اینکه نسبت به جمعیت بسیار ثروتمند هستند !
شهرسازی نروژ و بیشتر شهرهای اروپایی باعث میشه که داشتن برقیها ارزشمند باشه و مثل جاهای دیگر دنیا نیست که خودرو مسافت زیادی را بپیماید !
ADAK
۱۵ خرداد ۱۴۰۰احمدی نزاد به انگلیس با مساحت حدود 130 هزار کیلوتر مربع گفت : یه جزیره کوچ دور افتاده !!!!
چقدر همه براش دست گرفتن !!!
حالا ایشون به نروژ به مساحت حدود 385 هزارکیلومتر مربعی میگه کشور بسیار کوچیک !!!!
البته میدونیم شما کلا فازت بالاس
کشور زیر 2-3 میلیون کیلومتر مربع برات کوچیک محسوب میشه :-) :-) :-)
اسیر شدیم بخدا، تو این گرما
AMIR / ARMI
۱۵ خرداد ۱۴۰۰من جایی ندیدم از بدهی تسلا چیزی بگن حتی کوچیک ترین مطلبی هم ندیدم
اگه بدهی خوب نیست فلکس بدهکار ترین کمپانی هستش
ولی دیدم که دولت ها وام هایی به تسلا دادن
که خب همه کمپانی ها از این وام ها استفاده میکنن
برعکس تسلا با یک نهم دارایی تویوتا
حدود یک پنجم درآمد تویوتا درآمد داشته
اینو از مطلب قبلی مضحکی که ۶۰ تا کامنت تو خالی هم داشت میگم
تازه تسلا قدمتش یک هشتم امثال تویوتا هستش
با ارزش بازاری چند برابری امثال تویوتا
و تازه اول رشد این کمپانی هستش
نمیدونم از کجا میسوزید
NAVID۰۰۹۸
۱۵ خرداد ۱۴۰۰AMIR / ARMI عزیز
به نکتهی خوبی اشاره کردید !
دقیقاً برای همینه که عاشقان خودرو مخالف تسلا هستند ، نه برای اینکه خودرو میسازه !
بلکه برای اینکه گجِت میسازه ، برای اینکه خودرویی که با سالها تلاش و آزمون به امروز رسیده که ما در پشت فرمانش رانندگی کنیم و لذت ببریم را نمیسازه و یک کامپیوتر میسازه با چهارتا چرخ که خب طرف خریدارش هم میداند چه میخرد !
بحث تویوتا نیست !
بحث اینه که بازار اگر کشش برقی خریدن پیدا کند ، همین تویوتا بنز BMW کادیلاک هوندا کیا هیوندای و…. وارد عمل میشوند و چه بَسا شدهاند اما دیگر عشق به خودرو و لذتش را باید به گور بُرد !
معنی رانندگی و مهارت میشه خاطره !
جهان به کنترل رُبات در میآید و نه چیزی به نام خودرو !
خودروهای برقی مثل آمپول یا قرص ویتامین میمانند ، زده و خورده میشوند و اثر همون خوردن لیمو و پرتقال را دارند اما آیا لذت بریدن و خوردن و عطر پرتقال در بشقاب را هم دارند ؟!
خودروهای آینده در بحث ایمنی تمام کمال میشوند اما روح ندارند و یکنواخت بیمزه میشوند که اصل کار را انجام میدهند ولی بدون روح و لذت !
البته همون روح و لذت هم دارند به سمت مجازی شدن میکشانند و مثلاً شما در خودرو نشستهاید و در خیابان حرکت میکنید ولی داخل خودرو کاری میکنه که گویی شما در یک کوهستان هستید با هوای کوهستانی و صدای گاو و گوسفند یا کنار یک آتش در جنگل یا کنار دریا با شبیهسازی مجازی ، جالبه اما رانندگی دیگر وجود ندارد و کلاً همهی دنیا در رویا فرو میروند و…. !
بحث طولانیست ، ولی من در کل دوست ندارم چنین شود چون هر لذتی طبیعیاش میچسبد و نه مصنوعیاَش !!!
NAVID۰۰۹۸
۱۵ خرداد ۱۴۰۰آخه این که نشد جواب دوست عزیز !!!
من نمیخوام بگم تسلا خوبه یا بد !
تسلا بخرند یا نخرند !
من حرفم اینه ، تسلا اون ارزشی را ندارد که چنان در محافل بولدش کردند !!!
کلاً این سیستم محصولات آمریکائیست در اکثر محصولاتشون !
درسته ، کیفیت خوبی دارند ، خدمات خوبی هم دارند ، اما به چه قیمتی !
تسلا را که میبینم یاد موبایلهای آیفون اپل میوفتم ، همهی ما دوست داریم یکیش را داشته باشیم حتی اگر نتوانیم درست استفادهاش کنیم و حال میکنیم با در چشم در جوامع امروزی !
اما عقل به من میگه یه پرچمدار سامسونگ یا شیائومی را به آیفون ۱۲ ترجیح دهم ، هم پول بسیار کمتری میدهم ، هم کیفیت مشابهای دارد ، هم کارایی حتی بیشتر با خدمات ارزانتر !
اما عقل به من میگه به جای تسلا میشه برقیهایی را تهیه کرد که کیفیت طراحی و متریال بسیار بالاتری دارند !
این مردم در جهان ، خدا نکند چیزی را مُد بکنند ، مهم نیست محصول که چه چیزی را به ما ارائه میدهد کمتر یا بیشتر از رقیبها ، مهم اینه که نشان دهیم تسلا خریدیم ، اَپل خریدیم ، نایک خریدیم و طبق مد حرکت میکنیم و نه عقل سالم !
برقی بخرید ، اما برقی خوب ، مثل پورشه تایکان ، هامر ، ریویان ، نیسان آریا ، ix ، مدلهای مختلف بنز که وارد بازار شدن و زیاد هم هستند و…. !
باز هم میگویم ، تسلا خودرو نمیفروشد ، تسلا دارد مُد را میفروشد ، دارد گَجِت بیروح در متریال و طراحی را میفروشد !
این هم هنریست که رقبا دست کم میگیرندش و آمریکاییها استادش هستند !
BenzSLR
۱۵ خرداد ۱۴۰۰از جایی میسوزیم که سیاستش بو گندش کل دنیا رو برداشته .
AMIR / ARMI
۱۵ خرداد ۱۴۰۰دقیقا چیکار کرده که بسوزید همه کمپانی های دنیا سیاست های خاص خودشون و دارن
کسی خریداران محصولات تسلا رو مجبور به کاری کرده ؟؟
تسلا دقیقا چیکارتون کرده اینکه بازار تغیر کرده و مردم دیگه قانع به چندتا اپشن چرم و چوب نیستن مشکل تسلا هسش
هر دهه همینه یه سری تکنولوژی ها منسوخ میشن یه سری دیگه میان
شما ها نخرید استفاده نکنید تسلا هیچ وقت نگفته میخوام کره زمین از الودگی نجات بدم تسلا صرفا محصولات پاک تر رو تولید میکنه اینکه برق مورد نیاز بشر از کجا تامین میشه هم مشکل تسلا هستش؟؟ یا توهم شما ها که تسلا باید تمام کار هارو انجام بده مشکل الودگی زمین چیز جدیدی نیست تک تک فعالیت بشر داره به این کره صدمه میزنه و تسلا فقط میتونه بخشی از این مشکل و حل بکنه نه همه شو وظیفه خودش رو هم داره به خوبی انجام میده
هیچ کس هم نگفته قرار خیرخواهانه این کار بکنه کلی سرمایه گذار به دنبال سود خودشون هستن در قبال گذاشتن سرمایشون هم خدا هم خرما اینجا هستش که معنی میده
من نه به عنوان یه ماشین باز بلکه به عنوان یه بشر هر حرکت جدیدی که باعث کاهش صدمه بشر به طبیعت بشه و تحسین میکم حتی اون کسی که یه درخت جلوی در خونش میکاره
این که فقط صدم درصدی از جمعیت جهان میخوان صدای 12 سیلندر بشنون به هیچ جای هیچ کس نیست
BenzSLR
۱۵ خرداد ۱۴۰۰من خودم دوست دارم دنیا از شر همه چیز نجات پیدا کنه چه آلودگی چه استعمارگرانی مثل آمریکا و چین و چه گرما ولی تسلا حرف میزنه دنیای بهتر آلودگی کمتر هر موقع آلودگی باطریاش رو به صفر رسوند اونوقت خودم در کنار بنز طرفدار تسلا هم میشم !
زیزیگولو
۱۵ خرداد ۱۴۰۰مک ای اسم موستانگ رو با خودش یدک میکشه ولی هیچ شباهتی با موستانگ شلبی افسانه ای نداره!!!
AHMET 2002
۱۵ خرداد ۱۴۰۰کمابیش ظاهرش از اون الهام گرفته شده اما خب در کل هدفش متفاوت هست
زیزیگولو
۱۵ خرداد ۱۴۰۰در کُل موستانگ مک ای موفقیت چندانی تو بازار نداشته ….. یه بارم اوایل دههی ۷۰ میلادی مک ای با یه مدل کوپهی ۲ درب تقریباً مشابه با موستانگ اصلی ولی با بدنه بزرگتر وارد خط تولید شد ولی همون موقع هم موفق نبود
مهدی
۱۵ خرداد ۱۴۰۰بنظرم بازار نروژ مهمترین پیش بین سلایق در مورد خودرو های الکتریکیه چون توی این کشور زیرساخت ها فراهم تره و فراگیری بصورت واقعی گرایش پیدا کرده به الکتریکی ها
این واقعا زنگ خطر برای تسلاست بهتره تسلا مثل مک ای مقداری هیجان و طراحی بهتر به خودرو هاش اضافه کنه
فرشاد
۱۵ خرداد ۱۴۰۰یعنی زیر ساختش اونقدر خوب هست که کل مردمش بخان خودروی برقی سوار شن مشکلی برا تولید برقش ندارن؟
rezars pc
۱۵ خرداد ۱۴۰۰جزونزدیک ترین کشور ها به هدف برقی (پاکه ) چون عمده تولید برقشون روش های پاکه و با بالا بردن تولیدشون میتونند به این هدف برسند برعکس ایران
Erfan
۱۵ خرداد ۱۴۰۰عمده برقشون نه.
120 درصد نیازشون برق پاک تولید میکنن.
مهدی
۱۵ خرداد ۱۴۰۰خب البته شرایط اقلیمی اونجا مثل دمای هوا و… و خب میزان جمعیتش خیلی در این مورد تاثیر گذاره
محمد امین
۱۵ خرداد ۱۴۰۰خوب است و خیر
محمد مختاری آذر
۱۵ خرداد ۱۴۰۰من که از موستانگ مک ای خوشم نمیاد الکتریکی بخرم گزینه های دیگری هست
AMIR / ARMI
۱۵ خرداد ۱۴۰۰قدرت بازاریابی فورد حرف نداره
فورد به محصولاتش هویت میده
از تاریخچه خودش بهترین استفاده رو میکنه
فولکس واگن هم خودروی برقی ساخت ( id )
که میتونست از اسم هایی مثل بیتل استفاده کنه
هوش و استراتژی مسئولین فورد در طول تاریخ زبان زد هستش
rezars pc
۱۵ خرداد ۱۴۰۰تنها شرکتی که از بحران های نفتی خراشی برنداشت قطعا مدیریت استراتژیکش محشره و مدیر خوب و خلاق تو بحران خودشو ثابت میکنه
AMIR / ARMI
۱۵ خرداد ۱۴۰۰قطعا همینه
فورد تنها کمپانی هست که بعد از تسلا
پلتفرم اختصاصی برقی خودش رو توسعه داد برای مک ای در حالی که بقیه مثل فولکس و تویوتا پلتفرم درون سوز و هیبریدی که داشتن رو اصلاح کردن
آثار تفکرات بزرگ هنری فورد هنوز در این کمپانی دیده میشه
MOS
۱۵ خرداد ۱۴۰۰کی گفته پلتفرم الکتریکی تویوتا پلتفرم اصلاح شده درون سوزه ؟؟
AMIR / ARMI
۱۵ خرداد ۱۴۰۰TNGA یا همون Toyota New Global Architecture
تقریبا 7 سال پیش بود که تویوتا این پلتفرم رونمایی کرد زیر شاخه های این پلتفرم میشن
TNGA-B / TNGA-C / TNGA-K / TNGA-N / TNGA-L و در اخر e-TNGA
MOS
۱۵ خرداد ۱۴۰۰همه پلتفرم های تویوتا حروف TNGA رو که خودت گفتی مخفف چیه رو دارن اما دلیل نمیشه همشون یکی باشن
مثلا TNGA-L پلتفرم لکسس LS و TNGA-F پلتفرم تراک ها و SUV های بادی آن فریم تویوتاست. این دو تا هیچ شباهتی به هم ندارن و نمیتونن داشته باشن!
اینم از سایت خود تویوتا کپی کردم:
The Toyota bZ4X is an SUV BEV jointly developed with Toyota’s partner, Subaru. This new vehicle adopts the e-TNGA BEV-dedicated platform that was jointly developed by the two companies
Richetag
۱۵ خرداد ۱۴۰۰دوست عزیز بیتل الکتریک به احتمال زیاد باز خواهد گشت
ولی اصلا ارزش نداره که مردمی ترین خودروی دنیارو الکتریکی بکنیم و بخوایم از اسمش شهرت کسب کنیم
rezars pc
۱۵ خرداد ۱۴۰۰خب آخه اسمش برای برندینگ و فروش خیلی موثره و مدیرای فوکس واگن به نظرم تصمیم درستی گرفتند درسته ما قطعا بیتل برقی رو ندازه قبلی دوست نخواهیم داشت اما گه بازم یه بیتل واقعی باشه اصالت دار باشه مردمی باشه ارزون باشه کوچیک باشه فروش خوبی داره و این فروشه که شرکت های خودروسازی رو زنده نگه میداره نفروشند که بیچاره میشند
Sina10
۱۵ خرداد ۱۴۰۰هر چقدر که به نظرم در ساخت مک ای خوب بودن ولی با استفاده از نام بزرگ موستانگ به تاریخچه اشون آسیب زدن
این کار اصلا کار صحیحی نیست
حالا بیتل یه ماشین درون شهری بود و برقی بشه تازه بهتره
ولی موستانگ کراس اوور برقی؟؟؟
یعنی با یک خودرو ، دو بار به نام موستانگ و اصالتش توهین کرد
هر چند باید بگم مک ای ماشین بسیار خوبیه و از بهترین برقیاست همچنین طراحی زیبایی داره ولی نام بزرگ موستانگ به این ماشین نمیخوره
فرشاد
۱۵ خرداد ۱۴۰۰دوستان میدونستید نروز هم مثل ما نفت داره؟
راستی پر فروش ترین ماشین ایران چیه
Farzad
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ایران چهارمین هست در بحث تولید نفت در جهان ، نروژ بیست و یکم .
BenzSLR
۱۵ خرداد ۱۴۰۰چه افتخاری ! وقتی مدیریت ۰ باشه همینه .
Farzad
۱۵ خرداد ۱۴۰۰چه فایده اگه بخوام دربارش بگم کامنت حذفه پس بی خی .
فرشاد
۱۵ خرداد ۱۴۰۰نه ظاهرش شبیه موستانگه ن ماهیتش خب همون فورد مک ایی میذاشتن چ کاریه
مهدی موتور
۱۵ خرداد ۱۴۰۰من موندم چرا بجا خودرو الکتریکی خانه خورشیدی نمیزنن😐
اگه عقلی هم بینشون باشد، منطق نیست
فقط پول
mohamadreza
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ماستنگ الکتریکی؟!😏😐😑🤦🤦
مثل این میمونه که بگی سیاه سفید😏😐
اینا اصن باهم نمیخونن
باید اسم این ماشینو ماستنگ نمیذاشتن یه اسم دیگه بود بهتر بود
mm.y@rlou
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ماشالا فورد البته باید بگم که این که اسم ماستنگ رو روی کراس اوور چهار در بگذاریم قشنگ نیست واین یک تبلیغ برای این خودرو هستش چون قدرتمند ترین اسمی که انحصار فورد هستش همون ماستنگ ولی به غیر از اسمش فکر میکنم فورد توی اوایل راه الکتریکی سازی مسیر خودش رو درست انتخاب کرده
میثم
۱۵ خرداد ۱۴۰۰راو4 بی ادعا چه رکوردهایی میزنه
Ali
۱۵ خرداد ۱۴۰۰تویوتا الکتریکی بزنه رقیب نخواهد داشت از بس حس اعتماد تو مردم تو دنیا ایجاد کرده
Shahpoor
۱۵ خرداد ۱۴۰۰فورد اگه میتونست از نام دیگه ای جز موستانگ برای این ماشین الکتریکی استفاده کنه و غرش زیبای موستانگ درونسوز را به کمدی تبدیل نکنه خیلی بهتر بود. نه میشه منکر کارآمدی، پاکی و کم هزینه بودن برقی ها شد و نه میشه با حذف مسل کارها که وقتی یکیش از کنارت رد میشه روحت به پرواز در میاد کنار آمد.