فورد در سال ۱۹۹۶ تولید یک هاچبک کوچک شهری را جهت عرضه در بازار اروپا بانام Ka آغاز کرد. نسل دوم این خودرو در آوریل سال ۲۰۰۸ بر روی پلت فرم مشترکی با فیات ۵۰۰، فیات پاندا و لانچیا اپسیلون معرفی شد. نسل اول در ابتدا فقط بهصورت هاچبک ۳ در عرضه میشد اما در سال ۲۰۰۳ فورد نسخهٔ ۲ در کانورتیبل آن که توسط پینین فارینا طراحیشده بود را بانام StreetKa و نسخهٔ هاچبک اسپرت آن را بانام SportKa معرفی نمود درحالیکه دوم فقط بهصورت هاچبک ۳ در عرضه شد. در آن سالها گمانهزنیهایی مبنی بر احتمال عرضهٔ نسل دوم Ka در بازار ایالاتمتحده وجود داشت اما فورد اعلام کرد که این خودرو برای سلیقهٔ آمریکاییها بیشازاندازه کوچک بوده و بنابراین در آمریکای شمالی عرضه نخواهد شد.
در نوامبر سال ۲۰۱۳ فورد نسل سوم Ka را رونمایی کرد. این نسل توسط فورد برزیل طراحی و توسعهیافته بود و برخلاف گذشته در دو نسخهٔ هاچبک ۵ در و ۴ در سدان ساخته میشد. نسل سوم فورد Ka در ابتدا فقط در بازار برزیل عرضه شد اما مدتی بعد به کشورهای هند، مکزیک و آفریقای جنوبی نیز راه یافت. حال فورد اعلام کرده است که نسل جدید کا بهزودی در بازار اروپا هم عرضه خواهد شد.
هرچند فورد کا برای بازار کشورهای آمریکای جنوبی و هند طراحیشده اما با استانداردهای ایمنی اروپا نیز تطابق دارد. این خودرو پایینتر از هاچبک فی یستا قرارگرفته و در بازار اروپا بانام Ka+ یا کا پلاس عرضه خواهد شد. بااینکه کا پلاس کوتاهتر از فی یستا است اما برای افزایش فضای کابین، ارتفاع آن بیشتر از فی یستا است. به همین دلیل این هاچبک کوچک شهری با فضای باری معادل ۲۷۰ لیتر، قابلیت حمل دو چمدان بزرگ را دارد.
کا پلاس نیروی موردنیاز خود را از یک پیشرانهٔ ۱.۲ مشترک با برادر بزرگترش تأمین میکند که با دو سطح قدرت ۷۰ و ۸۵ اسب بخار ارائه میشود. نیروی هر دو موتور توسط یک گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخهای جلو انتقال میابد که بیشتر برای کاهش مصرف سوخت تنظیمشده تا عملکرد بالا.
فورد قیمت پایهٔ کا پلاس را در آلمان ۹,۹۹۰ یورو و در انگلستان ۸,۹۹۵ پوند تعیین کرده است که آن را به یکی از ارزانترین خودروهای بازار اروپا تبدیل خواهد کرد. تیپ پایهٔ این خودرو بهصورت استاندارد مجهز به شش ایربگ و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است اما امکانات رفاهی همچون تهویه مطبوع و کروز کنترل بهصورت آپشن قابل سفارش هستند.
هرچند یک دهه پیش فورد نسخههای عملکرد بالایی از نسل اول Ka را بانامهای StreetKa و SportKa و با موتور ۱.۶ لیتری قدرتمند عرضه کرد اما این بار و در نسل سوم رویکرد فورد نسبت به مدل کا عوضشده است. البته این تغییر در فرم خودرو رخ نداده بلکه در روح و فلسفهٔ آن به وجود آمده است؛ زیرا درحالیکه نسل اول Ka تقریباً یک هاچبک اسپرت شناخته میشد اما نسل سوم به سمت یک هاچبک اقتصادی ضعیف حرکت کرده است.
فقط انگلستان
۲۰ خرداد ۱۳۹۵شبیه ام وی امه
real
۲۰ خرداد ۱۳۹۵قبول کنیم که بیشتر مشکل عشق ماشینا مثل خودم که دل پری هم ازین مسعولا دارم والبته دولت های نه چندان محترم که معرف حضورتون هستن درامد سرانه وحشتناک پایین ماس که مثلا همین بی هیچ تعرفه و مالیات میشه ۴۰تومن!
خدا بانی اون کسانی که ارزش پول این مملکتو اینقد کشیدن پایین لعنت اکید کنه روهم دارن میخوان دوباره بیان!!!!!!
داج توماهاک
۲۰ خرداد ۱۳۹۵با لعنت هیچی درست نمیشه.بدتر هم میشه.
پیرزنی مگه لعنت میکنی.کشورهای اسکاندیناوی رو نگاه کن چطور زندگی میکنن.ملتش بفکر چاره هستن ن لعنت
احمد باقری
۲۰ خرداد ۱۳۹۵نسل جدید، طراحی خیلی خوبی داره.
ali
۲۰ خرداد ۱۳۹۵بابا حیف اسم فورد نیست بره رو این مدلها
فورد باید غول و 8 سیلندر باشه که وقتی گاز میدی نعره موتورش ادم رو روانی کنه
هر چقدر عاشق و سینه چاک فورد امریکام از فورد اروپا بدم میاد باز فورد استرالیا خیلی بهتره
Xman
۱۸ شهریور ۱۳۹۵نسل اولش شبیه بیتله
یکم