کمپانی فورد در حال کشمکش با بحرانی وجودی است. خودروسازی که جزو پیشروهای این صنعت بوده هماکنون بهطور اجتنابناپذیری تحتفشار قرار دارد. برندهای با ارزش و موفقی چون هیوندای و اشکودا به بخشهای گران بازار ورود میکنند درحالیکه خودروسازانی همچون بنز و ب ام و محصولاتی در رنج قیمتی فورد تولید میکنند. فورد در این وسط گیر افتاده و به نظر میرسد که جایی برای رفتن ندارد.
جیم فارلی فکر میکند شاید اروپا راه نجاتی باشد. روزهای سرور خیلی وقت پیش تمام شده اما بازار آمریکا هنوز هم به لطف غلبهی زیاد تراک سری اف، مکانی مناسب برای کمپانی فورد است. هرچند که پیروزی در بازار تراک های آمریکا این خودروساز را به رقیبی جهانی تبدیل نمیکند. فروش تراک های فول سایز در خارج از آمریکای شمالی تقریباً ناممکن است.
فارلی که معاون اجرایی بخش اروپایی، خاورمیانه و آفریقای فورد است اشاره میکند برندهای ممتاز ۹ تا ۱۰ درصد فروش سالانهی ایالاتمتحده را تشکیل میدهند اما این مقدار در آلمان ۴۵ درصد است. فارلی میگوید:
برای فورد آموختن راه رقابت با برندهای لوکس و اجرای آن با روش خاص خودمان یک نقطهی اثبات واقعی از تواناییهای کمپانی است.
این به معنی انتخاب زمینههای رقابت با دقت فراوان است. فارلی ادامه میدهد:
ما مجبوریم تا در جاهایی که رقابت میکنیم انتخابگر باشیم. ما نمیتوانیم یک برند با همهی این انتخابها باشیم. مجبوریم تا سرمایهگذاری خود در جاهایی را که نشانی از سود ندارد متوقف نماییم.
بنابراین در طی چند سال آینده برخی مدلهای فورد ناپدید خواهند شد، هرچند که فارلی نمیگوید کدام مدل شامل این دگرگونی خواهد بود. البته منابعی در فورد پیشنهاد میکنند که مدل Ka که بر پایهی فیات ۵۰۰ بنا شده یکی از این مدلها خواهد بود.
فارلی که تحت تأثیر کاری که مرسدس با AMG انجام داده گرفته، میخواهد تا مدلهای پرفورمنس ST و RS فورد نفوذ بیشتری داشته باشند. او میگوید:
تاریخچهی عملکردی ما بسیار قوی است و ما اعتبار واقعی داریم. فکر میکنیم این یک زمان خوب به منظور ایجاد این تجربه برای افراد بیشتری است.
او فکر میکند فورد میتواند از خودروهایی نظیر کراس اوور سیتروئن کاکتوس درسهایی بیاموزد. فارلی اشاره میکند که:
در اروپا برای خلق کراس اوورها از شاسی بلندها چیزی قرض نمیگیرند.آنها تصویری جدید ایجاد میکنند و آن یک حرفهی جهانی بسیار جالب است.
ما از خریداران نظرسنجی کردیم و اکثر مصرفکنندهها گفتند که میخواهند تا خودروی فورد خوبتری بخرند.
ali
۴ خرداد ۱۳۹۵فورد بارها تواناییاش رو ثابت کرده پس پرچم بالاس
امیر.عارف
۴ خرداد ۱۳۹۵فورد تو هر کلاسی که وارد شده ماشینهای قابل احترامی تولید کرده. فقط تو بعضی از تولیداتش مصرفش بالا هست که چند سالی هست که توجه به این مهم این مسئله داره رفع میشه. تجربه شخصی من از محصولات فورد لذت بخش و قابل احترام بوده
بهنام طیبی
۴ خرداد ۱۳۹۵به نظر من فورد خودروساز خوبیه
احمد باقری
۴ خرداد ۱۳۹۵مسلما تخصص اصلی فورد در تولید خودروهای شاسی بلند بزرگ و تراک هاست، ولی به هر صورت، باید در زمینه های دیگه هم کم کم وارد بازار رقابت بشه تا بتونه تا سالهای سال، کار خودشو تضمین کنه.
ali
۴ خرداد ۱۳۹۵ممنون از امیر عارف بهنام و احمد باقری عزیز
احمد جان نکته خوبی رو گفتین در کل از همون قدیم تا الان امریکاییها تخصصشون
ماشینهای سایز بزرگ بوده که میبینید سری f فورد سیلورادو شوی و سیرا جمس به
علاوه رم دوج به ترتیب پرفروش ترین ماشینهای امریکا هر سال میشن ولی برای فروش
بیشتر باید محصولاتی رو عرضه کنند که همه دنیا قبولش کنند وگر نه هیچ موقع یه
فرد انگلیسی یه فورد سوپر دیوتی با موتور6.7 لیتری رو بهش حتی فکرم نمیکنه چه بخواد
بخرد اونرو
بهنام طیبی
۴ خرداد ۱۳۹۵فدایی داری علی عزیز
احسان(احسان سابق)
۴ خرداد ۱۳۹۵فورد برند جالبیه.خودروی 10 هزار دلاری برای کشورهای کم درامد تولید میکنه تا جی تی 400 هزار دلاری که فقط رولز رویز و بوگاتی و فراری و زمانی میباخ قیمتی بالاتر از این رو دارن.
7 سال پیش وقتی به ورشکستگی نزدیک شد بدون اینکه وام بگیره بخش های ضررده رو تعطیل کرد و با تجدید ساختار تونست به سوددهی برسه.
کلا بازار اروپا برای خودروسازای غیر اروپایی مثل امریکا و چین جذاب نیست و معمولا برای خودروسازای امریکایی و اسیاسی با ضرر همراه بوده
ali
۵ خرداد ۱۳۹۵فورد معرکس
ساسان
۴ خرداد ۱۳۹۵دوستان انقدر آلمان ژاپن آمریکا نکنید. خب معلومه که همه چیز آمریکا از بقیه دنیا خیلی بهتره آمریکا یه وره همه دنیا یه ور. اقتصاد آمریکا حرف اوله صنعت نظامی و فضا باز به همین شکل خب معلومه که وقتی اقتصاد و تکنولوژی برتر باشه صنعت خودروسازی هم برتره مطمینا
ali
۴ خرداد ۱۳۹۵والا ساسان جان یه سری دوستان براشون سخته پذیرفتن حرف شما
برا همین همیشه به کوچه علی چپ میزنند