فورد

اصالتی 50 ساله؛ موستانگ 1965 در کنار موستانگ 2015

موستانگ به‌قدری معروف و مشهور است که کمتر کسی می‌تواند قدرت و نفوذ آن را در صنعت بی‌کران خودرو نادیده بگیرد. جدیدترین اثری که در موزه مخترعین ملی آمریکا (NIHF) قرارگرفته است، ۵۰ سال تلاش و زحمت بی‌وقفه مهندسین فورد را به تصویر می‌کشد.

Ford-Mustangs-Fused-at-Intellectual-Property-Power-Exhibit-front-view
این اثر در حقیقت نیمی از یک موستانگ ۱۹۶۵ را در کنار نیمی از یک موستانگ ۲۰۱۵ قرار داده است تا تفاوت این تفاوت ۵۰ ساله را بهتر درک کنیم. این نمایش هنری نمایانگر اهمیت این برند در آمریکا، انحصار آن در ایالات‌متحده و نحوه تکامل و پیشرفت آن در این مدت ۵۰ ساله است. این تصویر به ما ثابت می‌کند که موستانگ در بسیاری از موارد هنوز اصالت خود را حفظ کرده است.

Ford-Mustangs-Fused-at-Intellectual-Property-Power-Exhibit-from-above
فورد خاطرنشان کرد که هیچ خودرویی در سبک و هیبت موستانگ اصلی (اولین موستانگ تولیدی) تا زمان موفقیت آن در بازار فروش، تولید نشده بود و درواقع فروش خوب این خودرو بود که رقیبان را به‌سوی ساخت این سبک از خودروها سوق داد. فورد توانست در ۱۸ ماه اول عرضه موستانگ، بیش از یک‌میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.

Ford-Mustangs-Fused-at-Intellectual-Property-Power-Exhibit
آقای کریس دانوفسکی در جریان رونمایی از این اثر در موزه گفت:

همه‌چیز درباره طراحی و تولید اولین موستانگ خیلی سریع رخ داد. یک طراحی بدیع که برای اولین بار ثبت اختراع شد و نظیر آن در تاریخ موجود نبود. حال به مدل ۲۰۱۵ موستانگ بنگرید. این خودرو از ۳۶ طراحی انحصاری و ثبت‌شده بهره می‌برد و این یعنی هنوز هم این برند خاص است. همچنین این خودرو در موارد کاربردی نیز از انحصارها و تکنولوژی‌های ثبت‌شده‌ای استفاده می‌کند. ازجمله در ساختار کیسه‌های هوا، تماس خودکار با پلیس در مواقع لازم و بسیاری از تکنولوژِی‌های دیگر.

اگرچه فورد در ثبت اختراع طراحی موستانگ کمی کند پیش‌ رفت؛ اما این طراحی ترکیب یا بهتر بگوییم کپی‌برداری از طرح‌های دیگر خودروسازان نبود. اگر دیروز موستانگ با اسپیکرهای صندلی عقب، سقف کانورتیبل و همچنین خاموش کردن خودکار چراغ‌راهنما پس از پیچیدن و برگرداندن فرمان(که در آن دوران آپشن حیرت‌انگیزی بود!) شناخته می‌شد؛ امروز هم با اولین کیسه‌ هوای مخصوص زانو، سیستم الکترونیکی تشخیص لاین، کنترل از راه دور و بسیاری از موارد دیگر شناخته می‌شود.

Ford-Mustangs-Fused-at-Intellectual-Property-Power-Exhibit-rear-side-view
این اثر نمایشی از سوی کمپانی «کلاسیک دیزاین کانسپتس» (Classic Design Concepts) به‌صورت سفارشی برای فورد ساخته‌شده است. کمپانی CDC یک کمپانی حرفه‌ای درزمینهٔ تیونینگ خودرو است. این کمپانی یک موستانگ ۱۹۶۵ را با دنده، کنسول و سیستم رادیویی را در کنار یک موستانگ ۲۰۱۵ راست فرمان با دنده، کنسول و سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار داده است. البته فقط ۶۰ درصد از طول هر خودرو کنار هم قرارگرفته است. بدین معنا که صندوق‌عقب و به‌طورکلی بخش عقبی خودروها حذف‌شده است.

Ford-Mustangs-Fused-at-Intellectual-Property-Power-Exhibit-interior-from-above
تمامی بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک هر دو خودرو را لمس کنند و تمام موارد گنجانده‌شده را در این دو خودرو مقایسه کنند. از صندلی‌ها و چرخ‌ها گرفته تا رادیو، پنجره و آینه‌ها هر دو خودرو. مهم‌تر از همه اینکه شما می‌توانید صدای موتور V8 موستانگ اصلی را با صدای موتور هشت سیلندر موستانگ ۲۰۱۵ مقایسه کنید.

Ford-Mustangs-Fused-at-Intellectual-Property-Power-Exhibit-interior-from-2015-side
علاوه بر این، موزه NIHF میزبان اثر هنری دیگر نیز هست که نشان‌دهنده تأسیس کمپانی فورد توسط آقای هنری فورد است. فورد به خاطر ثبت رسمی موستانگ به‌عنوان یک اختراع آمریکایی و همچنین فعالیت ۲۰ ساله در کمپین مخترعین این موزه، از مشترکان رسمی و سهیم در موزه به شمار می‌رود. این موزه در ایالت ویرجینیا آمریکا واقع‌شده است.

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهرداد خیاط محمدی

دانشجوی مکانیک و نویسنده و مترجم سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. REZA

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    در رده بندی خودروهای زیر دویست میلیون تو ایران هیچ خودرویی هیجان انگیز تر از موستانگ نیست-خدایی وقتی پشتش میشینی و گاز میدی دیگه دلت نمیخواد گاز رو ول کنی

    1. سامان اذری

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3218 ديدگاه)

      من کامارو رو بیشتر از ماستنگ دوس دارم
      سوار هردوتاشونم شدم حتی مدل RS کامارو از ماستنگ 6 سیلندر که هردو یه حجم موتور دارن سریع تر میره

      1. ss

        ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (4 ديدگاه)

        فقط دوج چلنجر

      2. REZA

        ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (225 ديدگاه)

        مدل های 6سیلندر کامارو و موستانگ در عمل شتابشون یکیه.کامارو ظاهرش خوشگله اتاقش زشته.موستانگ ظاهرش نسبت به کامارو زشته ولی اتاقش خیلی خوبتره

  2. Lord Cezar

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (300 ديدگاه)

    عاشق نسل جدیدشم . خیلی زیبا و اسپرت شده . در کنار اصالت شاهد یک تکامل بی نظیر هستیم.
    درود بر هنری فورد .

  3. asa

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    واقعا 50 سال تاریخ پر افتخارو داره به دوش میکشه. ماستنگ یک دونست اونم واسه ی نمونست . دوستان توجه داشته باشید که طی این همه سال اگه کسی ماستنگو نشناسه میتونه بگه این گذشته همین ماشینه . این یعنی اصالت که ماشین همیشه در حال تغییر باشه و کاملا قابل تشخیص با نصل پیشین خود باشه . نه مثل پورش که هر چند سال مثل پراید یک سپری چیدمان داخل چراغی رو عوض میکنه بعد میگه ببینین هیچ تغییری با قبلنکرده پس اصیله .

    1. Das Beste Oder Nichts

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (218 ديدگاه)

      هر کسی یک نظری داره. فکر کنم چون پورشه 911 چراغاش هنوز دایره ای مونده به نظر شما طرحش هیچ تغییری نکرده. اگه دو نسل مختلف 911 رو از نزدیک (تاکید میکنم از نزدیک نه عکسش) ببینین و مقایسه کنین پی به اشتباهتون میبرین. لطفا هیچ وقت هیچ وقت اصلا و ابدا در هیچ زمینه ای سایپا مرو با یک برند خارجی قایسه نفرمایین اونم پورشه . من رو برند خاصی تعصب ندارم . پورشه هم ندارم. ولی در مورد 911 زود قضاوت نکنین.

  4. USA & JAPAN

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    عاشق اون مدل 1965 ام لامصبو هر چه قدر تیون کنی بازم جا داره

  5. بهنام طیبی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ای جان قربون اصالت خوشگلت بشم که موفق و حرفه ای کارکردی

  6. احمد باقری

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    خیلی باحال درست کرده.

  7. Nima

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    یکى از دوستان بود جنسیس رو بهتر از ماستنگ میدونست!!
    داداشم کجایى؟ داداش؟؟؟!!!!
    متن رو بخونى فرق ماستنگ رو با جنسیس میفهمى.
    آمار فروش ماستنگ هم به عنوان پرفروش ترین خودرو اسپرت بیانگر همین هست که ماستنگ اصلا قابل مقایسه با جنسیس نیست که سال 2015 فقط 8 تا دونه بله فقط ۸ دونه توى آمریکا فروخته??

    1. ali

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      خودش فهمیده چه اشتباه بزرگی کرده دیگه نیومد
      رقیب موستانگ فقط از خود امریکاییاس وبقیه همینطوری هستن
      گوشه و کنار واسه خودشون جنسیس هم بره غاز بچرونه بهتره
      هر ماشین بی هویتی که نمیتونه با 50سال افتخار و قدمت
      موستانگ روبرو شه وگر نه سنگ رو سنگ بند نمیشه

  8. رسول

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به چه چیزایی افتخار میکنن شما ها اگر فروشنده بودین از سایپا و ایران خودرو درس میگرفتین :
    405 رو داریم با 25 سال بدون تغییر
    206 رو با 15 سال بدون تغییر
    پراید – سمند – پیکان – که …

  9. ali

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    یه چیز بگم در مورد عظمت موستانگ
    به وحشتناکترین شکل ممکن ساپورت قطعات میشه همین حالا از هر چیش
    که فکر کنید و همه ساخت خود امریکاس منظورم مدل پاییناش هستا و یکی
    از مهم تریناش بدنه کامل مدل 1967 موستانگه که همین الان میتونید
    تهیه کنید تا چیزهای کوچیکترش رو
    حالا بگید کدوم ماشین مثل موستانگ اینطوری جایگاش؟

    1. ali

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (7387 ديدگاه)

      به جا دیسلایک دادن یه مدل از کمپانی مورد علاقت که کلاسیک هم
      باشه و مثل موستانگ ساپورت لوازم شه رو کن (مثل اتاق کامل 1967)
      زورتون رو خرج دیسلایک دادن من نکنید که واقعیت هست در غیر این
      صورت خلافش رو ثابت کن

  10. javad

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من خودم فورد موستانگ دارم ازش خیلی راضیم

  11. Xman

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (254 ديدگاه)

    ارادت خاصی به موستانگ کلاسیک دارم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا