گیربکس جدید فورد رنجر رپتور، هرچه پردنده تر بهتر!
این گیربکس که با همکاری جنرال موتورز توسعه یافته نیروی 210 اسب بخاری و گشتاور 500 نیوتون متری پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توئین توربوی دیزلی را به هر چهار چرخ انتقال میدهد.
البته بنا به گفته مدیر مهندسی گیربکس و قوای محرکه فورد آسیا اقیانوسیه این اولین و تنها تصمیم فورد نبوده است. او گفت مهندسان به گیربکسهای متفاوت از جمله نسخهای 13 دنده نیز فکر کردهاند!
او گفته است:
ما در واقع شبیهسازیهایی را در زمان تستهای وسیع برای به دست آوردن بهترین نسبتهای دنده در چنین پیکاپ بزرگ و قدرتمندی انجام دادیم. ما به گیربکسهای 7، 9 و حتی 12 و 13 دنده نگاه کرده تا ببینیم آیا از نظر پرفورمنس و راندمان خوب هستند یا نه و در نهایت به این طراحی بهینه رسیدیم.
در نهایت فورد تصمیم به استفاده از گیربکس 10 سرعته اتوماتیک گرفت زیرا این گیربکس از نظر آسایش و عملکرد یک سنگ محک محسوب میشود. همچنین تعویض دندههای این گیربکس عالی است. مدیر فورد میگوید:
مبدل گشتاور نصب شده باعث بهبود عملکرد پیشرانه میشود بنابراین انتظارات مشتریان را برآورده میکند.
در خبر مرتبط دیگری هم باید گفت فورد هنوز تصمیم قطعی برای عرضه رنجر رپتور در آمریکا نگرفته است. البته اگر این خودرو نهایتاً وارد آمریکا شود به احتمال زیاد از پیشرانه بنزینی استفاده خواهد کرد.
محتملترین گزینه پیشرانه 6 سیلندر 2.7 لیتری اکوبوست خواهد بود که در حال حاضر نیروبخش اِج ST بوده و قدرت آن به 335 اسب بخار میرسد.
در مقام مقایسه باید گفت پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری توئین توربوی F-150 رپتور قدرت 450 اسبی دارد.