در پی افزایش قیمت دلار استرالیا و درنتیجه افزایش هزینههای تولید خودرو در این کشور، فورد تصمیم گرفت تولید خودرو در شعبهٔ استرالیایی خود را متوقف کرده و شرکت فورد استرالیا را تعطیل کند. این شرکت در سال ۱۹۲۵ در استرالیا تأسیسشده و سالیان سال به ساخت خودروهایی مخصوص بازار استرالیا همچون فالکون و تریتوری میپرداخت.
در پی این تصمیم، روند توقف تولید مدل فالکون از اواسط سال ۲۰۱۰ و با توقف تولید فالکون استیشن آغاز شد. سپس چندی پیش تولید نسخهٔ سدان فالکون نیز خاتمه یافت و حالا سرانجام آخرین بازماندهٔ خانوادهٔ فالکون یعنی مدل وانت که بانام فالکون Ute شناخته میشود نیز از خط تولید کنار گذاشته شد. تولید فورد فالکون در سال ۱۹۶۰ در استرالیا با مدل XK آغاز شد و حالا آخرین دستگاه آنکه یک فالکون وانت XR6 سفیدرنگ است از خط تولید خارجشده و در کارخانهٔ محلی فورد استرالیا نگهداری خواهد شد.
پایان تولید فورد فالکون درواقع پایان یک دوره در صنعت خودروسازی استرالیا محسوب میشود. بعلاوه درحالیکه تولید وانتهای اسپرتی چون فورد رانچرو و شورلت الکامینو در دههٔ ۸۰ در ایالاتمتحده متوقف شد اما تولید اینگونه وانتها برای چندین دهه و تا به امروز همچنان در استرالیا ادامه داشت. وانتهای اسپرت خودروهای پرطرفداری در استرالیا بودند و حتی نمونههای بسیار قدرتمندی نیز از آنها ساخته میشد. فورد فالکون کنونی که با کد FG X شناخته میشود در مدلهای گوناگونی چون G6E، XR6 و XR8 در استرالیا عرضه میشد که XR8 با موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ با ۴۵۰ اسب بخار قدرت، قویترین مدل فالکون بشمار میرفت.
فورد فالکون در نسل هفتم خود قرار داشت و درنهایت پس از ۵۶ سال رسماً بازنشسته شد. علاوه بر این، در اکتبر امسال (مهرماه) کل عملیات تولید محلی فورد در استرالیا نیز خاتمه یافته و کارخانهٔ فورد استرالیا تعطیل خواهد شد. آخرین خودروی تولیدی فورد استرالیا، SUV تریتوری خواهد بود که تولید آن دو ماه دیگر متوقفشده و رسماً خط تولید فرود در استرالیا جمع خواهد شد. اعلامشده که تعطیلی کارخانهٔ تولید خودروی فورد استرالیا موجب از دست رفتن ۱۲۰۰ شغل در این منطقه میگردد.
این درحالیکه است که جنرال موتورز نیز قصد دارد تولید خودرو در شعبهٔ استرالیایی خود یعنی هولدن را سال آینده متوقف کند. جنرال موتورز نیز مانند فورد، سالیان سال است که به ساخت سدان هولدن کومودور و نسخهٔ وانت آن مخصوص بازار استرالیا میپردازد؛ اما سال آینده رسماً تولید تمامی انواع هولدن کومودور در استرالیا متوقفشده و رسماً کارخانهٔ تولید خودروی هولدن در استرالیا تعطیل خواهد شد. طبق اعلام جنرال موتورز، نسل بعدی کومودور درواقع همان بیوک لاکراس خواهد بود که با برند هولدن و صرفاً بهصورت وارداتی در استرالیا عرضه خواهد شد.
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ مرداد ۱۳۹۵باتشکر از اقای دهقان
امیر دهقان
۱۳ مرداد ۱۳۹۵خواهش میکنم لطف دارین
سعید
۱۳ مرداد ۱۳۹۵صنعت خودروی استرالیا رسما آخرین نفسهاش رو میکشه، و دلیلش هم فقط و فقط انحصاره درست مث خودروسازی خودمون، در استرالیا هم خودروی وارداتی گمرکی بالایی داره که محصولات داخلی بتونن فروش برن، همین باعث شد تولیدات داخلی از اول رقابتی بار نیان و الانم که دیگه دارن از بین میرن…
احسان(احسان سابق)
۱۳ مرداد ۱۳۹۵مثل اینکه استرالیایی ها مردم اهل دلی هستن. وانت با 450 اسب بخار عالیه.خوبه برم استرالیا راننده وانت بشم
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ مرداد ۱۳۹۵دمت گرم
احسان(احسان سابق)
۲۵ مرداد ۱۳۹۵سالاری زوموالت
Иь
۱۳ مرداد ۱۳۹۵پشتش کپیه جگواره.کاملا
حمیدرضا
۱۳ مرداد ۱۳۹۵در دنیای واقعی اگر یک شرکت احساس کنه که ممکنه دیگه نتونه رقابت کنه از صحنه کنار میره حتی اگر برند بسیار قدرتمندی باشه اونوقت ما به هر قمیتی که شده ولی کشته شدن مردم برای اینکه چند هزار نفر بیکار نشن داریم صنعت ورشکسته رو حمایت می کنیم تفاوت تا کجا
بابت مقاله بسیار خوبتون ممنونیم
ali a.j.g
۱۳ مرداد ۱۳۹۵با اینکه رئیس یا سهامدار یا غیره فورد استرالیا نیستم ولی تعطیلی این کارخانه واقعا ضد حال و خبر ناراحت کننده ای بود
واقعا حیف شد که از این به بعد تولید نمیشه
آقای امیر دهقان دستت درد نکنه
حميد
۱۴ مرداد ۱۳۹۵هر چیزی یک روز تمام میشه اینکه مشکلی نیست