شاید فروش پیکاپها به این خاطر است که این خودروهای سرسخت و بهویژه سرآمد آنها، F-150، هیچ وقت صاحبشان را ناامید نمیکنند. فورد F-150 مدل ۲۰۱۵، در مجموع حدود ۱۰ میلیون مایل برای سنجش دوام، مورد آزمایش قرار گرفته است. این آزمایشها، هم در دنیای واقعی، از جادههای کوهستانی گرفته تا دریاچههای یخزده و هم در شبیهسازیهای آزمایشگاهی انجام گرفتهاند. پت ریس (Pete Reyes)، مهندس فورد میگوید:
ما میخواستیم که با وجود کاهش وزن ۳۱۷ کیلوگرمی، سرسختترین و کاربردیترین F-150 را بسازیم. به این منظور، این F-150 بیش از همه مدلهای قبلیاش، مورد آزمایشهای سخت قرار گرفت.
فورد میگوید که F-150 جدید، بارهای سنگین را به دنبال خودش در مسیرهای کوهستانی در دمای ۴۹ درجه کشیده و از سطح دریاچه یخزده با دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد عبور کرده است. این تراک پیکاپ، شرایط رطوبت زیاد، شورهزارها و مسیرهای صعبالعبور و حمل عبور از شیبهای تند را تجربه کرده است.
کوبیدن محکم درها توسط رباتها، رها کردن اجسام سنگین به کف بارگیر و تکانها و پیچشها در جهات مختلف، از جمله شبیهسازیهای آزمایشگاهی برای تست دوام این مدل بودهاند. فورد میگوید که برخی از این تستها چنان سخت بودهاند که دوره ۵ روزهی آنها برابر با ۱۰ سال کارکرد اتومبیل یا ۱۵۰ هزار مایل (حدود ۲۴۱ هزار کیلومتر) توسط بیملاحظهترین رانندگان است.
در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ نمونه از سختترین تستهای دوامی که F-150 از سر گذرانده است.
نیروی هفتجهته
فورد یک دستگاه ویژه شکنجه! خودرو ساخته که در هفت جهت مختلف، به مدت ۵ روز برای خودرو، پیچش و تکانه ایجاد میکند. شبیهسازی این آزمایش چیزی حدود طی مسافت ۳۶۰ هزار کیلومتر در دنیای واقعی است.
جاده ناهموار
تست جاده ناهموار (Silver Creek) برای این مدل در رومئو از ایالت میشیگان امریکا انجام شد که متشکل از دو مسیر بسیار سخت بوده است. اولی جادهای سنگلاخی و دیگری پر از تکه خردههای بتنی. در این سطح جاده، مسیر ۵۰۰ مایلی برابر ۲۰ هزار مایل (حدود ۳۲ هزار کیلومتر) از جادههای ناهموار معمولی است.
قدرت در تپهها
این تست استقامت فورد در یک جاده با شیبهای تند و ناهموار خاکی در کوههای هوالاپای در شمالغربی آریزونا انجام شده است. شیب ۱۱ درصدی در این جاده، بیش از قسمت نهایی بسیار از سکوهای پرش اسکی است و هنگامی که چرخها از زمین فاصله میگیرند و دوباره به سطح میرسند، فشار زیادی به موتور و گیربکس وارد میشود.
رها کردن بشکهها
مهندسان فورد بشکههای ۲۰۰ لیتری را با زاویهای خاص در کف قسمت بارگیر خودرو، رها میکنند و دقت میکنند که تمام نیرو از لبه تیز بشکه وارد شود. مهندسان در دیربورن میشیگان این آزمایش را انجام میدهند و پس از ثبت پاسخ بدنه قسمت بارگیر، تغییرات لازم را اعمال میکنند و به این وسیله از مقاومت کافی در این بخش از خودرو مطمئن میشوند.
خوردگی در محیط
F-150 مدل ۲۰۱۵ از آلیاژ آلومینیوم با مقاومت بالا در پنلهای بدنه استفاده کرده است و فورد سعی کرده که برای تست بدنه، آزمایشهایی فراتر از حدّ معمول ترتیب دهد. بر این اساس خودرو در محیطهایی مانند آب نمک با غلظت بالا و رطوبت زیاد قرار گرفته است. این خودروساز، همچنین یک آزمایش اصلاح شده خوردگی با استفاده از اسپری اسیدی برای تأثیرگذاری بیشتر بر آلیاژ آلومینیوم ایجاد کرده است. بعد از شبیهسازی نزدیک به ۱۰ سال در معرض خوردگی بودن F-150، مصالح آلومینیومی به کار رفته هیچ نشانی از فرسودگی در خود نداشتند.
دیویس دام
در یک آزمایش دوام، یک مسیر ۱۳ مایلی از خارج از شهر بولهد سیتی در آریزونا تا گردنه یونیون برای عبور F-150 درنظر گرفته شده که طی آن، این خودرو باید با سرعت مشخص بین ۵۶ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با حداکثر ظرفیت حمل بار حرکت کند و در همین حال، کولر را تا آخرین درجه برای غلبه بر گرمای تابستان، روشن داشته باشد. دیویس دام (davis dom) عنوانی برای مسیر است.
حمله سنگریزه ها
برای تست رنگ آمیزی F-150 جدید، مهندسان با این خودرو در مسافتی شنی به اندازه ۱۵۰ مایل رانندگی کردهاند. این مسیر پر از سنگ و خرده ریزههای آهنی است که بهوسیله تایرها به سطح بدنه خودرو پرتاب میشود.
شوک دمایی به موتور
در این تست در مدت یک ثانیه دمای موتور از پایین دمای قطبی به دمای بسیار بالا رسانده میشود. در همین حال، موتور در یک سلول ویژه قرار داده شده که با اتصال به یک دینامومتر، حرکت در یک شیب زیاد با بار سنگین را شبیهسازی میکند. این پروسه به تعداد ۳۵۰ بار در زمانی بیش از ۴۰۰ ساعت انجام میشود تا از دوام بلوک، سرپوشها، سرسیلندر و دیگر قطعات موتور اطمینان حاصل گردد.
شتاب و توقف
فورد به تعداد ۵۰۰ بار، آزمایشی را برای سنجش میزان دوام محورهای عقب انجام میدهد که در آن با شتاب و توقف آنی، گشتاوری نزدیک به ۲۷۰۰ نیوتنمتر به محور وارد میشود که این میزان ۱۳۰ درصد بیشتر از حدی است که برای F-150 درنظر گرفته شده است؛ به این منظور که مقاومت مناسب محور عقب و قطعات آن در شرایط سخت، آزمایش شود.
پیچش گودال
در این دستگاه، با دو بازوی موازی، شرایطی شبیهسازی میشود که در آن یکی از چرخهای جلو در هوا معلق شده و چرخ عقب مخالف آن نیز متعاقباً از زمین جدا میشود. این شرایط فشار بسیار زیادی را به بدنه و شاسی تراک وارد میکند.
[jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۰″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۱″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۲″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۳″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۴″]
hero
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳پرچم ژاپن بالاتره
فقط توندرا
sina
۱۶ شهریور ۱۳۹۳نه دوست عزیز ژاپن فقط تویوتاش پیکاپ تولید میکنه بس ولی آمریکا هر برندش پیکاپ تولید میکنه پیکاپ های قدرتمند و با اصالت باید خدمت جنابعالی عرض کنم پیکاپ فقط = آمریکاااااااااااهیچ کشوری رو دستش نیومده
احمد.ف
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳حالا اینجا بعد دو روز که ماشین رو تحویل دادن، ماشین معیوب میشه میبری نمایندگی میگه تو بد باهاش تا کردی!! عجبااااااا !!
Awdell
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳آفرین به مدیریت و اهمیت به ارتقاء محصول شرکت فورد. چیزی که خودروسازان این سرزمین اصلا حالیشون نیست. یه مشت مدیر […] بی کفایت که تنها کاربری مفیدشون، بستنشون به گاریه.
علی
۳ خرداد ۱۳۹۳وانت خوب میخوای بنز جی 63 سه دیفرانسیل شک نکنید بهتزین وانت در دنیا.خوراکش جاده های سخته اخه فورد و نیسان ماشینه
Ali
۳ دی ۱۳۹۳به نسبت قیمتاشون هم توجه داشته باش
حمید
۷ دی ۱۳۹۳چرا پراید بار رو برای رقابت با این ماشین نفرستادن؟
F150 رو عشقه
توی پیکاب فقط امریکا