فورد

ده آزمایش سخت برای فورد F-150

شاید فروش پیکاپ‌ها به این خاطر است که این خودروهای سرسخت و به‌ویژه سرآمد آن‌ها، F-150، هیچ وقت صاحبشان را ناامید نمی‌کنند. فورد F-150 مدل ۲۰۱۵، در مجموع حدود ۱۰ میلیون مایل برای سنجش دوام، مورد آزمایش قرار گرفته است. این آزمایش‌ها، هم در دنیای واقعی، از جاده‌های کوهستانی گرفته تا دریاچه‌های یخ‌زده و هم در شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی انجام گرفته‌اند. پت ریس (Pete Reyes)، مهندس فورد می‌گوید:

ما می‌خواستیم که با وجود کاهش وزن ۳۱۷ کیلوگرمی، سرسخت‌ترین و کاربردی‌ترین F-150 را بسازیم. به این منظور، این F-150 بیش از همه مدل‌های قبلی‌اش، مورد آزمایش‌های سخت قرار گرفت.

فورد می‌گوید که F-150 جدید، بارهای سنگین را به دنبال خودش در مسیرهای کوهستانی در دمای ۴۹ درجه کشیده و از سطح دریاچه یخ‌زده با دمای منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد عبور کرده است. این تراک پیکاپ، شرایط رطوبت زیاد، شوره‌زارها و مسیرهای صعب‌العبور و حمل عبور از شیب‌های تند را تجربه کرده است.

2015 ford f-150 king ranch crew cab
۲۰۱۵ ford f-150 king ranch crew cab

کوبیدن محکم درها توسط ربات‌ها، رها کردن اجسام سنگین به کف بارگیر و تکان‌ها و پیچش‌ها در جهات مختلف، از جمله شبیه‌سازی‌های آزمایشگاهی برای تست دوام این مدل بوده‌اند. فورد می‌گوید که برخی از این تست‌ها چنان سخت بوده‌اند که دوره ۵ روزه‌ی آن‌ها برابر با ۱۰ سال کارکرد اتومبیل یا ۱۵۰ هزار مایل (حدود ۲۴۱ هزار کیلومتر) توسط بی‌ملاحظه‌ترین رانندگان است.

2015 Ford F-150
در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ نمونه از سخت‌ترین تست‌های دوامی که F-150 از سر گذرانده است.

نیروی هفت‌جهته

Seven channel input
Seven channel input

فورد یک دستگاه ویژه شکنجه! خودرو ساخته که در هفت جهت مختلف، به مدت ۵ روز برای خودرو، پیچش و تکانه ایجاد می‌کند. شبیه‌سازی این آزمایش چیزی حدود طی مسافت ۳۶۰ هزار کیلومتر در دنیای واقعی است.

جاده ناهموار

Silver Creek
Silver Creek

تست جاده ناهموار (Silver Creek) برای این مدل در رومئو از ایالت میشیگان امریکا انجام شد که متشکل از دو مسیر بسیار سخت بوده است. اولی جاده‌ای سنگلاخی و دیگری پر از تکه خرده‌های بتنی. در این سطح جاده، مسیر ۵۰۰ مایلی برابر ۲۰ هزار مایل (حدود ۳۲ هزار کیلومتر) از جاده‌های ناهموار معمولی است.

قدرت در تپه‌ها

Power Hop Hill
Power Hop Hill

این تست استقامت فورد در یک جاده با شیب‌های تند و ناهموار خاکی در کوه‌های هوالاپای در شمال‌غربی آریزونا انجام شده است. شیب ۱۱ درصدی در این جاده، بیش از قسمت نهایی بسیار از سکوهای پرش اسکی است و هنگامی که چرخ‌ها از زمین فاصله می‌گیرند و دوباره به سطح می‌رسند، فشار زیادی به موتور و گیربکس وارد می‌شود.

رها کردن بشکه‌ها

Drum drop
Drum drop

مهندسان فورد بشکه‌های ۲۰۰ لیتری را با زاویه‌ای خاص در کف قسمت بارگیر خودرو، رها می‌کنند و دقت می‌کنند که تمام نیرو از لبه تیز بشکه وارد شود. مهندسان در دیربورن میشیگان این آزمایش را انجام می‌دهند و پس از ثبت پاسخ بدنه قسمت بارگیر، تغییرات لازم را اعمال می‌کنند و به این وسیله از مقاومت کافی در این بخش از خودرو مطمئن می‌شوند.

خوردگی در محیط

Corrosion bath
Corrosion bath

F-150 مدل ۲۰۱۵ از آلیاژ آلومینیوم با مقاومت بالا در پنل‌های بدنه استفاده کرده است و فورد سعی کرده که برای تست بدنه، آزمایش‌هایی فراتر از حدّ معمول ترتیب دهد. بر این اساس خودرو در محیط‌هایی مانند آب نمک با غلظت بالا و رطوبت زیاد قرار گرفته است. این خودروساز، همچنین یک آزمایش اصلاح شده خوردگی با استفاده از اسپری اسیدی برای تأثیرگذاری بیشتر بر آلیاژ آلومینیوم ایجاد کرده است. بعد از شبیه‌سازی نزدیک به ۱۰ سال در معرض خوردگی بودن F-150، مصالح آلومینیومی به کار رفته هیچ نشانی از فرسودگی در خود نداشتند.

دیویس دام

Davis Dam
Davis Dam

در یک آزمایش دوام، یک مسیر ۱۳ مایلی از خارج از شهر بول‌هد سیتی در آریزونا تا گردنه یونیون برای عبور F-150 درنظر گرفته شده که طی آن، این خودرو باید با سرعت مشخص بین ۵۶ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با حداکثر ظرفیت حمل بار حرکت کند و در همین حال، کولر را تا آخرین درجه برای غلبه بر گرمای تابستان، روشن داشته باشد. دیویس دام (davis dom) عنوانی برای مسیر است.

حمله سنگ‌ریزه ها

Stone Peck Alley
Stone Peck Alley

برای تست رنگ آمیزی F-150 جدید، مهندسان با این خودرو در مسافتی شنی به اندازه ۱۵۰ مایل رانندگی کرده‌اند. این مسیر پر از سنگ و خرده ریزه‌های آهنی است که به‌وسیله تایرها به سطح بدنه خودرو پرتاب می‌شود.

شوک دمایی به موتور

Engine thermal shock
Engine thermal shock

در این تست در مدت یک ثانیه دمای موتور از پایین دمای قطبی به دمای بسیار بالا رسانده می‌شود. در همین حال، موتور در یک سلول ویژه قرار داده شده که با اتصال به یک دینامومتر، حرکت در یک شیب زیاد با بار سنگین را شبیه‌سازی می‌کند. این پروسه به تعداد ۳۵۰ بار در زمانی بیش از ۴۰۰ ساعت انجام می‌شود تا از دوام بلوک، سرپوش‌ها، سرسیلندر و دیگر قطعات موتور اطمینان حاصل گردد.

شتاب و توقف

Rock and stop
Rock and stop

فورد به تعداد ۵۰۰ بار، آزمایشی را برای سنجش میزان دوام محورهای عقب انجام می‌دهد که در آن با شتاب و توقف آنی، گشتاوری نزدیک به ۲۷۰۰ نیوتن‌متر به محور وارد می‌شود که این میزان ۱۳۰ درصد بیشتر از حدی است که برای F-150 درنظر گرفته شده است؛ به این منظور که مقاومت مناسب محور عقب و قطعات آن در شرایط سخت، آزمایش شود.

پیچش گودال

Twist ditch
Twist ditch

در این دستگاه، با دو بازوی موازی، شرایطی شبیه‌سازی می‌شود که در آن یکی از چرخ‌های جلو در هوا معلق شده و چرخ عقب مخالف آن نیز متعاقباً از زمین جدا می‌شود. این شرایط فشار بسیار زیادی را به بدنه و شاسی تراک وارد می‌کند.

[jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۰″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۱″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۲″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۳″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۴″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    شیفته ی این فورد F150 هستم.یعنی اگه من اینو داشته باشم نمیذارم یه خط روش بیفته! اون تست رها کردن بشکه جالب بود! حالا چین بیاد هی کپی بزنه.

    “مچاله شده ام در خودم با بوی سیگار و طعم تلخ چای مانده . . .
    پنجره را باز نکن ، امروز دلم می خواهد غمگین باشم . . .”

    1. رضا

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      واقعا باید بهش گفت: جان سخت

    2. Zonda R

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      @.F
      God of traks
      Thanks ford

  2. هادی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (458 ديدگاه)

    پراید بهت افخار میکنم که یه همچین بچه هایی بزرگ کردی تحویل جامعه دادی
    فک کنم خوده سایپا 151 یا کارا بعد از این تستا فقط ایربگش سالم بمونه

    1. شاهین

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      اکثر 151 هایی که من دیدم باربند نداشتن و جوون ها سوارشون شدن! حتی یکیشونو دیدم اومده بود برای دور دور با رینگ اسپرت!

      1. رضا

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        آره منم جوونای زیادی رو دیدم که فقط واسه اسپرت کردن میخرن و متفاوت بودن….
        وگرنه هیچ کاربردی که نداره شاید بتونه چیپس و پفک حمل کنه

        1. شاهین

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          صندلیاش هم مال سال 89 به قبله! اگه از صندلی های جدید میذاشتن،راننده پشت فرمون جا نمیشد!

  3. Ehsan

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    این خودرو سازان بزرگ ماشین ها رو تا حد نابودی تست میکنند ، معلوم که ماشینی که از این تست ها بیرون بیاد ماشین نیست غوله
    ببینم این گاری سازان داخلی چیزی به نام تست خودرو هم دارند ؟ شک دارم

    1. شاهین

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      احسان جان من به توانایی های نیسان ابی خودمون اصلا شک ندارم! واقعا ماشین جون سختیه.نیاز به ازمایش هم نداره! ;)

      1. Ehsan

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        درسته شاهین جان ، این نیلوفرهای آبی کارشون درسته ولی معایبی هم دارند

        1. شاهین

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          نیلوفر آبی!!!!!!! خیلی باحال بود! دمت گرم.
          راستی زیاد اهنگ گوش میدی؟

        2. Ehsan

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          خیلی مخلصیم ، آره آهنگ زیاد گوش میدم

    2. Hooman

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (222 ديدگاه)

      واقعا ببخشید…زیاد ربطی نداره…یه سؤال داشتم
      والا من یه ۲۰۶ صفر تیپ۵ دارم به خاطر علاقم به آف رود میخواستم بفروشمش یه پاژن بخرم…میشه نظرتونو راجه به پاژن بگید و کلا یکم راهنمایم کنید؟؟؟
      بینهایت ممنون میشم

      1. زیگما

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        رونیز دست دو بگیر از آفرود بیشتر لذت می بری….کم خرج در حد تیم ملی….

        1. شاهین

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          زیگما استهلاکش بالاست ها.پاژن هم همین طور.والا دوست عزیز انقدر انتخاب ها محدوده که ادم نمیتونه چیزی پیشنهاد بده.

        2. زیگما

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          من خودم سال ها رونیز داشتم و پدرم هم سال ها داشته.
          امیدوارم هیچ کس فقط برای اینکه سخنی گفته باشد، نظری ندهد!!!
          از انسان های پرحرف متنفر هستم.
          اگر چیزی نمیدانید، سخن نگویید.
          سخن بنده را نیز به خود نگیرید، کلی گفتم….

        3. شاهین

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          زیگمای عزیز،از اینکه توی نظر شما دخالت کردم معذرت میخوام و امیدوارم منو ببخشی.
          دوست عزیز به صرف اینکه شما این ماشینو داشتی و ازش استفاده ی درست کردی ایا دلیل این هستش که اونو به همه ی رونیز ها تعمیم بدیم؟ یکی از اشناها این ماشینو مدتی داشت و اون اینو به من گفت و من بر اساس اون گفتم.
          من هیچ وقت ادعایی نکردم که چیزی میدونم،اینو همیشه گفتم که اطلاعات شما خیلی زیاده و من خوشحال میشم که با شما حرف میزنم.
          همه چیز را همه کَس دانند.
          ارادتمندم.

        4. زیگما

          ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          خودت داری میگی اطلاعات من زیاده
          دو تا رونیز هم دم دستم بوده برای چند سال
          پس حرفم کاملا صحیحه
          دیگه?

        5. Hooman

          ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (222 ديدگاه)

          آقا دمتون گرم…ولی فک کنم با این بنزین ۱۰۰۰ و ۷۰۰تومنی همون ۲۰۶ مناسب تر باشه…
          والا من خیلی از استایل پاژن خوشم اومده…بلوک داره…مخصوصا باریاشون…یکمم بش برسی و اسپرتش کنی خوشگل میشه…ولی از لحاظ فنی نمیدونم چجوریه…
          بازم ممنون آقا شاهین و زیگما

        6. شاهین

          ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          بله زیگمای عزیز من اشتباه میکنم.حرف شما درسته.من معذرت میخوام.

        7. زیگما

          ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          ممنون
          ببخشید تندی کردم
          حال و احوالم روانیم زیاد خوب نیست تو این چند روزه.

        8. شاهین

          ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          خواهش میکنم زیگما جان.انشالله که سلامت باشی.

  4. PEUGEOT

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    بابا بس کنید هرماشینی که قویه رو که نباید پدرشو در بیاری. ترو خدا گناه داره
    خداوکیلی الان هر ماشینی بود به خدا چرخاش رو هوا بود
    درود برشرفت فورد F-150

  5. محمد

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    فوق العاده ست…نمیدونم چطور بگم که این ماشین بینظیره…شده شوالبه من…درود بر خودروسازان با شرف

  6. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (6526 ديدگاه)

    درود .

    یک ماشین همه کاره و همه جارو .

    وانت فقط امریکا . واقعا وانت های امریکا پرستیدنی هستند .

    چه تست هایی . باید لقب آرنولد وانت هارو بهش داد .

    درود بر شرفت فورد .

    (((

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (6526 ديدگاه)
      1. mahdi

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (623 ديدگاه)

        دورود میلاد جان
        راستش از خوندن خبر شوکه شدم اما به خودم گفتم دور از ذهن نبود
        به هر حال اینا از همون اول معلوم بود که دست نشونده بودند و با فکر مردم بازی کردند
        خبرت جالب بود
        سپاسگذارم
        مهدی (فرزند کوروش)

    2. m design (architecture)

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (22 ديدگاه)

      آرنولد رو خوب اومدی

  7. امید

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    واو دیوانه کنندس چه جان سخته درود بر تمام مهندسین و مدیران و کارگران با وجدان فورد شیر مادرتون حلال باشه

  8. شلبى

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (705 ديدگاه)

    من مدل قبلى این ماشینو از نزدیک دیدم،نظرمو نسبت به وانت کلا عوض کرد، به این میکن وجدان و شرف کارى

  9. Yunes

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من f150 نسل قبلیشو سوار شدم واقعا غوله و به نظرم راننده های این ماشینا واقعا خاصن.خیلی با ابهته پشت چراغ قرمز ملت بهت نگاه میکنن.من شخصا از ماشین های شاسی بلند و هیکلی خوشم میاد و از بین تمام برنذهای دنیا GMC و ford یه چیز دیگه اس.

  10. Un4given

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    یعنی با این تستهایی که اینا میگیرن یجورایی خریداراشونو شرمنده معرفت خودشون میکنن. بابا انقدم ماشین خرکار نمیخوان والا

  11. امید

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    عالی واقعا حرف نداره

  12. کافر مقدس

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    این که چیزی نی! وانت باردو کنکور میده . . . . .

  13. behruz

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کافی بود این ماشین رو واسه یه مدت تو جاده های ایرانی تست می کردن. اصلا یه سفر یک ماهه دور تا دور ایران میزاشتن با جاده های روستایی (مخصوصا جاده های غرب کشور. اونوقت می فهمیدن ماشینشون چقدر دوام میاره. نیازی به این همه هزینه هم نداشتن. (;

  14. sadegh

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    یه نظر نظر گذاشتم ولی پدال تاییدش نکرد، منم سانسور شدشا میگم (البته خیلی سانسور شده)

    کاش همون له و لورده شو میدادن به من…!

  15. رضا

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    کاش وانت پراید رو بزارن رو این دستگاه ببینیم چی به سرش میاد…

  16. احسان(احسان سابق)

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    بزرگ بودن شانسی نیست.فورد داره نون تلاش و زحمتش رو میخوره

  17. Saied

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    زنده باد ادام هایی که به ملت خدمت میکنن! واقعا دمشون گرم!

  18. ESI

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (387 ديدگاه)

    یا خدا به این جماعت امریکائی باید احسنت گفت

  19. mahdi

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    دورود
    فوق العاده بود
    یه پیکاپ عالی و مناسب برای ایران با این همه دست اندازهای تخیلی
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

  20. زیگما

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    رسما میتونتم بگم دهنشو سرویس کردن! فورد به خاطر مدیریت عالی ، به سرعت در حال رشده. چه در اروپا(دراز مدت)چه امریکای جنوبی و چین و آسیاو…. و در بازار خانگی خودش یعنی امریکا…..
    اون قسمت که دمای موتور رو تا سر حد نابودی ، بالا بردن رو خیلی دوست داشتم. تو اون دما قسمت های پلاستیکی و سیم ها دچار ذوب نمیشن و این خیلی جالبه.

  21. مصطفی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    هیچ چیزی سریع تر از پراید اونم تو این جاده های خراب ایران نیست،حتی اف150 هم دتو این جاده ها با سرعت پراید نمی تونه حرکت کنه.

  22. امید

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    واقعا انگیزشون چی بود این همه بلا اوردن سر اف 150 اینجا راستی چه ازمایشاتی میکنن رو گاریهاشون
    ولی انصافا این خودرو تو ایران 100 سال هم بیشتر عمر میکنه

  23. Ferya

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (684 ديدگاه)

    باز هم اثبات شاهکار بودن یه محصول دیگه ی آمریکایی

    حالا مرسدس بیاد G GL M ML یا هرچیزی رو که دوست داره و بهش ایمان داره با این مراحل تست کنه . قطعا چیزی به اسم ماشین باقی نمیمونه !

  24. چاپلو

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (488 ديدگاه)

    سلام به همه.
    اقا این تستا اصن فراتر از حد تصوره مخصوصا سه تا تست اخری.
    تست دما که خیلی جالبه.تست پیچششون هم حرف نداره اما تست شتاب.توقف وای عجب تستی لامصب 2700 نیوتن متر گشتاورو به محور عقب وارد میکنن یا ابل فرض ینی فک کنم پاترولای قدیمی هم با همچین گشتاوری دیفرانسیلشون تو هم خورد میشه یا دنده ها گیرپاژ میکنه یا اصن میل گاردن میتابه.

    1. چاپلو

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (488 ديدگاه)

      به این میگن ماشین عجب غولیه خدایا کاش یه نصفه روز دسم بود مینداختمش تو کوه و کمر بعدم تو بیابونو تپه های شنی میگازیدم اساسی.اخر سرم میگفتم نمردیمو وانتم سوار شدیم.(بخدا ما دلمون به این خوشه که وانت کارا سوار شیم اون وقت تو امریکا …)

  25. Mohammad XX

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    دم سازنده هاش گرم.
    غولیه واسه خودش. آخ نگفت زیر این همه شکنجه!

  26. YaShaR

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (294 ديدگاه)

    فدایییییییییییییییییییی داری!

  27. Blindman

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    بهترین تراک دنیا

  28. حامد

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ب این میگن تانک.اگه باهاش بری جنگ هیچ مرگیش نمیشه!!!

  29. خاوری

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    بدون شک بهترین وانت اندازه کامل دنیاس…البته رقبای خوبی هم مث رام 1500 تویوتا تاندرا و شورلت داره اما افاز همه سره

  30. saied

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    عالیه :) دوسش دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا