شاید فروش پیکاپها به این خاطر است که این خودروهای سرسخت و بهویژه سرآمد آنها، F-150، هیچ وقت صاحبشان را ناامید نمیکنند. فورد F-150 مدل ۲۰۱۵، در مجموع حدود ۱۰ میلیون مایل برای سنجش دوام، مورد آزمایش قرار گرفته است. این آزمایشها، هم در دنیای واقعی، از جادههای کوهستانی گرفته تا دریاچههای یخزده و هم در شبیهسازیهای آزمایشگاهی انجام گرفتهاند. پت ریس (Pete Reyes)، مهندس فورد میگوید:
ما میخواستیم که با وجود کاهش وزن ۳۱۷ کیلوگرمی، سرسختترین و کاربردیترین F-150 را بسازیم. به این منظور، این F-150 بیش از همه مدلهای قبلیاش، مورد آزمایشهای سخت قرار گرفت.
فورد میگوید که F-150 جدید، بارهای سنگین را به دنبال خودش در مسیرهای کوهستانی در دمای ۴۹ درجه کشیده و از سطح دریاچه یخزده با دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد عبور کرده است. این تراک پیکاپ، شرایط رطوبت زیاد، شورهزارها و مسیرهای صعبالعبور و حمل عبور از شیبهای تند را تجربه کرده است.
کوبیدن محکم درها توسط رباتها، رها کردن اجسام سنگین به کف بارگیر و تکانها و پیچشها در جهات مختلف، از جمله شبیهسازیهای آزمایشگاهی برای تست دوام این مدل بودهاند. فورد میگوید که برخی از این تستها چنان سخت بودهاند که دوره ۵ روزهی آنها برابر با ۱۰ سال کارکرد اتومبیل یا ۱۵۰ هزار مایل (حدود ۲۴۱ هزار کیلومتر) توسط بیملاحظهترین رانندگان است.
در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ نمونه از سختترین تستهای دوامی که F-150 از سر گذرانده است.
نیروی هفتجهته
فورد یک دستگاه ویژه شکنجه! خودرو ساخته که در هفت جهت مختلف، به مدت ۵ روز برای خودرو، پیچش و تکانه ایجاد میکند. شبیهسازی این آزمایش چیزی حدود طی مسافت ۳۶۰ هزار کیلومتر در دنیای واقعی است.
جاده ناهموار
تست جاده ناهموار (Silver Creek) برای این مدل در رومئو از ایالت میشیگان امریکا انجام شد که متشکل از دو مسیر بسیار سخت بوده است. اولی جادهای سنگلاخی و دیگری پر از تکه خردههای بتنی. در این سطح جاده، مسیر ۵۰۰ مایلی برابر ۲۰ هزار مایل (حدود ۳۲ هزار کیلومتر) از جادههای ناهموار معمولی است.
قدرت در تپهها
این تست استقامت فورد در یک جاده با شیبهای تند و ناهموار خاکی در کوههای هوالاپای در شمالغربی آریزونا انجام شده است. شیب ۱۱ درصدی در این جاده، بیش از قسمت نهایی بسیار از سکوهای پرش اسکی است و هنگامی که چرخها از زمین فاصله میگیرند و دوباره به سطح میرسند، فشار زیادی به موتور و گیربکس وارد میشود.
رها کردن بشکهها
مهندسان فورد بشکههای ۲۰۰ لیتری را با زاویهای خاص در کف قسمت بارگیر خودرو، رها میکنند و دقت میکنند که تمام نیرو از لبه تیز بشکه وارد شود. مهندسان در دیربورن میشیگان این آزمایش را انجام میدهند و پس از ثبت پاسخ بدنه قسمت بارگیر، تغییرات لازم را اعمال میکنند و به این وسیله از مقاومت کافی در این بخش از خودرو مطمئن میشوند.
خوردگی در محیط
F-150 مدل ۲۰۱۵ از آلیاژ آلومینیوم با مقاومت بالا در پنلهای بدنه استفاده کرده است و فورد سعی کرده که برای تست بدنه، آزمایشهایی فراتر از حدّ معمول ترتیب دهد. بر این اساس خودرو در محیطهایی مانند آب نمک با غلظت بالا و رطوبت زیاد قرار گرفته است. این خودروساز، همچنین یک آزمایش اصلاح شده خوردگی با استفاده از اسپری اسیدی برای تأثیرگذاری بیشتر بر آلیاژ آلومینیوم ایجاد کرده است. بعد از شبیهسازی نزدیک به ۱۰ سال در معرض خوردگی بودن F-150، مصالح آلومینیومی به کار رفته هیچ نشانی از فرسودگی در خود نداشتند.
دیویس دام
در یک آزمایش دوام، یک مسیر ۱۳ مایلی از خارج از شهر بولهد سیتی در آریزونا تا گردنه یونیون برای عبور F-150 درنظر گرفته شده که طی آن، این خودرو باید با سرعت مشخص بین ۵۶ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با حداکثر ظرفیت حمل بار حرکت کند و در همین حال، کولر را تا آخرین درجه برای غلبه بر گرمای تابستان، روشن داشته باشد. دیویس دام (davis dom) عنوانی برای مسیر است.
حمله سنگریزه ها
برای تست رنگ آمیزی F-150 جدید، مهندسان با این خودرو در مسافتی شنی به اندازه ۱۵۰ مایل رانندگی کردهاند. این مسیر پر از سنگ و خرده ریزههای آهنی است که بهوسیله تایرها به سطح بدنه خودرو پرتاب میشود.
شوک دمایی به موتور
در این تست در مدت یک ثانیه دمای موتور از پایین دمای قطبی به دمای بسیار بالا رسانده میشود. در همین حال، موتور در یک سلول ویژه قرار داده شده که با اتصال به یک دینامومتر، حرکت در یک شیب زیاد با بار سنگین را شبیهسازی میکند. این پروسه به تعداد ۳۵۰ بار در زمانی بیش از ۴۰۰ ساعت انجام میشود تا از دوام بلوک، سرپوشها، سرسیلندر و دیگر قطعات موتور اطمینان حاصل گردد.
شتاب و توقف
فورد به تعداد ۵۰۰ بار، آزمایشی را برای سنجش میزان دوام محورهای عقب انجام میدهد که در آن با شتاب و توقف آنی، گشتاوری نزدیک به ۲۷۰۰ نیوتنمتر به محور وارد میشود که این میزان ۱۳۰ درصد بیشتر از حدی است که برای F-150 درنظر گرفته شده است؛ به این منظور که مقاومت مناسب محور عقب و قطعات آن در شرایط سخت، آزمایش شود.
پیچش گودال
در این دستگاه، با دو بازوی موازی، شرایطی شبیهسازی میشود که در آن یکی از چرخهای جلو در هوا معلق شده و چرخ عقب مخالف آن نیز متعاقباً از زمین جدا میشود. این شرایط فشار بسیار زیادی را به بدنه و شاسی تراک وارد میکند.
[jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۰″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۱″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۲″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۳″] [jwplayer mediaid=”۷۱۸۰۴″]
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳شیفته ی این فورد F150 هستم.یعنی اگه من اینو داشته باشم نمیذارم یه خط روش بیفته! اون تست رها کردن بشکه جالب بود! حالا چین بیاد هی کپی بزنه.
“مچاله شده ام در خودم با بوی سیگار و طعم تلخ چای مانده . . .
پنجره را باز نکن ، امروز دلم می خواهد غمگین باشم . . .”
رضا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا باید بهش گفت: جان سخت
Zonda R
۹ اردیبهشت ۱۳۹۳@.F
God of traks
Thanks ford
هادی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳پراید بهت افخار میکنم که یه همچین بچه هایی بزرگ کردی تحویل جامعه دادی
فک کنم خوده سایپا 151 یا کارا بعد از این تستا فقط ایربگش سالم بمونه
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳اکثر 151 هایی که من دیدم باربند نداشتن و جوون ها سوارشون شدن! حتی یکیشونو دیدم اومده بود برای دور دور با رینگ اسپرت!
رضا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳آره منم جوونای زیادی رو دیدم که فقط واسه اسپرت کردن میخرن و متفاوت بودن….
وگرنه هیچ کاربردی که نداره شاید بتونه چیپس و پفک حمل کنه
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳صندلیاش هم مال سال 89 به قبله! اگه از صندلی های جدید میذاشتن،راننده پشت فرمون جا نمیشد!
Ehsan
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳این خودرو سازان بزرگ ماشین ها رو تا حد نابودی تست میکنند ، معلوم که ماشینی که از این تست ها بیرون بیاد ماشین نیست غوله
ببینم این گاری سازان داخلی چیزی به نام تست خودرو هم دارند ؟ شک دارم
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳احسان جان من به توانایی های نیسان ابی خودمون اصلا شک ندارم! واقعا ماشین جون سختیه.نیاز به ازمایش هم نداره! ;)
Ehsan
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳درسته شاهین جان ، این نیلوفرهای آبی کارشون درسته ولی معایبی هم دارند
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳نیلوفر آبی!!!!!!! خیلی باحال بود! دمت گرم.
راستی زیاد اهنگ گوش میدی؟
Ehsan
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳خیلی مخلصیم ، آره آهنگ زیاد گوش میدم
Hooman
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا ببخشید…زیاد ربطی نداره…یه سؤال داشتم
والا من یه ۲۰۶ صفر تیپ۵ دارم به خاطر علاقم به آف رود میخواستم بفروشمش یه پاژن بخرم…میشه نظرتونو راجه به پاژن بگید و کلا یکم راهنمایم کنید؟؟؟
بینهایت ممنون میشم
زیگما
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳رونیز دست دو بگیر از آفرود بیشتر لذت می بری….کم خرج در حد تیم ملی….
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳زیگما استهلاکش بالاست ها.پاژن هم همین طور.والا دوست عزیز انقدر انتخاب ها محدوده که ادم نمیتونه چیزی پیشنهاد بده.
زیگما
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳من خودم سال ها رونیز داشتم و پدرم هم سال ها داشته.
امیدوارم هیچ کس فقط برای اینکه سخنی گفته باشد، نظری ندهد!!!
از انسان های پرحرف متنفر هستم.
اگر چیزی نمیدانید، سخن نگویید.
سخن بنده را نیز به خود نگیرید، کلی گفتم….
شاهین
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳زیگمای عزیز،از اینکه توی نظر شما دخالت کردم معذرت میخوام و امیدوارم منو ببخشی.
دوست عزیز به صرف اینکه شما این ماشینو داشتی و ازش استفاده ی درست کردی ایا دلیل این هستش که اونو به همه ی رونیز ها تعمیم بدیم؟ یکی از اشناها این ماشینو مدتی داشت و اون اینو به من گفت و من بر اساس اون گفتم.
من هیچ وقت ادعایی نکردم که چیزی میدونم،اینو همیشه گفتم که اطلاعات شما خیلی زیاده و من خوشحال میشم که با شما حرف میزنم.
همه چیز را همه کَس دانند.
ارادتمندم.
زیگما
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳خودت داری میگی اطلاعات من زیاده
دو تا رونیز هم دم دستم بوده برای چند سال
پس حرفم کاملا صحیحه
دیگه?
Hooman
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳آقا دمتون گرم…ولی فک کنم با این بنزین ۱۰۰۰ و ۷۰۰تومنی همون ۲۰۶ مناسب تر باشه…
والا من خیلی از استایل پاژن خوشم اومده…بلوک داره…مخصوصا باریاشون…یکمم بش برسی و اسپرتش کنی خوشگل میشه…ولی از لحاظ فنی نمیدونم چجوریه…
بازم ممنون آقا شاهین و زیگما
شاهین
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳بله زیگمای عزیز من اشتباه میکنم.حرف شما درسته.من معذرت میخوام.
زیگما
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ممنون
ببخشید تندی کردم
حال و احوالم روانیم زیاد خوب نیست تو این چند روزه.
شاهین
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳خواهش میکنم زیگما جان.انشالله که سلامت باشی.
PEUGEOT
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳بابا بس کنید هرماشینی که قویه رو که نباید پدرشو در بیاری. ترو خدا گناه داره
خداوکیلی الان هر ماشینی بود به خدا چرخاش رو هوا بود
درود برشرفت فورد F-150
محمد
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳فوق العاده ست…نمیدونم چطور بگم که این ماشین بینظیره…شده شوالبه من…درود بر خودروسازان با شرف
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
یک ماشین همه کاره و همه جارو .
وانت فقط امریکا . واقعا وانت های امریکا پرستیدنی هستند .
چه تست هایی . باید لقب آرنولد وانت هارو بهش داد .
درود بر شرفت فورد .
(((
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳درود .
دوستان حتما به لینک زیر سر بزنند .
بعد از 36 سال هنوز ………..
http://asrekhodro.com/fa/page/42853/+%D8%B1%D8%AF%D9%BE%D8%A7%DB%8C+%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87+%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C+%D8%AF%D8%B1+%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA+%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88+%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.html
mahdi
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳دورود میلاد جان
راستش از خوندن خبر شوکه شدم اما به خودم گفتم دور از ذهن نبود
به هر حال اینا از همون اول معلوم بود که دست نشونده بودند و با فکر مردم بازی کردند
خبرت جالب بود
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
m design (architecture)
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳آرنولد رو خوب اومدی
امید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳واو دیوانه کنندس چه جان سخته درود بر تمام مهندسین و مدیران و کارگران با وجدان فورد شیر مادرتون حلال باشه
شلبى
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳من مدل قبلى این ماشینو از نزدیک دیدم،نظرمو نسبت به وانت کلا عوض کرد، به این میکن وجدان و شرف کارى
Yunes
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳من f150 نسل قبلیشو سوار شدم واقعا غوله و به نظرم راننده های این ماشینا واقعا خاصن.خیلی با ابهته پشت چراغ قرمز ملت بهت نگاه میکنن.من شخصا از ماشین های شاسی بلند و هیکلی خوشم میاد و از بین تمام برنذهای دنیا GMC و ford یه چیز دیگه اس.
Un4given
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳یعنی با این تستهایی که اینا میگیرن یجورایی خریداراشونو شرمنده معرفت خودشون میکنن. بابا انقدم ماشین خرکار نمیخوان والا
امید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳عالی واقعا حرف نداره
کافر مقدس
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳این که چیزی نی! وانت باردو کنکور میده . . . . .
behruz
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳کافی بود این ماشین رو واسه یه مدت تو جاده های ایرانی تست می کردن. اصلا یه سفر یک ماهه دور تا دور ایران میزاشتن با جاده های روستایی (مخصوصا جاده های غرب کشور. اونوقت می فهمیدن ماشینشون چقدر دوام میاره. نیازی به این همه هزینه هم نداشتن. (;
sadegh
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳یه نظر نظر گذاشتم ولی پدال تاییدش نکرد، منم سانسور شدشا میگم (البته خیلی سانسور شده)
کاش همون له و لورده شو میدادن به من…!
رضا
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳کاش وانت پراید رو بزارن رو این دستگاه ببینیم چی به سرش میاد…
احسان(احسان سابق)
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳بزرگ بودن شانسی نیست.فورد داره نون تلاش و زحمتش رو میخوره
Saied
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳زنده باد ادام هایی که به ملت خدمت میکنن! واقعا دمشون گرم!
ESI
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳یا خدا به این جماعت امریکائی باید احسنت گفت
mahdi
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳دورود
فوق العاده بود
یه پیکاپ عالی و مناسب برای ایران با این همه دست اندازهای تخیلی
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
زیگما
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳رسما میتونتم بگم دهنشو سرویس کردن! فورد به خاطر مدیریت عالی ، به سرعت در حال رشده. چه در اروپا(دراز مدت)چه امریکای جنوبی و چین و آسیاو…. و در بازار خانگی خودش یعنی امریکا…..
اون قسمت که دمای موتور رو تا سر حد نابودی ، بالا بردن رو خیلی دوست داشتم. تو اون دما قسمت های پلاستیکی و سیم ها دچار ذوب نمیشن و این خیلی جالبه.
مصطفی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳هیچ چیزی سریع تر از پراید اونم تو این جاده های خراب ایران نیست،حتی اف150 هم دتو این جاده ها با سرعت پراید نمی تونه حرکت کنه.
امید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳واقعا انگیزشون چی بود این همه بلا اوردن سر اف 150 اینجا راستی چه ازمایشاتی میکنن رو گاریهاشون
ولی انصافا این خودرو تو ایران 100 سال هم بیشتر عمر میکنه
Ferya
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳باز هم اثبات شاهکار بودن یه محصول دیگه ی آمریکایی
حالا مرسدس بیاد G GL M ML یا هرچیزی رو که دوست داره و بهش ایمان داره با این مراحل تست کنه . قطعا چیزی به اسم ماشین باقی نمیمونه !
چاپلو
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام به همه.
اقا این تستا اصن فراتر از حد تصوره مخصوصا سه تا تست اخری.
تست دما که خیلی جالبه.تست پیچششون هم حرف نداره اما تست شتاب.توقف وای عجب تستی لامصب 2700 نیوتن متر گشتاورو به محور عقب وارد میکنن یا ابل فرض ینی فک کنم پاترولای قدیمی هم با همچین گشتاوری دیفرانسیلشون تو هم خورد میشه یا دنده ها گیرپاژ میکنه یا اصن میل گاردن میتابه.
چاپلو
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳به این میگن ماشین عجب غولیه خدایا کاش یه نصفه روز دسم بود مینداختمش تو کوه و کمر بعدم تو بیابونو تپه های شنی میگازیدم اساسی.اخر سرم میگفتم نمردیمو وانتم سوار شدیم.(بخدا ما دلمون به این خوشه که وانت کارا سوار شیم اون وقت تو امریکا …)
Mohammad XX
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳دم سازنده هاش گرم.
غولیه واسه خودش. آخ نگفت زیر این همه شکنجه!
YaShaR
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳فدایییییییییییییییییییی داری!
Blindman
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳بهترین تراک دنیا
حامد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ب این میگن تانک.اگه باهاش بری جنگ هیچ مرگیش نمیشه!!!
خاوری
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳بدون شک بهترین وانت اندازه کامل دنیاس…البته رقبای خوبی هم مث رام 1500 تویوتا تاندرا و شورلت داره اما افاز همه سره
saied
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳عالیه :) دوسش دارم