فورد فییستا بهعنوان یک هاچبک کوچک سوپرمینی یا سابکامپکت در سال ۱۹۷۶ معرفی شد. البته فییستا هیچ ارتباطی با فورد فستیوا که در اصل همان پراید است ندارد. هرچند فستیوا هم یک هاچبک سابکامپکت بود اما این خودرو در ابتدا توسط مزدا با نام ۱۲۱ طراحی و در سال ۱۹۸۶ معرفی شد یعنی دقیقاً ۱۰ سال پس از معرفی فییستا. سپس فورد این خودرو را با برند خودش و با نام فستیوا در همان سال ۱۹۸۶ به بازار عرضه کرد و پس آن کیا هم آنرا در کرهٔ جنوبی با نام پراید تولید نمود. نهایتاً کیا پراید توسط سایپا به ایران رسیده و درحالیکه تولید آن سالها پیش توسط فورد، مزدا و کیا متوقف شده است همچنان در ایران ادامه دارد؛ بنابراین فییستا هیچ ارتباطی با فستیوا ندارد.
باز گردیم به موضوع اصلی این مطلب. چند روز پیش فورد نسل هفتم هاچبک محبوب فییستا را رونمایی کرد که خبر آنرا در پدال خدمت شما ارائه کردیم؛ اما فورد در هنگام رونمایی هیچگونه اطلاعاتی از فییستای جدید منتشر نکرد ولی حالا جزئیات و مشخصات کامل این خودرو را اعلام کرده است. این هاچبک کوچک مجهز به پکیج کاملی از تکنولوژیهای پیشرو بوده و در چهار تیپ مختلف معمولی، ST-Line اسپرت، Vignale لوکس و اکتیو با ارتفاع بیشتر از سطح زمین عرضه خواهد شد.
لیست پیشرانههای فییستای جدید شامل طیف وسیعی از موتورهای سه و چهار سیلندر فورد میشود. همهٔ آنها به سیستم توقف/حرکت مجهز بوده و نمونههای با گیربکس دستی دارای یک دکمهٔ Eco هستند که موتور و دریچهٔ گاز را تنظیم میکند. خریداران میتوانند از سه نسخهٔ مختلف پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی اکوبوست با قدرتهای ۱۰۰ اسب بخار، ۱۲۳ اسب بخار و ۱۳۸ اسب بخار یکی را انتخاب کنند. همچنین یک پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری سه سیلندر هم با دو سطح قدرت ۷۰ اسب بخار و ۸۴ اسب بخار برای فییستای جدید ارائه شده است. در بخش موتورهای دیزل هم یک واحد ۱.۵ لیتری با دو سطح قدرت ۸۴ اسب بخار و ۱۱۸ اسب بخار در نظر گرفته شده است.
نسل جدید فییستا در نسخهٔ پنجدر ۴.۰۴ متر طول دارد که ۷۱ میلیمتر بیشتر از نسل فعلی است. همچنین مدل جدید با ۱.۷۳ متر عرض، ۱۲ میلیمتر عریضتر از مدل کنونی است درحالیکه فاصلهٔ محوری آنهم با افزایش ۴ میلیمتری به ۲.۴۹ متر رسیده است. فورد گفته است که فییستای جدید دارای کنترل بهتری خواهد بود چراکه شاسی آن از ۱۵ درصد استحکام پیچشی بیشتری برخوردار شده است. در پیچها هم توسط سیستم الکترونیکی کنترل گشتاور، چسبندگی خودرو ۱۰ درصد بهبود یافته است.
فورد همچنین تأکید زیادی بر ایمنی نسل جدید فییستا داشته است. دو دوربین، سه رادار و ۱۲ سنسور میتوانند تا ۱۳۰ متر جلوتر از خودرو را کنترل کنند. همچنین تکنولوژی شناسایی عابر پیاده هم در این خودرو ارائه شده که میتواند عابران را حتی در شب هم تشخیص دهد. سیستم کمک پارک خودرو نیز در هنگام پارک کردن برای جلوگیری از برخورد با موانع بهطور خودکار ترمزها را فعال میکند. از دیگر سیستمهای ایمنی و کمکرانندهٔ نسل جدید فورد فییستا میتوان به شناسایی علائم رانندگی، نوربالای خودکار، هشدار ترافیک جلو و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد.
کابین فییستا هم کاملاً در کلاس خود لوکس به نظر میرسد. نمایشگر لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از نوع Sync 3 فورد است، بهصورت شناور در بالای کنسول وسط خودرو نصب شده است. خریداران میتوانند از بین نمایشگرهای ۴.۲ اینچی، ۶.۵ اینچی و ۸ اینچی یکی را انتخاب کنند. دوستداران موسیقی هم میتوانند سیستم صوتی استریو با ۱۰ بلندگو و یک ساب ووفر در صندوقعقب را سفارش دهند. همچنین یک سانروف پانورامای بزرگ هم برای این خودرو ارائه شده است. بااینحال هنوز قیمتگذاری دقیق نسل هفتم فورد فییستا اعلام نشده است اما بهاحتمالزیاد از نیمهٔ اول سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
فورد
۱۳ آذر ۱۳۹۵عالیه کاش میومد ایران
ونوم
۱۳ آذر ۱۳۹۵وارد نمیشه چون سنگینه و بیکیفیت
کامیاب
۱۴ آذر ۱۳۹۵:))
ونوم
۱۳ آذر ۱۳۹۵قویترین موتور یک لیتری همین هست با 138 اسب و قویترین موتور 3.6 هم مال فورد جی تی با بیش از 700 اسب البته موتور بدون تیون خارج کمپانی منظورمه ماشالله اکوبوست
امپراتور لامبورگینی
۱۳ آذر ۱۳۹۵.
اگر GT بیاد و با موتور 3.6 لیتری اکوبوست بالای 700 اسب قدرت داشته باشه باید منتظر درگ های خیره کننده ازش باشیم.
GOD BLESS AMERICA
۱۳ آذر ۱۳۹۵داشتم مقاله رو میخوندم متوجه شدم ما در حسرت تکنولوژی به سر میبریم و آهی از سر ناراحتی کشیدم.
چند تا از شما وقتی مقاله رو میخوندید مثل من شدید؟
مجید
۱۳ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز!
9 ساله که به خاطر علاقه ام به ماشین دستم روغنی شده(نه این که تعمیرکار باشم ولی در کنار درس و زندگی هر موقع تونستم چه سبک چه سنگین رفتم دنبالش تا یه چیزی یاد بگیرم)کلا همیشه ما تو زمینه تکنولوژی عقبیم .الان که دنیا داره میره به سمت رفاه و اسایش و خودران بودن ما هنوز داریم یه چیزی رو میگیریم میگیم حالا اگه خراب بشه شی؟؟؟؟؟؟؟ساده تر بهتر مگه اینجا….. و یا ما ….. هستیم و یا پولمون میرسه؟؟!!!!!!!!!!جای تاسفه ولی من دیگه عادت کردم به این آه کشیدن ها!
علي دانشمند
۱۳ آذر ۱۳۹۵جولیتا QV با موتور 1800 محور متحرک دو دیفرانسیل انخاب بهتری هست کابینش زیباتر و اصالت و طراحی ناب ایتالیایی داره. فیستا در مقابل جولیتا QV شکست رو براحتی قبول میکنه
فرامرز
۱۳ آذر ۱۳۹۵بله اگه یک قیمت باشن! جولیتا هم یه کلاس بزرگتر هست و هم دو برابر فیستا قیمت داره وگرنه فیستا پر فروش ترین و جولیتا یکی از کم فروش ترین خودروهای اروپا نبودن!!!
Nima
۱۴ آذر ۱۳۹۵اگر اینجورى باشه که جولیتا جلوى فوکوس RS با 350 اسب هیچى نیس چون 235 اسبه آلفا
فرشاد سجادیان
۱۴ آذر ۱۳۹۵چهرش قشنگه اما زیادی خانومانه شده!
حیف که ماشینهای آمریکایی پایههای کشور رو میلرزونن وگرنه با یه قیمت منصفانه، بازار ایران رو حسابی دست میگرفت.
hrezzati
۱۴ آذر ۱۳۹۵جلوش شبیه مزدا ۲ نسل قبله مخصوصا چراغاش. انگار دیگه از آستون مارتین میخواد بکشه بیرون….
احمد باقری
۱۴ آذر ۱۳۹۵خیلی ماشین میزونیه.