نگاهی به کوچکترین، کُندترین و زشتترین موستانگ تاریخ
چه خودرویی است؟
این نسل دوم فورد موستانگ بود که با نام موستانگ II شناخته میشد و در دو نسخهٔ کوپه و لیفتبک ساخته شد.
کی و کجا ساخته شد؟
موستانگ II در سال ۱۹۷۳ در نمایندگیهای فورد برای فروش عرضه شد و تولید آن تا سال ۱۹۷۸ ادامه داشت. این خودرو در میشیگان، کالیفرنیا، نیوجرسی و مکزیک تولید شد و بیش از چهار میلیون دستگاه از آن در طی چهار سال به فروش رسید.
مشخصات فنی
نسل دوم موستانگ هیچ بخش یا قطعهٔ مشترکی با نسل اول پرافتخارش که یک ماسل کار واقعی بود نداشت و بر اساس مدل پینتو ساخته شده بود. بااینحال موستانگ II از همان طرح سنتی موتور جلو و دیفرانسیل عقب استفاده میکرد و یک موتور چهار سیلندر، یک شش سیلندر و یک هشت سیلندر بنزینی برای آن ارائه شد؛ اما موستانگ II درواقع خودروی بسیار متفاوتی از پینتو بود. این خودرو مجهز به سیستم فرمان راک اند پینیون و ترمزهای دیسکی جلو بود و سطح ارتعاشات و سروصدای کمتری نسبت به پینتو داشت.
چرا بد است؟
موستانگ نسل دو از یک خودروی اسپرت خوب فاصله داشت اما باید گفت که این خودرو در زمانی به دنیا آمد که اقتصاد آمریکا وضعیت بسیار بد و دشواری داشت. این سالها همزمان بود با ایجاد بحران سوخت در ایالاتمتحده، افزایش نرخ بیمه و ایجاد استانداردهای جدید و سختگیرانهٔ آلایندگی و مقررات ایمنی. به همین دلیل فورد هم ابعاد موستانگ را کاهش داده بود و هم موتورهای بسیار کوچکتر و ضعیفتری برای آن ارائه کرده بود.
پیشرانهٔ پایهٔ موستانگ II یک واحد چهار سیلندر بود که به معنای واقعی کلمه یک فاجعه بود زیرا این موتور در سال ۱۹۷۴ تنها ۹۰ اسب بخار قدرت داشت. پیشرانهٔ بعدی هم یک نمونهٔ V6 بود که با تنها ۱۷ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به موتور پایه، چندان بهتر نبود؛ اما همهچیز بدتر شد زمانی که فورد مبدل کاتالیزوری اجباری را روی موستانگ نصب کرد که قدرت این موتورها را به ترتیب به ۸۳ اسب بخار و ۹۷ اسب بخار کاهش داد. البته خوشبختانه در سال ۱۹۷۶ این دو موتور مورد تجدیدنظر قرار گرفتند و چند اسب بخار به قدرت آنها اضافه شد اما همچنان با قدرت افسانهای نسل اول کیلومترها فاصله داشتند.
البته یک موتور V8 هم برای موستانگ II در نظر گرفته بود اما این موتور هم در سال ۱۹۷۴ و در مدل مک وان تنها ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد! آنهم درحالیکه موستانگ مک وان نسل اول در سال ۱۹۷۱ با ۳۷۵ اسب بخار قدرت خیابانها را به آتش میکشید. فورد اما برای افزایش جذابیت موستانگ II در سال ۱۹۷۸ نسخهای خاص از آنرا با نام کینگ کبرا معرفی کرد که مجهز به یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 بود اما این نسخه هم تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت.
از سوی دیگر، ساخت موستانگ نسل دو بر روی مدل ارزانقیمت و پینتو هم هرگز ایدهٔ خوبی نبود. علاوه بر این، پینتو به دلیل مکان نامناسب نصب باک سوخت که در تصادفات از عقب منجر به چندین مورد انفجار و آتشسوزی شده بود، بسیار بدنام بود؛ بنابراین درحالیکه موستانگ II و پینتو در بسیاری از اجزا با یکدیگر تفاوت داشتند اما مخزن سوخت موستانگ همانند پینتو بود و در همانجا نصب شده بود.
فورد در نسل دوم موستانگ یک ماسل کار کوچکتر، هوشمندانهتر و کممصرفتر را تولید کرده بود اما حقیقت این بود که طرفداران موستانگ خواهان یک ماسل کار V8 واقعی بودند چراکه موستانگ همواره با عملکرد و سرعت بالا شناخته میشد نه بهعنوان خودرویی دوست دار محیطزیست و کممصرف؛ اما اینها تمامی معایب موستانگ II نبودند. طراحی احمقانه، کیفیت ساخت بد، طراحی داخلی سؤالبرانگیز و… همگی از ایرادات نسل دوم فورد موستانگ بودند ولی ما بدگویی از این خودرو را در همینجا متوقف میکنیم چراکه موستانگ II فروش بسیار مناسبی داشت و نام موستانگ را زنده نگه داشت.
اما همه با این نظر موافق نیستند
هرگز نمیتوان انکار کرد که موستانگ II بههیچعنوان خودرویی مناسب و در شان نام پرافتخار و افسانهای موستانگ نبود. همچنین این ماشین با پیشرانههای کمتوان و ناامیدکننده، تعلیق نامناسب، کیفیت پایین و ایمنی ضعیف هرگز برای رانندگی خودروی لذت بخشی نبود؛ اما موستانگ II تأثیر مهم و بزرگی در تاریخ این ماسل کار آمریکایی داشت چراکه موجب شد موستانگ هرچند ضعیف و ناتوان اما همچنان به حیات خود ادامه دهد. موستانگ II از اینکه این خودرو هم مانند بسیاری از نامهای پرافتخار آمریکایی مانند AMC جاولین، پلیموث باراکودا، پونتیاک GTO و… به تاریخ بپیوندد جلوگیری کرد.
منبع: Motor1
Madjid
۱۹ بهمن ۱۳۹۵هر چی که هست بازم موستانگه.??
ازین گذشته ، نجات دهنده ی نسل این اسب های وحشی از خطر انقراض بوده. پس علاوه بر خوب بودن دوست داشتنی هم هست.
حاضرم 100 سال هم که شده سوارش بشم.
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵نویسنده یکمى اشتباه کرده
ماستنگ ۲ نمونه 345!!!! اسب بخارى هم داشته از موتور 4.9 لیترى
شتاب 6.3 و تاپ اسپید 240 کیلومتر بر ساعت!
http://fastestlaps.com/models/ford-mustang-ii-king-cobra-special
Elemento
۱۹ بهمن ۱۳۹۵نیما جان خودش گفته دیگه.
الکی که اسمش رو نذاشتن کینگ کبرا.
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵دقیقا کینگ!
سال 1978 هیچ ماسل کارى قویتر از این نبوده.
فقط و فقط پونتیاک ترنس ام H/O بوده که از موتور 400 تونسته 345 اسب بگیره و خوب شتابش هم 5.9 هست و بهتره ماستنگه
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵واقعا??
امیر دهقان
۱۹ بهمن ۱۳۹۵سلام
نه نیما جان اینطور نیست
موستانگ نسل دو کینگ کبرا فقط سال 1978 تولید شد و مجهز به موتور 5 لیتری (حجم دقیق 4.9 لیتر) V8 با 140 اسب بخار قدرت (قدرت دقیق 139 اسب بخار) بود. نسخه های مک وان و کبرا مدل 1977 و 1978 هم از همین موتور استفاده میکردن و همین قدرت رو داشتن.
http://www.automobile-catalog.com/make/ford_usa/mustang_2gen_ii/mustang_2gen_ii_king_cobra/1978.html
http://fastestlaps.com/models/ford-mustang-ii-king-cobra
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵امیر جان از همون منابع شما براتون مدرک آوردم که کینگ کبرا اسپشیال 345 اسب بخاره
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵فقط کلمه استاندارد!
نمیدونم مدل اسپشیال استاندارد هست یا نه
به نظرم استاندارده چون حرفى از شلبى و بقیه تبونر ها درش نیس
امیر دهقان
۱۹ بهمن ۱۳۹۵در این زمینه نمیتونم با اطمینان حرف بزنم چون تو سایت اتومبیل کاتالوگ هم اثری از این مدل 345 اسب بخاری نیست و بعید میدونم موستانگ نسل دو بصورت استاندارد و کارخونه ای همچین قدرتی داشته باشه چون اواخر دهه ۷۰ همه خودروسازای آمریکایی قدرت ماسل کارها رو خیلی پایین آوردن
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵اتومبیل کاتالوگ منبع معتبریه ولى کامل نیس
مثلا کامارو هاى موشن و کوروت کال اوى رو نداره و خیلى ماشین دیگه
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ بهمن ۱۳۹۵نیما حرفت درسته
کینگ کبرا موتور 302 فورد روش نصب بوده و این قدرت رو داشته
یاسین
۱۹ بهمن ۱۳۹۵من اینو به دنا ترجیح میدم والا
Zenvo
۱۹ بهمن ۱۳۹۵(پیشرانهٔ 5 لیتری V8 بود اما این نسخه هم تنها 140 اسب بخار قدرت داشت.)
فقط بنزین حرام میکرده. همان زمان پورش 911 با موتور 2/5 لیتری کوچک خود حدود160 اسب بخار قدرت داشت. راستی دهه ی 60 تا 90 به عبارتی دوران اوج خودروسازی امریکا بود. این 2 را با هم مقایسه کنید.باک بنزین این ماشین ها در مکانی بسیار افتضاح نصب شده بود. بدون هیچ تفکری جان هزاران انسان را به خطر انداخته و چند مورد تلفات داشت. جالب نبود. اصلا جالب نبود.
ونوم
۱۹ بهمن ۱۳۹۵زیاد عصبانی نشو داداش عمدا قدرت رو کم کردن وگرنه نسل اول رو نوشته 375 اسب بخار منتها بخوای نبینی دیگه نمیبینی
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ بهمن ۱۳۹۵Zenvo
بالای 1000 مرتبه گفته شده که امریکاییها رو گشتاور تاکید دارن نه اسب بخار بعد باز امثال شما این حرف رو که دیکه نخ نما شده رو تکرار میکنن
در ضمن اگر هم اینجور کهشما میگی باشه شما برو پورشه سوار شو و این امریکایی های پر مصرف رو من و دوستانم سوار میشیم
Amir
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ماشین های امریکایی هیچ وقت موتور پر بازده نداشتن
و ندارن
Ghost
۱۹ بهمن ۱۳۹۵دوست عزیز بهت پیشنهاد میدم یه تحقیق راجع به کروت c3 (دقیق یادم نمیاد چه مدلیش بود) بکنی چون نظرت عوض میشه
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ بهمن ۱۳۹۵Ghost عزیز
اون کوروتی رو که شما میگی مدلzr-1 سال 1969 هستش
موتور اون ماشین 427 المینیومی با کاربراتور 4 دهنه ی هولی هست و قدرتش هم 580 اسب هستش
میثم
۱۷ بهمن ۱۴۰۲اتومبیل های امریکایی فقط مصرف دارند و سنگین وزن هستند و بسیار بزرگ باز این ماستنگ کوچک هست تقریبا و بهتره تا یک ترانس ام بسیار پرمصرف ک صدی ۲۴ لیتر میسوزونه اتومبیل های امریکایی دینامیک رانندگی ضعیفی دارند نسبت ب انواع اروپایی ژاپنی که خیلی دینامیک فوق العاده ای در پیچ های پیست دارند یادمه کلیپی دارم ک یک چارجر ۴۴۰ مگنوم هر کاری میکنه نمیتونه از داتسون سری زد بر بیاد و سه بار در پیچ دور خودش چرخید چارجر اما داتسون همه پیچ ها میشکافت و مانند کمان در میرفت و آخرش سر پیچ سوم چارجر تایرش زد جدول و پنچر شد داتسون یک چیز دیگست تا چارجر لش و بدون دینامیک!
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵داشتن و دارن
توى دهه 50 براى من یه موتور بیارین که از 3.5 لیتر اتمسفریک 350 اسب بگیره
توى دهه ۶۰ برام یه موتور بیار از 7 لیتر 800 اسب بگیره
توى دهه ۷۰ برام یه موتور بیار از 7.4 لیتر 710 اسب اتمسفریک بگیره
توى دهه ۸۰ برام یه موتور بیار از ۴ لیتر 1000 اسب بگیره
توى دهه ۹۰ برام یه موتور بیار از 5.7 لیتر 880 اسب داشته باشه
توى ۲۰۰ به بعد یه موتور بیار که از 2.3 لیتر 350 اسب بگیره.
آمریکا میتونه. بسته به نیاز از یه موتور توان میگیره. براى این که مصرف و استهلاک بیاد پایین و ۱۰ ها دلیل دیگه
رولزرویس تا دهه ۷۰ از 6.6 لیتر فقط 160 اسب میگرفت!!!
تازه بدون بحران نفتى و قوانین سخت آمریکا و ازجمله کاتالیزور اگزوز
Elemento
۱۹ بهمن ۱۳۹۵عالی.
جواب این دوستان رو خیلی خوب دادین.
واقعا حضور نیما برای همه ی ماشین های امریکایی کافیه.
من میخواستم یک سری توضیحاتی بدم ولی واقعا نیاز نبود.
چون کلا تخصص خودروسازان امریکایی در حجم های زیر 3 لیتر نیست.
ولی بالای 3 لیتر فقط راست کار خودشونه.
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ بهمن ۱۳۹۵مخلص داش نیما هم هستم
کاملا نیما درست میگه
این ها رو هم اضافه کنید
موتور 426 همی کرایسلر که 425 اسب قدرت داشته در 1970 که بعدها مشخس شد قدرت واقعیش 600 اسبه
موتور 455 sd پونتیاک که در 1973 قدرتی بابر با حدود 350 اسب داشته
موتور 440 کرایسلر که در 1969 قدرتی برابر با حدود 390 اسب داشته
موتور 396 شورولت که در 1965 قدرتی برابر با 325 اسب داشته
و………………………….
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ بهمن ۱۳۹۵راستی باز هم هستش
موتور 572 شورولت با 750 اسب قدرت و گشتاور نزدیک به 1200
نیوتن
موتور 454 شورولت که در 1970تا بیش از 360 اسب قدرت داشته
موتور 455 بیوک که در 1970 بیش از 365 اسب قدرت و گشتاور 750 نیوتنی داشته و رو مدل gsx نصب شده
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ بهمن ۱۳۹۵بچه ها یه نکته مهم بگم
موتور 454 شورولت رو کاپریس و شول و کوروت استاندارد از 360 اسب قدرت داشته
در مدل zr-1 سال 1970 قدرتش با منبعی که نیما قبلا گذاشته بود 710 اسب هستش
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵عزیزمى داداش?
نظر لطفته
ونوم
۱۹ بهمن ۱۳۹۵درود به استاد نیما استاد ماشین امریکایی و علی شوی عشق ماشین امریکایی و بقیه دوستان
(ali (CHEVY NOVA
۱۹ بهمن ۱۳۹۵فدای تو ونوم جان
حالا پاسخ به amir
چندتا موتور بهت معرفی میکنم اگه انگلیسی بلدی برو در موردش تحقیق کن تا حساب دستت بیاد
موتور 413 مکس ودج دوج که در اوایل دهه ی 60 بیش از 550 اسب قدرت داشته
موتور 396 شورولت که در 1970 قدرتی برابر با 400 اسب داشته
موتور 350 که قوی ترین مدلش 370 اسب بوده
موتور همی کرایسلر 300 مدل 1959 که 385 اسب قدرت داشته
موتور 427 کوروت 1969 که برابر با 580 اسب قدرت داشته
برو یه مقدار تحقیق کن اگه زبان انگلیسی بلدی تا دیگه از این حرفا نزنی
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵عزیزمى داداش
قربونت ونوم جان?
datsun
۱۹ بهمن ۱۳۹۵درود نیما جان
انجین دوازده سیلندر نیسان 1969 شش لیتری قدرت 600hp
1970 انجین دوازده سیلندر شش لیتری هفتصد اسب بخار
1970 انجین دوازده سیلندر شش لیتری توربو 900 اسب بخار
Nima
۱۹ بهمن ۱۳۹۵داتسون جان عالیه به اطلاعاتم بسیار اضافه کردى
??
نمیدونستم نیسان اصلا موتور ۱۲ سیلندر داره
خیلى ممنون
بازده هاى خیلى خوبى هم داشتن.
کاش نیسانم الان 12 سیلندر داشت.
JDM eat sleep
۲۰ بهمن ۱۳۹۵و تویوتا سون 1970 با موتور 8 سیلندر 800 اسبی
امریکایی بازا یو تیو پ رو باز کنن میفهمن استریت ریسرها چه ماشینهایی هستن
جون بابا
Mahmood
۱۴ اسفند ۱۳۹۵درود فراوان خدمت دوستان آمریکایی باز و عشق خودروی آمریکایی خیلی خوشم میاد و لذت میبرم وقتی میبینم که دوستان آمریکایی باز این همه با دلیل و مدرک و به صورت علمی صحبت می کنند احسنت بر شما دوستداران آمریکایی انشاا… که همیشه سالم و تندرست باشید.
Muhamad
۱۹ بهمن ۱۳۹۵این ماشین. بدین ب من بدین …
بچه بابام نیستم بگم بده
فرشاد سجادیان
۱۹ بهمن ۱۳۹۵یه نمونه کوچیک و سادش رو تو شیراز دیدم، حقیقتا به هر چیزی شبیه بود جز تصورم از یه ماستنگ قلدر آمریکایی!!!
مهدی
۱۹ بهمن ۱۳۹۵تقریبا 8 سال پیش بود توی یه اوراقی داشتیم واسه لوازم پونتیاک چونه میزدیم ک با صاحب گاراژ روی قیمت به توافق نرسیدیم و صاحب گاراژ برای اینکه مارو ترغیب کنه تا لوازم رو به قیمتی ک میخواد بفروشه گفت : لوازم به همون قیمتی ک اول گفتم به علاوه اون اتاق موستانگ دو هم ک گوشه گاراژ هست واسه شما تا ناراضی از گاراژ نرید :)) این ماشین حکم اشانتیون رو داشت واسمون. وااقعا ماشین ناله ای هست من ک پراید رو بهش ترجیه میدم
Zharfaei
۱۶ آبان ۱۴۰۲اتفاقا همین ماشین نجات دهنده موستانگ بوده و من هیچ زشتی و چیز دیگه ایی تو این ماشین نمیبینم..پس لطفا الکی براش حاشیه درست نکنید👌🏻
امیرمحمد
۹ خرداد ۱۴۰۳بنده فانتزی ماشین های آشغال رو دارم😐
و این خودرو برام خودرو جالبیه