آیا عصر فرمانروایی کراس اوور به پایان خواهد رسید؟ ما در دورانی هستیم که شاسی بلندهای جمعوجور از نظر طراحی و کاربری تفاوتهایی با هاچبک های هم پایه دارند اما خب به نظر میرسد شاسی بلندها علاقهمندان زیادی دارند. البته فورد اخیراً روش متمایزی را نیز در پیش گرفته است.
این روش منجر به تولید فورد فوکوس اکتیو شده است. جدیدترین نسل هاچبک محبوب فورد خشنتر از قبل شده و تریم های متفاوتی دارد. این خودرو به دیگر برادران اکتیو خود یعنی کا پلاس و فیستا پیوسته است. متمایزترین ویژگیهای بصری این خودرو سپرهای جلو و عقب متفاوت، پلاستیکهای محافظتی بدنه، ریلهای سقف و ارتفاع بیشتر از سطح زمین است که به خاطر سیستم تعلیق بازنگری شده و لاستیکهای بزرگتر ایجاد شده است. تریم سفارشی مدل اکتیو و برخی عناصر دیگر در کابین نیز باعث جدا شدن این خودرو از سایر مدلها میشود.
تریم جدید اکتیو به نوعی حس شاسی بلندها را وارد خانوادهی فوکوس کرده و دگرگونی بصری آن بر پایهی نسخهی میانی Zetec بوده است. دو پیشرانه بنزینی و دو نسخهی دیزلی برای فوکوس اکتیو جدید ارائه شدهاند.
از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به کروز کنترل با عملکرد محدودکننده سرعت، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، چراغهای جلوی خودکار و صفحه لمسی ۸ اینچی اشاره کرد. ناوبری ماهوارهای، کنترل صوتی، صفحهنمایش ۴.۲ اینچی جلوی راننده و ورود بدون کلید هم از دیگر ویژگیهای این خودرو هستند. مدل اکتیو ایکس نیز دارای تمامی آپشن های جداگانهی این خودرو میباشد.
البته با توجه به حضور گستردهی فوکوس در بریتانیا (دومین خودروی پرفروش بریتانیا) مدل اکتیو نیز میتواند جذابیت زیادی برای خریداران داشته باشد.
مدل پایه دارای پیشرانهی ۱ لیتری اکوبوست ۱۲۳ اسب بخاری بوده و پرفورمنس مناسبی دارد اما بسیاری از خریداران این خودرو و مخصوصاً افرادی که نسخهی استیشن اکتیو را انتخاب میکنند قدرت بیشتر پیشرانهی ۱.۵ لیتری بنزینی یا نسخههای دیزلی را تحسین خواهند کرد. گشتاور ۲۰۰ نیوتون متری پیشرانهی ۱ لیتری خیلی زیاد نبوده و زمانی که خودرو پر از سرنشین و وسایل باشد کندی خود را نمایان خواهد کرد.
سواری فوکوس اکتیو دقیقاً مشابه فوکوس عادی بوده اما خب کمی تکانهای بدنه وجود دارد که دلیل آن نیز سیستم تعلیق با تنظیمات متفاوت و ارتفاع بیشتر از سطح زمین میباشد. تنظیمات شاسی فوکوس که کاملاً دوستداشتنی است در این نسخه هم مشاهده شده و وزن بیشتر سیستم تعلیق و لاستیکها باعث میشود این خودرو سواری نسبتاً مناسبتری در مقایسه با سایر نسخهها داشته باشد. این خودرو برای سفرهای طولانی عالی است. فرمان و گیربکس دستی نیز زحمت زیادی نداشته و راننده آسودهخاطر خواهد بود.
البته افزایش ۳۰ میلیمتری ارتفاع خودرو روی یکچیزی تأثیر نداشته و آن موقعیت رانندگی است که بسیاری از شاسیبلند سواران به آن اهمیت میدهند. در پشت فرمان به سختی میتوان تفاوتی بین فوکوس اکتیو و مدل استاندارد پیدا کرد بنابراین اگر اصلیترین دلیل خرید یک کراس اوور کامپکت برای شما موقعیت رانندگی است قطعاً فوکوس اکتیو نظرتان را جلب نخواهد کرد.
این خودرو یک هاچبک قدبلندتر است تا یک شاسیبلند واقعی. سیستم چهار چرخ محرک نیز در دسترس نبوده و تمامی مدلهای فوکوس اکتیو صورت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند هرچند چندین حالت رانندگی آفرود وجود دارد. عبور از مسیرهای گلی و نرم مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد اما نباید از آن انتظار سیستم چهار چرخ محرک کراس اوورهای کامپکت را داشت.
قیمت فورد فوکوس اکتیو جدید از ۲۱۹۰۰ پوند آغاز میشود که ۲۲۵۰ پوند گرانتر از فوکوس Zetec استاندارد است اما با این پول بیشتر شما تجهیزات بیشتری هم به دست میآورید. علاوه بر این صاحب خودرویی با ظاهر گیراتر و سیستم تعلیق قدبلندتری میشوید.
با این پول شما یک خودروی مجهز میخرید درحالیکه یک سئات آتکا با همین قیمت تجهیزات خیلی کمتری دارد. برای خرید یک اشکودا کاروک SE L با تجهیزات مشابه فوکوس اکتیو باید ۲۴۳۱۰ پوند بپردازید. کاروک هم از پیشرانهی ۱ لیتری ۱۱۳ اسب بخاری استفاده میکند. البته فضای کابین اکتیو با این خودروها قابلمقایسه بوده ولی محفظه بار ۳۴۱ لیتری این خودرو بیشتر شبیه هاچبک های خانوادگی است تا کراس اوورهای کامپکت.
اگرچه فورد شاسی بلندهای جدید گیرایی را در دست تولید دارد اما نمیتوان تولید فوکوس اکتیو را نیز نادیده گرفت. قطعاً این خودرو جذابیت لازم برای خریداران کراس اوورهایی را که خواهان موقعیت رانندگی بالا دارند ندارد اما ارتفاع بیشتر از سطح زمین و برخی تجهیزات بیشتر باعث میشود این خودرو جایگزین مناسبی برای کراس اوورهای نرمال با همین ابعاد باشد.
مشخصات فورد فوکوس اکتیو ۱.0T اکوبوست ۱۲۵
- قیمت: 21900 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 123 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: 196 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
حسن
۱۲ اسفند ۱۳۹۷کلمه عالی براش کمه
خیلی خوبه
یانکی
۱۲ اسفند ۱۳۹۷اونایی که این سبک از ماشین رو میخ ن اصلا ماشین براشون هیچ اهمیتی نداره و از ماشین هیچی نمیفهمن.فقط تو ایران خوبه که جادهای داغون داره.
جواد
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸تو فکرم که بخرمش. هفته قبل تستش کردم. البته موتور 1.5 لیترش هم باید تست کنم. فول اپشنش کمی گرون در میاد حدود سی هزار یورو. سخت میکنه تصمیمگیری رو