فورد موستانگ اکوبوست ۲۰۱۵ یک پاسخ کامل برای نیازهای دورانی مانند بحران نفت است؛ دورانی که فورد مجبور شد تا مصرف سوخت کمتری را برای مدل اسپرتیاش با یک موتور توربوی چهار سیلندری ایجاد کند. این موتور در موستانگ SVO، مدلی بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶، عرضه شده بود. امّا واکنش بازار به آن چندان مناسب نبود. در همین حال، قیمت سوخت دوباره شکسته شد و کسی دیگر موستانگها را به خاطر صرفهجویی در مصرفسوخت نخرید. یک موتور چهار سیلندر برای یک مشتری آمریکایی، بیشتر به معنای درهم ریختن آرزوهای سرعتش است؛ فارغ از این که قدرت خروجیاش بر روی کاغذ چه باشد.
در همین حال، شکایت زیادی نمیتوان از نسخه اکوبوست موستانگ داشت؛ جز اینکه با وجود عملکرد مشابه، قیمتش بسیار گرانتر از مدل پایه با موتور V-6 است. البته صدایش نیز شبیه یک چهار سیلندر است. در همین حال، فورد سعی کرده که صدای اگزوز را با یک سیستم استریو جبران کند، ولی در عمل موفق نبوده است. این موتور توربوی چهار سیلندر آرامشی در حد توربوهای چهار سیلندر آئودی دارد. البته اینها بیشتر یک تعریف هستند؛ چون موتور و خودرو به طور کلی، بهینهسازیهای مختلفی به خود دیدهاند. تنها چند دقیقه پس از نشستن بر پشت فرمان موستانگ، کاملاً متقاعد میشوید که فورد برای این خودرو سنگ تمام گذاشته است. عایق بودن کابین نسبت به فضای بیرونی، سختی در ساختار، کنترل بر بدنه و کیفیت ساخت، از جمله مهمترین ارتقاهایی است که نسبت به مدل قبلی صورت گرفته است. شاید یکی از عوامل مهم این موضوع، استفاده از سیستم تعلیق مستقل در عقب باشد. شرایط موستانگ در مسیرهای ناهموار دیگر مانند قبل نیست و با آرامش از روی آنها عبور میکند. به علاوه، در هنگام پیچیدن، کنترل فرمان به سختی مدلهای قبلی نیست. و امّا در مورد شتاب موتور چهار سیلندر. در پیست، این خودرو مشابه همان اعدادی را نشان میدهد که برای آخرین مدل V-6 مشاهده کردهایم. البته آن مدل حدود ۴۵ کیلوگرم از خودروی کنونی با تریم پرمیوم و گیربکس اتوماتیک سبکتر بوده است. برای مدل ۲۰۱۵، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مدت ۵/۲ ثانیه ثبت شد. این خودرو همچنین مسیر یکچهارم مایل را در ۱۳/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۷/۷ کیلومتر بر ساعت طی کرد. این عملکرد مشابه همان چیزی است که موستانگ GT با موتورهای قبل از «کایوت» نشان داده است. بنابراین عنوان اکوبوست به معنای یک خودروی آرام نیست. مانند تمام توربوها، مدت زمانی برای گرم شدن توربوها لازم است؛ ولی این موتور آلومینیومی با تکنولوژی سطح بالا، با انژکتور مستقیم و زمانبندی سوپاپ همراه شده و زمان زیادی شما را در انتظار نگه نمیدارد. جریان گشتاور به خوبی به گیربکس منتقل شده و تا وقتی که با تمرکز زیاد به دنبال تأخیر توربو نباشید، متوجه آن نخواهید شد. همانطور که قبلاً هم گفته شد، در موستانگ جدید بهینهسازیهای زیادی انجام گرفته است. فورد سیستم گیربکس ۶ دنده اتوماتیک را ارتقا داده و تبدیل به یک همراه قابلاطمینان کرده است؛ به این معنا که پایین رفتن دندهها بسیار سریع انجام میگیرد و برای شتابگرفتن موتور ۲/۳ لیتری کاملاً در اختیار شماست. وقتی قدرت موتور منتقل میشود، به اندازه کافی بزرگ هست که خودرو از جا کنده شود. سواری مدل اکوبوست بسیار شبیه به GT مدل ۲۰۱۵ است و با ارتقای سیستم تعلیق، مسیرهای ناهموار مشکل چندانی برای خودرو و سرنشینانش ایجاد نمیکنند. در پیچها، این خودرو که تجهیزات زیادی در آن به کار برده است و ۱۶۶۱ کیلوگرم وزن دارد، بدنه خود را به شکلی قابلتوجه خم میکند؛ ولی این کار باعث پشتک و غلتزدن خودرو نخواهد شد. این سیستم وزن را تنظیم میکند و یک مسیر مناسب برای گذر از پیچ ایجاد میکند. در طراحی داشبورد نیز بهینهسازیهایی انجام شده و اکنون صاحب آپشن سیستم صفحه لمسی «مایفورد» شده است تا همراه مناسبی برای این خودرو با طراحی مدرن در جادهها باشد. هدف فورد، آپدیت خودروی نماد خودروسازی خود بوده است و باید گفت تقریباً در انجام این موضوع، موفق عمل کرده است. همانطور که قبلاً نیز اشاره شده، خودروی تست شده مدل پرمیوم است که امکانات اضافه شده، قیمت آن را ۲۵۹۹۵ دلار میرسانند. البته خودروی تستشده دارای امکانات دیگری نیز بود؛ امکاناتی مانند گیربکس اتوماتیک ۱۱۹۵ دلاری، سیستم راهبری ۷۹۵ دلار و دستهای از تجهیزات به ارزش ۱۱۹۵ دلار شامل سیستم کروز کنترل انطباقی، کاهش ضربه تصادف و برفپاککنهای حساس به باران. همچنین گروه امکانات صوتی 201A با سیستم صوتی ۱۲ اسپیکره، هزینه برابر ۱۷۹۵ دلار دربر داشت. پکیج عملکرد اکوبوست نیز به ارزش ۱۹۹۵ دلار، امکاناتی چون چرخهای طرح مشکی ۱۹ اینچی با تایرهای پیرلی P زیرو سامر، میله ضدّلغزش بزرگتر در عقب، سیستم فرمان اسپورتیتر، ارتقای تعلیق و ترمزها، رادیاتور بزرگتر و برخی طراحیهای ظاهری بهتر به خودرو اضافه میکند. همراه با دیگر امکاناتی که به موستانگ اضافه شد، قیمت خودروی تست به رقمی نزدیک به ۳۸ هزار دلار رسید که ۵ هزار دلار بیشتر از مدل پایه GT با گیربکس دستی بود. حالا در مورد مصرف سوخت موستانگ کمی صحبت کنیم. وقتی یک توربوی کوچک را در یک خودروی سنگین قرار میدهید، نباید انتظار صرفهجویی چندانی در مصرف سوخت داشته باشید. آنچه در این تست به صورت مشاهده شد، مصرف سوخت ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت کلی بود. این در حالی است که کسی که C7 کوروت دارد میتواند مصرف سوخت ۷/۸ لیتری داشته باشد. در همین حال، سازمان حفاظت محیط زیست امریکا میگوید که این مدل فورد میتواند در بزرگراه به رکورد ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه دست یابد. بنابراین وضعیت مصرف سوخت در مقایسه با بهینهسازی و تکنولوژیهای مورد استفاده در موستانگ، حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ چیزی که شبیه به عملکرد یک موستانگ در گذشته نیست و بیشتر شبیه به یک نسخه آمریکایی از آئودی A5 است. در همین حال، وزن بالای آن، چیزی است که تا حدودی ناامید کننده است. البته شرایط نزدیک به آئودی شاید یکی از سیاستهای فورد باشد تا بتواند این خودرو را در اروپا نیز به فروش برساند.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه.
- قیمت مدل تست: ۳۷۶۶۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۱۹۰ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۲۲۶۱ سیسی.
- قدرت: ۳۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۴۳۳/۸۶ نیوتنمتر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۷۲ متر.
- طول ماشین: ۴/۷۸ متر.
- عرض: ۱/۹۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۳۸ متر.
- وزن کلی: ۱۶۶۱ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۴ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۱ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۷/۷ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۳۹/۸ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۵/۷ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
lookout
۲۹ شهریور ۱۳۹۳واووووووووووو
عالی هست
جناب انیس حسینی ممنون
BMW4ever
۲۹ شهریور ۱۳۹۳خیلی ممنون مسعود دوست عزیز, دوستان یک سوال بی ربط البته عذر می خوام فراری برای لا فراری مدل xx رو میزنه یا نه ,خیلی ممنون
Elring-aventador
۲۹ شهریور ۱۳۹۳یه جمله :
سریع و خشن
صادق
۲۹ شهریور ۱۳۹۳داش BMW4ever بله میزنه
احتمالا یه سال یا 2 سال دیگه معرفی بشه
ASTON MARTin
۲۹ شهریور ۱۳۹۳ترمزش از پراید و سمند هم ضعیف تره
نشدا
طراحیش زیابست ولی هنوز مونده فنی پیشرفت کنه این مدل
CAPITALIST
۲۹ شهریور ۱۳۹۳فورد با ساختن این موتور میخواد قدرت رو با مصرف سوخت کمتر به رانند هاش هدیه بده.
بحران نفتی کم کم شروع میشه و باید نهایت صرفه جویی رو کرد
احسان(احسان سابق)
۲۹ شهریور ۱۳۹۳وقتی سنت و هنر و تکنولوژی با هم به درستی ترکیب بشه ماشینی به اسم فورد موستانگ بوجود میاد.اما از همه جالبتر 2.3 لیتر حجم موتور هست که 310 اسب بخار تولید میکنه
mostafa
۲۹ شهریور ۱۳۹۳دلم برای نسل های بعدی می سوزه چون هیچ لذتی از یه ماسل واقعی نمی برند .
Ahmad..F12
۳۰ شهریور ۱۳۹۳فورد کارشو خوب بلده مصطفی جان
ASTON MARTin
۲۹ شهریور ۱۳۹۳یا حسین ! آخه شیطونه بزرگ چرا هر روز بزرگتر میشه؟
کاش مام شیطون بودیم :|
مسخره نمیکنم مدیونه هرکی که فکر بکنه دارم چرت میگم
دلم داغ داره میفهمید؟ داغ داره!
چرا باید عکسش سهم من شه؟ولی برادرای ترک و عرب هفت جد بهترشو؟
SuperVeloce
۲۹ شهریور ۱۳۹۳موستانگ هر جوری باشه من دوستش دارم.
سجاد
۲۹ شهریور ۱۳۹۳ولی من وقتی میبینم داره اصالتش رو از دست میده و شبیه به یک استون مارتین تپل میشه ، کلی ناراحت میشم!
این طراحهای فورد کی هستن؟
احیاناً اخراج شده های استون مارتین نیستن؟ این شبیه شدن به استون مارتین از فورد فیوژن شروع شد حالا هم رسیده به اصیل ترین مدل فورد .
SuperVeloce
۲۹ شهریور ۱۳۹۳الآن دیگه معیار اصلی خودروسازان مصرف سوخت هستش.
CAPITALIST
۲۹ شهریور ۱۳۹۳پدال جان.عاشق این سایت خودروام.
تکه تکه
ایشالا چش نخوری
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۲۹ شهریور ۱۳۹۳رنگ و قیافش آدمو جذب خودش میکنه
ولی شورلت کامارو یه چیز دیگس مخصوصا 2014
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲۹ شهریور ۱۳۹۳قبول دارم احمد جان.
کامارو یه چیز دیگس به دلایل مشخص.
البته ظاهر سلیقه ای است ولی فقط کامارو Z28 گویای عملکرد فوق العاده ی کامارو در سال 2014 بوده.هم چنین ZL1 که یک اسطوره ی به تمام معنا است.
SuperVeloce
۲۹ شهریور ۱۳۹۳آره داداش.رنگش بدجوری نگاهارو جذب می کنه!
فقط LFA
۲۹ شهریور ۱۳۹۳میگم این چطوریه که زمان صفر تا صد کمتر از هشت تا صده؟
فریا
۳۰ شهریور ۱۳۹۳سلام
خب واضحه
همین امروز عصر با ماشین رفتین دور دور ، اول گاز رو تا 2000 تا فشار بدید بعد کلاچ رو ول کنید تایم رو اندازه بگیرید .
بعد یه بار دیگه آروم حرکت رو شروع کنید تا سرعت برسه 10kph ، بعد این که سرعت رو 10 تا ثابت شد گاز رو تا ته فشار بدین و تایم این دو وضعیت رو مقایسه کنید
دلیلش هم که معلومه اگه به مکانیزم انفجار و انتقال قدرت آشنایی داشته باشید …
Ahmad..F12
۳۰ شهریور ۱۳۹۳قدرت کندن خودرو از حالت سکون باعث این اختلاف میشه
مهدی 911
۲۹ شهریور ۱۳۹۳قیمت خوبی داره ولی مصرف سوختش بالاست وبا توجه به قدرت 310 اسبی به لحاظ عملکرد فنی متوسطه
Just germany...
۲۹ شهریور ۱۳۹۳با اصالت،مدرن،عضلانی
فورد واقعا بهترین کارخونه آمریکاییه
بهترین تغییرات ممکن رو تو موستانگ پیاده کرد
hrf
۲۹ شهریور ۱۳۹۳همه پیشرفت ها و بهینه سازی ها قابل ستایش هست ولی تمام جذابیت و شهرت ماسل کارها به خاطر بدنهای عضلانی و موتورهای 8 سیلندر هس ک صدای مخصوص به خودشونو دارن. دلیل تمایزشون هم با بقیه ماشینا همین دو مورد هس ک فورد یکی از این دوتارو حذف کرده وگرنه این همه ماشین کم مصرف ماسل کارو خراب نکنین :(
سعید
۲۹ شهریور ۱۳۹۳یه ماسل کار تمام عیار با چاشنی اکوبوست فورد ماسل کار بازا هیچ وقت ماستنگ را فراموش نخواهند کرد چون با ماستنگ زندگی کرده اند زنده باد ماستنگ
مجتبی
۲۹ شهریور ۱۳۹۳چرا آدم موتور موچکتر که مصرف بیشتری دارد را بخرد؟
یونس
۲۹ شهریور ۱۳۹۳واقعا زیباست.
با رنگ فوق العادش…
mahsa
۲۹ شهریور ۱۳۹۳بچه ها راسته که امتیاز اپلو(opel)آمریکا خریده؟لطفا هرکی اطلاعاتی داره بگه.مرسی
سعید
۲۹ شهریور ۱۳۹۳فکر کنم تحت حمایت gm باشه البته اطلاعات دقیق تری ندارم
صادق
۲۹ شهریور ۱۳۹۳بله آقا سعید، درست میگید
الان جنرال موتورز مالک اوپل هستش
البته فیات هم برای خریدش اقدام کرده بود، ولی فیات موفق به خریدش نشد (حداقل تا الان نشده)
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۳۰ شهریور ۱۳۹۳بله دقیقا”.
اوپل جزو زیرمجموعه های جنرال موتورزه در حال حاضر مهسا خانم.
شورولت و واکسهال و چندین برند دیگه هم زیر شاخه های جنرال موتورز هستند.البته تو بخش خودرو های جنرال موتورز خود پدال به طور خلاصه این موضوع رو توضیح داده.
farzad
۲۹ شهریور ۱۳۹۳خیلی باحاله
سعید
۲۹ شهریور ۱۳۹۳قراره کامارو هم این بلا سرش بیاد منظورم اینه که سال 2016 مدل 4سیلندر توربودار کامارو (عاشقشم) وارد رقابت با موستانگ اکوبوست بشه
reza
۲۹ شهریور ۱۳۹۳موتور 2.3 لیتری صدی 12.4 !!!!!!!
ماسل دیگه :)
فریا
۳۰ شهریور ۱۳۹۳چرا نمیگی موتور 310 اسبی ” اونم داخل شهر ” 12.4
یعنی 2 لیتر کمتر از موتور XUM تنفس طبیعی ایرانخودرو که 2000 تا حجم و 105 تا اسب بی بخار داره .
Ghost
۲۹ شهریور ۱۳۹۳عاشقشم !!!!!
بحث درباره مصرف سوخت همچین ماشینی کاملا اشتباهه!
ماشین آمریکایی = بنزین بده , لذت ببر
kamikaza
۲۹ شهریور ۱۳۹۳خودروی قدرتمند و در عین حال زیبا و خشن.
dragonborn
۲۹ شهریور ۱۳۹۳آرزوم این یه زمانی فقط از نزدیک ببینمش.
فکر نکنم آرزوی زیادی باشه
hrf
۳۰ شهریور ۱۳۹۳ولی اینا به کنار. چلنجر یه چیز دیگس :D
فرهاد
۳۰ شهریور ۱۳۹۳موافقم ابهت چلنجرو هیچ ماشینی نداره
datsun
۳۰ شهریور ۱۳۹۳آخرش امریکایی ها هم مجبور شدن از انجین های کم حجم استفاده کنن
4MATIC
۳۰ شهریور ۱۳۹۳عالیه ازموتور2300سی سی310اسب قدرت گرفته بعدجنسیس کوپه با3800سی سی 300اسب قدرت گرفته
مصرفشم عالیه صدی12.4
dragonborn
۳۰ شهریور ۱۳۹۳فورد ماستانگ همیشه از بهترین ماسل کارها بوده و هست.
dragonborn
۳۰ شهریور ۱۳۹۳منتظر شلبی GT500 هستم.بی صبرانه.واقعا چیز محشری باید باشه.
شلبى
۳۰ شهریور ۱۳۹۳ماسل کار یعنى هشت سیلندر، اینم خب فورد بیشتر براى اروپا ساخته
ولى سواى طراحى خارجیش که خیلى بهتر شده طراحى داخلیش هم خیلى بهتر شده از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ هم خیلى بهتر شده
واقعا یکى از اصیل نرین طراحى ها رو فورد موستانگ داره مخصوصا تو فضاى داخلى،عاشق شکل داشبوردش هستم، پنجاه ساله این شکلیه