فورد کوگا زمانی به خاطر هندلینگ هاچبک مانند خود شناخته میشد. نسل اول این خودرو بیشتر شبیه فوکوس با ارتفاع بیشتر بود و بسیاری از افراد آن را یکی از تیزترین خودروهای کلاس خود میدانستند.
در مقام مقایسه باید گفت دومین نسل کوگا کمی تغییر کرد. بهمنظور تولید خودرویی رقابتی و کاربردی در مقابل رقبا، فورد جذابیتهای کوگا را گستردهتر کرده است؛ اما از آنجایی که بازار شاسی بلندها در همهجا وسیعتر شده، رقیب رنو کجار و تویوتا راو ۴ کمی در شلوغی بازار گم شده بود.
اما این سومین نسل کوگاست که با قوای محرکه متنوعی از جمله نسخه پلاگین هیبریدی (برای اولین بار) عرضه میشود. خودروی حاضر در تست از پیشرانه آشنای ۲ لیتری اکوبلو دیزلی استفاده کرده اما یک دستیار ۴۸ ولتی نیز در اختیارش است. این خودروساز آمریکایی علیرغم اینکه تکنولوژی ۴۸ ولتی یاد شده یک استارتر/ژنراتور نسبتاً ساده است اما از نشان هیبریدی روی صندوق کوگا استفاده کرده است. در واقع با یک سیستم هیبریدی بسیار ملایم روبرو هستیم.
قطعاً این حس ملایم بودن در زمان حرکت هم حس میشود تنها زمانی که متوجه کار سیستم الکتریکی خواهید شد نزدیکی خودرو به توقف کامل است. سیستم استارت/استاپ زودتر از آنچه انتظار دارید پیشرانه درونسوز را خاموش میکند ولی زمانی که دوباره سرعت بگیرید پیشرانه سریعاً روشن خواهد شد.
احتمالاً تأثیر این سیستم روی بهبود مصرف سوخت خیلی زیاد نخواهد بود اما خب فورد ادعا میکند این قوای محرکه هیبریدی ملایم کممصرفتر از مدل ۱.۵ لیتری ۱۱۸ اسبی غیر هیبریدی است. با توجه به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۶ ثانیهای کوگای هیبریدی ملایم، به نظر میرسد این بهبود مصرف سوخت خوب باشد. شایان ذکر است مدل غیر هیبریدی شتاب ۱۱.۷ ثانیهای دارد.
افرادی که از کوگا در سازمانهای گوناگون استفاده خواهند کرد احتمالاً نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو با مصرف ادعایی زیر ۲ لیتر در هر صد کیلومتر را انتخاب خواهند کرد. برای دستیابی به چنین مصرف کمی باید مسافتهای کوتاه را طی کرده و خودرو را شارژ کنید اما آلایندگی دیاکسید کربن کم آن باعث میشود میزان مالیات پرداختی هم کاهش یابد.
اما بیایید به دیگر جنبههای کوگا هم نگاهی داشته باشیم. به نظر میرسد فورد کوگای جدید درگیر کننده ترین خودروی کلاس خود بوده و کوگا از این نظر به ریشههای اصیل خود بازگشته است. تکان های بدنه برای چنین خودرویی بسیار خوب کنترل شده و اگرچه سواری سفتی را شاهد هستیم اما راحتی آن به اندازه فولکسواگن تیگوان است. سیستم تعلیق کوگا هم عملکرد خوبی در جذب دست اندازها و ناهمواریها دارد. البته در سرعتهای بالاتر کمی لرزش دیده میشود اما این لرزش هنگام عبور از بدترین مسیرها خواهد بود.
آرامش و رفاه داخل کابین هم خوب است. اگرچه صدای پیشرانه با بالا رفتن دور آن بیشتر میشود اما در سرعتهای متوسط صدای چندانی ندارد. شاید ما بیش از حد تحت تأثیر نرمی و آرامش پیشرانههای بنزینی قرار داشته باشیم اما اگر مسافتهای زیادی را طی میکنید پیشرانههای دیزلی از این دست گزینه بهتری هستند.
بزرگترین مشکل مربوط به راحتی کوگا صندلیهای اسپورت تریم تیتانیوم هستند. این صندلیها تنظیمات گوناگونی دارند اما پایهی آنها نسبتاً تخت بوده و حمایت چندانی از بدن به عمل نمیآورند. این امر روی راحتی بدن در سفرهای طولانی تأثیر منفی خواهد گذاشت.
داخل کابین این خودرو هنوز هم فضای کافی برای کل خانواده وجود داشته و حتی افراد بزرگسال نیز فضای زیادی برای نشستن در عقب خواهند داشت. محفظه بار ۵۲۶ لیتری نیز در این کلاس خوب بوده و بیشتر از رقبای مشهوری همچون اشکودا کاروک میباشد. وقتی صندلیهای عقب را بخوابانید این فضا به ۱۵۳۴ لیتر خواهد رسید که البته حدود ۱۰۰ لیتر کمتر از کاروک میباشد.
در کل فورد احساس خوشساخت بودن داشته و پلاستیکهای ارزانتر از نظرها پنهان شده و در بخش پایینتر کنسول مرکزی و دربها بکار رفتهاند. هر چیزی را معمولاً لمس کنید حس خوشساخت و باکیفیت بودن را منتقل خواهند کرد. داشبورد هم اگرچه طراحی نسبتاً منطقیای دارد اما خیلی جذاب نیست.
تجهیزات استاندارد کوگا هم بسیار احساسبرانگیز است. این خودرو از رینگهای ۱۷ اینچی، صفحه لمسی ۸ اینچی، شارژر بیسیم گوشی و بستهی ایمنی شامل ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل و دستیار حفظ خودرو بین خطوط سود میبرد.
اما مدل تیتانیوم حاضر در تست احتمالاً گزینهی محبوبتری خواهد بود. این خودرو از رینگهای بزرگتر، چراغهای تمام LED، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای و سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن سود میبرد. یک پله بالاتر مدل ST-Line قرار داشته و دارای استایل اسپورت تر، پشت آمپرهای دیجیتالی و رینگهای منحصربهفرد است. تریم ST-Line X به سقف پانورامیک، درب پشتی برقی و صندلیهای گرم شونده مجهز شده است. نهایتاً هم به تریم ویگنیل با چرم اعلا، هد آپ دیسپلی و… میرسیم.
قیمت این خودرو از ۲۳۹۹۵ پوند شروع میشود که ارزش فوقالعادهای در برابر مبلغ پرداختی ایجاد میکند. در مدل پایه Zetec مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی شاهد پیشنهاد اقساطی سهساله و پیشپرداخت ۱۰ درصدی و اقساط ماهانه حدود ۳۰۰ پوندی خواهید بود.
جدیدترین نسل فورد کوگا دارای برخی جذابیتهای اصیل از نظر دینامیک سواری بوده و شانس زیادی برای کسب رتبههای بالا در کلاس خود را دارد. این خودرو بهطور موفقیتآمیزی اقدام به ترکیب هیجان رانندگی با فضای بار و کابین مناسب کرده و یک خودروی خانوادگی قابلتوجه است.
مشخصات فورد کوگا تیتانیوم ۲.۰ EcoBlue mHEV 150PS
- قیمت: 29045 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری دیزلی هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 9.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: 195 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
مهراد
۱۵ فروردین ۱۳۹۹خیلی شیک و با وقار با قیمت معقول
911 lover
۱۵ فروردین ۱۳۹۹حیف که این ماشین و امثالش تو ایران نیستن و اگر هم به تعداد محدودی باشن قیمتشون بالاست.همه ی اینا هم به این دلیله اصلا تو بازار جهانی نیستیم. یارو تو اونور دنیا با یه پول کم میتونه یه ماشین درست حسابی سوار شه که میدونه چیه نه مثل ما که باید سوار ماشینای شتر گاو پلنگی بشیم.
meysam
۱۵ فروردین ۱۳۹۹بنظر میرسه از تمام ژاپنیهای این کلاس بهتر باشه.
مهدی
۱۵ فروردین ۱۳۹۹دقیقا
کیان
۱۵ فروردین ۱۳۹۹اگر میگفتی از تمام کره ایها قابل تامل بود دوست عزیز
datsun
۱۵ فروردین ۱۳۹۹فروش جهانی این کلاس دست ژاپنی هاس
Mostafa
۱۶ فروردین ۱۳۹۹مائیم و موج حسرت …..
suan chwan
۱۶ فروردین ۱۳۹۹جالبه!
OPEL
۱۶ فروردین ۱۳۹۹قیمتش خیلی مناسبه
soroushshirazi
۱۷ فروردین ۱۳۹۹چجوری ماهی 300 پوند سه ساله ؟ این که میشه 10,800 پوند بعلاوه 10% کل که حدود 3000 پونده ،این میشه 13,800 پوند بقیش چی؟؟؟تا 24,000 پوند که خیلی راهه