«ماستانگ» کوپه معروف فورد که در بین خودروهای بهاصطلاح “پونی” قرار میگیرد سالیان درازی است که دل جوانان و علاقهمندان به رانندگی عضلانی را به سمت خود میکشد و در این مسیر فراز و نشیبهای فراوانی از اولین روز عرضه تا همین امروز پشت سر گذاشته؛ حالا نسل آخر آن با ظاهری که شبیه اجداد خود است و همان حس و حال قلدرمآبانه و خشن بار سنگین ادامه دادن این راه را بر دوش دارد.
تصور کنید یک نسخه پایه از ماستانگ در اختیار دارید و گاهی رهگذران با تمسخر به شما میگویند این فقط یک ماشین ۴ سیلندر است! آنهم خطاب به خودرویی که نقطه عطفی در سبد فروش فورد بوده و از آوریل ۱۹۶۴ تاکنون از مقرونبهصرفه ترین محصولات نیز به شمار میرود! حتی بعد از ایجاد تغییراتی در سال ۲۰۱۱ ازجمله جایگزینی خروجیهای اگزوز دوبل بجای مدل تکی گذشته بازهم انتقادات زیادی به آن وارد بود؛ البته اینکه چقدر ایرادات واردشده بهحق بوده بحث دیگری است اما باید دانست که این بازخوردهای تند مثبت و منفی نسبت به مدل پایه همواره وجود داشته است. نسل جدید که سال پیش بهعنوان مدل ۲۰۱۵ معرفی شد پیشکشی تازه دارد و آن نسخه اِکوبوست است! نسخهای که زیر کاپوت بلند آن هیچیک از پیشرانههای ۶ یا ۸ سیلندر را نخواهید یافت، بلکه با نگاهی به مشخصات فنی آن یک پیشرانه ۴ سیلندر اِکوبوست مجهز به توربوشارژر احتمالاً شمارا متعجب یا شگفتزده خواهد کرد. البته نمونه ۶ سیلندر نیز هنوز روی خط تولید است اما به نظر میرسد نمونه بهاصطلاح entry-level جدید برای بسته نگهداشتن دهان حداقل عدهای از منتقدین کافی باشد! نمای بیرونی این نسل با نسل پیش متفاوت بوده و نگاهی هم به گذشته انداخته است. در سپر جلو یک ورودی هوای بزرگ و در دو طرف آن دو چراغ جای گرفتهاند، یک اسپویلر ظریف هم در زیر سپر جا خوش کرده که رنگ آن با بدنه متفاوت است. خطوط عضلانی دماغه و جلوی خودرو با گذر از قوس زیبای سقف بهخوبی با استایل فَست بَک انتهای بدنه گره میخورند. شیب ستون C و شیشه عقب در آخر به برآمدگی روی چراغهای سه خط عقب ختم میشود. سپر عقب نیز یک دیفیوزر همرنگ بده را در خود جایداده که خروجیهای اگزوز از دو طرف آن بیرون زدهاند. در نمای جانبی نیز دو خط عمیق بین گلگیرهای جلو و عقب دیده میشود که با برآمدگی گلگیرها مخصوصاً گلگیر عقب تضاد زیبایی پدید آورده و نمایی غضبناک و خشن به ماستانگ دادهاند. اگر از طرفداران و دنبال کنندگان سرسخت ماستانگ نباشید بهسختی میتوانید تفاوت بین نمونه توربو شارژر و برادر ۴۳۵ اسب بخاریاش را تشخیص دهید.اگر بخواهیم از کابین هدایت آن بگوییم اولین نکته راحتی در سوار و پیاده شدن است. صندلیهای چرمی (که در صورت سفارش تریم پریمیوم استاندارد هستند) بسیار راحت و دربرگیرنده بوده و با بالشهایی که در نقاط مختلف تعبیهشدهاند برای مواقعی که ماستانگ در حال نمایش تواناییهایش است بسیار کارآمد به نظر میرسند؛ البته میتوانید با پرداخت ۱۵۹۵ دلار صندلیهای اسپرت مسابقهای ساخت ” ریکارو” را سفارش دهید تا دیگر حرفی برای گفتن باقی نماند. در کل کابین راحت بوده و حس قرار گرفتن در یک خودروی کوپه قلدر عضلانی را القا میکند و با فرمان چرمی خوشدست آن همهچیز تکمیل میشود. پیشرانه آن یک بلوک آلومینیومی ۴ سیلندر به حجم ۲.۳ لیتر است که به سامانه توربوشارژ مجهز بوده و بازدهی آن ۳۱۰ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۴۳۳ نیوتون متر گشتاور در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. با نگاهی به اعداد و ارقام آن میبینیم که از نمونه ۴.۶ لیتری V8 سال ۲۰۰۵ قویتر است؛ همچنین برای مثال از ب ام و 435i 6 سیلندر سبکتر و قدرتمندتر است. این نسخه با جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک با فوتوفنهایی که در زیر کاپوت آن بکار رفته از نمونه ۵ لیتری با همین جعبهدنده ۹۰ کیلوگرم سبکتر شده است. اگر تجربه رانندگی با مدلهای پیشین را دارید آماده باشید تا نسخه اِکوبوست غافلگیرتان کند. تحویل قدرت خطی ماستانگ با کمی لَگ توربو در دورهای پایین مواجه بوده و بوست توربو نیز با نزدیک شدن به محدوده قرمز موتور کمی افت میکند؛ باوجوداین پیشرانه قوی بوده و هرچقدر توقف و شتابگیری ناگهانی انجام دهید کم نخواهد آورد. در حالت نرمال ماستانگ آرام بوده و جعبهدنده ۶ سرعته روان آن تعویضهای دلچسبی انجام میدهد و حالت نمایشی خاصی ندارد و کمی صدای زوزه مانند به گوش میرسد. با انتخاب حالت اسپرت ماستانگ دیگر بویی از آرامش ندارد، پدال گاز بسیار تیزتر شده و به دنبال آن عملکرد جعبهدنده بسیار چشمگیرتر میشود. تعویضهای اتوماتیک خوب و قابل ستایشاند و حس خوبی منتقل میکنند؛ دستهدنده خوشدست بوده و اعمال خود را بهدرستی انجام میدهد البته حواستان باشد که نمیتوانید با آن حالت دستی را انتخاب کنید! (شیفترها روی فرمان قرار دارند). یکی از کارشناسان وبسایت “اتوبلاگ” در اظهارنظر خود میگوید “ماستانگ اِکوبوست بااینکه مجهز به سامانه کنترل فعال نویز است اما علیرغم غرشهایی که دارد صدایش تا حدودی مصنوعی و توخالی به نظر میرسد و در سرعتهای بالا هم نوای آن به سمت یکنواختی میگراید؛ امیدواریم که فورد تنظیمات اختصاصی برای ANC و اگزوزها را به حالتهای مختلف رانندگی اضافه کند”. البته انتقادی که ایشان وارد کرده چیزی نیست که تنها مربوط به ماستانگ باشد و یک موضوع کلیتر است. از مواردی که در مورد نسخه ۴ سیلندر نمیتوان نادیده گرفت وقار، ثبات و هندلینگ آن است که بهجرئت میتوان گفت انحصاراً در این نسخه دیده میشود. وزن کمتر قسمت جلو باعث تیزتر و سریعتر شدن ماستانگ در پیچها شده که این مورد هنگام عبور از داخل پیچ بیشتر به چشم میآید. اگرچه نوع حرکات بدنه کمی حس خودروهای اروپایی را القا میکند اما بازهم میتوانید پیچهای جاده با سرعت پشت سر بگذارید و دلرباییاش را مشاهده کنید. صندلیها و فرمان کمی سروصدا دارد که شمارا به یاد نسخه Boss 302 با گلگیرهای نهچندان بیصدایش میاندازد. بهبود قابلیتهای فرمان از مزایای بزرگ وزن کم قسمت جلوی خودرو میباشد، همچنین مجهز به نمونه بروز شده سامانه الکتریکی فرمان پذیری بوده که در مقایسه با نسل پیشین بسیار متفاوت است. آنهایی که تجربه رانندگی با مدلهای قبلی را دارند بیشتر متوجه خواهند شد که سبک و سیاق فرمان همانند گذشته بوده اما بروزرسانیهایی نیز در آن اعمالشده. ترمزها عملکرد خوبی دارند، پدالهای ترمز کمی سفت هستند اما در کل حس خاصی منتقل نمیکنند، البته میتوان بهصورت سفارشی نمونه ساخت “برمبو” را هم انتخاب کرد.
مشخصات فنی فورد ماستانگ اِکوبوست
پیشرانه: 2.۳ لیتری ۴ سیلندر GTDI
نوع سوخت: اکتان ۹۳
حداکثر قدرت: 310 اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 320 نیوتون متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
جعبهدنده: 6 سرعته دستی (۶ سرعته اتوماتیک select-shift مجهز به پدالهای پشت فرمان بهصورت سفارشی)
حالتهای مختلف رانندگی: نرمال، برف/wet، اسپرت، پیست (Track)
نسبت تراکم: 9.۵ به ۱
مصرف سوخت (لیتر در یکصد کیلومتر): فست بک با جعبهدنده دستی (شهر ۱۰.۶، جاده ۷.۵) – فست بک با جعبهدنده اتوماتیک (شهر ۱۱.۲، جاده ۷.۳) – روباز با جعبهدنده اتوماتیک (شهر ۱۱.۷۶، جاده ۷.۸)
شاهین
۱۹ اسفند ۱۳۹۳موستانگ و کامارو و چلنجر یه جوری هستن که اگه کلا موتور هم نداشته باشن بازم ادرنالین خون رو بالا میبرن! :D
من که خیلی دوست دارم این نسل از موستانگ رو.
Mostafa&S
۱۹ اسفند ۱۳۹۳مبارکه طرفداراش باشه…
NA-NikandreosApotheon-NA
۱۹ اسفند ۱۳۹۳به درد نمیخوره.
ماسل کار 4 سیلندر نشنیده بودیم که شنیدیم.
من با 6 سیلندرشم مخالفم چه برسه به 4
آمریکایی جماعت کمتر از 8 تا سیلندر داشته باشن افت داره براشون.
آسیایی که نیستن.
ماستانگ فقط 8 سیلندر + 2 عدد سوپر شارژر که میشه شلبی
بنزینم نوش جونش
شلبى
۱۹ اسفند ۱۳۹۳این موتور رو فورد براى بازار اروپا روى موستانگ گذاشته چون هزینه هاى سوخت در اروپا خیلى بیشتر از امریکاست و میشه گفت که این مدل موستانگ نسخه اروپاییه موستانگه
فرشاد خان
۲۰ اسفند ۱۳۹۳عزیز از موتور 4 سیلندر 310 اسب داره میگیره اونم با 7.5 لیتر مصرف سوخت!! ماستنگه هااا
:D
مصطفی
۱۹ اسفند ۱۳۹۳اگه یه طرفدار واقعی ماشین آمریکایی مخصوصا مدل های پونی هاش باشی و برات اصالت مهم باشه و صد البته یه صدای واقعی از یه موتور خالص 8 سیلندر خورجینی باید مدل GT شو انتخاب کنی که یه حال اساسی از به کار افتادن یه موتور 8 سیلندر خورجینی وقتی پاتو رو پدال می ذاری بلافاصله بکنی و منتظر وارد مدار شدن توربو و اون مکانیزم مسخره صدای مصنوعی اگزوز نباشی
saleh.cars.motorcycles
۱۹ اسفند ۱۳۹۳عشاق موستانگ پیج های زیرو ببینینو لذت ببرین
http://veneno.ir/1393/08/19/%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%AF-rtr-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF/
http://www.gtspirit.com/109886/gallery/13263/194502/
http://www.gtspirit.com/2014/07/26/official-2015-ford-mustang-inspired-by-f-35-lightning-ii-jet/
وسپاس از امین قوام صفری
محمد
۱۹ اسفند ۱۳۹۳مشخصات موتورش از موتور6 سیلندر3 لیتری بی ام و بهتره
سجاد013
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ایولاااا اگه گفتین چرا!؟ بخاطر اینکه اینجوری میتونه وارد کشور بشه. حجم موتور زیر 2.5 سال دیگه شاید منطقه انزلیشو گرفتیم اگه اجازه دادن
مهران1
۱۹ اسفند ۱۳۹۳داداش سجاد انزلی اومد یه ندا به ما بده من بچه لاهیجانم.
حسين
۱۹ اسفند ۱۳۹۳اگه از توربو دوقلو استفاده میکردند بهتر بود!!
Lord Cezar
۱۹ اسفند ۱۳۹۳به امید ورود به مناطق ازاد . ارزش خرید داره .
احسان(احسان سابق)
۱۹ اسفند ۱۳۹۳موستانگ خیلی جوون پسنده.تو دزفول چنتای هست که بچه ها باهاش میان دانشگاه که خیلی تو دیده و با موتور پر سروصدایی که داره دل هر کسی رو میبره.هفته پیش با سمند بودم و با یدونه چارجر کورس انداختم…خواهشا هیچوقت به ذهنتون خطور نکنه همچین کاری انجام بدید!
فریا
۱۹ اسفند ۱۳۹۳با دم شیــــر هم بازی ؟؟
Amin.Fucco
۱۹ اسفند ۱۳۹۳داداش دمت گرم انصافاً حرکت شاخی زدی :D
سامان از تبریز
۱۹ اسفند ۱۳۹۳خیلی عالی هست
تازگی ها تو مناطق ازاد یه قانونی گذاشتن که وارد کردن خودرو با حجم موتور بیش از 2.5 لیتر ممنوع هست
ولی این مدل رو میشه راحت اورد
Behnam
۱۹ اسفند ۱۳۹۳واقعا این نسخه ماستنگ از هر لحاظ قابل قبوله .
کلا ماستنگ رو بیشتر از رقیباش میپسندیدم ، حالا با این فیس لیفت و بروزرسانی ها که دیگه ما رو بیشتر درگیر خودش کرد :)
شلبى
۱۹ اسفند ۱۳۹۳خیلى عالیه،نسبت به نسل قبلش خیلى بهتر شده،شاید بیشترین تغییر رو در طراحى داخلى داشته،داخلش بسیار زیباست و از نسل قبل خیلى بهتره.و نکته دیگه استفاده از این موتور جدید در موستانگه که ازش زیاد تعریف میکنن
رضا
۱۹ اسفند ۱۳۹۳مصرفش از سمند و پژو هم کمتره ، کیفیت و عملکرد ده برابری رو با قیمتی مناسب ارائه داده . اقا ما تا کی باید از صنایع ملی حمایت کنیم ؟ حداقل بگید بدونیم که تموم میشه بالاخره
Zora
۱۹ اسفند ۱۳۹۳سال 2016 رقیبش یعنی کامارو 4 سیلندر میاد به میدون عجب رقابتی میشه .
حتما یه حال اساسی ازش میگیره……
Chevy Runs Deep
:)
:)
:)
باربد★فقط GM★فقط کامارو
۱۹ اسفند ۱۳۹۳حق با شماست Zora جان.در رابطه با موستانگ باید بگم بینظیره علیرغم این که هیچ چیزو با کامارو عوض نمیکنم.
به قول شما کاماروی 2016 با موتور 4 سیلندر میاد 2.0 لیتریه و 272 اسب بخار قدرت داره موتور کادیلاک CTS و ATS هست و توربوشارژر در بهترین حالت گشتاورش به 400 نیوتون متر رسیده و محشره.
راستی فریا جان شما هم اگر کامنت من رو خوندی هرچند ممکنه در جریان باشی بنابر اخبار رونمایی مالیبو ی جدید و CT6 قطعی شده تو NY Auto Show اینم آخرین تصویری است که جنرال موتورز به صورت رسمی از کاماروی 2016 منتشر کرده.
http://www.camaro6.com/forums/attachment.php?attachmentid=698459&stc=1&d=1425478859
سعید
۱۹ اسفند ۱۳۹۳یه اسب آرم و لوگوی ماستانگه و یه اسب دیگه هم آرم ایران خودرو !!! شباهت از یک جهت و تفاوت از هزاران جهت دیگه!!!
هادی
۲۱ اسفند ۱۳۹۳اون اسب که رو اونه دره میدوه و بیتیکو بیتیکو میکنه ولی اونی که برا ماست سرش رو داعش بریده چسبونه به جولو ماشین تا درس عبرتی شه برا دیگران که بیتیکو بیتیکو نکنن
P.G
۲۱ اسفند ۱۳۹۳نه دیگه آقا سعید،خیلى با دقت به موضوع نگاه نکردى!
اگه خاطرات باشه اسب فرارى و ماستنگ اسب هاى وحشى آزاد هستن که یکیشون در حال دویدنه(ماستنگ) و دیگرى روى دو پاش بلند شده که نشانه ى سرکشیشه(فرارى)،اما اسب بدبخت ایرانخودرو یه اسب(شاید هم بشه گفت یابوئه) پیر نهیف خسته است که اگه خاطرت باشه سرشو انداخته بود پایین و یه گارى خیلى بزرگ هم پشتش بسته بودن(اگر هم خاطرت نیست یه نگاه به پشت پیکان بنداز)!خب با این شرایط انتظار دارى اون حیوون زبون بسته چطورى با فرارى و ماستنگ رقابت کنه؟!
باور کن ایرانخودرو فقط به دلیل همین بى عدالتى که در لوگوها به وجود اومد از فورد و فرارى عقب موند،مگرنه شما اون گارى رو از پشت حیوون باز کن،اون موقع بهت قول میدم همشونو میگیره،باور کن!:)
ahmad
۲۰ اسفند ۱۳۹۳وارد کردن ماشین آمریکایی ممنوع یعنی ماهم بلدیم تحریم کنیم خنده داره بخدا
حامد
۲۰ اسفند ۱۳۹۳دوستانی که اطلاع دارن بگن تو مناطق آزاد قیمتش چند در میاد؟
farhad
۲۰ اسفند ۱۳۹۳پریروز نمره موقتش رو در مدرس دیدم صدای موتورش منو کشت حیف که ما به دلایلی که هیچکی نمیدونه چیه از ساده ترین و سالم ترین لذت ها محروم هستیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اریک
۲۱ اسفند ۱۳۹۳صداش که قشنگه، قدرتش هم که زیاده، موستانگ هم که هست خوب 4 سیلندر باشه مهم تکنولوژی هست که داره.
CHALLEGER
۲۱ اسفند ۱۳۹۳just challenger.just hellcat
باربد★فقط GM★فقط کامارو
۲۱ اسفند ۱۳۹۳پدال جان فقط درستش ماستنگ هست نه ماستانگ هرچند اونم در لهجه ی انگلیسی زبان ها نه در زبان فارسی.درسته از یه زمانی بالاخره باید تلفظ صحیح این کلمات تو کشوری مثل ایران جا بیفته اما در حال حاضر نوشتن موستانگ بهتره تا ماستنگ.
Amin.
۳ فروردین ۱۳۹۴من با این که جوری تلفض کنیم که مردم ایرای بپسندن و راحت تر باشن به شدت مخالفم و خیلیم رو تلفظ کاملاً صحیح حسّاسم.
اینکه که شما میگی درسته باربد جان تلفظ صحیحش یچیزی بین “آ” و “اَ” هستش، اما من چون جاهایی که شنیدم احساس کردم به “آ” یعنی “ماستانگ” نزدیکتره خودمم همینطوری تلفظ میکنم.
ارادت.
ali
۲۱ اسفند ۱۳۹۳عشقش طوری کرده منو که وسایلو جمع کنم کلا برم کیش زندگی کنم …..اب و هوای نسبتا خوب و موستانگ جونم …وایییییییی
ایوب
۲۱ اسفند ۱۳۹۳شما میگید مردم باتمسخر میگن این فقط یه ماشین 4 سیلندره به قرآن اگه مردم ایران اسم این ماشین رو هم بدونن بعدشم قیافه ماشین به کسی این اجازه رو نمیده که همچین حرفی بزنه
داودی
۲۲ اسفند ۱۳۹۳رو فراری موتور سمند گذاشتن فقط واسه بازارi اروپا
بنظرمن که جالب نیست.
Amin.
۳ فروردین ۱۳۹۴این سیاست بیشتر بخاطر اینه که کسایی که پول کمتری دارن بتونن یه ماستانگ ارزون تر و کم مصرف تر بخرن و در نتیجه فروش کمپانی بیشتر بشه.
به نظر من که کار خوبی کردن.
داودی
۲۲ اسفند ۱۳۹۳فقط یه خوبی داره اونم چون زیر 2.5 لیتریه میشه مرخصی گرفت از خوزستان زد بیرون
وگرنه میشه شناسنامت
داودی
۲۲ اسفند ۱۳۹۳اروندیش از 70 به بالاست.مشکلشون اینه که عربا حالشو بردن میندازن به ایرانیهای از همه جا بیخبر.خشکش خیلی کم گیر میاد.آدم خودش بره شارجه بیاره بهتر ومطمئنتره
shayan
۲۲ اسفند ۱۳۹۳نسل قبلیش قشنگ تر بود…..
sobhan
۲۷ اسفند ۱۳۹۳موستانگ به موتور قویش معروف بود اما الان موتور4سیلندر نسبتا ضعیفی داره
ALiHidden
۲۸ فروردین ۱۳۹۴نمیدونم چرا اصلا نمیتونم با پشتش کنار بیام!
ی جوریه ب نظرم!
البته توهین ب طرفداران فورد نباشه!
اما با اینکه طرفدار ماشینای آلمانی ام و اصن کلا از ماشینای آمریکایی خوشم نمیاد ولی جلوش فوق العاده است!
s.class
۱۴ خرداد ۱۳۹۴عاشق کاپوت و جلو پنجرشم با چراغای جلوش.خیلی طراحی خفنی داره
عليرضا
۳ تیر ۱۳۹۵سلام – دوستان خواستم بپرسم این مدل چهار سیلندر موستانگ صداش مثل نسخه های شیش سیلندر غرش میکنه یا موقع رانندگی تو ذوق آدم میزاره؟