در قارهی اروپا و بهویژه در بریتانیا، فوکوس برای فورد به منزلهی رانندهی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ است. فروش فوکوس در سال ۲۰۱۷ و تنها در این کشور بیشتر از کل فروش کمپانیهای ولوو، رنو و هوندا بوده است.
بنابراین زمانی که بحث نسل جدید فورد فوکوس میشود جایی برای خطا وجود ندارد. اگر فوکوس جدید به اندازهی کافی جادار نباشد خانوادهها آن را انتخاب نخواهند کرد. اگر این خودرو به اندازه کافی کممصرف نباشد ناوگانهای خودرویی نیز به آن نظر نخواهند انداخت؛ و اگر سواری آن خوب نباشد طرفداران پر و پا قرص فوکوس شانس دوبارهای به آن نخواهند داد. ما برای اولین بار پشت فرمان چهارمین نسل این خودرو نشستهایم تا ببینیم فوکوس جدید چه در چنته دارد.
و زمانی که فورد میگوید نسل جدید فوکوس کاملاً جدید است یعنی واقعاً جدید است. هیچ قطعهای از نسل پیشین در این خودرو به کار نرفته است.
فوکوس جدید بر پایهی پلتفرمی کاملاً جدید با نام C2 ساخته شده و دارای تجهیزات و طراحی جدیدی میباشد.
علیرغم محبوبیت بالا، فوکوس در سال ۲۰۱۷ سومین خودروی پرفروش بازار بریتانیا لقب گرفت که دلیل آن سن بالای فوکوس قدیمی در مقایسه با رقبای کارکشته بود. فورد درباره نسل جدید این خودرو ادعاهای بزرگی داشته و میگوید فوکوس ۲۰۱۸ بهترین خودروی تاریخ کمپانی میباشد.
توجه داشته باشید که فورد نمیگوید “زیباترین” بلکه میگوید “بهترین”! بحث طراحی و زیبایی موضوعی شخصی بوده اما از نظر ما زیبایی فوکوس جدید به نوع تریم ارائه شده بستگی دارد. در تریم تیتانیم X و رنگ بدنهی آبی کرومی شاهد طراحی چندان جالبی نیستیم مخصوصاً اینکه رینگهای ۱۷ اینچی نیز کوچک به نظر میرسند؛ اما مدلهای ST-Line جذابیت بصری بیشتری دارند زیرا از استایل اسپورت تر برخوردار میباشند.
کابین نسل پیشین فوکوس نقطهضعف این خودرو محسوب میشد. دکمههای زیاد و سیستم اطلاعات سرگرمی از مد افتاده باعث شده بود کابین نسل قبلی قدیمی جلوه کند. فورد در نسل جدید فوکوس به این موارد توجه زیادی داشته و صفحه لمسی ۸ اینچی واضح و پاسخگویی ر نصب کرده است. این صفحهنمایش اکثر عملکردها را در خود جای داده است. خوشبختانه هنوز هم دکمههایی زیر صفحهنمایش برای سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع وجود دارد.
اما جای شرمساری دارد که طراح کابین فورد به اهرم تعویض دنده توجهی نداشته و به نظر میرسد این اهرم دنده از نسل اول موندئو گرفته شده است. همچنین طرح رنگی بکار رفته در خودروی حاضر در تست کمی یکنواخت به نظر میرسد؛ اما جدای از این موارد شما در کابینی ارگونومیک و تر و تمیز حضور خواهید داشت.
از آنجایی که خریداران بریتانیایی روز به روز از پیشرانههای دیزلی روی برمیگردانند بنابراین فورد پیشبینی میکند بخش اعظم فروش فوکوس جدید را پیشرانهی ۳ سیلندر ۱ لیتری اکوبوست تشکیل دهد. این پیشرانه واقعاً عالی بوده و در فیستا امتحان خود را به خوبی پس داده است. پیشرانهی موردبحث سه خروجی متفاوت ۸۵، ۱۰۰ و ۱۲۴ اسب بخاری داشته و اینجا قویترین نسخهی آن با گیربکس ۶ سرعته دستی همراه شده است.
این پیشرانه نرم، آرام و قوی بوده و برای خانوادهها انتخاب مناسبی خواهد بود. پیشرانه در دورهای زیر ۲ هزار کمی تعلل دارد اما فراتر از آن مناسب نشان میدهد. فورد میگوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فوکوس با این پیشرانه برابر با ۱۰ ثانیه است که برای این بخش از بازار کاملاً کفایت میکند.
شما میتوانید با پرداخت ۱۳۳۰ پوند دیگر گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک را انتخاب کنید که باعث افزایش آلایندگی فوکوس جدید میشود. همچنین مصرف سوخت این نسخه بیشتر از مدل دستی میباشد. ما علاقهای به سفارش این گیربکس نداریم زیرا جدای از فواصل تعویض طولانی، گیربکس دستی هیجانانگیز بوده و کلاچ هم نرم است.
اما بهتر از قوای محرکهی فوکوس جدید شاسی و پاسخ و فرمان آن است و این خودرو هماکنون با پایداری و دقت مثالزدنی پیچها را طی میکند، چیزی که در نسل قبلی دیده نمیشد. نسل جدید این خودرو به خوبی با دست اندازها کنار آمده و فرمان دقیق آن نیز کاملاً از دستورات راننده اطاعت میکند. فوکوس بار دیگر عنوان بهترین سواری در کلاس خود را به دست آورده است.
اگرچه سواری این خودرو عمدتاً نرم و تحت کنترل است اما از نظر نرمی به پای فولکسواگن گلف نمیرسد. فوکوس ۱ لیتری از سیستم تعلیق سنتی میله پیچشی در بخش عقب استفاده کرده است. مدلهای قویتر ۱.۵ یا ۲ لیتری در بخش عقب از طراحی رضایتبخشتر مستقل استفاده میکنند که راحتی بیشتری را به ارمغان میآورد.
اما فاکتور مهم خریداران خانوادگی فضای کابین و بار است. پلتفرم جدید c2 باعث شده فاصله بین محوری فوکوس جدید ۵۳ میلیمتر افزایش یابد درحالیکه فضای کابین نیز بهبود یافته و صندلیها در جایگاه بهتری نصب شدهاند.
در بخش عقب فضای سر و زانوی مناسبی وجود داشته و سه نفر میتوانند بدون دردسر خاصی روی صندلی بنشینند. همچنین بهصورت استاندارد دو نقطه اتصال ایزوفیکس هم وجود دارد. صندوقعقب این خودرو فضای قابلتوجه ۳۷۵ لیتری دارد که یکی از بهترینهای کلاس میباشد. خواباندن صندلیهای عقب این فضا را به ۱۳۵۴ لیتر میرساند که بهتر از گلف است.
فورد هنوز جزئیات مربوط به فروش لیزینگی این خودرو را منتشر نکرده اما گفته میشود مدل تیتانیم X با پیشرانه ۱ لیتری با سپرده ۵ هزار پوندی و اقساط ماهیانه ۲۲۵ پوندی عرضه خواهد شد. این شرایط درست همانند گلف یا آسترا میباشد.
جدیدترین نسل فورد فوکوس ثابت میکند این خودروساز به بهترین شرایط خود بازگشته است. فوکوس جدید تمامی نیازهای کلیدی یک خانواده را مرتفع میسازد. این خودرو راحت، جادار و مجهز است. فوکوس همچنین بهترین سواری در کلاس را نشان میدهد. شاید این خودرو فاقد کیفیت و نرمی فولکسواگن گلف باشد اما در کل نمیتوان آن را نادیده گرفت. اگر فوکوس جدید بازهم جزو پرفروشترینهای بازار شد اصلاً سورپرایز نشوید.
مشخصات فورد فوکوس تیتانیوم X 1.0 EcoBoost 125PS
- قیمت: 22820 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 123 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10 ثانیه
- حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 4.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
کیان
۱۶ مهر ۱۳۹۷یه چیزی بگم در جهت دفاع از کره ای دوستهای عزیز، امریکایی ها نیان بزنن
فقط واقعا به شخصه قبل از اینکه تیتر و ببینم و پیج مقاله رو باز کنم فکر کردم در مورد کیا سید هست.
عکسهای بیشترش هم بنظرم اینو نشون میده استایل طراحی کلی بیرون و همچنین طراحی داخلی کابین مخصوصا تو چیدمان خیلی به سید شبیه
Saeed
۱۶ مهر ۱۳۹۷درسته و علتشماینه کیا برخلاف هیوندا بیشتر بازار فروششو رو اروپا متمرکز کرده جاییکه هیوندای خیلی قوی حضور نداره و این برمیگرده به سیاست گروه هیوندای و تقسیم بازار.از بابتی فورد به نوعیدر خیلی از مدلها و کلاسها اروپایی ترین طراحیو داره تو برندهای آمریکایی و کاملا هوشمندانه این کارو میکنه و آمار فروش بالاش تو اروپاد تایید این عملکردشه .پس تشابه طراحی این دو تا اجتناب ناپذیره.البته جدای بحث فنی و کیفیتی و صرفا نظر شخصی کیارو طراحیشو بیشتر دوست دارم به نسبت این فورد.
datsun
۱۶ مهر ۱۳۹۷وقتی دقت کنی شباهتی دیده نمیشه داخلی هم همین طور فقط اون صفحه نمایشه که تو بعضی کمپانی ها به هم شکل دیده میشه
فورد کمپانی کوچیکی که نیست که بخواد کپی کنه هیوندا به کمک همین فورد و کمکهای میتسوبیشی و ایتالدیزاین خودرو ساز شد.
Arman
۱۶ مهر ۱۳۹۷اتفاقا چه دقت کنی چه نکنی شباهت دیده میشه
کپی ربطی به کوچیک و بزرگ بودن خودرو نداره! یه سری از محصولات بنز و بی ام دبلیو هم شبیه هم هستن مثل ایکس سیکس بنز جی ال سی مدل ۲۰۱۶ پس حتما کوچیکن! همین فورد ادج جدید که دیگه همه گفتن شبیه سانتافه هست و تو هر پیجب معرفی شد همه تو کامنت ها گفتن مثل سانتافه هست!
اینکه هیوندا ۳۰ سال پیش همکاری کوتاهی داشت با فورد چه ربطی داره به اینکه الان طراحی محصول فورد شبیه هیوندای هست؟
مثل اینکه من بیام بگم چون درصد رضایت مندی و قابلیت اطمینان هیوندا از فورد ( و نیسان :) ) توی امریکا خیلی بهتره بود طبق امار پس همه امریکایی ها از هیوندا کپی میکنن! در این حد بی ربط بود!
بالاخره اینکه شبیه کره ای بزنن دلایلی داره مثل اینکه کره پارسال جوایز طراحی رد دات رو درو کرد :)
گرچه شباهت تو طراحی خیلی طبیعی هست
Saeed
۱۶ مهر ۱۳۹۷عزیزم چرا گارد میگیری مگه گفتم فورد کمپانی کوچولوییه.فورد جزو ۵ تا کمپانی غول خودرو سازیه از نظر تولید شکی هم توش نیست.جای تعصب بخون من چی نوشتم بعد کامنت بزار دوست عزیز.گفتم سبک طراحیشون نزدیکه بهمه کهمیتونه غیر اتفاقی باشه .اونم به خاطر سلیقه طراحی باب میله اروپاییاس که بازار هدفشونه.خیلی طراحیا بعضا نقاط اشتراک دارن بدون قصد ونیت کپی.الان طراحی باحداقل دکمه و نمایشگر این فرمی و جلو پنجره تهاجمی تو خیلی برندها هست و دلیل کپی و بزرگی و کوچکی همنیست.موفق باشی.
datsun
۱۶ مهر ۱۳۹۷داداش اول اینکه بنده جواب کامنت اول رو دادم نه شما آقا سعید بعد من چه تعصبی باید رو فورد داشته باشم نه تا حالا فورد سوار شدم نه آمریکای بازم فقط من وقتی به کیا سید و این نگاه کردم شباهتی ندیدم
Arman
۱۶ مهر ۱۳۹۷یه لحظه فکر کردم هیوندا هست!!!
Mohammad
۱۶ مهر ۱۳۹۷جواب به آرمان داداش به نظرم مسئولین و طراحان فورد حتی خبر ندارند کمپانی به اسم کیا یا هیوندا وجود داره . درضمن محصولاتی که از کیا در اروپا پخش میشه به جرعت میتونم بگم کره ای ها در تولیدش هیچنقشی ندارند فقط پول حق برند رومیگیرند . ??
Arman
۱۶ مهر ۱۳۹۷فک کنم اگه لیست درصد رضایت مندی و قابلیت اطمینان به برند رو بدی بهشون که توش کیا رتبه پنج و هیوندا رتبه هفت و فورد رتبه شانزده بود رو بدی اونا هم میفهمن چنین برند هایی هست :)))
هچنین وقتی لیست نامزد های برترین خودرو های سال رو ببین قطعا کیا و هیوندا رو میبینن چون ۹ نماینده دارن ولی خب قطعا کیا و هیوندا فورد رو نمیبینن چون یک نماینده داشت :))
ادج هم اصلا از رو سانتافه کپی نکردن :))))
sina7
۱۷ مهر ۱۳۹۷عقبش شبیه بنز کلاس A نیس؟؟؟
ارش
۱۶ مهر ۱۳۹۷عالی شده.در مورد اینکه دوستان میگن فورد از هیوندای کپی کرده اتفاقا برعکسه این کمپانیهای کره ای بودن که با تکنولوژی فورد و سیاستهاش تونستن دوام بیارن.
Arman
۱۶ مهر ۱۳۹۷سیاست و تکنولوژی چه ربطی به طراحی داره؟ :)) حقیقت اینقدر تلخه که زور میزنین ؟ دیگه نمیدونن چی بگن واس اینکه کم نیارن متوسل شدن به اینکه سال ۱۹۶۹ هیوندا یه ماشین فورد و مونتاژ کرد :)))
منم بگم چونکه هیوندا ۹ نامزد تو بهترین ماشین سال امسال داره ولی فورد فقط یکی پس فورد همش کپی میکنه :))))
Mohammad
۱۶ مهر ۱۳۹۷دقیقا این کمپانی های کوچکی مثل هیوندا یا کیا هستن که از استادانی مثل فورد شورولت و بنز یادمیگیرن از زمین که به آسمان نمیباره
mahdy
۱۶ مهر ۱۳۹۷تا دیروز آلمانی ها کسل کننده کپی کار مسخره و … بودن
امروز که میخواد به هر قیمیتی شده کره رو بکوبه بنز شده استاد (البته استاد هست ولی این استاد بودن مرسدس رو فقط برای کوبیدن کره میگه)
علی رضا
۱۷ مهر ۱۳۹۷چطور شد بنز رو استاد خطاب کردید ؟!!!
از عجایب هفت گانه جهان !!
Reza
۱۶ مهر ۱۳۹۷خدایااااا
به این میگن ماشین یا اینکه الان تو حیاط خونه ماست؟؟!!!! ( پراید 132)
mahdy
۱۶ مهر ۱۳۹۷واقغا خیلی خوبه اما چرا این موتور !!!
نسبت به سه سیلندر بودنش فوق العادس خیلی روش کار شده اما میشد یه چهار سیلندر بهتر با حدود 200 اسب خروجی ساخت
net
۱۶ مهر ۱۳۹۷طراحیش قشنگه ،اگر نوار خط سفید اطراف شیشه دربها سرتاسر بود و پایئن شیشه هم این خط بود قشنگتر میشد،طراحی داخلی هم که سرتاسر مشکی هست قشنگه،ال سی دی روی داشبورد اگر مستطیلی بود مثل ال سی دی روی داشبورد لکسوس و حاشیه کمتر داشت قشنگتر میشد
Divergence
۱۶ مهر ۱۳۹۷در ابتدا از این که کامنت بی ربط به موضوع گذاشتم عذر میخوام ، ولی در کامنت ها دیدم (در پست های قبل از این هم دیده شده بود) که دوستان برای یک برند سر و دست میشکنند و چنان برای دفاع از اعتبار آن برند دعوا میکنند که انگار جز سهامدار آن برند هستند. باور کنید خیلی بد است که برای چهار تا برند به هم حرف های درشت بزنیم حالا مثلا فورد بهترین ماشین ساز دنیا شد. به من چی میرسه ؟ یا مثلا فراری ترکید ، باز هم به من چه. اصلا همشون نابود بشن. برای یکی مثل من که مصرف کنندۀ برند هستم (نه سهامدار)، سواری ایمن ، اقتصادی و لذت بخش مهم است. تمام.