فورد

جشن صدسالگی پیکاپ‌های فورد

درحالی‌که مرسدس بنز به‌تازگی نخستین پیکاپ خود را با نام X کلاس معرفی کرده است، فورد جشن صدسالگی پیکاپ‌های خود را جشن گرفته است تا به جهانیان نشان دهد که از چه سابقه و پیشینه‌ای در این زمینه برخوردار است. این سازندهٔ آمریکایی نخستین پیکاپ خود را در تاریخ ۲۷ جولای سال ۱۹۱۷ معرفی کرد یعنی دقیقاً صدسال پیش. این تاریخ، آغازگر موفقیت عظیمی برای فورد بود آن‌هم نه‌فقط به دلیل ایجاد میراث ارزشمند پیکاپ‌ها در ایالات‌متحده. فورد سری F سال گذشته پس از تویوتا کرولا دومین خودروی پرفروش جهان لقب گرفت که موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود چراکه سری F عمدتاً در آمریکای شمالی عرضه می‌شود درحالی‌که کرولا بازار بسیار گسترده‌تری دارد.

Ford F150 2018

فورد همچنین از سال ۱۹۷۷ تاکنون عنوان پرفروش‌ترین تراک ایالات‌متحده را در اختیار دارد درحالی‌که از آن سال تا به امروز بیش از ۲۶ میلیون پیکاپ در این کشور به فروش رسانده است. سپس پنج سال بعدازآن، پیکاپ‌های سری F فورد به‌طورکلی به پرفروش‌ترین خودروی ایالات‌متحده تبدیل شد و از آن زمان تابه‌حال این عنوان را حفظ کرده است؛ بنابراین دوست داشته باشید یا نه فورد سری F برای چهل سال است که در صدر بازار خودروی ایالات‌متحده حکمرانی می‌کند.

Ford F450 2017

اما حالا مجدداً به سال ۱۹۱۷ بازمی‌گردیم تا ببینیم حیات پیکاپ‌های فرود چگونه آغاز شد. مدل TT نخستین پیکاپ فورد است که به‌طور مستقیم با مدل T ارتباط داشت. این پیکاپ از همان کابین و موتور مدل T استفاده می‌کرد اما از شاسی سنگین‌تری بهره می‌برد که می‌توانست تا یک ‌تن بار را تحمل کند. پیکاپ فورد TT قیمتی برابر با ۶۰۰ دلار داشت و تا سال ۱۹۲۸ حدود ۱.۳ میلیون دستگاه از آن فروخته شده تا اینکه با مدل جدید AA با شاسی ۱.۵ تن جایگزین شد.

Ford Model TT 1917
Ford Model AA 1930

مدت کوتاهی بعد، در سال ۱۹۳۳ فورد مدل BB را به‌عنوان جایگزین AA معرفی کرد و سپس در سال ۱۹۳۵ وانت مدل ۵۰ را با پیشرانهٔ V8 سرتخت به بازار عرضه نمود. در زمان ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ نیز بیش از ۴ میلیون از وانت‌های فورد صاحبان جدیدی پیدا کردند اما برای حمایت از نیروی نظامی آمریکا در جنگ، تولید نمونه‌های غیرنظامی وانت‌های فورد متوقف شد.

Ford Model BB 1934
Ford Model 50 1935

پس از جنگ، بسیاری از روستاییان آمریکایی به مراکز شهری و حومه مهاجرت کردند و به دنبال کار بودند و بسیاری از آن‌ها پیکاپ‌های فورد را در نظر گرفتند. فورد این موضوع را به‌عنوان یک فرصت تلقی کرد و به همین دلیل کار بر روی ساخت نسل جدید پیکاپ‌های خود را آغاز کرد. بدین ترتیب در سال ۱۹۴۸ اولین نسل وانت‌های سری F فورد با نام F1 معرفی شد.

Ford F1 1948

بدین ترتیب دوران یکی از مشهورترین و پرفروش‌ترین خودروهای دنیا آغاز شد؛ اما در سال ۱۹۵۳ نقطهٔ عطف دیگری در تاریخ این پیکاپ‌ها روی داد و آن معرفی نام‌هایی بود که برای خریداران امروزی بیشتر آشنا هستند مثل F100، F250 و F350. در سال ۱۹۶۱ نیز فورد در پیکاپ‌های سری F از تعلیق جلوی I-bean دوقلو استفاده کرد که برای چندین دهه است به‌عنوان جزء اصلی سری F باقیمانده است. در سال ۱۹۷۴ هم اولین نمونهٔ SuperCab معرفی شد و یک سال بعد یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین اعضای خانوادهٔ سری F یعنی مدل F150 معرفی گردید.

Ford F150 1973

بنابراین می‌بینیم که پیکاپ‌های فورد از سال ۱۹۱۷ تاکنون به‌طور پیوسته در بازار حضور داشته‌اند. البته امروزه وانت‌های فورد گران‌قیمت شده‌اند به‌گونه‌ای که قیمت یک F150 فول آپشن به‌راحتی به ۶۰ هزار دلار می‌رسد اما هیچ تردیدی وجود ندارد که پیکاپ‌های بیضی آبی به مدت ۴۰ سال است که در کلاس خود حکومت می‌کنند. بدین ترتیب در این رابطه تنها یک‌چیز می‌توان گفت و آن اینکه سالگرد صدسالگی وانت‌هایت مبارک فورد!

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Reventon

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (280 ديدگاه)

    مبارک
    خیلی خوبه که دارن پیشرفت میکنن

    1. Amir schumacher

      ۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11527 ديدگاه)

      .
      ۱۰۰ سال پیکاپ ساختن باعث شده بهترین پیکاپ ساز جهان بشه.
      ۱ قرن الکی نیست ها‌

  2. (ali(CHEVY NOVA

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7396 ديدگاه)

    100سال قدمت
    100 سال تخصص
    100سال بهترین بودن تو یه کلاس مهم خودرویى
    ماشالله
    فورد ىادمون نمىره سرى اف 1966 رو ساختى
    ىادمون نمىره تاندربرد 1960 رو ساختى
    ىادمون نمىره اسکاى لاىنر 1959 رو ساختى
    ((وقتى پشت فرمون امریکایی مىشىنى زندگى فقط یه بازى بچه گونه هست))

  3. (ali(CHEVY NOVA

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7396 ديدگاه)

    به مناسبت 100 سالگى تولىد وانت توسط فورد امروز هم 2 تا نظر سنجى و همچنىن معرفى خودروى دیگر برا رفقا رو دارم
    1. پونتىاک gto1967 لایک
    2. دوج چارجر 1968 دىس لایک

  4. (ali(CHEVY NOVA

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7396 ديدگاه)

    نظر سنجى بعدى
    1. اولدزموبىل تورنادو 1969 لایک
    2. بىوک Riviera 1969 دىس لایک

  5. (ali(CHEVY NOVA

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7396 ديدگاه)

    خوب دوستان امروز مىخوام براتون از یه اعجوبه دیگه صحبت کنم
    ((Chevy c/k))
    دوستان شورولت در سال 1960 تصمىم به معرفى وانتهاى جدید خودش گرفت و سرى(( ck ))رو جاىگزىن مدل(( اپاچى)) کرد
    نسل اول با در انواع مختلف بود با ظرفىتهاى حمل مختلف و با چندىن نوع مختلف اطاق
    موتورها لىست بلند بالایى رو شامل مىشدن از قبىل 230 .236. 250 .261 . 292 . 305 که 6 سىلندر بودن و 283 و 327 که 8 سىلندر بودن
    نسل دوم سال 1967تا 1972 تولىد شد و چندین کارخونه متعدد براى ساخت این محصول مشغول به کار شد
    شورولت بلىزر در نسل اول خودش کاملا از این مدل الگو بردارى شد
    لىست موتورها بازم بلند بود و شامل انواع موتورها بود مثل 250 و 292 که 6 سىلندر بودن و 283 . 307 .327 .350 .396 و402 اولدزموبىل که همگى 8 سىلندر بودن
    نسل سوم براى ما ایرانى ها از همه معروف تره و بىشتر اون رو مشاهده کردىم
    من خودم عاشق نسل سوم هستم
    نسل سوم این پىکاپ زیبا سال 1973 و با معرفى نسل جدید بلىزر همراه بود
    این نسل در 16 ساىت مختلف تولىد شد و در ایران هم مونتاژ مىشد
    لىست موتورها همچنان زیاد بود و شامل موتور 250 .292 .262 که 6 سىلندر بودن و همچنىن موتورهاى 350 . 305 . 379 .400 و غول گشتاور 454 رو شامل مىشد که 8 سىلندر بودن

  6. (ali(CHEVY NOVA

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7396 ديدگاه)

    نسل چهارم هم سال 1988 تا 1998 در خط تولید قرار داشت
    8 ساىت مختلف این مدل رو در خط تولید داشتن که حتى شامل کره جنوبى و چىن هم مىشد
    از این نسل خىلى محدود در ایران وارد شد
    موتورها شامل 250 .292 .262 .305 .350 .454 و378 .396 مىشد
    سرى ck شورولت نزدیک به 40 سال بطور مداوم تولىد شد و از مدلهاى محبوب و پر فروش شورولت در دنىا حساب مىشه
    بخاطر محبوبىت بالاى این مدل شرکتهاى مختلفى در امریکا لوازم تزىىنى و فنى این مدل رو تحت لىسانس جنرال موتورز تولىد و عرضه مىکنن
    این مدل رقباى از قبىل فورد سرى اف. دوج رم و همچنىن جى ام سى سىرا رو پىش رو داشته
    جى ام سى سىرا در تمام نسلهاى خودش کاملا بر پایه شورولت ck تولىد شد و فقط یک سرى جزىىاتش با شورولت فرق داشت
    شورولت در سال 1990 این مدل رو در تىپ اس اس تولىد کرد که مجهز به موتور 454 بود و قدرتى برابر با 230 اسب و گشتاور 522 نىوتن رو داشت

  7. امیرحسین بشیر فرهمند

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (72 ديدگاه)

    100 سال خدمت به مردم و کشور …

  8. فرهاد

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (25 ديدگاه)

    بعد از کرولا، گلف دومین خودروی پرفروش جهانه

  9. ونوم اف ۵

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1267 ديدگاه)

    عاشق اون فورد مدل tt ۱۹۱۷ شدم اگه پولدار بودم یه دونه ازش میخریدم و ازش رو تخم چشمم نگه داری میکردم

  10. ونوم اف ۵

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1267 ديدگاه)

    پدال جان یه مطلب درباره ی هیولای فورد جناب اف ۶۵۰ به صورت کامل ترجمه کن تشکر بی اندازه از شما

    1. Hemichan

      ۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (714 ديدگاه)

      بی زحمت F750 و اینترنشنال MXT هم ضمیمه اش بشه
      با تشکر

  11. #ali.m#

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1826 ديدگاه)

    “سری F سال گذشته پس از تویوتا کرولا دومین خودروی پرفروش جهان لقب گرفت که موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود چراکه سری F عمدتاً در آمریکای شمالی عرضه می‌شود درحالی‌که کرولا بازار بسیار گسترده‌تری دارد”
    نمیتونم عاشقش نباشم
    ?فورد?

  12. MAHDI . TUNING

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1474 ديدگاه)

    100 سال کم نیستا
    این یه ماشین همه چی تمومه و همیشه عالی بوده و هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا