شاید تا همین اواخر اینطور به نظر میرسید که همکاری فورد و جنرال موتورز برای توسعه جعبهدنده ۱۰ سرعته خودکار تنها به سود تراکهای فورد خواهد بود، اما چیزی که در پایگاه دادههای قطعات یکی از نمایندگیهای این خودروساز مشاهده شده خلاف این را ثابت میکند!
براساس گزارش Mustang6g فورد ماستنگ مدل ۲۰۱۸ احتمالاً از یک جعبهدنده ۱۰ سرعته نیز بهره خواهد برد تا حتی تعداد دندههایش هم با شورولت کامارو ZL1 مدل ۲۰۱۷ یکسان باشد!
نمایندگی مذکور لابلای دادههای دیجیتالِ قطعات، در منوی مربوط به جعبهدنده یک گزینه “۱۰ سرعته خودکار” با نام 10R80 را کشف کرده است. این گزینه بهصورت رسمی به موارد سفارشی هیچکدام از مدلها اضافه نشده، اما با وضع موجود چندان دور از انتظار نیست که بزودی این اتفاق بیفتد. بالاخره هرچه باشد، نمیشود کامارو را در این حیطه تنها گذاشت!
در راستای توسعه این عضو جدید، سرمایهگذاری کلانی به مبلغ ۱.۴ بیلیون دلار در تأسیسات اختصاصی جعبهدندههای فورد واقع در لیوونیا (Livonia) انجام شده و تولید آن در ماه جاری کلید خورد. استفاده آن تاکنون برای مدلهای F-150 و F-150 راپتور ۲۰۱۷ قطعی شده و به نظر میرسد بهرهگیری از آن در مدلهای پر تیراژتر سودآوری خوبی را به همراه داشته باشد.
اما نکتهای که هنوز باعث عدم وضوح قضیه میشود این است که 10R80 دقیقاً برای کدام گونههای ماستنگ ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد. با در نظر گرفتن این مورد که جعبهدنده مذکور توانایی زیادی در نقلوانتقال ارقام سنگین قدرت و گشتاور دارد، ماستنگ GT بهعنوان یکی از گزینههای قطعی به ذهن هر خودرو دوستی خطور خواهد کرد. البته، نقطه قوت شماره یک آن بهبود مصرف سوخت بوده و میتواند با قرارگیری در کالبد مدل پرتیراژی همچون گونه GT ماستنگ میانگین مصرف سوخت مدلهای فورد را کاهش دهد!
بهشخصه معتقدم چنین ایده و برنامهریزی هوشمندانهای جای تأمل داشته و مخصوصاً برای کمپانیهای تازهکار میتواند سرمشق خوبی باشد؛ که ازقضا عدهای همچون دوستان چینیمان نیز خوب از ایشان سرمشق میگیرند و روند روبهجلوی جالبتوجهی دارند!
منبع: automobilemag
یو اس اس اینترپرایز
۵ تیر ۱۳۹۵خیلی خوبه.
ali
۵ تیر ۱۳۹۵دم فورد و جی ام گرم بابت ساخت این گیربکس معرکه
البته از امریکاییها که اولین گیربکس اتوماتیک دنیا رو در دهه ی40 ساختن غیر
اینه بعید بود(الدزموبیل و کادیلاک در 1940)
موستانگم با این گیربگس معرکه بود معرکه تر شد
제네시스
۵ تیر ۱۳۹۵تنها ماشین امریکایی که دوس دارم مشکیش خیلی خفنه، از نزدیک مشکیش خیلی خوفناکه
یو اس اس اینترپرایز
۶ تیر ۱۳۹۵یاعلی دادا
احمد باقری
۵ تیر ۱۳۹۵دیگه ده سرعته، آخرشه ،البته فعلا.
محمد۲۰
۵ تیر ۱۳۹۵کسی میدونه چرا شرکت ها تمایل زیادی ندارن از گیربکس CVT استفاده کنن؟ مخصوصا در ماشین های رده بالاشون؟ ممنونم
elemento
۵ تیر ۱۳۹۵چون بدرد نمیخوره
محمد زمانلو
۹ تیر ۱۳۹۵آشغال ترین گیربکس دنیا گیربکس CVT هستش . چون دنده رو به اقتصادی ترین دنده ی ممکن تعویض می کنه تا در مصرف سوخت صرفه جویی بشه و جنابعالی هر لحظه باید انتظار یه واکنش جدید از گیربکس باشی ! واسه پیرمردهایی که مثه لاک پشت حرکت می کنند خوبه!
moein
۵ تیر ۱۳۹۵به نظرم برای این تیپ ماشین های ماسل برای اوج لذت رانندگی باید از گیربک دستی استفاده کرد
Nima
۵ تیر ۱۳۹۵چرا توى متن اشاره نشد!!!!!! فورد GT هم قراره از همین گیربکس 10 سرعته استفاده کنه!!!
برید مطالبش رو بخونید میبینید. یه بار دیگه جهت آشنایى بیشتر با فورد GT عزیز:
مشخصات فنى موتور 3.5 لیترى V6 اکوبوست با توان 650 اسب بخار و گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک و ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن.!!! حساب کنید چه شتاب و سرعتى داره تازه با اون آیرودینامیک!
elemento
۵ تیر ۱۳۹۵از موتور 3.5 لیتری 650 اسب خیلی خوبه.
Hemichan
۱۵ آبان ۱۳۹۵البته به احتمال زیاد whp باشه چون گفتند قراره بالاترین نسبت نیرو به وزن رو داشته باشه
اینجوری با قیمت 400 هزار دلاریشم بیشتر جور درمیاد هرچند این مشخصات مربوط به 500 مدل اولیه هست…
Sajjad Ahmadi
۶ تیر ۱۳۹۵5 دنده کجا و 10 دنده کجا
Adolf
۶ تیر ۱۳۹۵فقط گیربکس نیرو محرکه و دیگر هیچ
نوید جهرمی
۸ تیر ۱۳۹۵هر جعبه دنده ای میزاره بزاره دمش گرم، فقط گیربکس دستی رو حذف نکنن.