درگ افسانههای ژاپن و آمریکا، سوپرا در برابر موستانگ مکوان
فورد موستانگ و تویوتا سوپرا ممکن است رقبای مستقیمی نباشند اما تجربیات رانندگی مشابهی را ارائه میکنند زیرا هردو کوپههایی موتور جلو و محرک عقب هستند که از قدرت کافی برای دود کردن لاستیکها برخوردارند. بااینحال، تفاوتهایی هم بین این دو کوپهٔ اسپرت وجود دارد که پیشبینی نتیجهٔ مسابقهٔ درگ میان آنها را تقریباً غیرممکن میکند. تفاوت اصلی در اینجا است که موستانگ قدرت بیشتری دارد و سوپرا سبکتر است؛ بنابراین بهتر است نگاهی به مشخصات دو خودرو داشته باشیم.
موستانگی که در این درگ حضور دارد، از نوع مکوان است که این یعنی پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی آن، 480 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خروجی خیلی بیشتر از 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاوری است که پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ سوپرا تولید میکند اما باید توجه داشت که بین این دو خودرو 274 کیلوگرم اختلاف وزن وجود دارد که برتری قابلتوجهی به تویوتا میدهد. بخشی از این اختلاف وزن به خاطر این است که سوپرا برخلاف موستانگ، فاقد صندلیهای عقب است.
بین این دو خودرو چهار مسابقهٔ درگ مختلف شامل استارت با لانچ کنترل، استارت خیابانی، رولینگ در حالت اتوماتیک و رولینگ در حالت دستی برگزار شد که تویوتا در همهٔ آنها به پیروزی رسید. در نبرد اول، سوپرا با اختلاف زیادی برنده شد اما در استارت خیابانی که خودروها در تنبلترین تنظیمات خود یعنی حالت راحت با تعویض دندهٔ اتوماتیک قرار داشتند، اختلاف بسیار ناچیز بود و موستانگ شانهبهشانهٔ رقیب ژاپنی پیش رفت. در این رقابت، بهترین تایم 400 متر سوپرا 12.5 ثانیه بود و ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید. از سوی دیگر، موستانگ برای پیمودن 400 متر به 12.9 ثانیه و برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 4.8 ثانیه زمان نیاز داشت.
مشخصات فنی
فورد موستانگ مکوان | تویوتا سوپرا | |
پیشرانه | 5.0 لیتری V8 | 3.0 لیتری I6 توربو |
قدرت | 480 اسب بخار | 382 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1780 کیلوگرم | 1505 کیلوگرم |
قیمت | 52,720 دلار | 52,085 دلار |